Bukefalos 28 år!

Hur många mål om dagen äter du?

Hur många mål mat äter du under en genomsnittlig dag?

  • 1-3

    Röster: 122 57,8%
  • 4-6

    Röster: 87 41,2%
  • 6+

    Röster: 2 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
Jag fattar inte hur vissa kan äta så lite 😅
Jag vill äta jämt. Nu jobbar kag extremt oregelbundet men två mål om dagen skulle jag aldrig klara mig på.
Får ont i huvudet, mår illa, tappar koncentrationen, känner mig nedstämd osv om jag inte äter regelbundet.

Jag skulle kunna äta jämt med, men bara goda saker. Jag avskyr att göra mat, tycker allt utom pannkakor är undermåligt som frukostmat och tröttnar apfort på alla former av mellanmål. Det blir bara jobbigt att försöka planera så många mattillfällen, räcker att försöka komma på två storkok per vecka så jag har matlådor till jobbet.
 
Jag äter under vardagarna då jag jobbar frukost, lunch, middag, kvällsmat och ett eller två mellanmål som ofta är en frukt eller en proteinshake.

På helgen varierar det beroende på vad länge jag sover och vad jag gör under dagen. Men frukost, lunch, middag och kvällsmat blir det i regel i alla fall.

Skulle inte kunna äta mindre än fyra ggr per dag :p
 
Är jag hemma behöver jag inte äta så mycket, men när jag jobbar finns det ingen botten. Har hittat en rutin nu som innebär

5.30 frukt
8.45 frukost på jobbet (gröt och ägg)
12 lunch
15 frukt (om jag ska springa)
17 frukt/nötter/macka efter längre löpning
18 middag

Är jag bara hemma så äter jag brunch, mellanmål och middag. Springer jag blir det ev lite lunch också.

Vi har btw några på jobbet som äter typ fil med flingor till både frukost och lunch. Jag kan bara inte begripa hur de överlever. Eller hur man kan äta två små mackor och bli mätt?
 
Om jag är på jobbet äter jag mellan 3-4 mål och på helgerna äter jag oftast två rena mål mat men sedan oändligt antal fikor under dagen.
 
Normalt sett 1-2 gånger om dagen. Lunch och middag/kvällsmat. Vissa dagar bara kvällsmat. Bjuder någon på fika äter jag ju det men planerar inte några mellanmål. Funkar bra för mig i alla fall.
 
Efter att ha fått en ny kollega som inte heller äter mellanmål, vilket innebär att jag fortfarande är den enda på kontoret som äter något mellan frukost och lunch, blev jag nyfiken. Är jag verkligen så ensam om att äta fler än tre mål om dagen?

Jag förstår inte hur folk överlever! Skulle jag klara mig på frukosten i 5-6 timmar skulle jag behöva äta en rejäl hotellfrukost varje dag, och jag tycker inte om att äta mycket på morgonen. Det hör väl också till saken antar jag, det här att jag ogillar att äta stora måltider och därför föredrar "lite men ofta"-principen. Samtidigt har jag en kollega som kommer in vid 9 och går hem vid 16 och jag har nästan aldrig sett henne äta något, alls.

Vad trivs ni bäst med?
Runt 4-5 gånger. Dvs frukost på jobbet (medhavd smörgås), frukt innan lunch, lunch, några mandlar/frukt kanske kl 3 och sedan middag.

Jag skulle inte klara det om jag åt frukost hemma.
 
Vi har btw några på jobbet som äter typ fil med flingor till både frukost och lunch. Jag kan bara inte begripa hur de överlever. Eller hur man kan äta två små mackor och bli mätt?
Man blir mätt på olika grejor bara, tidigare kunde jag inte äta havregrynsgröt med mjölk och honung utan att svälta ihjäl innan lunch, men utan problem klara mig på en (normalstor) macka med smör och ost. Numera fixar jag det på gröt också, tidigare åt jag bara det till middag ibland :D Däremot vet jag inte vari skillnaden består.
 
Frukost kl 7-8
Frukt/bars kl 10
Lunch kl 11:30-12
Mellis (kvarg oftast) kl 14:30-15
Middag kl 17-18
Skulle avlida annars :o
 
Oj vad intressant, det ser ut som att det är vanligast att inte äta mellanmål trots allt! Det trodde jag verkligen inte. Mina dagar ser oftast ut såhär:

7.30: Frukost
10.30: Mellis (oftast nötter & russin eller någon slags bar + kaffe)
13.00: Lunch
15.00: Mellis (oftast frukt + kaffe)
18.00: Middag
20/21.00: Mellis (oftast ett kex, en liten skål yoghurt eller liknande)

Jag får erkänna att mitt kvällsmellis oftast beror på sug än faktisk hunger - jag är helt enkelt programmerad att äta en liten skål yoghurt eller liknande vid 20/21-snåret - men annars är alla mina mål nödvändiga för att jag ska må bra. Framförallt förmiddagsmelliset runt 10.30 är viktigt - enda gången jag skippar det är om jag tagit med mig min frukostsmoothie till jobbet och suttit och smuttat på den i en timme. Eftermiddagsmelliset skippar jag ibland och ibland inte, beroende på hur pass mättande lunchen var, hur trött jag är, om jag ska träna direkt efter jobbet, osv.

Vi har btw några på jobbet som äter typ fil med flingor till både frukost och lunch. Jag kan bara inte begripa hur de överlever. Eller hur man kan äta två små mackor och bli mätt?
Det där skulle kunna vara jag. Skulle absolut kunna stå mig i några timmar på en skål fil och flingor. Jag blir lätt mätt och har aldrig kunnat äta särskilt mycket på en och samma gång. Bufféer och liknande är med andra ord helt bortkastade på mig :D
 
Oj vad intressant, det ser ut som att det är vanligast att inte äta mellanmål trots allt! Det trodde jag verkligen inte. Mina dagar ser oftast ut såhär:

7.30: Frukost
10.30: Mellis (oftast nötter & russin eller någon slags bar + kaffe)
13.00: Lunch
15.00: Mellis (oftast frukt + kaffe)
18.00: Middag
20/21.00: Mellis (oftast ett kex, en liten skål yoghurt eller liknande)

Jag får erkänna att mitt kvällsmellis oftast beror på sug än faktisk hunger - jag är helt enkelt programmerad att äta en liten skål yoghurt eller liknande vid 20/21-snåret - men annars är alla mina mål nödvändiga för att jag ska må bra. Framförallt förmiddagsmelliset runt 10.30 är viktigt - enda gången jag skippar det är om jag tagit med mig min frukostsmoothie till jobbet och suttit och smuttat på den i en timme. Eftermiddagsmelliset skippar jag ibland och ibland inte, beroende på hur pass mättande lunchen var, hur trött jag är, om jag ska träna direkt efter jobbet, osv.


Det där skulle kunna vara jag. Skulle absolut kunna stå mig i några timmar på en skål fil och flingor. Jag blir lätt mätt och har aldrig kunnat äta särskilt mycket på en och samma gång. Bufféer och liknande är med andra ord helt bortkastade på mig :D

Kvällsmaten för mig är också mest pga sug och vana. Men har jag tränat på kvällen så behöver jag ju faktiskt äta nåt, men är det träningsfri kväll så behövs det egentligen inte :p
 
Kvällsmaten för mig är också mest pga sug och vana. Men har jag tränat på kvällen så behöver jag ju faktiskt äta nåt, men är det träningsfri kväll så behövs det egentligen inte :p
Precis så! Men man ska njuta av det lilla här i livet, har jag hört :D
 
Oj vad intressant, det ser ut som att det är vanligast att inte äta mellanmål trots allt! Det trodde jag verkligen inte. Mina dagar ser oftast ut såhär:

7.30: Frukost
10.30: Mellis (oftast nötter & russin eller någon slags bar + kaffe)
13.00: Lunch
15.00: Mellis (oftast frukt + kaffe)
18.00: Middag
20/21.00: Mellis (oftast ett kex, en liten skål yoghurt eller liknande)

Jag får erkänna att mitt kvällsmellis oftast beror på sug än faktisk hunger - jag är helt enkelt programmerad att äta en liten skål yoghurt eller liknande vid 20/21-snåret - men annars är alla mina mål nödvändiga för att jag ska må bra. Framförallt förmiddagsmelliset runt 10.30 är viktigt - enda gången jag skippar det är om jag tagit med mig min frukostsmoothie till jobbet och suttit och smuttat på den i en timme. Eftermiddagsmelliset skippar jag ibland och ibland inte, beroende på hur pass mättande lunchen var, hur trött jag är, om jag ska träna direkt efter jobbet, osv.


Det där skulle kunna vara jag. Skulle absolut kunna stå mig i några timmar på en skål fil och flingor. Jag blir lätt mätt och har aldrig kunnat äta särskilt mycket på en och samma gång. Bufféer och liknande är med andra ord helt bortkastade på mig :D
Jag skulle nog äta fler mellanmål om jag åt "i tid". men nu blir det frukost vid 9.30 (ibland skippar jag den om jag kommer sent till jobbet). Lunch 12, fika 15, middag ca 18-20 någon gång och sedan möjligen någon macka på kvällen men sällan det oftare godis eller någon kaka :o.
 
Äter väl fyra gånger per dag:
- Frukost 06-00-7.30
- Lunch 10.50-12-00
- Mellanmål 15.00-17.00
- Kvällsmat 19.00-20.30

På helger/lediga dagar blir det oftast tre mål, då jag brukar sova bort förmiddagen pga morgontrött. Då blir det istället brunch, mellanmål och kvällsmat. Fast på lite andra tider än de ovan. Skulle nog inte klara av att äta mer sällan, blir så fruktansvärt grinig och sur om jag inte får äta med jämna mellanrum :o

Edit: Beroende på när jag ätit kvällsmat kan jag ibland bli hungrig igen och då brukar jag äta typ en smörgås lite senare på kvällen. Detta kan dock bli allt mellan 23-04.
 
Jag skulle nog äta fler mellanmål om jag åt "i tid". men nu blir det frukost vid 9.30 (ibland skippar jag den om jag kommer sent till jobbet). Lunch 12, fika 15, middag ca 18-20 någon gång och sedan möjligen någon macka på kvällen men sällan det oftare godis eller någon kaka :o.
Ja, det beror ju förstås lite på hur pass långt "ätfönster" man har också, hur många timmar som huvudmålen är utspridda över liksom. På helgerna kommer jag sällan upp i mer än 4 mål eftersom jag oftast inte äter frukost förrän vid 10 och ibland skippar lunch. Då brukar det bli frukost, mellis, middag, mellis (=godis).
 
Ja, det beror ju förstås lite på hur pass långt "ätfönster" man har också, hur många timmar som huvudmålen är utspridda över liksom. På helgerna kommer jag sällan upp i mer än 4 mål eftersom jag oftast inte äter frukost förrän vid 10 och ibland skippar lunch. Då brukar det bli frukost, mellis, middag, mellis (=godis).
Ja det är som jag, lunchen försvinner men åh andra sidan äter jag i stort sett hela dagen ändå :P.
 
Mellan frukost och lunch? Aldrig!

Jag äter morgonmål kl 5:30, lunch 11:15, mellanmål 14:00 och nån form kvällsmat (allt från kvarg till varm mat) nån gång under eftermiddagen eller kvällen.
 
Ibland äter jag ett mål om dagen (och då middag) och ibland blir det 6 (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål). Beror lite på om jag jobbar eller är ledig. På jobbet finns det inte alltid tid för att äta över huvud taget, ibland blir lunchen eller middagen ett äpple medan jag pratar i telefon med nån typ.

Har generellt sett lättare att inte äta om jag jobbar. Jag blir lite seg i huvudet ibland men då tänker jag inte så mycket på att jag är hungrig. Skulle aldrig kunna skippa mat en hel dag hemma för då drar stora hungersuget igång.
 
Äter frukost, lunch, middag och på kvällen, mest blir det på frukost och middag och minde på lunch och kväll.

Rör mig mycket både på jobbet och hemma så mindre funkar inte för mig och oftare tyckt jag gör dagen hackig.
 
Jag äter frukt som mellanmål mellan frukost och lunch. På eftermiddagen när jag ska till stallet har jag oftast keso, frukt och knäckebröd, ibland äter jag när jag kommer till stallet och iblan äter jag på jobbet det beror lite på. Äter sen oftast middag när jag kommer hem från stallet. Så totalt blir det väl fem gånger med mellanmålen också oftast. Är jag ledig kan det se lite annorlunda ut.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Senast: Freyja_bus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 869
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 142
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp