Bukefalos 28 år!

Hur många mål om dagen äter du?

Hur många mål mat äter du under en genomsnittlig dag?

  • 1-3

    Röster: 122 57,8%
  • 4-6

    Röster: 87 41,2%
  • 6+

    Röster: 2 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
Jag äter helst var 3: dje timme 😁

Jobbar 3-skift. Sämst på mellanmål men äter nog ofta någon variant av större mellanmål tror jag? 1-2 knäckebröd med smör o ost och kaffe/choklad är mycket vanligt på jobbet tex.

Äter typ (extremt varierande och anpassas till produktionen) såhär:
Dagskift: knäckisarna 6 och 9. Lunch 12. Macka på väg till stallet 16. Middag 20-21.

Kvällsskift: 10 macka på väg till stallet. Knäckisarna 14 (hinner sällan äta lunch hemma pga sover massor). Middag 17. Knäckisarna 21.

Nattskift: macka på väg till stallet 16. Middag 20. Knäckisarna med yoghurt o dyl 23, 02 och 06.

Ledig: helt hopplöst men oftast för få och för stora mål pga hittar på massa annat som stör.

Skulle jag bli rik skulle jag först anställa en kock. Skulle äta massa nyttig mat var 3: dje timme alla dagar. Då mår jag bäst 😍
 
Jag äter lunch på jobbet, sen nån macka på kvällen.
Helger och lediga dagar äter jag mackor ett par gånger per dag, lagar mat ibland när kroppen kräver det
 
Generellt en rejäl frukost + lagad mat på kvällen. Däremellan ngt lättare, t ex varma koppen och/eller en knäckemacka. Ibland byter vi middag mot lunch. Frukt som mellanmål ibland.
 
Jag åt enbart frukost, lunch och middag innan jag började träna ordentligt. Nu äter jag två mellanmål utöver det och även kvällsmål de dagar jag tränar för att orka.
 
Jag är en "sällanätare", för att jag har en väldigt låg förbränning och inte behöver flera 1000 kcal per dag för att få i mig så att det räcker och blir över. Jag är viktstabil och har den ork och energi som behövs för att leva mitt liv och mellan målen är jag inte hungrig öht.

Är alltså en sån där som fascineras lite av såna som äter 3 mål mat/dag + ett gäng mellanmål dessutom. Hur orkar man få i sig såna mängder liksom,
 
Jag är en "sällanätare", för att jag har en väldigt låg förbränning och inte behöver flera 1000 kcal per dag för att få i mig så att det räcker och blir över. Jag är viktstabil och har den ork och energi som behövs för att leva mitt liv och mellan målen är jag inte hungrig öht.

Är alltså en sån där som fascineras lite av såna som äter 3 mål mat/dag + ett gäng mellanmål dessutom. Hur orkar man få i sig såna mängder liksom,

Vanesak. Jag var inte hungrig mellan målen när jag inte åt mellanmål. Nu har kroppen vant sig och jag blir hungrig vid mina "mellanmålstider". För mig har de gjort otrolig skillnad för orken! (Men det är ju individuellt såklart, beskriver bara hur det kan kännas).
 
Jag äter oftast två gånger per dag.
En arbetsdag tar jag ett par mackor, lite yoghurt eller så någon gång mellan 11 och 17 samt mat på kvällen någon gång mellan 19 och 23.
Är jag ledig så beror det på dagens upplägg men ett mål mat och ett mål typ mjölk med flingor. Sen gärna något gott någon gång under dagen, chips, glass eller liknande.

Känner i princip aldrig av något så kallat blodsockerfall och föredrar att äta en rejäl portion istället för massa fjättande.
 
Senast ändrad:
Vanesak. Jag var inte hungrig mellan målen när jag inte åt mellanmål. Nu har kroppen vant sig och jag blir hungrig vid mina "mellanmålstider". För mig har de gjort otrolig skillnad för orken! (Men det är ju individuellt såklart, beskriver bara hur det kan kännas).

Äter jag mer så rullar jag fram så nej, för mig är det ingen vanesak. Jag behöver inte mer än vad jag äter och speciellt inaktiv är jag ju inte heller, om jag inte är sjuk då såklart.
 
Äter jag mer så rullar jag fram så nej, för mig är det ingen vanesak. Jag behöver inte mer än vad jag äter och speciellt inaktiv är jag ju inte heller, om jag inte är sjuk då såklart.

Hm det var alltså ett svar på ditt "Är alltså en sån där som fascineras lite av såna som äter 3 mål mat/dag + ett gäng mellanmål dessutom. Hur orkar man få i sig såna mängder liksom," och inte det du skrev om ditt eget intag. Ursäkta om jag var otydlig.
 
Dom dagar jag jobbar (mån-fre 7-16) blir det
05.00 Kaffe
08.30 frukost
12.00 lunch
17.00 nåt lätt/middag
19.00 middag/nåt lätt
Helgerna blir det för det mesta 3 gånger.
 
Sen jag började jobba har jag mer och mer känt behov av mellanmål. Min mage verkligen tok-kurrar med världens hungersug annars. Lite jobbigt när en sitter i patientbesök. En matdag ser ut typ såhär:

Frukost 6.30 - Två knäckemackor med smör och ost / lite keso, ett ägg och en frukt
Mellanmål 09.30 - En frukt / en knäckemacka / ett ägg
Lunch 12.00 - Lagad matlåda
Oftast mellanmål 14.30/15.00 - Frukt / en knäckemacka / ett ägg
Middag 18.30/19 - Lagad mat

Ibland kan det även bli någon knäckemacka eller frukt på kvällen, runt 21-snåret.
 
Är alltså en sån där som fascineras lite av såna som äter 3 mål mat/dag + ett gäng mellanmål dessutom. Hur orkar man få i sig såna mängder liksom,
Hahaha - det är inga problem. :D
Frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsbit.

Mest för att jag äter så lite varje gång. Hemma äter jag oftast på assiett eftersom det ser så fånigt ut med lite mat på en stor tallrik. Jag äter mellanmål - eller vad man ska kalla det - flera gånger. Ett kex, en frukt, en tomat eller nåt annat litet. Får soppatorsk om det går för lång tid mellan.

Innan jag lägger mig kan det bli en Finn Crisp med ost. Det räcker bra.
 
Sen har vi ju det här med definitionen av "mellanmål" också... Jag diskuterade ämnet med sambon över middagen och det visade sig att han inte skulle räkna ett äpple och en kopp kaffe som mellanmål, medan det definitivt är det i min värld. Vad som helst som innebär att man äter något utöver den där koppen kaffe/te eller vad det nu är räknas som mellanmål i min värld - oavsett om det rör sig om ett ensamt kex eller en hel ostmacka.
 
Optimalt för mig är nog 4, frukost, lunch, middag och kvällsmat. Men sen är jag inte så förtjust i frukost och ofta jobbar jag eftermiddag och då blir middagen kanske en banan så i verkligheten varierar det nog.
 
Sen har vi ju det här med definitionen av "mellanmål" också... Jag diskuterade ämnet med sambon över middagen och det visade sig att han inte skulle räkna ett äpple och en kopp kaffe som mellanmål, medan det definitivt är det i min värld. Vad som helst som innebär att man äter något utöver den där koppen kaffe/te eller vad det nu är räknas som mellanmål i min värld - oavsett om det rör sig om ett ensamt kex eller en hel ostmacka.

Samma här. Chokladkaka, äpple, kex eller youghurt (eller liten chipspåse för all del, om man bor här i uk. :D). Det är lika mycket mellanmål som fruktsallad eller smörgås tycker jag!
 
Samma här. Chokladkaka, äpple, kex eller youghurt (eller liten chipspåse för all del, om man bor här i uk. :D). Det är lika mycket mellanmål som fruktsallad eller smörgås tycker jag!
Usch, är det något jag inte saknar med att ha kollegor som äter mellanmål så är det de där förbannade chipspåsarna! :yuck:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Äter en gång på jobbet och en gång när jag kommer hem. Om jag är ledig så kan jag glömma bort att äta på hela dagen och så mår jag jättedåligt på kvällen. No shit! :angel:

Värst är det på tävlingsdagar då är det ett under om jag lyckas peta i mig något alls.

Haaatar att komma på vad vi ska äta! Hade lätt kunnat äta samma sak varje dag bara jag slapp bestämma mat..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Senast: Freyja_bus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 856
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 108
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp