Bukefalos 28 år!

Hur mår era elichias hästar????

Welsh

Trådstartare
Upptäckte till min fasa idag (har nog varit hemmablind ett tag) att vår ponny som fick elichias i somras, nu har rasat i vikt, ser emlig och olycklig ut samt har en hälta som går runt alla benen utan värme och försvinner från en dag tilll enannan. Har fri tillgång på ensilage bytt krafft ponny till Groov 2 tjocka vintertäcken och trots detta fryser! :cry:
Ni som har haft hältor, har de varit från en dag till en annan????
 
Hej.
Hade en shetlandshingst för flera år sen som hade både borrelia och elichias, han var oxå väldigt emlig och ynklig, tappade jättemycket hull, och bara sov och sov.
Det krävdes en pencillinkur och sen en sulfa kur.
Han var halt och stel till och från under ett halvår tror jag att det var, men sen försvann det.
Men det finns ju både hundar och hästar som inte blir symptomfria
 
Det låter som om det vore en bra idé att ta nya blodprov och kolla både borrelia och ehrlichia. Det blir en lätt match att jämföra antikroppstitrarna från i somras med de din häst har nu. Blev hon behandlad? Med vad? Varken pc eller sulfa biter på ehrlichios (däremot på borrelia).

De symptom du beskriver kan bero på mycket annat också. Man brukar dessutom säga att symptomen efter en genomgången ehrlichiainfektion kan kvarstå upp till ett halvår efter det att infektionen bekämpats (av hästen och/eller antibiotika).
 
Min erlichias häst finns tyvärr inte livet längre. Han fick kronisk fång och vilel inte enns gå på sitt vänstra fram ben.
Dock gick allt väldigt fort med honom.
Från första provet tills han togs bort gick på 1,5 månader!
 
Jag tycker du ska ta ett nytt blodprov!
Min häst blev behandlad för erlichios i september, och innan dess hade hon i ett års tid(!)hältor som hoppade från ben till ben.I somras var det riktiga varannandagshältor,vissa dagar markerade hon endast lite, vissa dagar enbart stel och rörde sig som en kratta, ibland tokhalt för att nästa dag vara superfräsch....Hon kunde gå klockrent flera varv när man kollade henne på volten, för att sen halta 2-3 gradigt i flera varv.. I juli/augusti var det endast vb. hon var halt, men det vandrade från lågt till högt.
Hon blev som sagt behandlad i september, hon har EJ varit halt sen dess *peppar peppar*, däremot lite stel och ovillig att röra sig vissa dagar. De dagarna har vi bara tagit korta promenader, annars tömkör jag ca 1 tim om dagen, och kommer så göra fram till våren. Hon har tappat alla muskler eftersom hon varit konvalecent i totalt 14 månader, så jag tar det väääääldigt lugnt och fint med igångsättningen.
Men hon blir bättre och bättre, de senaste 3 veckorna har hon inte ens varit stel, så det verkar som om det släppt nu äntligen! Hon är väldigt glad över att få vara ute och röra sig (även om det bara är tömköring i skritt rakt fram i skogen), liiiiite FÖR glad ibland, *hopp skutt dansa runt hjälp läskigt hopp och brall* :). Fast jag ser det som ett sundhetstecken ;)

(Att det tog så lång tid innan hon fick behandling berodde på att ingen vet. som jag var i kontakt med trodde att det var erlichios hon led av :mad:, jag fick verkligen stå på mig och nästan tigga om att få ett blodprov taget, och även att få henne behandlad. Tänk vad bra att jag stod på mig - det gjorde ju faktiskt susen, troligtvis hade min häst idag varit utdömd annars :cry:)

Lycka till med din häst!
 
Han mår som en prins. Gjort den han kom hem från kliniken och fick käka sin kortisonkur.


Däremot när han var dålig så just avmagring, apati och hältor som kom och gick från dag till annan, vandrade runt och var allmänt knasiga de tydligaste symptomen =(
 
Inatt åt han inte upp sitt ensilage, petade i sig ca 1 kg men krafften klämde han glatt i sig. Han hade 1:160 i somras och även i höstas men då ville min veterinär avvakta då Pelle inte har så bra mage, han får lätt diarre av ny kost och förra gången han fick Pc så blev han jättedålig. pelle måste dessutom åka iväg till vår veterinär eller åka till Mälarkliniken då det inte går att få ut en veterinär för att behandla på hemmaplan varje dag. Nackdelen med att bo på en ö...... ska ringa veterinären i morgon då telefontiden nu är över..... har ni andra goda erfarenheter av Mälarkliniken när det gäller elichias???? Kan även nämna att det inte var påvisbart någon borrelia någon av gångerna.
 
Min häst var inlagd på Mälarkliniken när hon blev behandlad, och hon mådde som en prinsessa! Hon var där i 10 dagar, man passade på att göra en artroskopi vb. också. själva Erlichiosbehandlingen tog 5 dagar.
Man får välja om de ska ha fri tillgång på hö,och så fick hon musli och probimin(?)i förebyggande syfte, eftersom behandlingen KAN slå ut magen.
Min häst fick gå ute i "sin" hage från morgon till eftermiddag varje dag och trivdes såååå bra! Hon hade inte riktigt tid för mig när jag hälsade på, det fanns mycket snyggt att titta på nämligen :).
Så du kan lugnt lämna din häst där!
 
Patsy hade samma titer i somras men inga symptom, vad olika det kan vara!

Om han blir dålig så skulle jag inte våga behandla hemma!
 
Hej!
Min mår faktiskt toppen just för tillfället! :)
Härligt känns det, efter 3 1/2 halvt år av diffusa märkliga saker så hoppas jag att han ska slippa mer återfall!

Men även hans hältor har vandrat runt, han har också vart halt ena dagen för att nästa vara ren, sjukdomen är helt crazy!

Men jag tror att jag har hittat min hästs botemedel i alla fall, vi har laborerat oss fram och nu ser det ljust ut!
 
Vårat ehrlichias sto är behandlad två gånger, senast i somras. Efter andra behandlingen återhämtade hon sig inte riktigt. Vi har aldrig haft problem med hälta utan det har varit ont i leder och muskler. Hon fick "butta" i omgångar under hösten och mådde rätt bra då hon åt detta. Men så fort vi slutade fick hon ont igen. I början av december började jag ge henne örter som skulle vara bra mot hennes symptom. Och detta funkar kanon (hon äter fortfarande, så jag vet ju inte hur det blir när vi slutar). Hon utstrålar harmoni och är jättepossitiv!! Har desssutom "gått om" en annan häst i rang!! Så hon måste känna sig stark. Ser med spänning fram emot våren, då jag hoppas vi kan börja rida henne igen.
Mvh Kerstin
 
Hej! Min erlichia häst mår inte bra.... :( Han hade 1:320 i augusti, blev behandlad och blev bättre. Har nu skrittat hela hösten med varierande dagsstatus...halt ibland, oren och vissa dagar jättematt. Tog nytt prov i november, 1:40 och bara lite halt på vänster bak. Fick råd av vet. att börja trava försiktigt. Det har jag provat nu i december med varierande resultat...någon dag har han kännts kanon för att nästa gång knappt orka röra sig. Och nu i går var han rejält halt igen höger bak och vänster fram.....j...vla sjukdom. Ska nu tillbaka till vet ta nya prover och enligt henne får man då behandla varje led för sig. Man kan bli deprimerad för mindre.....känns ändå skönt att det finns fler "olyckssystrar". Det är ju svårt att förstå denna djävulska infektion om man inte själv sett symtomen. Mvh Aker
 
Hej!
Vi har ju testat oss fram med de preparat som har funnits att tillgå!
Från början så fick han Finadyne o Butta, men det var alldeles i början av hans sjukdom, för 3 o ett halvt år sedan.

Jag började att ge Djävulsklorot och Glucosamin till honom för snart ett år sedan och det fungerar bra. Faktiskt så är han idag i ridbart skick, för ett år sedan såg det väldigt mörkt ut, han var så stel fram att han knappt kunde gå.

Gick med honom på promenader, trots att han hade svårt att gå, korta sådana på hårt underlag. Utökade dessa promenader och lade så småningom till backträning. Sedan nu i höstas har jag börjat att rida honom och han håller fortfarande!

På morgonen är han ofta lite stel, men det tror jag att vi får leva med. Han har under det senaste året fått ett par små hälteåterfall och då har han fått en kur med Pronaxen och sedan har vi fortsatt..

Jag hoppas nu att det fortsätter på denna väg för min lilla kille, han är verkligen värd det!

Jo, han får ju även Steeljoint!
 
Djävulsklo är ju att jämföra med butta vad gäller antiinflammatoriska egenskaper och smärtstillande så det är inte så konstigt att en ond och öm häst blir bättre av det!

Men är erlichios-infektionen bekämpad? Med butta etc så är det ju bara symptomen man behandlar.
 
Självklart är själva infektinen bekämpad!
Han behandlades med tetracykliner i två omgångar för 3 och ett halvt år sedan!

Men trots att själva ehrlichian var ute ur kroppen enligt de prover som har tagits så var han knackig! På olika sätt och vis, därför så testade jag de olika preparat som fanns att tillgå!
Butta, finadyne samt pronaxen användes bara i de peioder då han knappt kunde gå utan dom!

Skall även kanske tillägga att han nu har vart utan djävulskloroten i några månader och fortfarande är bra!
 
Hmmm, undra om det kan vara Djävulsklon som fått så fin ordning på min häst sista veckorna? Jag fick tipset att ge min häst Hilton Reflex som innehåller bla Djävulsklo.Sen ger jag också Msn, Nypon och Vallört. Har gett i några veckor, och det är ju faktiskt inte omöjligt att det är därför hon har blivit otroligt mycket fräschare på sistone...
 
Djävulsklo är bra, jag använder det själv men man måste vara medveten om att det kan dölja symptom, så man ska inte använda det hela tiden, som med butta.
 
Jag ska bara ge örterna 2 veckortill, meningen var att det skulle hjälpa till att få bort den sista ofräsch-heten/stelheten.
Men jag hoppas att hon kommer vara fortsatt bra även sen :)
 
Hej!
Jag undrar bara varför du (och fler med dig) anser att det skulle vara farligt att behandla med tetracykliner hemma i stallet? Vad grundar ni det på, tro!?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 310
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 709
Senast: ufot
·
Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: asjoh108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp