Bukefalos 28 år!

Hur mår era elichias hästar????

Sv: Hur mår era elichias hästar????

* kl *
Puttar upp denna tråd lite då jag är nyfiken på hur era hästar mår idag som har behandlats.
Har själv en häst på behandling och läste i andra trådar att en del har behandlats flera gånger :confused: detta kanske blir en följetong :devil:
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Hej!

Jag skrev i denna tråd, under mitt gamla nick "majja22".
Kan meddela att min häst har varit fullt ridbar i två år nu, sedan hösten-04. Frisk tjej som sprudlar av livsglädje:)
Hon vankar för tillfället stolt fram med sin stora runda mage, hon ska bli mamma för första gången i vår!:love:
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Underbart :banana:

Hur lång tid efter behandlingen tyckte du att det *vände* ?
Hade du oxå *hälter* eller dylikt en tid efter eller tog behandlingen bort allt....
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Vad tråkigt :cry:
Hur ter sig detta...vilka *symtom* tycker du att du har kvar ?
Har du behandlat flera gånger ?
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Han är behandlad tre gånger, september -00, maj -01 och nu i år i maj.

Han är stel, seg, sen i reaktionerna, känns ibland ojämn.
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Ett år efter avslutad behandling var hon knackig. Inga hältor, men stel och ovillig till att röra sig periodvis. Vissa dagar var hon klockren, andra dagar vände vi hem från våra promenader efter 5 min då jag märkte att hon inte ville.
Så det blev tömköring varvat med promenader och vissa dagar var det enbart hagen som gällde under detta år. Men hon gjorde framsteg på framsteg, och ganska precis ett år efter behandlingen så vågade jag mig på att börja skritta lite försiktigt. Skrittade i 5 månader ca för att bygga upp henne igen(varvat med tömkörning) innan jag lade in trav och sen galopp.

Ingen var lyckligare än både häst och matte när vi för första gången på nästan 2,5 år äntligen fick galoppera igen!:)
Vilken känsla, tårarna trillade:o
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Väldigt tråkigt att höra....en sån lömsk sjukdom !!
Hur var dina titer svar från början ? och före dina behandlingar?
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

2,5 år !!!!!!!!!

Förstår verkligen dina tårar! Vad gör man inte för våra vänner....och vilken känsla när det går bra...och dåligt !!!!
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

2,5 år !!!!!!!!!

Förstår verkligen dina tårar! Vad gör man inte för våra vänner....och vilken känsla när det går bra...och dåligt !!!!

Ja, hon var ju dålig ett år innan hon fick behandling. Och så dålig ett år efter behandligen. Och sen skritt ett halvår ca..... jaa, tiden rullar iväg!
Men det var det värt, hon blev ju bra!:)

Och det var rätt ok faktiskt,under hennes konvalecens, att vara ute och promenera med grimma och snöre, plocka blåbär och lyssna på fåglarna i skogen. Vi kom varandra väldigt nära hon och jag. Om man ska försöka se nåt positivt.
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Om det finns något positivt ska man greppa de direkt...försöka att vända neg till pos om det går.....annars ger man nog upp när allt är skit....
Min har jö redan atros i ett bakknä och nu detta...jaja.
Det är bara att börja om från början och köpa läget.......
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Hej!

Jag skrev i denna tråd, under mitt gamla nick "majja22".
Kan meddela att min häst har varit fullt ridbar i två år nu, sedan hösten-04. Frisk tjej som sprudlar av livsglädje:)
Hon vankar för tillfället stolt fram med sin stora runda mage, hon ska bli mamma för första gången i vår!:love:

Vad roligt!
En fölis..
Crusse kan tänka sig att bli "hästgudfar".. Han har ju vana att tillverka fölisar i alla fall.. ;)

Kan ju passa på att den vita olyckan verkar vara FRISK! :eek:
Han har nu fått vanliga järnskor på fötterna, vi ville testa för att se om det blev skillnad mot med PG, och dra på trissor.. han kan fortfarande efter snart 4 veckor gå normalt!

Han är pigg som satan och härjar hejvilt här i skogen. Minsann så verkar det som om vad det nu än var som spökade i så många år försvann med PG beslag i ett års tid.

Vi är såklart superglada för det och nu ska vi skritta hela vintern..
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Han är behandlad tre gånger, september -00, maj -01 och nu i år i maj.

Han är stel, seg, sen i reaktionerna, känns ibland ojämn.

Vad tråkigt, jag vet precis hur det känns..
Man pendlar mellan hopp och förtvivlan ständigt!

Ena dagen hyfsat ok för att nästa dag vara stel och konstig igen, sen bra sen dålig osv.. i en oändlighet.

Men ge inte upp! Min lilla Crusse verkar nu *peppar peppar* blivit kvitt sina besvär. Efter att ha vart dålig nästan 5 år i sträck så har vi haft ett år då han nästan vart bra hela tiden, bara lite bakslag och några andra skador ej E relaterade.

Han funkade på PG och det som var fel verkar ha blivit bra efter ett år med dom på. Nu är han vanligt skodd och mår som en prins! Han är inte ens stel på morgonen ur boxen längre, han rör sig helt normalt!

De som sett honom förr de tror knappt sina ögon.. och så är det även med mig, jag har ju vant mig att ha en sjuk häst, men nu kan man ill och med se framtiden an, förut levde vi dag för dag..

Så.. försök att hitta en väg som är rätt för dina hästar.. Prova ALLT som går, prata med olika människor med erfarenhet, ta till dig det som verkar vettigt och prova dig fram till en lösning..

Jag håller tummarna..
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Jag är jätteglad för fölisen, det ska bli så spännande!! Första både för mig och för Lady:)

Crusse får gärna bli gudfar, jag har inte skaffat nån sån ännu:D

Vad roligt att han mår bra! Så glad jag blir! Ni om några är så värda det, som ni har kämpat i många år! :bow:
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

* kl *
Ursäkta min okunskap ....Men går verkligen titern ner på noll när hästen väl fått antikroppar emot elichias....eller är det så att behandling eller eget skydd,motståndkraft mot sjukdomen gör att tirern blir noll :confused: eller finns det alltid ett spår kvar att läsa ifrån titer ?

Någon som kan förklara :crazy:
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Det verkar som det är lite olika från olika hästar.
Vissa går aldrig ner och andra gör det. Vissa hästar behandlas inte ens när de har tex 1:160.
Olika veterinärer har olika åsikter.
En del behandlar inte om titrarna inte stiger.
Jag personligen tror inte att min häst någonsin kommer att gå ner till 0
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Jag är jätteglad för fölisen, det ska bli så spännande!! Första både för mig och för Lady:)

Crusse får gärna bli gudfar, jag har inte skaffat nån sån ännu:D

Vad roligt att han mår bra! Så glad jag blir! Ni om några är så värda det, som ni har kämpat i många år! :bow:

Vad mallig han ska bli.. ;)

Vi håller alla tummar, tassar och hovar här i skogen för att det blir ett mycket vackert och friskt föl, vad spännande det måste vara, en liten Baby-Lady..

Vem är pappsen?

Du om någon vet hur glad jag är över Crusses mirakulösa återhämtning. Det såg ju ganska mörkt ut ofta, många var de dagar då jag nästan nästan gav upp och var nära att boka en tid med himlen åt honom.

Men någonstans har man väl alltid hoppats att han skulle pigga på sig, om så än bara lite. Det är väl just det som hållt honom vid liv så länge. Sen hans glada busiga humör, han är ju alltid vild och pigg, en riktig liten spjuver som alltid hittar på hyss. Han har hela sjukdomstiden haft den där gnistan i ögonen kvar och vi har vart oerhört noga med hans livskvalité.

Att vi nu idag, ett år efter PG beslagen sattes på står här med en till synes helt frisk Cruss, det kunde jag inte ens våga drömma om, men under har ju hänt förr, och faktiskt så kommer de alldeles säkert att ske igen.

Så alla ni med hästar som drabbats av den otroligt dryga Ehrlichios och dess efterverkningar av biljoner typer, ge inte upp, för någonstans finns det nog en lösning för er häst, om inte annat så kan det ju bli som för oss. 6 år efter första symptom så är han äntligen normal igen!

Fast visst kommer man att ta det lugnt med igångsättning, för jag tror inte att han någonsin kan bli en fullt ut fungerande häst som han var innan detta. Men han kan vara en frisk och pigg skogsmulle att träna lite enklare grejer med, bara för skoj.

I början av hela denna karusellen så sa den första behandlande veterinären att detta skulle ta enorm tid, vi skulle bli tvungna att vänta ut sjukdomen, den skulle läka ut men det kunde ta mycket lång tid innan allt var ur systemet. Så verkar det ju också ha vart fallet.

Själva E verkar ju hyggligt lättbehandlat idag mot för 5 år sedan, det som är det värsta är de efterföljande sjukdomar som man får på köpet. Tex nervproblemen, balansproblemen, inflammationerna som bara flyttar runt till olika ställen, muskelstelhet och muskelömhet, de konstiga "hältorna" som bara dyker upp för att sen helt plötsligt vara borta igen. Det är en mystisk sjukdom detta och jag verkligen önskar att dom finner ett vaccin eller något..
 
Sv: Hur mår era elichias hästar????

Tack :bow:
Lycka till med din Pålle

Tack så mycket..

Håller tummarna för att du också får uppleva känslan när det äntligen är över.. Det är verkligen otroligt härligt..
En så till synes självklar sak som att se sin häst kunna skritta ur boxen på morgonen helt utan att stappla de första 20 stegen, det kan få mig att känna mig som världens lyckligaste..

En så enkel sak tar de flesta hästägare för givet..
Men för en annan som levt med detta så länge så är det ren och skär lycka!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 310
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 709
Senast: ufot
·
Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: asjoh108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp