Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Hellena

Trådstartare
Jag har en god vän, hon är en underbar person som jag tycker jätte mycket om. Jag har också ett privatstall som hon har sin häst uppstallad i.
ta mig inte fel, jag ställer alltid upp och gör så mycket som jag bara kan för att alla i mitt stall ska trivas.
Nu ska hon till klinik med sin kuse.. hon vet att hon inte får låna mitt släp, men nu vill hon att jag ska köra och låta ut min bil.. hon har eget körkort och bil men inte fyrhjulsdrift.. klart jag kör om det är akut.. inga problem... men nu känns det som om hon antog att hon kunde ta min bil.. men det är ett antal mil som min bil ska dra släpet.. och om vi krockar.. eller något händer..

jag är splittrad, samtidigt som jag vill ställa upp för en god vän vill jag inte bli utnyttjad... hon har ju faktiskt vetat om att hon ska till veterinär ett par veckor...
what to do?
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Om du ska ställa up eller inte är upp till dig och det är klart det tar emot om någon tar det för givet.

Det är dock inte alltid så lätt att hitta någon som har en läplig dragbil med 4-hjulsdrift oavsett framförhålllning om det nu är det som krävs.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Svårt att råda dig, jag förstår problemet.
Jag antar att hon har tänkt betala för sig?
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Har du andra inackorderingar också? I så fall kan du väl bara säga att ifall du gör det för henne måste du även göra det för de andra, och då blir det ohållbart att du hjälper till om hon inte ersätter dig för besväret. Där du bor finns ju hästtaxi och även möjlighet att hyra liten busstransport som kan köras på B-kort så hon sitter ju inte i sjön.

Självfallet är det ett annat läge ifall det vore akut. Då anser jag att man självklart hjälper till så långt man har möjlighet, men det skriver du ju också.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

jo men det är dyra leksaker.. min bil kostade mig 150 000kr.. det är inte så att bara för att jag är snäll och den finns tillgänglig att det ska tas för givet att den lånas ut.. eller?
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

nej det tror jag inte.. kanske lite för bensinen..
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

jo det är sant.. jag har bara en till inackordering och hon skulle nog aldrig ens fråga... jag tycker att det är lite fräckt men jag har skit svårt att säga nej.. hatar sånt här..
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Måste hon köra med fyrhjulsdrift? Ni bor väl i/utanför stockholm och där borde väl vägarna vara helt ok så det går att köra med vanlig tvåhjulsdrift? Sedan om du inte vågar säga som det är (att du är rädd om din bil) kan du hävda att hennes B-körkort inte räcker då ekipaget räknas som tungt släp (om jag inte minns fel nu..) och hon därav inte kan köra med vanligt B-kort.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

men säg som det är, du är rädd om din bil och vill inte låna ut den
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Varför är det fräckt av en vän att fråga om du kan hjälpa henne att köra sin häst till klinik?

Jag antar att hon vill låna din 4-hjulsdrivna bil pga halkan för att göra en säkrare färd både för sig själv och hästen?

För mig handlar vänskap om att man tycker om varann och hjälper varann när det behövs och allting måste ju inte vara akut man kan behöva en hjälpande och stöttande hand ändå!

Tex hjälpa till att köra en gång eller bytlåna en bil pga man behöver en kombi, bil med drag eller detta fallet en bil med 4-hjulsdrift och drag en gång när man ska iväg med hästen till klinik.

Vem tycker du hon ska fråga om inte sin kompis?

Om hon ansåg sig behöva ha en 4-hjulsdriven bil flera ggr i veckan hade hon nog köpt det...

Hade jag varit du hade jag kört/lånat ut bilen och sagt att bilen drar X liter soppa/ mil och den får du stå för om du vill ha skjuts.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag har en god vän, hon är en underbar person som jag tycker jätte mycket om. Jag har också ett privatstall som hon har sin häst uppstallad i.
ta mig inte fel, jag ställer alltid upp och gör så mycket som jag bara kan för att alla i mitt stall ska trivas.
Nu ska hon till klinik med sin kuse.. hon vet att hon inte får låna mitt släp, men nu vill hon att jag ska köra och låta ut min bil.. hon har eget körkort och bil men inte fyrhjulsdrift.. klart jag kör om det är akut.. inga problem... men nu känns det som om hon antog att hon kunde ta min bil.. men det är ett antal mil som min bil ska dra släpet.. och om vi krockar.. eller något händer..

jag är splittrad, samtidigt som jag vill ställa upp för en god vän vill jag inte bli utnyttjad... hon har ju faktiskt vetat om att hon ska till veterinär ett par veckor...
what to do?

För en god vän så ser jag det som en självklarhet att man ställer upp och att också vännen kan ta det för givet. För är det en god vän så har man givetvis mängder av gånger fått massvis tillbaka både förr och i framtiden.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

jo men det är dyra leksaker.. min bil kostade mig 150 000kr.. det är inte så att bara för att jag är snäll och den finns tillgänglig att det ska tas för givet att den lånas ut.. eller?

Ja dyrt är det och då är det än mindre kul om folk tar det för givet.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

*KL

Har förståelse för att hon frågar då hon säkert är rädd att köra själv i halkan och tror 4hjulsdrivet är bättre. Dessutom brukar det vara skönt att ha någon med sig till kliniken.

Tycker dock att det är fräckt att ta för givet att du ska både ta av din tid och låna ut bil utan att hon erbjuder sig att betala för bensin eller göra något för dig (bensinkostnad+ bjuda på lunch kanske?).

TS:
Vill du inte så säg att du inte kan och hon får lösa det på egen hand genom att hyra transport och lämplig bil och köra själv. Frågar hon om bil-lån så säg att du behöver den själv/inte vill låna ut. Har man häst är man faktiskt skyldig att kunna ta hand om den -det innebär också att kunna betala för att få den transporterad till klinik om man inte kan göra det själv!!

Är du egentligen okej med att ge av tiden och ställa upp så säg att hon får betala bensin + ev hyra av släp själv (och bjuda på lunch som tack ev ta ngn fodring eller något som tack) men att du är ok med att köra den här gången då du har tid. Eller så säger du lite fint att du får en extra räkning ihop med stallhyran för att täcka min kostnad.

Jag har bara behövt "låna" chaufför till pålle en gång och förutom bensinkostnaden + hyra av släp som var självklar så fick hon både lunch och en vinflaska som tack för besväret.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag har en god vän, hon är en underbar person som jag tycker jätte mycket om. Jag har också ett privatstall som hon har sin häst uppstallad i.
ta mig inte fel, jag ställer alltid upp och gör så mycket som jag bara kan för att alla i mitt stall ska trivas.
Nu ska hon till klinik med sin kuse.. hon vet att hon inte får låna mitt släp, men nu vill hon att jag ska köra och låta ut min bil.. hon har eget körkort och bil men inte fyrhjulsdrift.. klart jag kör om det är akut.. inga problem... men nu känns det som om hon antog att hon kunde ta min bil.. men det är ett antal mil som min bil ska dra släpet.. och om vi krockar.. eller något händer..

jag är splittrad, samtidigt som jag vill ställa upp för en god vän vill jag inte bli utnyttjad... hon har ju faktiskt vetat om att hon ska till veterinär ett par veckor...
what to do?

Du får ju naturligtvis säga nej om du inte vill ställa upp med bil och vara chaufför.

Men sen tycker jag det är konstigt av dig att anse det fräckt att fråga, av din egna underbara kompis som du tycker så mycket om?!

Tycker det är fräckare av dig att skriva att hon skulle se det som en dyr leksak? Nu skulle hon väll till klinik med sin älskade häst, inte ut och nöjesåka och ragga killar eller??
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Hej vännen! :)

Tycker du ska säga rakt ut att det är okej för den här gången (om du nu tycker det?) men att du helst inte vill låna ut fler gånger då det är dyra saker.

Kanske tom ska skriva kontrakt att om något händer står hon för kostnaden? Sen ska hon självklart stå för bensinen, annat vore ju konstigt enligt mig.

Du kan bara själv besluta hur du vill göra men tycker det är konstigt av henne att anta att hon kan låna av dig, då borde hon i min värld ha frågat tidigare, så att om hon får ett nej, kunna lösa det på annat sätt.

Kram på dig!

Mickan
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag håller med tidigare talare, är man goda vänner ställer man upp. man får väl se till vad man värderar högst? Bilen - eller vänskapen, vännen i fråga och dennes häst?

Jag tycker man ska ha framförhållning när man ber om sånt här, men är det en engångsförtelese så tycker inte jag man ens behöver fundera på saken. Jag antar att din bil är försäkrad, så skulle något hända täcker ju den. Vore väl värre om det hände hästen eller din vän något?

Vänskap handlar om att ge och ta.

Jag vill inte låna ut mitt släp egentligen, men till vissa gör jag undatag. Min stallkompis har inget eget släp, och jag har förklarat för henne hur rädd jag är om mitt, och att hon bara får låna det om hon frågar i god tid, är rädd om det, står för eventuella skador som uppstår och städar det noga efter sig. Lånar även ut det till de i mitt gamla stall, då jag fått låna släp av dem varje helg innan jag köpte mitt eget.

Hade jag varit du hade jag ställt upp, jag hade krävt ersättning för soppan dock. Och jag hade förklarat att jag helst inte vill låna ut mina grejer men gör ett undantag den här gången.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag tycker naturligtvis att OM det blir aktuellt så är det självklart att kompisen erbjuder att betala bensin och fika eller lunch.

Jag har tack och lov fått hjälp vid många olika tillfällen att åka med häst till klinik och självklart har jag betalat för mig och passat på att bjuda på det som varit under dagen.

Sen så har jag självklart ställt upp med att låna ut bil och sällskap/chaufför tillbaka när denne behövt hjälp i sin tur.

Ett trevligt tagande och givande!
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Antingen lånar man ut eller inte. Och jag personligen ser bara en bil som just en bil. Min är dock helförsäkrad så det kostar bara 3000 (eller var det 1500?) oavsett vad som händer så det är liksom ingen big deal egentligen. Självklart skulle den som lånat min bil, om den kraschat den fått betala självrisken men annars är det faktiskt bara en bil. Sen är det inte fräckt att fråga om man får låna, undrar man så måste man ju fråga :)
Men känns det för riskabelt och osäkert i magen så säger du det och står fast vid det oavsett vad kompis säger. Magkänslan är viktig för själen!
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jo men tänk efter ni nu som tycker att man självklart ska låna ut.. Det är som sagt en sak om en akut situation uppstår.. men när man har vetat om det en längre tid, har egen bil och körkort.. kan man bara inte då hyra bil ist.. det är så lätt att bara fråga en kompis för att man inte vill hyra.. jag har köpt min bil för MITT bruk.. om den går sönder, blir jag utan.. inte hon.. jag använder min bil dagligen.. kommer hon då att skjutsa mig till jobbet? tror inte det va.
det är skit svårt.. samtidigt som jag vill hjälpa min kompis.. man är inte en dålig kompis bara för att man säger nej..
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Det är ju många frågor. Kan du enkelt komma loss och göra dig fri för att hjälpa till med tid och utlåning? Jobb kanske kommer ivägen? Är kompisen beredd att betala för sig? Jag hade aldrig accepterat enbart bensinkostnad, det kostar att äga bil och vill man komma runt det får man vackert betala vad det kostar (milersättning) - inte bara bensin. Sedan kommer släphyran. Vill du ställa upp med gratistid är det upp till dig, själv vet jag vad jag debiterar i jobbet och det är vad jag kostar att använda.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 321
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
31 054
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp