Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Kl

Jag brukar alltid låna ut bil/släp till kompisar. Däremot för dom givetvis betala för bensinen och händer något så får dom stå för självrisken, vilket jag säger till dom redan när dom frågar.
Däremot så har jag kompisar som inte är så vana vid att köra släp, då brukar jag köra. Inte för bilens skull utan för kompisens.
Sen kan jag inte förstå vad bilens värde har med osäkerheten att göra. Har man jobb och bara en bil så är man i lika stort behov av den oavsett vad bilen kostat i inköp.. För är den helförsäkrad så får du väl ut vad bilen är värd (enligt förs.bolaget..) om något skulle hända så den inte går att rädda?
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Och om man inte har bilen helförsäkrad? Det är faktiskt många som inte har det. Är bilens värde fortfarande inte relevant då?

Jag har full förståelse för att man inte lånar ut sin bil. Vad händer om t ex växellådan går sönder när kompisen har bilen? Inget som går på försäkringen, du har inte haft några problem tidigare. Kostnad: 15 000 kr. Vem betalar det?

Hade du haft bilen själv när växellådan går sönder hade det ju inte varit något snack, men fy så surt att misstänka att det varit ovarsam hantering som orsakat en krater i privatekonomin.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Men ställ upp och kör själv då? Eller bara säg att du inte vill låna ut, redan från början. Men anser inte att det är en fräckhet att en kompis frågar.

Klart att det är tråkigt om bilen skulle gå sönder och ekonomin blir lidande pga det. Men bäst vore väl att diskutera med kompisen om att skulle något hända så får hon/han betala för det. Jag gör klart för mina kompisar, att går något sönder får dom stå för det innan dom lånar det.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag har inte problemet ö h t. Och jag har heller aldrig sagt att jag tycker det är fräckt att fråga.

Däremot förstår jag att man inte lånar ut dyrare saker hur som helst. Särskilt inte när det ofta råder olika uppfattningar om hur bra någon kör, hur bra hästen åker, hur snäll folk är mot grejorna.

Jag tror det är rätt många som varit helt överens om hur det ska funka (går något sönder så betalar den som lånar) men när det väl inträffar så heter det "ja, men jag trodde ju att du hade försäkring som täckte" eller ännu bättre "men det var så redan när jag tog den".

Tror att få av mina vänner uppfattar mig som ogin med mina grejor, men eftersom jag har full förståelse för att DE inte lånar ut sina grejor till mig tror och hoppas jag att de visar mig samma förståelse när det kommer till de saker jag helt enkelt inte har råd att mista.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Menade mest den övre meningen till ts, sorry var otydlig där :)

Förstår att alla är olika, men som sagt jag har inga problem att låna ut dyrare saker till mina vänner. Men alla är olika.

Det där med att det var så när dom tog den har jag varit med om, mindre skada iofs men den kompisen/bekanta får inte låna grejer av mig längre. Dels för att det är svårt att få tillbaka sakerna och dels för att man aldrig får något tillbaka..
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jo men tänk efter ni nu som tycker att man självklart ska låna ut.. Det är som sagt en sak om en akut situation uppstår.. men när man har vetat om det en längre tid, har egen bil och körkort.. kan man bara inte då hyra bil ist.. det är så lätt att bara fråga en kompis för att man inte vill hyra.. jag har köpt min bil för MITT bruk.. om den går sönder, blir jag utan.. inte hon.. jag använder min bil dagligen.. kommer hon då att skjutsa mig till jobbet? tror inte det va.
det är skit svårt.. samtidigt som jag vill hjälpa min kompis.. man är inte en dålig kompis bara för att man säger nej..

Det är väl snarare en fråga om ni är BRA kompisar till varandra. Bra kompisar ställer upp- på en ömsesidig basis!

Givande och tagande.

Jag frågade själv sent i höstas en kompis med stor fyrhjulsdriven bil som har fulla kittet vinterdäck och nyare släp också det vinterutrustat om hon kunde köra mig till ett veterinärbesök som var hyfsat viktigt- inte livshotande men viktigt. Hon ställde upp men vi fick skjuta på det pga det ohemula vintervädret ( ett småbarn kunde dagarna före inse att man inte skulle ut på vägarna med släp förrän snösituationen blivit drastiskt bättre- tom veterinären rekommenderade att vi skulle vänta). Självklart hade jag erbjudit att betala bensinen och gett en slant för besväret.

Har själv bil och släp men inte vinterutrustat- fanns vinterdäck men ingen möjlighet att sätta på grejorna då det inte gick att köra ner och få skiftat pga av väglaget. ( Och en gigantisk hårdpackad snö/isdriva framför garaget där däcken förvaras. Vi blev LITE överraskade av att vintern kom så fort och tidigt här nere i södern nämligen (upps!).

Jag skämdes inte för att fråga henne, och hon skäms inte för att fråga mig om hon behöver hjälp. Jag ställer upp för henne om jag har minsta möjlighet och hon gör det för mig- särskilt om det gäller något viktigt. ( Har tex varit hos henne och byggt staket och liknande).

Skulle hon på semester en vecka- skulle jag tex ställa upp och fixa hennes djur utan snack.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Det är väl snarare en fråga om ni är BRA kompisar till varandra. Bra kompisar ställer upp- på en ömsesidig basis!

Givande och tagande.

I första inlägget står det att det är en god vän som TS tycker väldigt mycket om.

Då tycker jag att det är väldigt konstigt att TS tvekar att hjälpa henne eftersom det är en så god vän som hon tycker så mycket om?

Men det kanske bara är du och jag som hjälper sina vänner utan att blinka om vi har möjlighet till det?

Jag tycker att TS resonerar väldigt ego för att vara så bra kompis med personen som hon uttrycker sig i sitt första inlägg hur som helst.

Men men hoppas det löser sig hur som helst
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jo men tänk efter ni nu som tycker att man självklart ska låna ut.. Det är som sagt en sak om en akut situation uppstår.. men när man har vetat om det en längre tid, har egen bil och körkort.. kan man bara inte då hyra bil ist.. det är så lätt att bara fråga en kompis för att man inte vill hyra.. jag har köpt min bil för MITT bruk.. om den går sönder, blir jag utan.. inte hon.. jag använder min bil dagligen.. kommer hon då att skjutsa mig till jobbet? tror inte det va.
det är skit svårt.. samtidigt som jag vill hjälpa min kompis.. man är inte en dålig kompis bara för att man säger nej..

Fast om du tycker så, så tycker jag du gör klokast i att säga det så till din kompis. Gör du det så tror jag inte heller du behöver oroa dig för att hon någonsin mer frågar om en liten pinal ens och då får du ju ha DITT ifred.

Vill du fortsätta att låna ut vissa saker så kan du ju bara säga det att "nej, jag vill inte låna ut min bil. Men jag följer gärna med som hjälp och stöd om du vill?"

Känns som du gör en stor grej av det, vill man inte så får man också säga nej om någon frågar. Är det verkligen så att du på riktigt tycker det är fräckt av en kompis/bekant att fråga då tycker jag också du kan säga det så kompisen slipper fråga dig och uppfattas som fräck. För jag tror verkligen inte det är så som man vill uppfattas, då frågar man hellre någon annan.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Var själv i din kompis situation nu i december när det var som kalast och halast.
Min bästa vän :love: ryckte in som en räddande ängel och hjälpte mig till/under/från klinikbesöket. Jag ersatte henne för förlorad semesterdag samt för lån av deras släp (använde egen bil). Dessutom stod jag för mat och dryck. Detta var för mig en självklarhet och kostnaden på dryga tusenlappen väl spenderad, särskilt som jag har svårt att hjälpa henne lika mycket som hon hjälper mig.

Att inte hästen är akut sjuk behöver inte betyda att hon inte har "akut" behov av din hjälp, hon kanske bara har dragit sig för att fråga då du redan tidigare meddelat att du inte lånar ut ditt släp. Det är dyrt att hyra bil och släp och att sedan köra detta ekipage själv i halkan är kanske inget hon ser fram emot, själv blev jag stressad bara av tanken att köra helt själv.

Om du ser det som en möjlighet att hjälpa din vän med bil, släp och körning så tala bara om vad du vill ha som ersättning så får hon själv avgöra om hon tycker att det är okej, eller om hon ska titta vidare på andra alternativ.

Och har du inte möjlighet att ställa upp så säg till nu så att hon hinner hitta alternativ.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

TS

Jag tycker aldrig att det är fräckt att be om hjälp, har man den synen på att be om hjälp gör man livet onödigt svårt för sig själv. Sen måste man ju kunna ha lite ryggrad och säga nej om man inte vill, det handlar för mig inte om att vara en dålig vän. Jag och min bästa vän ställer upp för varandra i ur och skur men hon har sagt nej massvis av gånger. Hon är ingen sämre vän för det och jag kan aldrig tänka mig att hon skulle hålla mig lägre för att jag sa nej någon gång, det är inte vänskap för mig, jag mäter inte vänskap i tjänster.

Sen är det ju också så att man inte är utnyttjad förrän man känner sig uttnyttjad och har det gått så långt kanske man ska ifrågasätta hur långt en vänskap sträcker sig.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

förutom en saftig självrisk har många av oss sparat ihop en bonus på försäkringen genom att vara fri från olyckor. Smäller någon annan min bil är det förutom självrisken (6 000) alltså även ett par tusen om året jag får betala framöver.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Grejen är att även om man är goda vänner så kan det ibland
bli för tung att vara den som ger när den andra inte har möjlighet
att ge tillbaka.

Min kompis ville ha en sommarhäst, jag körde 60 mil med min bil
och hämtade hem hennes häst., fick ersättning för bensinen som gått åt.Varje dag körde jag ca 30 min extra för att hämta/lämna henne eftersom hon inte har körkort och bussen till stallet inte går något vidare. Dealen var att hon betalade för bensin, dock fick jag då varje månad säga "hej nu vill jag ha xxx kronor för den här månaden". Tanken var att det bara skulle vara över sommaren men när hösten kom ville hon behålla hästen. Att det innebar att min taxitjänst fortsatte förutsattes bara, det var aldrig uppe för diskussion.

Man vill inte vara snål och ogin så det blev att jag inte krävde ens all bensinkostnad. Det sliter på vänskapen när man ägnar 30 min extra per dag för att hämta/lämna och man i slutändan dessutom betalar för det. Och eftersom hon var rätt okunnig
med hästar kunde hon inte hjälpa mig i stallet, hon kunde inte köra de dagarna jag var trött. Hon kunde helt enkelt inte göra nåt för att ge tillbaka.

Hon blev tvungen att lämna tillbaka hästen i förtid vilket nog
var räddningen för vår vänskap. Det blir konstigt när en är
beroende av den andra, det är den situationen jag
tror ts hamnat i.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

KL

Jag tycker inte heller att det är en fräckhet att fråga sina vänner om man behöver hjälp med ngt, som sagt, vem ska man annars fråga? Men man måste ju vara beredd på att vännen säger nej och det utan att ens behöva ange en anledning. Jag är väldigt noga med att påpeka för mina vänner att man får säga nej när jag ber om hjälp, att det är helt okej, det är inget jag blir sur över.

Men sedan kan det ju vara så att det är en vänn som bara tar och aldrig ger och då tappar man ju lusten att jämt ställa upp men är man goda vänner så borde man ju kunna prata om det.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 321
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
31 053
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp