Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jo men tänk efter ni nu som tycker att man självklart ska låna ut.. Det är som sagt en sak om en akut situation uppstår.. men när man har vetat om det en längre tid, har egen bil och körkort.. kan man bara inte då hyra bil ist.. det är så lätt att bara fråga en kompis för att man inte vill hyra.. jag har köpt min bil för MITT bruk.. om den går sönder, blir jag utan.. inte hon.. jag använder min bil dagligen.. kommer hon då att skjutsa mig till jobbet? tror inte det va.
det är skit svårt.. samtidigt som jag vill hjälpa min kompis.. man är inte en dålig kompis bara för att man säger nej..

Hur vet du att hon inte försökt att lösa det på annat sätt innan hon FRÅGAT dig?
FRÅGA måste man väl ändå få göra? Annars kan man ju inte få något svar varken ett ja eller ett nej.
Så du menar om du behöver låna en grej en gång av någon, så går du och hyr det istället för att låna av en kompis om möjligheten finns?
Nej man är inte en dålig kompis om man säger nej, men det beror även på anledningen till varför man säger nej i sånt fall.
Har du frågat henne varför hon vill att du skjutsar henne?
Varför skulle du inte kunna bytlåna bil med henne en dag om det skulle underlätta för henne?
Då står du ju inte utan bil utan får låna hennes under tiden?
Tycker dock inte att du ska behöva ta ledigt från jobbet för att hjälpa henne gratis...
Då går du ju miste om inkomst och det tycker jag inte man ska behöva göra, för jag antar att du inte är gjord av pengar utan behöver arbeta och vill spara dina semester dagar till roligare saker.
Jag tycker du resonerar konstigt vad gäller din såkallade kompis.
Ge och ta verkar inte direkt vara din grej...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Vi lånade ut våran bil till en tjej i stallet. Känner inte familjen jätteväl men de skulle till klinik och hade ingen dragbil. Vi såg det som självklart att ställa upp, när vi ändå inte behövde bilen just den dagen! Fick dessutom låna deras ifall vi skulle behöva ta oss iväg under dagen. :) Våran bil är en "medelbil", nypris på ca 170 000, beg.pris på den årsmodellen ca 70000, så det är ingen "skräpbil".
Vi är alla olika, men bilen lämnades tillbaka i samma skick som den var i och dessutom fulltankad! :)

Eventuella olyckor täcker väl försäkringen?
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Nu vet jag ju inte hur hon har frågat eller hur hon brukar hantera saker hon låner, hur goda kompisar ni är eller hur hon brukar visa tacksamhet.

Vet inte heller om hon brukar ställa upp på dig i samma utsträckning som du ställer upp på henne.

Men ponera att hon är en god kompis och ni har en vanlig jämnbördig kompisrelation, som jag får intryck av i första inlägget, då förstår jag inte problemet?

Varför förväntar du dig att det ska hända något?
Dom flesta gångerna går det ju ändå bra när man transporterar sin häst.

Om inte du ska åka med kan ju du låna hennes bil så länge - det kan ju likväl vara den som skadas.

Som kompisar ser jag det dessutom som självklart att man betalar för bränsle (t.ex. fyller tanken innan återlämning) om man låner varandras bilar. Och man ska inte behöva säga till att man vill ha si och så mycket betalt eller bjudas på lunch. Man räknar med att det jämnar ut sig över en tid, men i regel är man så schyssta mot varandra att man ger någonting för att visa sin uppskattning. Det kan vara en lunch, mockning eller en bio-kväll, men det är inget man behöver kräva innan att tjänsten har utförts.

Jag förstod inte; är det meningen att du ska åka med till kliniken eller ska hon åka själv?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag tycker det beror på lite hur nära vänner man är.
Jag och min ena kompis lånar av varandra lite hur som hellst. Hon kör mitt släp med sin bil åt mig eller så lånar jag både hennes släp och hennes bil de gånger jag inte haft pålitliga bilar, men jag betalar givetvis bensin. Hon får givetvis låna mitt släp oxå och bil om jag hade någon..
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

För en god vän så ser jag det som en självklarhet att man ställer upp och att också vännen kan ta det för givet. För är det en god vän så har man givetvis mängder av gånger fått massvis tillbaka både förr och i framtiden.

:bow::bow:

Till Ts - Varför ställer du inte upp och kör själv? En vacker dag kanske det är hon som får ställa upp och hjälpa dig med lastning och transport av någon häst? You never know.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Om det är en god vän hade jag utan tvekan lånat ut mitt släpp(jag tar för givet att personen ifrågan erbjudit sig betala bensinkostnaden osv....hade nog inte nämnt annat då detta är allmän vett)....Men vf tror du något ska hända? Visst om man har väldigt mkt otur men annars täcker försäkringen detta? Själv har jag lånat ut min bil massa gånger till personer som jag anser goda vänner då jag vet att de är försiktiga! Tycker man ska hjälpa till där man kan, kommer alltid tillbaka för eller senare. Ex. förra veckan fick pappa en hel kass med olika sorters vin och pasta samt en 12 år wiskey! Detta för han lånat ut sin bil till en kvinna vars försäkring inte täckte att låna bil från den kända bensinmacken på S...Och detta var en helt främling :P Dock var de inte hans bil utan bilfirman men hon fick ju låna den gratis.......:)
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

jag är splittrad, samtidigt som jag vill ställa upp för en god vän vill jag inte bli utnyttjad... hon har ju faktiskt vetat om att hon ska till veterinär ett par veckor...
what to do?

Spelar det någon roll hur länge hon har vetat?

Jag har ingen bil med dragkrok och har heller inte råd att byta i nuläget. Dom gånger, ca 4-5 ggr/år, under förra året som jag behövde åka med min häst så frågade jag alltid en av mina vänner om jag fick använda både henne och hennes bil. Hon har aldrig tagit illa upp och de flesta gångerna har hon haft tid och möjlighet. Vid något enstaka tillfälle kunde hon inte och det har jag full respekt för. Jag har alltid betalat bensin + lite till och även bjudit på både fika och lunch, beroende på hur länge vi varit borta, och jag hyr alltid transport. Dessutom är det så fantastiskt skönt att ha någon med sig när man t ex ska till klinik. Man vet ju aldrig om man kommer behöva en axel att gråta mot :angel:.
Med andra ord så uppskattar jag henne nåt enormt....och det vet hon om ;).
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Min kompis ställde upp och körde min häst till klinik när det behövdes (sparkad i hagen och vi behövde ultraljuda). Jag betalade bensin och så bjöd jag på Mc Donalds, jag tror hon tog det för självklart att hon skulle hjälpa mej, det verkade så för hon bestämde ihop med mej när VI skulle åka.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Det beror lite på situationen. Jag har ibland ställt upp och sedan inte fått hjälp tillbaka men nyligen har jag hjälpt min stallägare med skjuts till klinik. Har då ställt upp med bil, transport och även kört ekipaget. Vi har varit inne 3 ggr.

Nu pajade min bil och hon har då åkt en mil och hämtat mig så jag kunnat pyssla med min häst och sedan kört hem mig igen. De två senaste dagarna så har det inte passat att göra så p.g.a av att våra tider inte matchar. Hon har då ställt upp och tagit mina stallpass och dessutom gjort iordning för min häst och gett honom Metacam varje dag.

Om man hjälps åt så kan det underlätta för alla. Förutom mig så finns det en inackordering till och jag hoppas att hon frågar den dag hon behöver hjälp. Kan jag hjälpa till så gör jag det. Men som sagt det finns vissa som jag drar mig för att hjälpa om det inte är riktig kris p.g.a att jag aldrig fått nåt tillbaka från dem, inte ens ett tack. Så den enda som kan svara på frågan är du.

Hoppas det hjälpte nåt:bump::bump:
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Kl.
Självklart ska du göra det som känns bäst för dig.
Tycker dock inte att det är fräckt av henne att fråga, är man vänner så hjälper man varandra så långt man kan och i förhållande till hur goda vänner man är. Som det låter på dig är ni väldigt goda vänner, och om jag var du (vilket jag inte är) så skulle jag ställa upp!
Din kompis frågar ju itne dig för att vara elak, tvärt om så gör hon ju det för att hon vet att du är hennes vän och för att hon skulle hjälpa dig när du behöver det. Är för övrigt aldrig kul att behöva be om hjälp med tex. skjuts eller billån om man vet att man inte kan ställa upp motsvarande tillbaka, åtminståne för tillfället. Tvärtom är det ganska jobbigt, och något man bara ber sina bästa vänner om hjälp med.
Eftersom jag inte har körkort så har min pappa alltid ställt upp med att köra kusen till vet. Däremot har jag en underbar vän som kört mig till en tävling tom. en gång. Hon hämtar mig oxå om jag ska till hennes stall (vi stod i samma tidigare). Jag har aldrig ens behövt fråga henne, precis som hon inte behöver fråga mig. Eftersom jag itne har körkort kan jag ju inte återgälda (heter det så?) med samma "service" men istället försöker jag hjälpa på andra sätt. Vill hon ha sällskap till kliniken med sin häst, för att slippa vara ensam, så ställer jag upp. När vi stod i samma stall, nära där jag bodde, så kom jag dit bara för att hjälpa henne med ngt hon behövde. Om så bara lite moraliskt stöd när hästen gjort illa sig. Jag "spontan" mockar och fixar åt hennes häst, hon skulle självklart få låna båade bil och släp om hon hade behov. (eg. får nog vem som helst i stallet få låna transporten vid behov). Vet att jag inte på ngt sätt kan hjälpa henne så som hon hjälpt mig, det är inget roligt faktiskt. Men jag gör mitt bästa att ställa upp för alla mina vänner!
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Varför är det fräckt av en vän att fråga om du kan hjälpa henne att köra sin häst till klinik?

Jag antar att hon vill låna din 4-hjulsdrivna bil pga halkan för att göra en säkrare färd både för sig själv och hästen?

För mig handlar vänskap om att man tycker om varann och hjälper varann när det behövs och allting måste ju inte vara akut man kan behöva en hjälpande och stöttande hand ändå!

Tex hjälpa till att köra en gång eller bytlåna en bil pga man behöver en kombi, bil med drag eller detta fallet en bil med 4-hjulsdrift och drag en gång när man ska iväg med hästen till klinik.

Vem tycker du hon ska fråga om inte sin kompis?

Om hon ansåg sig behöva ha en 4-hjulsdriven bil flera ggr i veckan hade hon nog köpt det...

Hade jag varit du hade jag kört/lånat ut bilen och sagt att bilen drar X liter soppa/ mil och den får du stå för om du vill ha skjuts.

Håller med i varenda ord.
TS om du ställer upp, varför inte på detta? Och om du inte vill får du vara ärlig och säga rakt ut att du inte vill. Det är väl där skon klämmer. Du vill inte men vill inte behöva säga det för du vill framstå som en som alltid ställer upp?!:angel:
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jag håller med vad andra skrivit, det beror på hur goda vänner man är. Vissa kan man ibland känna är folk som relativt snabbt kryper en under skinnet och man blir genast "bästis" av helt fel anledningar. Känns det så?

Är det däremot en god vän så hade jag ställt upp. har själv lånat ut sprillans ny trailer och feting-dragbilen då det blev riktigt skitväder när vännen skulle åka och till och med hade hyrt en bil som bara hade allrounddäck. Det var till och med mitt förslag. Hon är världens gulligaste som ställer upp på mig i vått och torrt så det var självklart!
Jag fick tillbaka bilen fulltankad och hade det hänt något vet jag att hon gjort rätt för sig. Bilen är ju försäkrad om det händer något, men är du beroende av bil kan hon i så fall ge sin i byte när den är på verkstan?
Sen skulle jag absolut kunna komma överens med personen i fråga om ersättning för bensin och en extra slant för att jag fick ta ledigt.

Min mamma har alltid sagt att "man ska ta hand om små sår och fattiga vänner"... :D
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Det verkar vara många som tycker att TS borde ställa upp och vi andra känner ju inte till hela bakgrunden. Jag måste säga att jag förstår TS. Jag har en god vän som jag älskar högt, men i vår relation har det alltid varit så att jag har ställt upp med diverse tjänster som ofta kostat mig pengar, som jag sedan haft svårt att få igen. Tråkigt nog har detta till sist börjat belasta själva vänskapen. Det är lätt att vara generös med pengar så länge man själv har det gott ställt men om man sedan får det lite svårare är det lätt hänt att man börjar tycka att det är dags att betala igen. En annan vän till mig brukar säga att jag skall komma till honom ifall jag är i sådant trångmål att jag verkligen behöver låna mycket pengar, men att man i övrigt inte skall blanda ihop pengar och vänskap. Så kan man också se det.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

När jag skulle flytta till nytt stall nyligen ställde mina nya stallisar upp med både bil och transport frivilligt. Och inte en spänn ville de ha för besväret. De visste att jag skadat min bil i en trafikolycka nyligen så den var inte den bästa dragbilen och en häst är ju alltid mer värd (att få åka säkert) än en bil oavsätt priset.
Bilen är ju försäkrad så vad är det värsta som kan hända? Då är det ju värre med hästen.
I gengälld får mina stallisar mycket annan hjälp av mig. Denna vecka har jag tagit två extra insläpp för dem.

Får du ingenting tillbaka av värde av din vänn?

Sen i fortsättningen är det ju bra om du har regler kring din transport mm klara för inakorderingar, även om de är vänner. Alla stall som jag stått inakorderad i har haft transport för uthyrning för en mindre summa. Kanske trodde hon att något liknande var okej med dig eftersom ni är vänner och allt?
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Precis! Det där är en avvägning.

Den enda jag aldrig skulle neka något är min bästa vän och det vet hon.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Det kan vara svårt att få tag på en hyrbil med drag som är 4 WD...

Men vill du inte låna ut bilen gör det helt enkelt inte. Har du tid att följa med ändå så kan du ju göra det och hon kör då sin egen bil om hon vill ha sällskap.

Vill du inte följa med så gör du inte det heller. Visst är du en vän iallafall. Hon har säkert också egenheter och det har du med. Din är tex att du inte vill låna ut din bil eller köra din bil för någon annans skull. ÄR man vänner accepterar man varandras egenheter.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

När jag lånade kompis+bil+släp för att hämta min kuse betalde jag bensinen (med råge)+hyra för släpet. Men då var det hon som erbjöd sig, för hon ville gärna följa med :)

Vill du inte köra så säg det! Är hon din kompis så kan hon ta det!
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Det kan vara svårt att få tag på en hyrbil med drag som är 4 WD...

Nej, det är inte svårt. T ex Sixt har en hel hög med sådana bilar.

För övrigt så skulle jag inte köra någon annans häst (knappt min egen heller) i detta halkiga väder, om det inte var jätteakut förstås.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Jo men tänk efter ni nu som tycker att man självklart ska låna ut.. Det är som sagt en sak om en akut situation uppstår.. men när man har vetat om det en längre tid, har egen bil och körkort.. kan man bara inte då hyra bil ist.. det är så lätt att bara fråga en kompis för att man inte vill hyra.. jag har köpt min bil för MITT bruk.. om den går sönder, blir jag utan.. inte hon.. jag använder min bil dagligen.. kommer hon då att skjutsa mig till jobbet? tror inte det va.
det är skit svårt.. samtidigt som jag vill hjälpa min kompis.. man är inte en dålig kompis bara för att man säger nej..

Men känns det så är det ju bara att strunta i det.
 
Sv: Hur mycket ska man låna ut/ställa upp??

Hej!

Om det är en god vän, förstår jag faktiskt inte din tvekan.
Mina goda vänner hjälper jag så gott jag kan, har kört min bil och hämtat häst åt en kompis 20 mil bort, kompisen fick betala bensinen (jag tankade fullt innan resan, hon såg till att det var full tank när vi kom hem).
En annan god vän fick låna bil och släp när de skulle 23 mil bort och hämta häst. Den gången kunde jag inte själv följa med och hjälpa till med körningen. Jag hade kompisens bil under tiden för att ta mig till och från jobbet.

Visserligen är min bil inte ny längre, men den kostade mig mer än de 150000kr du skriver om din bil.

Å andra sidan vet jag att mina goda vänner hjälper mig tillbaka när det kniper.
Jag har fått låna en bil av en annan kompis när min stod (batteriet var slut) för att köra till och från hästkurs. Hon tyckte att det var viktigt att jag hade en säker bil, och lånade därför ut sin bästa bil, en splitter ny 4WD hyundai av större modell (jag har BE körkort så det innebar inga vikt-problem).

Men jag förstår att alla goda vänner inte gör så mot varandra.

Goda vänner hjälper jag, ytligt bekanta är jag mer tveksam att anstränga mig för.

Med mina goda vänner vet jag att vi kommer överens om det händer något med utrustningen man lånar ut.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 321
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 255
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
31 058
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp