Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Min erfarenhet är att överklassen har svårt att förstå andra grupper och svårt att anpassa sig.

I tonåren var jag i ett stall ned ett gäng från överklassen. De hade blygt svårt att förstå att vissa lagade ett täcke istället för att köpa nytt.
" det var ju bara att köpa nytt"
" vad menar du med att du inte har pengar?"
" du kan väl vara be dina föräldrar"
 
Ja och så kommer sådant där.
Vilket gör att det inte känns riktigt värt det att lämna ut sig själv.
Så ni ser själva.

Min fråga blir ju vilka som vanligtvis ser till att hjälpa andra?
Typ med arbete i FN eller som volontärer på olika vis.
Jag för min del vet vilka det är.
Gör ni?
Eh?
Ja inte är det bara överklassen.
 
Det är ju för att man bryr sig om andra som överklassen arbetar så mycket för att förvalta sin uppgift.
Enbart för att en bryr sig om andra? Helt altruistiskt?

Min fråga blir ju vilka som vanligtvis ser till att hjälpa andra?
Hjälpande har nog inte med klass i sig att göra, tror jag. Det handlar kanske mer om människosyn. Och till en del om hur väl en kan sätta sig in i andras situation. Bland annat.
 
Men det är ett helt annat problem.
Genusspelet alltså.
Och det finns inte alls på samma sätt i överklassen.
Mer än i kläderna då. Kanske.

I den riktiga överklassen så är kvinnorna männens jämlike.
Det görs ingen skillnad på det vis som du beskriver.
Men kvinnor ärver inte fastigheter och jord. Det kom en bok in det för några år sedan med debatt som följde.
 
Senast ändrad:
Enbart för att en bryr sig om andra? Helt altruistiskt?
Ja helst.
I den riktiga överklassen.
En känsla av ansvar att göra det som är möjligt för att förbättra Världen.
Det är ett outtalat krav som tacksamhet för de egna goda förutsättningarna.
Raoul Wallenberg är ett lysande exempel.
 
Det där hör man ju ofta. Men stämmer det verkligen? Hur bra skulle han klara sig på en fest i förorten där alla är bolivianer, tex? Det enda jag kan se är att en person från överklassen i det läget är stöddig nog (har självförtroende nog) att inte känna sig utanför eller fel, tex pga övertygelsen om den egna uppfostrans överlägsna förträfflighet. Att personen faktiskt skulle uppfattas av bolivianerna som att han talade språket, har jag mycket svårt att föreställa mig.

Jag träffar i jobbet regelbundet överklassfolk, och jag skulle inte säga att de kan föra sig överallt. Visst finns det en del som är verkligt socialt skickliga, men det skulle jag se mer som en personlig talang, för lika många är det inte. Däremot kan man med självklarhet och självsäkerhet föra sig i sammanhang med annan ekonomisk elit, och det skulle jag säga betalar sig bättre, det leder till större fördelar, än att kunna föra sig bland enkelt folk.

Den största fördelen med att vara född i priviligierad ställning, som jag ser det, är dels självförtroendet, dels att man känner sig självklar i högstatussammanhang. Och man vågar ta risker, eftersom man inte tänker att det kan gå så särskilt snett. Man tänker inte "men om det här inte går vägen, då är det fritt fall för mig, då väntar soc och långtidsarbetslösheten, vad ska det bli av mig?" Att vara i högstatussammanhang är mer som att sitta hemma i köket, än en balansgång på slak lina - det är rätt självklart att man är där, och det kan inte gå så väldigt fel.
 
Jo.
Utom i Fidekommisser.
Där så ärver bara den äldste sonen.
Men det är en mycket speciell historia som i princip är avskaffad nu.
Några vägrar dock att släppa det där och fortsätter.

Det stämmer inte. Det fanns fideikommiss som ärvdes på kvinnolinjen också.
Däremot stämmer det att det fortfarande finns några fideikommiss kvar, trots att de lagstiftats bort.
 
Men det är ett helt annat problem.
Genusspelet alltså.
Och det finns inte alls på samma sätt i överklassen.
Mer än i kläderna då. Kanske.

I den riktiga överklassen så är kvinnorna männens jämlike.
Det görs ingen skillnad på det vis som du beskriver.

Nej kvinnor är inte männens jämlike i den riktiga överklassen. Kvinnor är inte alls lika mycket värda som männen. Jag har rört mig, pratat med och umgåtts med den sk riktiga överklassen, dom är hög adliga och har med andra ord ärvt sin sk överklass i flera generationer. Dom har ärvt namn, titlar, fastigheter, mark, pengar och har även vapenplåtar hängande i Riddarhussalen i Riddarhuset.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 948
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp