Hur planerar ni er semester under året?

Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?
Jag gillar att ha semester ”hemma” i september, man förelänger liksom sommaren lite och gillar man tex att segla/vandra är det fortfarande behagligt för det. Många år tog jag ofta 2-4 v i feb-mars och åkte skidor, men det var ju rent intressekopplat (och ju inte aktuellt för dig i år ändå). Skulle jag vara hemma skulle jag nog säga slutet på mars/början på april och september. Jag gillar att kunna se när det blir vår och höst och hatar att känna att jag missade när den kom.
I år tar jag nog några dagar runt påsk, nån vid midsommar två med sambon och barnet i juli under stängningsveckorna och 1 i slutet av augusti. Det dyker alltid upp nån helg den där jag vill kunna ta måndag fredag tex så gillar att ha några sparade.
 
Jag har alltid sparat min semester till september/oktober. Dels för jag haft ett arbete som varit "roligast/smidigast" på sommaren, men också för att hösten är min favorit årstid så jag har velat njuta av den till fullo med att plocka bär/svamp och jaga.

Men på slutet har jag känt att jag vill ta någon vecka på sommaren också för att hinna umgås med familjen som är lediga då vi är ofta tillsamman i familjens sommarstuga. Har inte haft exakt samma arbete på slutet så där att det är smidigast/roligast stämmer inte riktigt längre heller, det kanske också påverkar.

Har aldrig behövt fundera på när det passar verksamheten att ta min semester, men det brukar vara uppskattat att spara sin semester till mer udda tider eftersom de flesta vill vara lediga på sommaren.
Lägger till, att jag har aldrig tagit ut flera veckor i sträck (och inte heller arbetat kontorstider) utan jag brukade se vilka veckor jag arbetade till exempel tre dagar och söka semester dom dagarna så att det totalt blev 10-12 dagar ledigt, trots att jag bara behövt ta tre semesterdagar.
 
Min ekvation innehåller 35 semesterdagar/år, gård, hästar/djur, trädgård och odling. Det har hittills resulterat i följande plan:

- ett fåtal dagar runt jul/nyår bara för att softa
- en vecka i slutet på april/början på maj för att pyssla i trädgården, rida, vandra i närområdet hemmavid och njuta av naturen mitt i lövsprickningen - detta är kanske min allra mysigaste semestervecka! Ibland räcker det med fyra dagar semester för att få en hel vecka om jag hakar på en sen påsk eller om 1 maj passar in som bonusdag.
- fyra veckor i juni-juli, brukar ha från midsommar till ca 25 juli
- en vecka på sensommaren slutet på augusti (=v 34 eller 35) Har ibland lagt in någon resa här, kan vara skönt när skolorna börjat och de flesta är tillbaka på jobb efter semestern. Men passar även bra för att greja med lite gårdsprojekt och att ta hand om skörd från trädgården.

Hade jag inte haft djuren så hade jag lätt tagit en eller två veckor för att resa bort när det är som mörkast och eländigast men nu är det inte ett alternativ så bara att bita ihop.
 
35 semesterdagar, inga barn, häst men inga andra djur.

Jag brukar ta ledigt för lite allt möjligt. Ibland blir det en semesterdag för att passa tider med hovslagare eller veterinär. Jag brukar alltid vara ledig över hela GHS (även om det nu inte blivit något under pandemin). Lite här och där och så försvinner dagarna ganska fort.

Under hösten tycker jag om att ta några olika tillfällen där jag ger mig själv en långhelg - dvs tar ledigt på fredagen och/eller måndagen. Oftast har jag inte så många dagar kvar att ta ut till jul :D
 
Båda våra jobb stänger fyra veckor på sommaren, så det är ju då man tar semester.
Väldigt enkelt och smidigt.

Sen får man anpassa lite efter hur förskolan och fritids stänger också utöver det.
 
Jag är barnlös och teoretiskt fri att lägga semestern där jag vill. I praktiken så behöver jag samarbeta en hel del med förskola/skola och då är det enklare att följa skolterminerna någorlunda.

Jag mår inte bra av att "bara vara ledig" så jag tar i regel inte ut mer semester än vad jag har planer till. De senaste åren har det blivit ca tre veckor på sommaren, en vecka över jul och så en handfull strödagar spridda över vår och höst utifrån behov.
 
Jag hade velat ta ca 3 veckor i augusti, 1 vecka på våren och ett par dagar kring jul, samt enstaka dagar nu och då för längre helger.

Tyvärr får vi på mitt jobb inte välja, utan vi har stängt i 4 veckor i juli och mellan jul och nyår.
 
Det beror på om jag ska resa och när, och hur det ser ut med pågående projekt på jobbet. Hösten kommer t ex bli väldigt intensiv, så jag kan inte riktigt sticka då utan att det påverkar kollegor och entreprenörer negativt. Till sommaren har jag planerat en semesterresa på 3 v. Har 31 dagar och ganska mycket sparat, kommer nog inte hinna använda upp allt i år.

Min arbetsplats får inte ha för lite bemanning så alla kan inte vara lediga samtidigt. Så resan är planerad till när jag tror att jag omöjligt kan få ett nej.
 
Har sommarlov, sportlov, höstlov osv
Men ibland hade jag önskat att jag kunde ta semester typ i oktober för att förkorta hösten.
Men det går bra numer.
Jobbar dock 45-50 timmar i veckan för att vara ledig så med
 
Nu har jag ju iofs barn men min semester går åt de veckor skolan har stängt under sommaren. Jag och partner får ibland dela upp oss så det matchar verksamheter osv så partner tar kanske 2 veckor och jag 2 eller nåt och så tar man 2 veckor före eller efter dessa. Har man flyt matchar dessa veckor med tiden hundrastningsfirman stänger ner under sommaren, annars får man vara en sån där som alla hatar och lägga till lite föräldraledighet i detta också. Jag tar ytterst sällan semester runt jul och nyår pga jag behövs på jobbet men visst händer det att man tar mellandagarna t.ex. I övrigt kan det bli att man lägger en helg ledigt ibland om det finns möjlighet.
 
Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?

Jag har alltid älskat långa ledigheter, särskilt under sommarhalvåret som är min favoritårstid. Under hela min studietid valde jag tex att arbeta helger under terminerna för att spara och kunna vara ledig hela sommaren. Nu arbetar jag heltid sedan flera år, men mitt jobb är generöst med hur vi tar ut och använder våra intjänade flextimmar, så jag har alltid gjort så att jag arbetar mycket under terminerna och sedan tar jag låååång sommarsemester (ca 7-8 vecko enr). Tar gärna långa jullov också om 2-3 veckor. Det passar eg verksamheten ganska bra, vi har högt tryck hela tiden så det finns massor med jobb. Sedan blir det något lugnare under sommaren och julen. Det bygger dock på att jag oftast behöver hoppa in en eller ett par veckor under de mest semestertunga veckorna (typ vecka 29-32) men får jag vara ledig från typ början av juni till slutet av augusti om jag jobbar några veckor mitt i sommaren är det en finfin kompromiss för mig!

Nu har jag sedan ett par år tillbaka småbarn och då behöver (och vill) jag inte jobba massa extratid under terminerna. Jag har tvärtom gått ner till 80%, men jag tar fortfarande ut långledigt under sommaren - nu drygar jag dock ut semester med föräldraledighet istället. Hoppar dock fortfarande in under de semestertunga veckorna.

Mitt jobb är periodvis ganska tungt och jag skulle få betydligt bättre betalt på andra arbetsplatser, MEN att jag kan förlägga min ledighet på det här sättet är en sån enorm förmån för mig att jag nog stannar så länge jag har mandat att göra såhär.
 
Jag är ensam och barnfri men har inte haft en sammanhängande semester på evigheter så i år ska jag unna mig iaf två veckor i sträck. 😅 Men det är inga problem att ta ledigt när som under året så länge man är ute i tid. ☺️
 
Jag gillar inte långa ledigheter, jag behöver "intensivsemester" och mår bara dåligt av att "slappa hemma". så jag har landat i att jag helst tar 3 veckor på sommaren. Jag har provat lite olika varianter tex 2v + 2 veckor med jobb emellan och förra året 4 veckor i sträck. Sen brukar jag lägga i lite semester under vår och höst. Har tex varit i Budapest i sex dagar nu.

Vill vi i vår "lilla arbetsgrupp" på 3-4 personer vara lediga utanför sommaren brukar man först kolla med gruppen. Har aldrig varit med om att chefen sagt nej och vi försöker verkligen se till att folk får kan ta ledigt när dom vill. Vi kan aldrig vara borta allihopa och vissa perioder så måste de flesta i gruppen vara inne, så bara en kan vara ledig åt gången.

Sommarsemestern då måste vi även ta hänsyn till vår stora arbetsgrupp på 15-17 personer att det hela tiden är cirka 50% bemannat.


Nackdelen med mitt jobb är att ingen gör annat än det mest akuta när jag är borta. På sommaren görs det lite mer än det som brinner eftersom vi då ibland har vikarier. Så man får jobba som en galning före och efter varje semester vilket är lite störigt. Man behöver också byta bort sin jour på egen hand - vilket är lite orättvist mot sommarsemestern där jouren läggs in efter hur folk är lediga.

I år har jag lite dykprojekt jag vill anpassa semestern efter, men det bör inte vara några problem. Min närmsta kollega avskyr att vara ledig, speciellt på sommaren och min andra kommer att börja jobba i slutet på juni så hen får bara gillat läget.
 
Jag hade min första "riktiga" semester nu i somras. Har 30 dagar (ej statligt :p ) så hade 5 veckors semester under juli och in i augusti. Sparade 5 dagar för ATG ta ut kring jul, men tog ut massa komptimmar under jul och januari istället. 😅

Arbetsplatsen jag är på brukar ha väldigt lugnt över sommaren normalt sätt, så har egentligen inget där att ta hänsyn till. Jag försöker anpassa mig efter när pappa har, så jag kan åka dit och hälsa på någon vecka.

Jag siktar mot att ha semester kring juli/augusti då jag tycker juni brukar vara en tråkig månad vädermässigt innan värmen riktigt har satt sig. :angel:
 
Nu är jag inne på mitt andra år som heltid+tillvidareanställd och kommer göra lite granna som förra året. Vårt semesterår går från 1 april, så jag har 8 dagar kvar att ta ut innan dess, så det blir nog en veckas ledigt i mars.

Så mitt semesterår i år kommer se ut såhär:

- 1 eller 2 dagars semester för att förlänga kristihimmelsfärd då jag ska till Oslo
- 5 dagars semester i början av juni om jag åker på en roadtrip igen med en vän. Så himla skönt att kunna åka runt till alla ställen som öppnat för sommaren men som ännu inte invarderats av semesterfirare
- Vecka 32 är helig för mig, vilket alla vet om så den veckan är jag alltid ledig. Sen tänkte jag köra som förra året och söka för vecka 31 och 33 också.

Har 32 semesterdagar, så det blir nog till att plocka ut lite strögrejer under höst och sen köra en vecka semester i mars 2023 också.
 
På min arbetsplats har vi semesterperioder som man i möjligaste mån ska hålla sig till. Man kan byta period eller justera beroende på om verksamheten tillåter och om det är någon kollega som är villig att också justera sin semester men man ska ha anledning till det, man kan inte byta till sig en viss period år efter år bara för att man vill ha semester då utan man får turas om. Vi har 3 perioder i mitt arbetslag och sommaren 2022 har jag den sena perioden vilket innebär att min semester ligger i augusti. Min sambo har rörlig semester utan perioder och där är det först till kvarn som gäller, så han lägger oftast in om semester under samma veckor som jag så att vi kan vara lediga ihop. Jag har inga barn så det är inte jätteviktigt att vara ledig under specifika veckor men jag tycker ändå om att variera perioderna lite.
 
Har 7 veckors semester att ta ut per år. Inga barn. Tar 4 veckor i augusti. Sen brukar jag ta en vecka på hösten när det är möjligt att hyra häst där jag rider brukar oftast vara novemberlovet.Den veckan är det en dag med arbetstidsförkortning så då brukar det bli fyra semesterdagar och fyra timmar flex.

Brukar ta en vecka i januari efter skolorna börjat för att åka utomlands men blev inte så de senaste två åren på grund av pandemin. Resterande brukar jag ta som strödagar och har också en del dagar till med arbetstidsförkortning där jag brukar ta ut flex om det går.

Sen brukar jag ta något i slutet av november och några dagar runt jul eller nyår beroende på hur många röda dagar det är. Brukar sällan bli att jag tar ut alla semesterdagar på ett år. Den här jul och nyår tog jag alla mellandagarna så det blev långledigt vilket var otroligt skönt efter en extremt slitig och stressig jobbhöst. Men det är ju inte alltid det går alla ska ju få några dagar så då får man jämka såklart.
 
Inga barn men en häst. 25 dagar varav 20 alltid går till de 4 veckorna (i år 29-32) vi stänger för underhåll under sommaren pga jag har inte intresse av att jobba då och vissa andra vill ha lite tidigare/senare och bara några få kan bli beviljade. Sedan har jag börjat ta ATF i tid vilket ger mig typ 55 h (minns ej helt, 54 eller 56.nånting) utöver det som jag absolut inte låter brinna inne pga stor förlust iom att jag jobbar mycket OB. Inte heller semesterdagar skulle jag låta betalas ut i pengar.

Nu jobbar ju jag 5-skift så det blir lite annorlunda. Skiften rullar över hela året och vissa storhelger plockar de bara bort passen på så vi är lediga. Min avdelning är helt beroende av två avdelningar före mig och hela batchtiden är flera dagar så det är väldigt ojämn belastning och vi är ingen person extra. Således tar vi bara semester om vi verkligen behöver pass där vi måste ersättas, eftersom vi gör det så går det i princip alltid för chefen att bevilja ansökan. Jag tar alltså oftast ut semester/ATF på pass där jag ändå inte hade behövt vara på plats (jag kör produktion) och inte heller har extrauppgifter jag behöver göra eller gärna vill få gjorda.

Jag uppskattar dock mest att ta en ledig dag i början eller slutet av min skiftvecka jämfört med att ta en mitt i men det är väl olika hur man är. Jag har mer ro att tvätta/städa/fixa matlådor/projekt om jag vet att jag har några dagar på raken fria än en dag mellan passen. Vi jobbar 6 pass på raken och har sedan 3 lediga dagar normalt alltså (dag, dag, kväll, kväll, natt, natt). Jag undviker dock att ta ledigt en helg pga missar mycket OB samt mycket lugnare på siten då så man får helt enkelt mer gjort om man har någon sidogrej man behöver fixa med.

Hade jag varit i din sits med 5 dagarsveckor och att bara kunna ta ut i höst hade jag lätt lagt varje fredag från årsskiftet och mot sommaren så långt det räckt. Det hade varit en dröm för mig!! Om samma dag är dåligt så kanske varannan fredag resp måndag istället. Annars kanske en vecka mitt i typ eller när du ändå vill hitta på något speciellt. Typ jag o mamma åker alltid till Gekås en dag i november och julpyntar min lägenhet en dag, då hade det varit skönt att ha några fria dagar runt det osv.
 
Tillägg. I år är första gången jag typ vill "kräva" semester dagar då jag inte vet hur det passar. Jag har inte fått helt tydliga besked ännu (eller jag har inte fattat dem iaf 😅) men jag förstod det som att lämnar jag in alla datum innan 31/3 så ska arbetsgivaren kunna ge mig svar på samtliga då. Jag hoppas att min arbetsgivare faktiskt kan godkänna dem åt mig trots att vi inte vet behovet just de datumen (i höst främst) ännu. För annars känner jag att de inte riktigt lever upp till att vi ska ha 5 dagar fria utöver de 4 veckorna. Men jag vet inte riktigt vad jag faktiskt har rätt till o inte här. Och allra mest vill jag ju ha ett svar så att jag kan bestämma om jag tycker det är värt att gå med i träningsgruppen jag har i åtanke med risken att få betala oavsett om jag inte hittar en ersättare för datumen jag inte skulle kunna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 734
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 527
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp