Hur planerar ni er semester under året?

Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?
Nu har jag små barn (5 resp 7år) men vi tar 4 veckor på sommaren, de sista 2 i juli och de första 2 i augusti.

Utöver det tar vi alla fredagar från det att skolan slutar och fram till semestern. Det här är för oss ett genidrag. 🙌 Det är helt underbart med kortare veckor under sommaren och på 3 dagar hinner vi göra saker med släkt och vänner som kanske har lagt sin semester på ett annat sätt än vi.

Hade jag haft fler dagar så hade jag fortsatt augusti ut med lediga fredagar.
 
På min arbetsplats är alla lika inför semester, storhelger osv oavsett hur vi lever. Chefen har uttryckligen sagt att det är lika mycket värt att ta ledigt för att åka till Ica som att fira jul med barnen. Det är mao skit samma varför vi söker ledigt/semester.

Jag har 4 veckor betald. Dessa fördelar jag på 2 v på sommaren, 1 vecka på skidåkning under vintern och en vecka sparar jag ifall jag vill resa el annat. Sen har jag några obetalda semesterdagar som jag petar in då och då vid behov.
 
Jag kom på en grej till som jag tänkt kopiera i år, en kollega tog ut några dagar i början av december för att julpynta, fixa och dona inför jul och så var det ju liksom klart sen, alltså hur skönt att ha några lediga dagar till det och slippa stressa sen?! :idea::love:

Lite svårare med små barn dock eftersom semester för mig (såklart!) innebär att barnet är ledigt och vill "hjälpa till" :laugh:
 
Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?
Har aldrig riskerat att slå i taket med semesterdagar direkt 🙂 Jag skulle lätt ta ut en semestervecka mitt på hösten och bara skrota runt, plus fem lediga fredagar under hösten.
 
Brukar alltid försöka ta 4 sammanhängande veckor på sommaren, förr var det i augusti men numera har det blivit på industrisemestern.
Ytterligare en sak att ta med i beräkningen är när killen tar sin semster, försöker ta min samtidigt. Brukar spara den sista veckan till mellandagarna.

Inga småbarn med i bilden, jag har inga barn och hans barn är stora nog att de kan klara sig hemma själva om så skulle va.
 
Jag jobbar också statligt och har 31 dagar, inga barn men en hund.

I flera år har jag bara tagit 3 veckor på sommaren eftersom jag tycker det kan vara rätt jobbigt att vara ledig längre period om jag inte har så mycket att göra. Sen brukar jag ta ledighet så att jag har jullov från 2-3 dagar för jul till trettondagen. Ibland har det blivit någon vecka på våren för att åka på semester eller strödagar vid långhelger men ofta har jag haft kvar dagar när året är slut.
Det har också hänt att jag tagit ut semesterdagar men jobbat och då lagt dom timmarna på flexen för att sen kunna jobba lite kortare dagar och slippa stressa med hunden.

Nu har jag köpt sommarstuga så har faktiskt tänkt vara ledig 4 veckor i sommar, förhoppningsvis två sista i juli och två första i augusti och sen vill jag vara ledig över jul. Jag är tjänstledig och har bytt myndighet så kommer bara ha ca 26 dagar att ta ut i år, känns lite jobbigt. Har 33 dagar sparade på gamla jobbet men dom kommer jag inte åt under tjänstledigheten. Har ju även hunnit jobba in några dagar under året på första myndigheten och eftersom jag redan slår i taket kommer jag antagligen behöva få dom utbetalda, känns lite surt men kanske kan använda dom pengarna och ta ledigt utan lön på nya myndigheten.

Om du @Kiwifrukt tycker det är svårt att hinna lägga ut dagarna kanske du kan få ut det i pengar och unna dig något kul istället 😊
Eller om du får lägga det på flexen och sedan jobba kortare dagar i tex november.
 
Senaste 5 åren har varit på industrisemestern då fabriken har stängt.
Nu nytt ställe och frågade om dom stängt här eller inte tack vare denna tråd, stänger inte så kommer söka om att få semester slutet av augusti och september. Har bin så passar utmärkt att kunna vara ledig vid slutkörd och invintring.
 
Ingen behöver täcka upp för mig under min semester så jag tar när jag vill. Det brukar bli 3 v på sommaren, höstlovet, jul/nyår och sen möjligtvis finns det nån enstaka dag som tas ut på sportlovet.
 
Tusen tack för all värdefull input, hörni. Jag tycker att en av de bästa sakerna med våren är att från och med påsk så är det inte många veckor fram till midsommar som är hela femdagars-veckor tack vare första maj, Kristi flygare, 6 juni och midsommar. Veckorna blir så mycket lättare när det är fyra och ibland bara tre dagars jobb och sen ledighet igen. Efter midsommar är det dessutom nästan semester.

Men hösten är tråkig. Det enda vi har ”fritt” mellan sommarsemesterns slut och jul är en halvdag i samband med allhelgona. Det sammanfaller alltid med höstlovet här där jag bor så där brukar många av de som har barn vilja vara lite lediga. (Och det skulle aldrig falla mig in att tjafsa med någon som har skolbarn om ett skollov.) Men ju mer jag tänker på det, ju mer attraktiv känns tanken på att ha fyradagars-veckor typ sista sex-sju veckorna innan jul. Kommer nog ha lättare att få det just på fredagar hos oss eftersom två stycken redan är föräldralediga på fredagar så mycket möten planeras för att de ska kunna vara med, så det är lättare att inte vara på jobbet då än exempelvis måndagen som ofta är väldigt mötestät. Ska suga lite på den karamellen.
 
Tidigare har jag gärna haft en kortare ledighet på ca 2v på sommaren och sedan tagit ut strödagar utspritt över året. Tycker det kan vara skönt som möjlighet till regelbunden återhämtning.

Nu ska jag dock för första gången i mitt liv sedan grundskolan ha långledigt hela sommaren 😱
4v semester + 4v föräldraledighet så blir en sådan där jobbig förälder som är borta hela semesterperioden. 😅 Men hade inte valt detta om vi inte hade barnen, så är halvt ’ofrivilligt’ då jag iaf tror jag trivs bättre med strödagar utspritt 🤔
 
Jag har 25 semesterdagar. Tycker de går åt i rasande fart. Brukar ta 4 veckor sammanhängande på sommaren och så några dagar vid jul. Skönt att kunna ta enstaka dagar vid behov under övriga året också.
Nu har jag en liten pott med sparad semester, men det beror på att jag två gånger har fått sjukskriva mig på semestern och då får man ju tillbaka dagar. Innan det hände så nollade jag alltid varenda år.

Hade jag fler dagar så skulle jag antingen ta 5 veckor på sommaren eller någon vecka typ på hösten för att vila upp mig 😆
 
Jag brukar ta ut fyra veckor betald semester + en vecka obetald på sommaren. Oftast v.28-32.
Då har jag några sparade dagar kvar som läggs ut under jul.

Inga barn så inget som ska matchas där.
Och har hittills haft jobb där det inte varit svårt att få de veckor man vill (pga verksamhet som ska täckas, många som ska göras nöjda osv) utan det har bara varit att säga vilka veckor man vill ha.
 
Min mor och hennes man har vartannat år tidig semester vartannat år sen. Försöker gå omlott med henne eftersom vi har stall ihop. Jobbar jag kan de alltid åka iväg så fixar jag stallet och tvärtom.

I min bransch är det annars byggsemestrar vi går efter.

Jag tar gärna en vecka på senhösten om möjligheten finns.
 
Jag tog ledigt 6 måndagar i rad förra våren då jag kände mig sliten och inte riktigt visste hur man kunde göra med semester pga covid, så jag kombinerade semester och helgdagar också hade 6 veckor av 4 dagars veckor. Jättevärt!

Jag valde att ta måndagar just därför att fredagar oftast är lugnare ändå :p

Annars har jag ingen riktig semestertaktik - jag brukar sprida ut mona dagar över året - som singel boende i storstad lockar det inte att ha typ 4 veckor oavbrutet vilket jag förstår kan vara trevligt om man har trädgård eller sommarstuga.

Dessutom gillar jag också att inte ha så långt mellan ledigheterna, och att ha friheten att boka spontana ledigheter eller resor
 
Jag jobbar på ett universitet och då antas alla ta några dagars semester runt jul och sedan flera veckors sammanhängande under sommaren, eftersom universitetet ändå pausar verksamheten då. Det går att ta ledigt enstaka dagar annars också om det funkar enligt schemat/vad man har för möten/undervisning/projekt, men ska man vara borta längre tid terminstid behöver man nog diskutera med chefen och se till så att det går att lösa.

Exakt vilka dagar man tar ut är inget som rapporteras in, utan på lönen har de hittills bara lagt in schablonmässigt när det brukar tas semester. Jag har inga barn hittills så det är inget jag behövt ta hänsyn till. Något år i början valde jag att ta en del halvdagar semester under sommaren, så jag kunde vara hemma längre tid men ändå få saker gjort på jobbet på förmiddagen.
 
Eftersom jag är ensam anställd har jag ju inga kollegor som jag känner att jag måste ta hänsyn till. Däremot en chef. Tidigare var hans son också anställd så då kunde vi ju pussla lite mer. Men nu vet jag faktiskt inte alls hur det blir i år.

Tidigare har jag fått ledigt under industrisemestern pga barnomsorgen är stängd då. Min sambo har haft osäkra anställningsformer tidigare och ibland inte kunnat ta mer än någon vecka ledigt. Förra året hade vi dock 2 tillsammans. Jag har tagit 4 veckor sammanhängande på sommaren och mellandagarna typ varje år som jag varit här.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 734
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 527
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp