Hur säger ni till (Nej) eran häst?

JessicaM

Trådstartare
Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.

Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.

Dum fråga kanske :cool: :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det beror ju på i vilken grad hästen är "dum"

Den sista graden av tillsägning är ju faktiskt att "slå" till hästen, eller "rappa" till den med spöt, men det ska ju då vara om hästen försöker attackera, bita sparka, i hästflocken säger de till varandra på skarpen vad som gäller och det måste vi också göra. En häst som inte visar respekt för människor kan bli livsfarlig, men man börjar inte med att slå, jag använder rösten och kroppsspråket, ett ryck i grimskaftet, blir man arg och vet att det är hästen som är "dum" så ska man visa det.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.

Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.

Dum fråga kanske :cool: :)


Såna här diskussioner startas flera gånger varje år, du kan ju börja med att tala om hur du gör själv?

Min häst är rädd för hårda röster och spön från marken, så jag har suttit i farliga situationer flera gånger, när jag varit i ridhus, på ridbanor och tillsammans med andra. Är det någon i ridhus eller på ridbana som rappar till SIN häst, så flyger min häst i vädret och kastar sig i stort sett okontrollerat i väg.

Ägaren som jag köpte min häst av, köpte hästen när den var 10 år. Det tog två år för ägaren att komma underfund med hästen, som var skygg, lättskrämd och ingen lätt häst... Ägaren började spåra i hästens historia, men slutade söka när hon kom till TIONDE namngivna ägaren... och då var hästen ändå tio år, när hon köpte den, MINST en ägare för varje år, för det fanns alltså fler tidigare ägare. För mig tog det FEM år, att komma RIKTIGT nära min häst men idag när hon är 24 år är hon min knähund, även om hon har en räv bakom vardera örat när man rider... :angel::rofl:

Jag använder helt enkelt harklingar, kroppsspråket, går emot hästen, går ifrån hästen, vänder sidan till, tittar långt bort, tittar nära, tittar upp, tittar ner, stampar i marken, säger korta koncisa ord "NEJ xx", "Så ja, xx", "Braaaaa xx", "duktig xx", "saaaaktaaaa", "öööka", "prrrr...", "whooah..." traaava", "gaaaaalopp".

Jag vistas mkt i stall och hage utan att egentligen "mena att jobba eller rida" utan bara umgås med flocken. Det är precis som med vilket husdjur som helst, en flock som du ska ingå i. Men du ska inte vara lägst i flocken, vare sig du umgås med din hund, häst eller vad du har för djur, utan du ska respektera ditt djur, men ändå vara den som ditt djur har respekt för.

Respekt vinner man inte med våld, utan konsekvent behandling och upprepande av signaler, tills man får det "svar" man vill ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag klappar till, alltså klappar till för att få fokusering, inte slår inte sparkar, inte skriker ( fast ibland låter jag :D )
En häst blir inte rädd för dig för att du korrigerar den med din kropp.
Ibland sägger jag bara hrrmm, appapp eller liknande, allt beroende på vilken tillrättavisning du ger och i vilket sammanhang.

"våra" hästar blir ju hanterad tidigt ( travare) inkörda som ettåringar och därmed har vi hanteringsbiten nästan gratis. Det är sällan det är problem på den biten
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag brukar mest använda mig av läten när hästarna gör något de inte ska, typ; "tsch!" "hey!" och det brukar räcka väldigt långt. Annars rycker jag till i grimskaftet och om det inte funkar brukar jag ge dom ett "nyp".

Jag brukar få stop på oönskade påhitt redan vid lätena så jag använder mig väldigt sällan av fysisk aktivitet vid till rätta visning.

Jag ängnar mycket tid åt att "läsa" hästarna för att kunna tillrättavisa korrekt och min personliga uppfattning är oftast att hästarna inte förstår vad det är jag vill, men när jag "förklarat" för dom hur jag vill ha det, då brukar de rätta sig in i ledet och det går oftast lugnt och harmoniskt.:)

Det händer att jag slår mina hästar, det är dock MYCKET ovanligt och sker ENDAST då det finns risk för uppenbarlig fara för hästarna eller männsiskor. Detta åtföljs dock alltid av att jag får dåligt samvete, men det tycker jag själv att jag gott kan ha, även om jag kan ha styrt undan en farlig situation.:crazy:

Jag tycker inte om att slå på hästarna, jag vill hellre kommuncera med dom, det blir mer harmoniskt och trevligt då.:idea:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det finns uppförande som jag har noll-toleransgräns på och då är en känga nödvändig på hästen.

Exempel: Måttade sparkar och om hästen nafsar/hugger

Självklart gör jag skillnad på rädsla och dumhet, det känner man av på en häst ganska fort om man har minsta lilla horsesense i sig.


Det beror ju på vilken situation man är i och med vilken häst. Man kan inte dräma till en huvudskygg häst på nosen och man ska inte dalta med en 800kg häst som vill köra över dig. Då räcker det inte att peta den som om man vore en fluga.

Det handlar aldrig om att slå en häst, att klå upp eller spöa ner en häst, aldrig om att bräcka den, göra den illa eller inte. Men man behöver skarpt visa många hästar vad rätt och fel är. Man ber först att den gör som man vill. Den måste göra fel för att lära sig göra rätt.
Den får på ett konsekvent sätt veta när den gör rätt och när den gör fel. Den kommer välja den rätta vägen när den inser att den felande vägen var jobbig.


I vissa situationer är det bättre att vifta runt hästen eller backa upp den för att den ska förstå att min väg är den lättaste.

Allt beror på situation och typ av häst/individ. Man får komma fram till bästa lösningen tillsammans. Oftast räcker det dock med en respektingivande attityd och små hintar till hästen.
Kan man använda sig av hästens språk brukar det aldrig gå så långt att man måste säga till en häst ordentligt. Men å andra sidan är många av dagens hästar så otroligt bortskämda och ouppfostrade så dom testar gärna att köra över en. Dessutom är många inte uppväxta i flock och fått lära sig riktigt hästspråk.

På mig brukar dom testa en max två gånger. Sedan står dom där jag vill att dom ska stå. Och nej, då har jag inte brottat ner dom på nåt sätt, bara varit konsekvent och gjort som ledarhästen skulle gjort vid utmanande av ledarskap :)


Människan har hästen i fångenskap för att vi är smartare. Vill en häst på 800kg döda mig, så gör den det på två röda sekunder... Det handlar om smarthet. Hästen kan inte lära sig vårat språk men vi kan lära oss deras! Det gäller även att ta emot info från hästen och inte bara kräva kräva. Jag kräver ju minst lika mycket av mig själv för om jag inte får hästen att göra som jag vill så är det knappast hästens FEL. Då är det för den är smartare än jag och jag måste komma på vad jag själv gör för fel
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag har 2st inackorderingar men ingen egen häst. Min foderhäst kommer inom några veckor :) Jag har därmed inte sådär jätte stor erfarenhet att säga till en häst.

Tack för alla era svar :bow:

Hur tillrättavisar ni en häst som går framför er när ni leder dem då?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag höjer handen en aning och skakar på grimskaftet. Alltså inte rycker, utan skakar fram och tillbaka. Först lätt, sedan kraftigare och kraftigare tills han lyssnar. Fortsätter han att ånga på så förstärker jag genom att morra eller "schysha" åt honom. Numera räcker det oftast med att jag bara höjer handen mot halsen så saktar han av.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ska tillägga också att jag hellst inte uppfostrar andras hästar, jag pratar med ägaren om det skulle bli problem och frågar hur den vill att jag ska göra eller förklarar hur jag gör. :idea:


Jag lär en häst gå bakom innan jag lär den gå där jag vill att den ska gå. Brukar ta typ 5 min MAX att lära en häst gå bakom och stanna när jag stannar. Mycket basic.

Vara konkret, lär gärna ett kommando som betyder stopp, mycket använt är "whoo". Och det ska alltid användas när man vill att hästen ska stå still och inget annat. Inte för att sakta ner farten tex...

Hör jämt folk som har olika kommandon till sina hästar men använder alla hela tiden för att påkalla nån slags reaktion hos hästen. Konstigt att den till slut slutar lyssna :grin: ;)

Jag har kommando för

whoo - stopp
sss - trav
pussljud - galopp
"ptrrrooo" betyder skritt. Används antingen från trav eller galopp.
"aa aa" betyder ungefär "hallå, lyssna upp" typ halvhalt.


Om hästen kliver före dig brukar jag ta tag först i grimskaftet, stanna hästen och gå förbi. Försöker hästen gå förbi mig sen så stannar jag den, backar den några steg och så fortsätter vi gå.. Försöker den igen så stannar jag den lite tvärare, backar upp lite fortare och sedan vänder och går igen. Se till att hästen alltid har löst grimskaft, den har alltid ett val att göra och vi vill att den ska välja att göra som du vill. Därför inte gå och tjuvhålla den då den inte får chans att göra rätt om den aldrig kan göra fel. Det är inte farligt att hästen gör fel, bara tillrättavisa, glömma och gå vidare :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Tycker inte heller att man ska uppfostra andras hästar- med andra metoder:mad:
Att rekommendera en ej så hästvan att ha hästen bakom sig kan vara väldigt dumt. För det krävs det träning, pondus o alltid ett öga bakåt.
Om det dessutom är halt, så är den en anledning till.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det beror på vad det är jag vill korrigera.
Ordet "Nej!" brukar jag alltid använda när jag vill "bestraffa" hästen. Om hästen nafsar på mig så daskar jag till den på mulen med ett "Nej!", om den är påväg ur boxen utan mitt godkännande eller skrapar i gången så brukar det vara först höjt finger, sedan hotfullt kroppsspråk, sedan "utfall". (Och givetvis "Nej!")

Det brukar inte dröja länge innan dom förstår vad ordet innebär. (En sur matte.)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag uppfostrar ingens häst :cool: Det enda jag ville var att få lite tips, hur man uppfostrar, inför "MIN" häst.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Du ska vara konsekvent o inte behöva tjata.
Beröm ingår självklart.
Du måste vara tydlig.

Jag kan säga nej- på ett mjukt sätt, men även NEJ!!!- basta:angel: beroende på vilken situation som det innefattar. Mina hästar biter inte mig, så det är oftast om triviala saker.

Här gäller det att väga in HUR hästens reaktion blir.
En del blir rädda bara man blåser på dem o andra får man ta tag i.:devil:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Men om de inte lyssnar då! :cool:
Tex: skulle fläta pannluggen på en häst nyss, men hon flängde med "hövve" även när jag säger till bestämt. Jag är inte "ferslig" av mig utan jag kan ryta till men aldrig slå, en knuff ja men inte ett hårt slag.

Vad gör man när det inte funkar?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

tänk på att hästar förstår inte "beröm" så som vi människor gör. En häst får beröm genom eftergift. När du släpper på trycket förstår hästen att den gjort rätt mer än så behövs inte.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Såklart är eftergiften absolut a och o i alla situationer. Men visst förstår väl hästarna beröm? En extra smekning, ett belåtet braaa, från ägarens snälla röst, till skillnad från ett skarpt nej. En av mina hästar går extra mycket på beröm. Med mycket beröm (verbalt) gör hon vad som helst tycks det.
"Duktig flicka" älskar hon att höra. Och smeka. Men självfallet eftergiften: att släppa alla tryck...

Jag säger nej. Skarpt nej. Det händer att jag slår, om det är allvarliga situationer. Då slår jag till hästen direkt i samband med situationen som uppkommit. Eller mer en dask med handen t ex. Och egentligen bara valacken, när jag tänker efter, för det är bara han som blir så pass otrevlig då och då att ett nej inte räcker.

Slå är ingen pedagogisk metod och i den änden ska man verkligen inte börja.
I princip är jag helt emot det. Men handen på hjärtat så händer det.
Även om det är väldigt väldigt väldigt sällan. Hästen uppfattar nog inte att jag slår, det är ju mer en dask eller en knäppa till och ska det ha effekt ska det komma i rätt nanosekund.

Jag har sett folk slå på riktigt och det är något annat och något som hästen aldrig kan förstå. Varför den får sig en jädrans känga kanske 10 sekunder efter något har hänt. Eller ett rapp eller ett slag som är till för att göra ont.
Det tror jag är en sorts gammeldags uppfostran som att man förr slog barn mer av princip, skulle ha hunden totalt underdånig och frun likaså...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det är säkrast att ha hästen bakom sig i alla situationer. Den kommer inte att välja att fly rakt på dig om den blir rädd. Den kommer springa förbi dig, Blir den rädd och snurrar runt så snurrar den inte på dig, halkar den, halkar den inte på dig osv...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

tänk på att hästar förstår inte "beröm" så som vi människor gör. En häst får beröm genom eftergift. När du släpper på trycket förstår hästen att den gjort rätt mer än så behövs inte.
Vad är det för dumheter:mad: Klart att de förstår beröm!

Att man inte är PÅ dem hela tiden är en sak.

Seabaz.
Varför tror du att det händer olyckor?

Inte ens Curt Pate släppte kollen bakåt- med främmande hästar.
Var väldigt noga med att hästen hade sitt huvud till höger om sig- om han hade grimskaftet i hö. hand- OM den skulle få för sig att springa förbi.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Men om de inte lyssnar då! :cool:
Tex: skulle fläta pannluggen på en häst nyss, men hon flängde med "hövve" även när jag säger till bestämt. Jag är inte "ferslig" av mig utan jag kan ryta till men aldrig slå, en knuff ja men inte ett hårt slag.

Vad gör man när det inte funkar?

Även hästar kan vara hårömma, var det verkligen nödvändigt att fläta pannlugg? Ibland kan det vara lika snyggt med utsläppt pannlugg, till i övrigt flätad man. :idea:

Annars får man be någon hålla i.

Man får liksom läsa situationen, utifrån när den händer.

Min dam har någon typ av "sadeltvång" och känner av när jag blir stressad, då trampar hon runt och benen nästan viker sig. Jag kan ALDRIG ha henne uppbunden i grimskaften på stallgången när jag drar sadelgjord. Men det är jag medveten om och det är inte så svårt att ha henne lös i boxen, eller på stallgången om det är lugnt i vårat lilla stall i övrigt. I lördags glömde jag mig och hade henne uppbunden och då höll hästen på att bli liggande i gången, som tur var, hade jag min far med. Jag fick skynda mig att försöka knäppa loss grimskaften under tiden, som pappa lossade sadelgjorden. Inte någon gång under den tiden härjade jag eller bråkade med henne. Men ibland testar hon om hon kan slippa jobb, genom att trampa runt lite. Är jag då bestämd, säger nej och gör det jag ska, så lugnar hon ner sig och jag kan dra sista hålen ute på gården, som jag alltid gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Där får man nog tjata lite- tills hästen förstår:angel:
Berömmet gör att den lär sig!

Axel- som inte flätade luggen när jag tävlade- för att det var fult:cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 703
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 082
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 212
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp