Bukefalos 28 år!

Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag tror på vägledning istället för bestraffning. Om inte så för att man vetenskapligt kommit fram till att det ger bättre resultat och samarbetsvilja.

Om hästen träder över linjen korrigerar jag den genom att backa den tillbaka till andra sidan linjen. Det är inte svårare än så.

En häst som beter sig aggressivt saknar i de allra flesta fall en trygg ledare. Att vara aggressiv är ett ranglågt beteende så vill jag inge den tryggheten och bli av med problemet så är det inte logiskt att jag skulle ta till samma ranglåga beteende som hästen.

En häst som inte vill behöver motiveras. Finns det en enda varelse som motiveras av att bli bestraffad?

En häst som inte tror att den kan, behöver självkänsla. Detta uppnår man genom att lyfta upp hästen, inte trycka ner den genom bestraffning.

En häst som inte vågar behöver förtroende för dig, sig själv och att testa. Bestraffar du felsteg slutar hästen att försöka.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Seabaz.
Varför tror du att det händer olyckor?

Inte ens Curt Pate släppte kollen bakåt- med främmande hästar.
Var väldigt noga med att hästen hade sitt huvud till höger om sig- om han hade grimskaftet i hö. hand- OM den skulle få för sig att springa förbi.



Ja, varför tror du själv det händer olyckor?
Det är för alla hästmänniskor inte har säkerhetstänket (NH för mig är djurhantering med säkerhetstänk).

Det kommer alltid att hända olyckor så länge folk har så bråttom med sina hästar så man inte gör ett grundligt jobb med den.

"Inte ens Curt Pate..."
Och vem säger att han har rätt? Han har ett sätt som fungerar bäst för honom. Det är knappast troligt hans sätt i what ever det är fungerar på alla hästar. Man måste med varje individ läsa av vad det är för slags häst man jobbar med och hitta bäst passande metod därefter. Det gör även denna Curt Pate du pratar om, det sätter jag min högra hand på
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ja det handlar om att kunna läsa hästar.
Det är inte gjort på en pisskvart. En del lär sig aldrig.


Att tänka säkert- är INTE att rekommendera ngn över nätet att ha hästen bakom sig! Det är av en anldening som man i S. rekommenderar att gå jämte hästen- för att just kunna lära sig att läsa av hästen. Man ser vad den håller på med o vad den reagerar på.
Du vet inte alls hur denna hästen funkar eller för den delen TS.

Förstår att du inte känner till denne.
Googla.
Han är en mkt sympatisk människa som bl. a säger-
En låg stressmetod lär respekt för hästen som en partner snarare än en anställd.Jag anser att låg stress utbildning orsakar hög prestanda ridkonst.
Tycker att många som sysslar med Nh missar det o vill dominera sin vän.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Nej, att ha hästen bakom sig är det den farligaste positionen.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Delvis *KL*

Vill sticka in att när en häst inte vänder ryggen till är det ofta ett tecken på att den inte litar på dig. När man hanterar nya/unga/osäkra hästar vänder de ofta upp mot en och det är just för att de utsätter sig själva för fara genom att vända en opålitlig individ ryggen och det är framför hästen som du har minst inflytande.

När det handlar om att leda en häst så kan det göras ur många olika positoner. Positioner är en mkt viktig del i hästens språk och viktigt att man förstår. Du har störst inflytande när du har en vallande position och det är också en position som är väldigt dominant från din sida och alltså något man ibland bör undvika. Man ska aldrig börja ett möte ur en vallande position. Det kan ses hotfullt, utmanande och nedtryckande. Men det är också en av de positioner som är mest användbara tycker jag. Man måste veta vad man gör när man sysslar med markarbete för det kan bli så fel om man inte läser hästen eller förstår vilka signaler man sänder ut.

När det kommer till att leda en häst ur position framför hästen så är detta den position där du har minst inflytande och det kan lätt bli så att hästen vill ta över och valla, om ni inte har en befäst, trygg och positiv relation. Du försätter dig i en position där du är i underläge - men det behöver inte betyda att du är underlägsen. Det som är viktigt är att du har befäst en relation där hästen tillåter dig leda även ur denna position. Därför är det inte heller en position du bör ta lättvindigt på. Jag tvivlar på att man i regel utsätter sig för fara i denna position men du kan kanske skada din rangposition och vara missvisande i ditt kroppsspråk.

Allt är inte svart och vitt och jag tycker att man både ska ha både logiskt tänkande, säkerhetsauspekter och det vi vet om hästens språk i åtanke när vi hanterar dessa fantastiska djur.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Bra skrivet:bow:

En del ranghöga hästar använder sig av en i lägre rang- för att den själv egentligen är en fegis:devil:. skickar den lågrangade före sig- vallar.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Hehe, ja så kan man se det. ;) Jag tänker nog så att ledaren är mer värdefull för flocken, då att denne skickar en ranglägre häst först har nog mkt med att göra att ledarens överlevnad är viktigare för flockens överlevnad. :) Om detta nu görs när flocken ställs inför en riskfylld situation.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Fast om man ser till helt vilda hästar så finns det minst två ledare i flocken.
Ledarstoet som vet var det finns mat och vatten. Hingsten som vallar ihop flocken vid fara och föser dem i säkerhet.
Mao är det faktiskt vanliggare att hingstar/valacker vallar än att ston gör det.


Bara lite flumm...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jaså? Det var nya uppgifter för mig. Valla kan även ston göra mig veterligen. Och hästarnas uppgifter brukar kunna vara individuella och inte könsbetonade. Även om hingsten är den som beskyddar. I en flock så är det ju hingsten som "samlar på sig" ston och dessa måste ha beskydda för att inte bli bestulen på dem. Det är ofta därför det är han som slåss i utmaning mot hästar från andra flockar enligt min uppfattning. När det kommer till rovdjur så är ju hästen främst ett flyktdjur som snarare flyr än fäktas. I regel.

Vallning kan ju ha väldigt många olika syften. Och det kan göras av nästan alla medlemmar. Enligt min erfarenhet och rent logiskt. :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Mitt sto vallar val mer som en hingst- om hon känner sig hotad- aldrig annars.- fastän han är högre i rang o tuktar henne därför emellanåt.
NÄR hon vallar så flyttar man sig- helt rabiat:bump: Fuxmärr:grin:

Förstog inte varför min snälla val. tuktade den så snälla märren så hårt som ung. När hon blir desperat så....Han VISSTE innan jag förstog:bow:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag talar om när en vild flovk tar till flykten
Först såringer ledarstoet och hongsten bakom och håller ihop flocken.

Studien är gjord på heltvilda djur. Kommer inte ihåg vad de heter de där två öarna. En på C och en på A?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag talar om när en vild flovk tar till flykten
Först såringer ledarstoet och hongsten bakom och håller ihop flocken.

Studien är gjord på heltvilda djur. Kommer inte ihåg vad de heter de där två öarna. En på C och en på A?
Så har jag alltid uppfattat deras uppgift i flocken, men att det kan finnas ungston som kan beté sig som hingstar, men knappast i en vild flock- kanske:confused:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Kan fenomenet uppstå när det handlar om tamhästar? Deras flocksammansättning liknar ju sällan de vildas, med hingst osv.
Det är ju ganska sällan man har hingst gående med stona.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Men om de inte lyssnar då! :cool:
Tex: skulle fläta pannluggen på en häst nyss, men hon flängde med "hövve" även när jag säger till bestämt. Jag är inte "ferslig" av mig utan jag kan ryta till men aldrig slå, en knuff ja men inte ett hårt slag.

Vad gör man när det inte funkar?

Har man inte kommit så långt i kommunikationen så funkar det helt enkelt inte - man får be någon hålla hästen om man ska fläta. Och jobba vidare med kommunikationen.

Ang ursprungsfrågan - jag använder just ordet "Nej" mycket. Det funkar i precis alla lägen på min häst - han hajar till och slutar upp med det han började. Det kan vara ex: kliva för långt fram i gången, sluta snutta på mattes kläder, inte takta i skritten, stå still vid sadlning osv osv.

Hästar är smartare än vi tror och är man bara konsekvent tydlig i början så lär de sig mer och mer med tiden. Jag har nu en helt massa ord och tonfall som han reagerar på, de flesta har han "lärt sig själv" och vissa har fått ny betydelse, ibland emot min vilja :cool: Jag har bla tappat bort halvhalterna under ridning och får ofta en halt istället, vilket jag inte uppmuntrar eftersom vi redan har ett halt-kommando, det räcker tycker jag.

Han är oxå i grunden väldigt känslig för kroppsspråk men framför allt positioner på marken vilket jag försöker utveckla och bibehålla. Och han har blivit väldigt "tryckkänslig" eller vad man ska säg. Jag kan lägga fingret på olika delar av kroppen och få honom att röra sig typ precis hur som helst. Ex ett finger på andra sidan manken och han flyttar framdelen mot mig, eller ett finger på olika delar på halsen och han ställer flätan precis framför mig lagom nära - det är riktigt smidigt!

Man jag kan oxå erkänna att jag "slår" min häst, på huvudet. När han har överskottsenergi (nödvändiga vilor för unga hästar) blir han väldigt bitig och är han borta blir han oftast jobbigare - om man behöver hålla i honom vilket man ju gör. Lyssnar han inte på tillsägelser (han vet mkt väl vad han får o inte får vid det här laget) så håller jag i huvudet med ena handen och klappar till honom med den andra typ över mungipan. Varken hårt eller så det låter eller liknande men just det där att hålla honom och säga till honom har väldigt stor effekt på honom när han är i sådan "fläng-mode" då han tar en tillsägelse som om den rinner av honom och han kan fortsätta irra i väg i huvuvdet. Då stannar han upp i huvuvdet och inser att jag faktiskt finns där och att jag faktiskt har mina vanliga regler precis som innan, även om han har myror i hela kroppen. Jag är ingen slavdrivare som kräver fullständig lydnad utan har stor förståelse för min häst men bitas, det får han inte oavsett.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Där instämmer jag med dig. :) Vet ej vad det är för studie eller vad öarna heter men berätta gärna om du kommer ihåg namnen. :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Har fått många bra svar :bow:
Får hem min foderhäst inom några veckor och jag vill att hon ska känna sig trygg hos mig, och respektera mig förstås. Några ideer på just detta? :idea:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Var konsekvent och tydlig och våga sätt gränser. Ha förstående för att hästen kanske inte är sig själv men låte den för den skull inte gå på dig. Det viktigaste du bör hålla på är just att den inte knör på dig, aldrig. Sedan beröm och prata mycket med den så kommer den blir mkt mer uppmärksam på dig :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det handlar ju om hela din person. Att få respekt och förtroende handlar ju om förståelse för varandra och ett samarbete som känns tryggt och trevligt för er båda. Ha i åtanke att ett samarbete aldrig bygger på våld eller kamp. Ett samarbete ska alltid vara positivt och trevligt för alla parter.

För att veta hur du ska skapa ett förtroende för dig hos hästen måste du förstå vad hästen behöver och söker. Rent allmänt det som krävs av en ledare i en flock är att den inger trygghet, lugn och vänlighet. För detta krävs ömsesidig förståelse varför det är så viktigt att man försöker lära sig så mkt som möjligt om hästens kommunikation. Inte bara för att du ska kunna signalera utan också för att du ska förstå vad hästen signalerar till dig.

En ledare vägleder och det kan den endast göra med den andres medtycke. Så du kan mao aldrig pressa fram ett förtroende och acceptans från en häst. Det är ngt du förtjänar när du är mogen nog för det ansvaret.

Jag vill påpeka att man inte behöver vara en ultimat ledare i en relation häst-människa. Tvärt om tycker jag att man ska lära känna sig själv och ta reda på om man har den kapaciteten som krävs. Själv har jag aldrig uppnåt att vara en ultimat ledare då jag inte har de kunskaperna än. Ändå kunde jag hantera min häst helt lös och rida honom utan varesej sadel eller huvudlag på alla möjliga sätt. För sålänge jag inger trygghet, motiverar och accepterar min häst så skapar jag goda förutsättningar för ett gott samarbete trots att jag inte är perfekt.

Det absolut viktigaste i er relation är att ni mår bra. Lev i nuet när du är med din häst för det är endast nuet som räknas. Acceptera dina och hästens brister och misstag och ta inte saker och ting på för stort allvar. Var öppen och vänlig och ödmjuk.

Det är viktigt att hitta sig själv och veta vart du står. Då är det lättare för dig att sätta gränser som är logiska och lösa situationer på ett sätt som inte upplevs hotfullt för hästen eller innebär onödigt våld.

Jag själv går in för att vara min egen ledare i min egen flock. Då är det också lättare att säta gränser utan att behöva tvinga hästen till ngt. Hästen bjuder jag in endast med positiva avsikter och helt utan tvång. Hästen behöver inte vara med mig om den inte vill och det ska den veta. Det är min uppgift att motivera en häst som hellre står för sig själv än söker sig till mig.

Iom att jag inte tvingar hästen att vara med mig kan jag också tillrättavisa vissa saker på ett sätt som hästar själva nyttjar mot varandra i olika situationer - genom att avvisa.

När det gäller konsikvens handlar det ju om att du ska veta vad du vill och inte vill, och varför. Det ska var logiskt och självklart. Jag tycker dock att man i många fall inte tänker igenom dessa saker utan agerar spontant på saker och ibland kan det bli ganska fel. Är man osäker så tycker jag att det bästa är att vara passiv. Det är en handling som många saknar i hästvärlden tkr jag. Passivitet. Det gör ingenting om man är passiv ibland, att man behöver tänka eller vrida och vända. Ibland kan det tom vara just rätt handling. Glöm inte heller att det också gäller hästen. Och gör du en miss så är det inte hela världen. ;)

NJUT!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 062
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 265
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp