Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Mm, så gör jag också. Trycker lite lätt på bogen/bringan alternativt bara med kroppsspråket, dvs tittar på bakbenen och går (inte hotande) snett in mot hästen, funkar bra. Ska definitivt jobba vidare med det här att kunna flytta hästen på olika sätt med mitt kroppsspråk - nyttigt och roligt tycker jag.

Vilken häftig känsla det måste ha varit att få se förändringen på din häst! Hoppas jag får chansen att vara med om något liknande någon gång. :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Fortsätt träna så kommer det! Lycka till!:banana:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Tja inte så svårt... jag säger helt enkelt NEJ;)
Är det små fel säger ajg inget utan gör om gör rättt för 99% av fallen beror det på att ryttaren gör fel och då gör hästen fel också!

Dummar sig hästen mkt skenar bockar elle rrester sig blir det mer NEEEEEEEEEEEEEEEJ fyyy!
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Tack, ska absolut fortsätta träna på diverse hantering. Hoppas som sagt jag får se samma sak hos min häst.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det beror på i vilket sammanhang det är och vilken häst det handlar om.
Är det ett föl så är jag självklart mildare och ofta räcker det med att bara ryta till lite men är det en ouppfostrad 15årig travare blir jag givetvis argare och förväntar mig mer. ;)

Sen beror det ju på vad den gör också. Om den t.ex går på mig när jag leder den kan jag knuffa undan den med armbågen på bogen eller om den försöker gå ut ur boxen när jag hämtar nån borste stampar jag argt till och ryter "Urggh". Däremot om den BITS eller försöker hugga brukar jag smälla till den lite löst på mulen eller halsen. :devil:
Man kommer ingenvart med att slå eller sparka en häst men man kan däremot knuffa undan den eller smälla till den lite löst på bogen.
Missuppfatta mig inte nu då jag hanterar situationen på helt olika sätt beroende på hästen/åldern/ hur väl jag känner den osv. :angel:


:bow:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Varför slå en häst?! :devil:
Att hästen är "dum" är ju något vi människor har kommit på.

Mina hästar är som hundar och mina vänner har kommenterat att jag säger "nej" till hästarna. Ptroo och sådana ljud biter inte på dem, fungerar mycket bättre med ett stort NEJ när de gör fel. När de ska sakta ner säger jag sakta eller stanna. När de ska öka, så sköter det av sig självt.

De är otroligt snälla. Står stilla i stallgången/stallplanen. Inväntar på kommando.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ojoj, va förvirrad jag blev när jag började läsa i denna tråd. Jag uppfattade det mest som att du undrade hur man säjer "nej" helt enkelt, alltså i typ vardagssituationer i stallet och vid allmän hantering... Men det verkar som att många andra började prata om träning... Eller har jag missuppfattat? ;)

Hursom, jag använder rösten först och främst. Ett missnöjt, mörkt "hhrrrmm" eller ett distinkt, mörkt "NEJ", och går det för långt eller är ett beteende jag absolut inte tolererar (typ nafsa, måtta sparkar) så slår jag samtidigt som jag säjer "NEJ". Med slå menar jag typ daska, inte hårt alltså. Jag kan även använda ryck i grimskaftet eller bara skaka på det om det är så att jag har hästen i grimskaft.
Jag har ganska stor erfarenhet av hunduppfostran och jag säjer nej och använder rösten på samma sätt med hästar och det har alltid funkat bra för mej. Skillnaden är väll att jag aldrig slår en hund, men hästar väger trots allt ganska så mycket mer och när dom uppfostrar varandra så är dom ganska hårdhänta ibland...
Jag håller inte på med NH eller nånting sånt... Bara lite sunt förnuft, lite plock från lite olika metoder och, faktiskt, hunduppfostran :D Fast språket är inte riktigt det samma, så det får man ju ändra lite, men säja nej funkar på samma sätt för mej iaf :grin:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag är av den sidan att jag anser inte man säger Nej till sin häst. Man engagerar den i något annat och bort från det oönskade beteendet.

Sedan beror det förståss på Vad hästen gör, är det farligt (sparkas/bitts) eller den går till attack, så sätter givetvis jag min ribba högt med. Om den är farlig/attackerar har jag alltid rätten att försvara mig, men bara tills dess jag är ur den farliga situationen. Att stå och slå på en häst i tio minuter, för att den högg mig en gång, kommer inte ge något mer än en argare häst, eller rädd...

Att itne säga nej till sin häst är svårt i början, och även om jag uttryckligen säger ordet "Nej" betyder det inte att jag förbjuder honom, eftersom han inte lyssnar till ordet, utan till tonfallet. Jag hade kunnat säga banan om jag så önskar. Det är samma sak för hästen. Men att direkt förbjuda den att göra en handling, tex att hålla fast en häst när den stressar, komemr att förvärra saken. Givetvis ska man inte släppa hästen, utan få den på andra tankar.



Mitt motto:
Förbjud inte din häst genom att säga nej med din handling.
Engagera och aktivera den istället...





Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.

Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.

Dum fråga kanske :cool: :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Kanske missförstod dig nu men, är inte träning uppfostran/hantering?
Och att behöva kontra inte behöva säga nej, beror på vilken uppfotran man har på hästen?





Ojoj, va förvirrad jag blev när jag började läsa i denna tråd. Jag uppfattade det mest som att du undrade hur man säjer "nej" helt enkelt, alltså i typ vardagssituationer i stallet och vid allmän hantering... Men det verkar som att många andra började prata om träning... Eller har jag missuppfattat? ;)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

KL

Hur jag säger Nej till min häst?
jag säger NEJ! :angel:

Dvs jag använder rösten i första hand. Höjer sällan rösten till hästen, så när jag väl gör det och säger NEJ så lyssnar han direkt och hejdar sig vad det nu är han gör. Funkar bra, man behöver inte göra överkurs av det hela : )

ang. att leda hästen och inte ha den ångandes som ett lok framför dig:
Jag förväntar mig av hästar (även andras) att de är uppmärksamma på mig och rättar sig efter mig när jag går. Detta betyder att jag har ett ganska slakt grimskaft (inte långt grimskaft, men jag drar inte eller hänger i repet). Om hästen har bråttom brevid mig och inte går i takt med mig, så gör jag så att jag stannar upp lite tvärt. Hästen blir då uppmärksam på mig och påminns om vad jag bett den om, och rättar in sig brevid mig. Om den glömmer igen upprepar jag lite starkare, genom att tvärstanna.
detta språk förstår ALLA hästar då det inte är olikt hur de responderar till en annan häst, som bestämmer över den.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag brukar säga "Nej!!" skarpt åt honom, lyssnar han inte då kan jag peta till honom med fingret i sidan. Alternativt stampa med foten i backen/slå ihop mina egna händer, eller slå på mitt eget ben eller dyl, bara för att få ett ljud så han fokuserar på mig.

Brukar även använda mig av olika ljud vid olika tillfällen, tex i hagen ska han inte gå och äta ur höpåsen när jag kommer, då säger jag typ "psssch" och knäpper med fingret om han inte bara lyssnar på ljudet. :)

Ja, jag gör säkert mer än vad jag kan komma på nu, men det är iallafall de ljuden/kommandona jag använder mig av. ;)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.

Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.

Dum fråga kanske :cool: :)

Om den gör fel, alltså inte förstår vad jag menar, då försöker jag visa på ett annat sätt. Men om den skulle sparka eller bitas då kan jag ta tag i örat eller nosen och visa att sådär gör man minsann inte, att vara en säker ledare gör också hästen trygg för då vet den vad som gäller. Om jag inte klarar av att bestämma så tar hästen över, det är ju en överlevnadsinstinkt.

Men i träning där det handlar att lära in saker så försöker man ju få en så positiv respons som möjligt tillbaka och man vill ju inte frammana ett aggressivt beteende i inlärningsprocessen. Det ska ju va KUL att lära sig saker.

Sällan jag använder ordet Nej, har du nånsin sett en mamma stå och tala med fölet "nej men kära nån sådär får man inte göra..." Nej där är det sparkar, bitmärken, och ilskna öron/ljud som gäller. Så om en häst gör utfall eller på något sätt försöker knuffa in mig i väggen/sparka/bitas, då är jag inte mesig, så hårt som hästar kan sparka varann så är ett tag i örat bara en piss i misissippi.
Men det handlar om sekunder, han fattar direkt och då är man ju glad igen såklart, inget långsiktigt argsint straff, utan bara en rejäl markering EN gång, det räcker.

Och än så länge är iaf inte min treåring rädd för mig, han blir snarare mer hängiven för han vet vad som gäller i mitt sällskap, här om dagen kom han galopperandes mot mig för att möta mig vid grinden. Man ska inte vara hård - men rättvis.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Graden av ett nej är ju olika beroende på situationen och beroende på vilken häst det gäller.

Ta vår hingst t ex, han har en förmåga att alltid testa mig vart jag står så fort jag kommer hem igen. Detta gör han jämt ett par gånger, vilket jag är riktigt trött på. Sist nu hade han varit snäll som ett lamm ett par dagar, sedan fick han för sig att helt enkelt bara gå på mig bakifrån. Det är något jag inte accepterar. Min spontana reaktion var då att snabbt vända mig om och göra ett "utfall" mot honom och röt till för att visa att "här är jag och gå för sjutton inte på mig!". Han fattade vinken och svarade med att stå och ruska på huvudet vilket han alltid gör när han förstår att han gjort något dumt. Så skulle jag aldrig göra mot min lilla tjej.

Jag ignorerar hellre ett dåligt beteende och ger positiv förstärkning till det jag eftersträvar. Men måste jag säga ifrån så gör jag det.
Hästar är ganska hårda mot varandra sinsemellan och tar inte skada av det. Om min häst försöker bitas tar jag min hand och "biter" tillbaka på halsen för att visa att det är ett beteende som inte accepteras. Om jag fodrar i hagen och någon blir för närgången där brukar det räcka att vända sig om lite hotfullt för att de ska backa. Precis som flockledaren gör för att visa när det är dags att flytta på sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Hihi, ja, jag hade visst missat att du skrev vid t.e.x träning :p

När jag tränar en häst så säjer jag inte nej alls eftersom det då oftast är att hästen bara inte förstår vad jag vill (har haft 2 st outbildade hästar, inom ridningen alltså)... Så om den inte förstår vad jag menar så får jag ju bara försöka visa det tydligare, eller på ett annat sätt :laugh:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag vet inte om jag kan tillföra nått till denna tråd men jag gör ett försök.

Jag har använt mig en hel del av nh, men inte fullt ut eftersom jag även tycker om klicker träning och positiv betingning.
Sen har jag redan från början ställt in mig på att vara ärlig i mitt uppförande, är jag arg så visar jag det i röst och kroppspråk.
Precis som hundar kan lära sig kommandon och signaler kan ju hästar.
Nej använder jag mig relativt ofta när jag har honom med träns i närheten av hö, han blickar jag säger nej och inget försök till att äta.
Skulle jag skrika eller slå honom skulle han förlora all respekt för mig, han är den typen att han stänger av och går in i sin egna lilla värld.
Har även märkt att han mycket uppmärksam på min andning, tex mina suckar som jag ofta ger ifrån mig när jag blir frustrerad på honom.
Sen pratar jag med honom hela tiden, berömmer minsta lilla, och säger ifrån direkt.

En sak som jag bär med mig kommer faktiskt från doktor Phil "barn vet när de är älskade, för är de älskade så skiner hela ens ansikte upp"
så alltid när vi träffas så kör jag på det.
Möts alltid av en glad häst i hagen, som även kommer gåendes när han hör min röst oavsett vad jag säger. :D
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Har ni ngn lösning på detta :

har ett ungsto , hon blir fem. jag TROR , jag vet inte om det stämmer , men att när hon föddes så var det ngn/några som bar runt på henne, kela med henne som en hund, skämde bort henne - allmänt sådant. Att kela med ett föl finns inte i min värld, även fast det är lockande. Idag är hon såhär:
Respektlös, bits/hugger, går på en, springer ifrån en när man leder henne, kastar sig & är bara väldigt jobbig. Detta har inte bara med att göra att hon är ung. Det finns massor med unghästar där vi är uppstallade, men ingen beter sig som henne mer än att dom kan bli rädda/kasta sig när man leder dom.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.

Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.

Dum fråga kanske :cool: :)

Hur jag säger nej till mina hästar?

Jag säger helt enkelt NEJ verbalt alltså, vår unghäst är oerhört känslig för verbala uttryck, höjer du rösten här så står han i givakt och kommer inte att våga röra sig. Även åldermannen är verbal, men kanske inte lika mycket eller så väljer han helt enkelt att inte lyssna ibland.:D

Bägge två vet mycket väl vad jag menar, de hör på min röst vad klockan är slagen.;)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Har ni ngn lösning på detta :

har ett ungsto , hon blir fem. jag TROR , jag vet inte om det stämmer , men att när hon föddes så var det ngn/några som bar runt på henne, kela med henne som en hund, skämde bort henne - allmänt sådant. Att kela med ett föl finns inte i min värld, även fast det är lockande. Idag är hon såhär:
Respektlös, bits/hugger, går på en, springer ifrån en när man leder henne, kastar sig & är bara väldigt jobbig. Detta har inte bara med att göra att hon är ung. Det finns massor med unghästar där vi är uppstallade, men ingen beter sig som henne mer än att dom kan bli rädda/kasta sig när man leder dom.

Jag vet inte om det hjälper dig men jag kan ju säga vad jag skulle göra, om hästen försöker hugga mig så tar jag tag i nosen och gör en rejäl markering.
Min 3 åring är lite sådär att han gärna ska gå tätt inpå mig och det är nog mest för att han söker närhet, men om han blir för närgången kan han få en känga. De få gånger han kastat sig har jag bara sett till att hålla i grimskaftet och huvudet mot mig och väntat på att han ska lugna ner sig och lystra till mig. Sen har det vart lugnt liksom.
Allt hon behöver kanske bara är en fast hand som visar vad som gäller så hon inte behöver ta saken i egna händer, någon hon kan räkna med och lägga över ledarskapet på.
Men att hugga det är minsann inte okey i mitt sällskap så där skulle jag vara hård, sånt tolerar inte jag iaf. Hur dom hanterade henne när hon var liten kan ju säkert spela stor roll i detta men det hänger ändå på hur nuvarande ägaren hanterar henne. Klart hon testar sin ledare, sen är det upp till ledaren att bevisa att han/hon faktiskt förtjänar ledarskapet, annars är det väl klart att hästen tar över.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Tänk er in i denna situationen: Du ska ta ut din häst ur hagen och hagkompisen anfaller dig och din häst, finns det bara en lösning, att dela på dom? det handlar om unghästar, men jag tycker ändå att den andra hästen borde ha lite respekt för människan. hur ska jag sätta mig i respekt för honom?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 761
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 091
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 212
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp