Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det viktiga när du håller på med din häst tex genom att promenera är att du behåller hans uppmärksamhet och förblir intressant för honom. Detsamma när man promenerar med hund. I en flock kommunicerar man, ffa under en målmedveten vandring. Om du leder gruppen (eller din häst) måste du komunicera och göra det tydligt att du vill att gruppen följer dig.

Jobba mycket tex på ridbanan/i hagen med att bygga en god relation så att du blir intressant och ett föredömme. En individ med stort inflytande. Under era promenader sen så är det viktigt att ni behåller kommunikationen och uppmärksamheten på varandra. Om han svävar bort ska du ha så pass stort inflytande och så pass god och tydlig kommunikation att du han tala om för honom att han ska följa dig istället. Du ska kunna avbryta honom genom att ge honom en ny uppgift.

När jag promenerar med hund eller häst så ger jag djuret uppgifter då och då för att bibehålla intresset för mig. Ffa så jobbar jag med positioner och testar hästens känslighet för mina signaler. Inte hela tiden men då och då. Om hästen är van vid detta och väldigt fokuserad och tycker att det är roligt, så kommer du, om du har rätt inflytande som invid i er relation, att kunna avbryta hästen genom att be den om ngt.

Det är viktigt att inte bestraffa utan att istället motivera och ge hästen uppgifter som den klarar av att genomföra så att den får eftergift istället och blir motiverad och positiv.

Positioner är en viktig grundsten i kommunikationen mellan hästar och ngt man verkligen ska ta sig tid att förstå sig på. Det är mycket användbart också för att du kan påverka ditt inflytande genom att byta position. Att leda hästen snett bakifrån är en position med mycket inflytande, en dominant position, och ett alternativ om man under en promenad eller i en situation känner att man behöver förtydliga sitt inflytande i allmänhet. Du stärker din position på ett positivt och tryggt sätt. Genom att visa din styrka, mentala styrka inte fysiska. Men att försöka leda ut denna position när du inte har en god relation är dömt att misslyckas och kan dessutom skapa en negativ situation. Så det är inget jag rekomenderar om man inte först har förståelse för positioner och en god relation till din häst. Börja med att leda ur alla positioner under kontrollerade former, tex i ett ridhus när ni redan tränat en stund och har byggt en positiv relation redan där hästen vill följa och lyssna. Att inta den positionen kan man göra tidigt men oftast endast väldigt kort. Tex ett, två steg bara eller samtidigt som man passerar hästen. Och det är som vanligt alltid indivuellt hur man agerar och viktigt att man är lyhörd på hästen i fråga men en häst som inte accepterar dig ur alla positioner accepterar inte heller ditt ledarskap.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Okej, det kan nog vara en idé att vara på ridbanan korta stunder och öva lite. Där ser han inte andra hästar på så nära håll och det finns inte så mycket annat som stör. Kan man förvänta sig full koncentration av en 6 månaders? Efter träning givetvis det behöver ju alla hästar (eller människorna behöver det nog mest), men rent åldersmässigt? Han är så go att gå med mellan hagen och stallet, han är ju så van vid det. Det är klart att det blir spännande när man kommer ut på nya ställen där man inte får vara så ofta.

Några förslag på bra övningar att börja med när han riktar uppmärksamheten på andra saker?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Okej, det kan nog vara en idé att vara på ridbanan korta stunder och öva lite. Där ser han inte andra hästar på så nära håll och det finns inte så mycket annat som stör. Kan man förvänta sig full koncentration av en 6 månaders? Efter träning givetvis det behöver ju alla hästar (eller människorna behöver det nog mest), men rent åldersmässigt? Han är så go att gå med mellan hagen och stallet, han är ju så van vid det. Det är klart att det blir spännande när man kommer ut på nya ställen där man inte får vara så ofta.

Några förslag på bra övningar att börja med när han riktar uppmärksamheten på andra saker?

Jag tycker inte att man kan kräva 100% uppmärksamhet och inte heller 100% "lydnad". Alla ungar testar gränser och utmanar världen, det är en del av att växa upp. Sträva inte heller efter ngn sorts perfektion och ta inte "felsteg" så allvarligt. Det är också olika vad man värderar som felsteg och inte.

Det är positivt att hästen tar egna initiativ och uppmärksammar sånt som händer runt omkring. Det är absolut ingenting negativt men när vi skapar onaturliga ramar som vi vill hålla oss inom så blir det problem. Jag hanterar tex helst min häst helt lös eller i lång lina. Detta för att ge hästen utrymme att agera naturligt. Det är viktigt att man kan gå sida vid sida, men om man ständigt ska hålla sig inom en sådan ram så blir det lätt att man hela tiden kampas och ffa med ett föl som ju är ungt och behöver se sig om, hoppa och skutta, testa och uppleva. Hästar bryr sig inte om att skapa ramar och regler, utan det viktiga är att man agerar som en flock. Att man håller ihop, att man följer den som inger trygghet och att man koncentrerar sig när ngt skapar oro i flocken. Ett föl/häst känner om flocken är orolig och i dessa stunder håller de sig närmre varandra, är mer uppmärksamma och lyhörda. En vandring kan vara en sådan situation där flocken är sårbar och då håller man sig också nära. Men när allt är frid och fröjd får var och en ta egna initiativ och det finns ingen anledning att störa/styra hela tiden så som vi gärna vill.

Därför kan det nog lätt bli problem när man börjar söka efter perfektion i våra ögon. Det som är viktigt är inte att hästen hela tiden ger dig all sin uppmärksamhet, det viktiga är att när du går så följer hästen med. Att ni har en relation som binder er samman och att du inger en trygghet för hästen.

Du ska ha så stort inflytande att du kan tillkalla hästens uppmärksamhet i de flesta situationer. Och för att uppnå det behöver du vara en trygg och intressant individ som hästen tycker om att följa. Att du är motiverande och att hästen vet att vid signal händer det ngt bra, tryggt och trevligt. Då kommer din signal att ha ett inflytande både när hästen blir rädd/orolig och när du vill att hästen ska avbryta ngt som den tycker är intressant.

Att ni leker tex på ridbanan tror jag är bra då det skapar en positiv relation till dig. Men jag skulle inte hålla på med "ledarskapsövningar" och "metoder" som man kan läsa nånstans i en bok. Lek istället. Lär er om varandra av varandra istället för att läsa om det i en bok. Håll bara på så länge ni har lust och följ inte ramar som inte är absolut nädvändiga för stunden. Det enda som är viktigt är er relation och det kommer att räcka för att du ska veta hur du får tillbaka din hästs uppmärksamhet när du behöver den. Skapa en kommunikation byggd på ER och inte på andras teorier. Kanske behöver du inte heller då alltid avleda hästen när den ser ngt som är intressant utan kan läsa av den om den är på väg att trippa för långt bort eller kommer att hålla sig nära.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag tycker att hästar ska få titta- för att få erfarenheter. SEN sysselsätter man den för att få fokus MED mig.
Mkt viktigt under ridning.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag tror att tamhästar vet mer om oss människor än vad man ibland tror.
Och visst har man mycket ut av att lära av hur en hästflock beter sig osv. Men till syvene och sist så måste vi mötas med hästarna på ett annat sätt. De fattar att vi inte är hästar. Kanske inte på en gång men mer och mer under sin levnads gång. Och riktigt gamla hästar är ena riktiga människokännare minsann :). Det handlar förstås om vilken sorts relation man har till sin häst.
Tycker det är en viktig poäng!! Mycket kan man lära sig av hur hästar beter sig mot varandra men trots allt är vi två skilda raser. Vi vet det och hästarna vet det. Tycker vi ska vara rätt tacksamma att hästarna förstår att vi är icke-hästar och att vi tål alla hästbeteenden. Hur mycket min häst än tycker om mig skulle jag inte vilja att han kliade mig vid manken med tänderna :cool:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

kl - och hoppar in mitt i diskussionen.

Jag har en ridkompis som alltid ryter på sin häst, ganska högt och rejält när hon vill korrigera nåt. Min häst blir skitskraj:crazy: Han är van vid små tillsägelser, oftast med kroppsspråk, lugn röst eller "ljud". Det är lite jobbigt...

Själv försöker jag vara konsekvent, men min pålle reagerar inte konsekvent:confused: Nio gånger av tio går han hur lugnt bakom mig med hängande grimskaft, tionde gången går han på tvären framför mig. Har försökt hitta nån gemensam nämnare när han gör så, men har inte kommit på nåt. Han hittar inte på några dumheter, utan har bara väldigt bråttom. Vad gör man?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Tack för hjälpen:grin: det känns genast mycket bättre.

Nej, jag har inget problem med att han visar att han lever, det var mest bara en fundering att han, som faktiskt vet hur man ska gå efter matte, ibland är helt annorlunda. Men glöm det, han är ju snäll ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Måste man ta allt på så blodigt allvar då?
Precis som vi människor så kan hästar vara på olika humör olika dagar.
Så länge det inte rör sig om allvarliga saker är det ju bara att leva med det.
Förstår du vad jag menar?:)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.

Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.

Dum fråga kanske :cool: :)

Håller med rosita. Det beror på vad det är som händer. I vissa fall är det bättre att bara ignorera och utelämna "nejet" och istället berömma när hästen gör rätt. Men sen måste man ju säga ifrån och inte acceptera att hästen uppför sig illa (sparkar, bits osv). Man får försöka tänka lite logiskt tror jag :) som tidigare som har skrivit inlägg så får ju inte en häst bli farlig och få överhanden..
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

tänk på att hästar förstår inte "beröm" så som vi människor gör. En häst får beröm genom eftergift. När du släpper på trycket förstår hästen att den gjort rätt mer än så behövs inte.

Ska hålla mig borta från tråden men vill lägga till en sak på detta.
Självklart är eftergift den viktigaste hjälpen, men nog förstår hästar beröm! Jag märker ju direkt hur min häst förändras när jag säger ett glatt ''Braaa! Duktig pojke!" Hela hästen liksom lyser upp! :love: Även om han inte förstår orden så förstår han berömmet! Men utan eftergift betyder det ingenting. Och han uppfattar det kanske inte på exakt samma vis som en människa. Men han uppfattar och uppskattar det.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag använder rösten och kroppspråket, ett bestämt "Nej" räcker oftast, annars brukar jag ryta till lite, och hjälper inte det så kanske jag rycker till i grimskaftet och DÅ räcker det minsann ;) . När hästen sedan slutar och gör det som jag vill istället så berömmer jag. Jag lägger alltid mest fokus på berömmet, så att hästen verkligen själv vill göra rätt.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

vad gör man med en häst som inte "uppskattar" berömmet?
typ inte bryr sig fastän man berömmer.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Eftergiften är ju det som är viktigast, hästen kan lära sig utan beröm.

Men har du rätt tonläge? Översvallande, glad röst och verkligen känner dig glad över vad hästen gjort? :P De brukar väl inte bry sig om orden så mycket som om tonläge och känsla.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Men det menar ju jag också! Förmodligen bara en kommunikationsmiss när vi skriver här, och inte hör eller ser tonfall och uttryck;)

Kändes bara som att ditt svar var lite...spydigt. Ingen av oss vill väl ha maskiner, då kunde vi köpt en gunghäst.

Jag älskar iaf min gosse, även om han springer förbi mig ibland. Det var bara ett svar på att många menar att man måste vara konsekvent hela tiden, ja, men hästen är det inte. Och det är ok!;)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det var inte min mening att vara spydig. Ber om ursäkt om det uppfattades så.

Det jag menade är att hästarna är som de är helt enkelt. PÅ gott och ont.:idea:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Olika beroende på situation.
igår nafsade hästen till mig, då klappade jag till honom (inte hårt, mer som en klatsch), av ren reflex. Han får INTE göra sånt. Handlar det annars om "vanligt" tjaffs, så tsschht´ar jag åt mina hästar, brukar räcka mer än väl.
annars använder jag rösten mkt, och MINA hästar fungerar bra på det. ett hårt NEJ när de gör fel, men däremot ett jätteglatt beröm när de gör rätt direkt efter. . . Helst när jag kör valacken använder jag rösten, då skärper han sig och lyssnar bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag brukar försöka agera på ett för hästen begripligt sätt. Allt beroende på vad det är för häst. Samt att vara konsikvent.

Jag resonerar som så att man skall inte göra mer en nödvändigt men att man får ta till dem medel som krävs för att det skall få effekt. Min grundregel är att ledarskapet måste finnas hos människan punkt slut.

Hästar skall inte köra över människor, tränga sig i dörröppningar eller bitas osv. Noll tolerans. Dessa problem har jag med en del hästar som står/har stått inackorderade i samma stall där jag har min häst. Alltså hästar som inte är mina. Hästar som respekterar människan och är välhanterade gör inte så.

Hästar är ju individer och har olika saker med sig i bagaget. Man får helt enkelt anpassa sig. Man kan inte rappa till en individ som skulle skärpa till sig efter lite morr, då går den i taket, tappar förtroendet osv. Likväl som att det inte går att morra lite åt en benskalle med någon som helst effekt.

Ibland krävs det lite hårdare tag (hästar stryker inte varandra medhårs alla gånger heller) MEN man måste hela tiden vara säker på att hästen förstår vad det är man menar och att man inte tar till mer än vad som krävs.

Hårdare tag är för mig också bara aktuellt när det gäller sånt som kan bli farligt. Altså när hästen gör saker som är /kan bli farligt för männsikan eller den själv. Och självklart inte om hästen gör farliga saker till följd av rädsla. Då får man jobba på ett annat sätt ...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 716
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 085
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 212
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp