Hur ser det ut i era boxar????

En väldigt bidragande orsak till hur boxens strö ser ut är vad hästen släpar med sig in i boxen, står den i ler/sandhage kommer ströt automatiskt att bli mörkare utav sånt som fastnar under hovarna, likaså blir det blötare när det är "snöklamp" med in, man kan tro att dom inte får med sig så mycket in men tro mig, det ryms mycket i dom där söta tassarna :)
 
Jag är JÄTTENOGA när jag mockar.
Har haft min häst i fyra år, och han har varit en riktig skitgris fram tills att vi flyttade till det stall vi står i nu. Hela hästen är mycket lugnare, vilket också återspeglas i boxen eftersom han inte drar runt så mycket. Han står på spån (fast jag själv föredrar halm till hästar), på någon sorts halvbädd (tar alltid ut allt blött). Har ca 2-2.5 dm strö i boxen.
Ston brukar ju i allmänhet vara renligare än valacker, gör gärna sina behov på samma ställe osv.
Har mockat en hel del (jobbat mycket extra i bla försäljningstall och ridskola), och min erfarenhet är också att mockar man noga så får man i längden en renligare häst. De flesta hästar (inte alla), vill ha det rent omkring sig (i alla fall när det gäller skit och sånt), och går mer eller mindre att "träna" till renlighet.
Det finns inget äckligare eller mer sorglig när man kommer till ett stall där det osar ammoniak och hästarna står på antingen för tunna eller skitiga bäddar. Blä! :mad:
 
Jag är jättenoga. Alla pluttar ska bort. Har spån, ca 1dm. Alltid fint spån, förutom då vi ska byta men det är undantagsfall
 
Läste i en Min häst tidning när jag var yngre att man skulle mocka tills man själv kunde lägg asig end och sova där, och det sitter i fortfarande. Jag är pedantisk när det gäller att mocka, och så även pållens ägare.
Det är flera i samma stall vars boxar ser ut som om de använder torv, fast det är spån....
Jag tar alltid upp allt piss, använder först grepen och tar bort det meta, sen sopar jag ihop övrigt blött spån osm inte går att få upp med grepen och tar skyffeln.
Plocka pluttar kan jag göra hur länge som helst. :smirk:
 
Jag mockar väldigt noga.
Min häst står i en utebox som är på gränsen för liten! Sedan lyfter hon inte på hovarna heller utan släpar dom :smirk:
Jag har halm i boxen! Lägger alltid in 1/3-½ bal/dag! Och sedan mockar jag ut runt 1 kärra!
Förut drog hon bak all halm så att det låg längst bak i boxen och där hade hon skitit och pissat!
Nu är hon lite bättre. Behåller ganska mycket halm framtill också :bow:
Min häst pissar så fort hon kommer in i boxen! Ibland då jag är i stallet vid insläppet brukar jag ta med mig en hink till boxen så hon får kissa i den istället :D
Pållen kissar ca 2-3 gånger/natt och skiter ca 8 högar! Blir mycket att mocka :mad: ;)
 
Jag är oftast väldigt noga när jag mockar. På stallet jag "jobbade" i för ett tag sedan sa de att jag mer eller mindre dammsög boxarna/spiltorna. :eek:

Dessvärre ser det inte så trevligt ut hos mina egna hästar för tillfället. Men det är en lång historia bakom varför det ser ut som det gör hos mina hästar, men det är iaf bättre nu än förra vintern.
Kort sagt kan man säga att "bäddarna" inte är någon riktig bädd utan en stor blandning av torv, för lite spån och alldeles för mycket bajs/kiss. :crazy:

Men nästa vinter har jag förhoppningsvis hästarna hemma och då ska de får se på fräscha sängar! :):
 
jag har halm i boxen. Ja jag mockar väl ganska noga, den KAN ju bli nån plutt kvar som man missat.
MIn häst är ganska ogrisig av sig, de flesta skitar kommer på samma ställe.
Sen så har jag ungefär 20 cm där han skiter och inte brukar tillbringa så mycket tid. Men den största ytan i mitten, där är det väl... 40cm? sen så sjunker det ju ihop lite när man går på det :p
 
Jag mockar NOGA! Vi har permanentbäddar av torv och jag kalkar ordentligt varje dag och strör ny torv. Båda hästarna ligger ner på natten, men de har aldrig kiss- eller bajsfläckar i pälsen. Ytan på bädden är alltid torr och ren!
 
Ingen vågar väl yppa ett ord om att den inte är ordentlig och tar så väl hand om sin häst box :D nej, men ibland har man ju sett riktiga skräckexempel. T ex torv i endast halva boxen och där det låg torv var den max 2 cm. Va sjutton skulle hästarna ligga på betongen :mad:. Det som är dumt och som många inte tänker på är att ju större box och rikligt med spån/torv eller vad man använder desto mindre går det åt. Konstig ekvation som inte matteläraren gillar men det stämmer ju.

Cissi :bump:
 
I min box finns det ca 3 dec torvbädd och sedan löst torv uppe på och jag brukar "fila" ner torvbädden 1 gång i veckan så att den inte skall bli alltför högt! :D

Kram/Favina :bump:
 
Jag försöker att ta ut allt men eftersom han sprider allt och verkar dra runt allt så kan det ibland bli småflisor kvar. Dock kommer det alltid in mycket färskt spån. När jag bytte stall till mitt nuvarande så blev han helt "rumsren". Han hade en häst mitt emot boxen galler i galler och då var det mycket lugnt och harmoniskt i boxen. Sedan kom det till en travhäst i boxen bredvid och jag har aldrig sett en box som är så himla grisig. Tyvärr så går det inte att flytta denna travhäst till en annan box för det finns ingen kvar. Men som andra har sagt. Det gör ju jättemycket hur det är i stallet och vilka de står bredvid.
 
Jag har alltid en ren och fräsch bädd åt hästen oavsett vad det är för underlag.

Fick som liten höra att bädden skulle vara så bra att jag själv skulle kunna tänka mig att ligga där och det sitter i bakhuvudet fortfarande (15 år senare...)

Jag är inte inte petnoga, men tar hellre ut lite rent än låter något skitigt vara kvar.

/Madelene
 
Jag är nog rätt petig. Vill att det ska vara fräscht.
30 - 40 cm halm, om jag hade spån så skulle jag ha lika mkt då.
Det är bara dumsnålt att inte lägga in ordentligt med strö det går ju åt mera då för då grisas det ner mkt mer.
:bow:
 
har halm med ett tunt lager spån i botten för att suga upp kisset. Funkar bra!! jag mockar noga, jag skulle själv kunna sova i den nymockade boxen och det tycker jag är ett bra riktmärke :) inte vill hästen stå på nerkissat spån :mad:
 
låter som det flesta har fått lära sig at det ska vara så rent att man vill sova där själv när man var liten, så även ja... :D
 
Hur noggrann jag är varierar väl lite beroende på hur bråttom jag har, men ALLTID allt bajs och all blöt halm ut! Sen finns det ju sådan halm som är smutsig fast torr, om ni förstår. Har jag bråttom får den vara kvar men med ett rejält lager halm ovanpå, men 80 % av veckans dagar så tar jag goood tid på mig att mocka, inga pluttar kvar inte! Och ett tjockt, luftigt lager halm ovanpå.

Just nu, när den ena av pållarna har boxvila så mockar jag minst två ggr/dag och hon står med halm upp till knäna... :D

Min pålla hade ett rykte att vara en smutsgris i förra stallet, men jag flyttade hem henne hit när jag köpte henne, och har inte haft något problem alls, det går jättelätt, så jag antar att hon trivs...

//Lilla jag :bow:
 
Mitt sto är mkt renlig. Hon skiter och kissar längst bak i boxen. Däremot gör hon varje natt en grop i mitten som matte försöker få bort på allehanda vis. Hon står på torvbädd och efter de inledande 3 balarna har det gått åt 1/2-1 bal torv i månaden. Boxen töms i juni och står tom över sommaren då jag tagit med henne till Borlänge varje sommar hittills.
 
Hej!! Äre bara jag (å nåra lätt räknade personer) som har torv?? Alla verkar ju ha spån... Jajja... Tycker de blir bättre bädd i torv men d e mkt lättare i spån... De spelar iaf ingen roll va ja har för ja tar ALLTID bort ALLT äckligt... Jag brukar tänka såhär att om jag inte tar bort d idag så blir d väldigt mycket mer å ta bort imon!! Å d vill man ju inte :smirk:
 
kan inte vara annat än noga.
Jag har en riktig gris som gör det överallt i boxen och springer runt i det.
Min andra tjej lägger prydliga högar i ett hörn av boxen.
Tänk så olika det kan vara.....undrar om det är likadant för oss människor :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har precis köpt en 3-åring, och jag vill att han mår bra när han står i boxen. Skulle uppskatta lite råd och tips om vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 050
Senast: delavdig
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Slog mig idag när jag stod och mockade att det egentligen är ett under att stackars Viktor inte springer i cirklar med ögonen rullande i...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: Lager
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 215
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp