Hur ser man om hästen går rätt?

Jag antar att det är min "otrevliga" fråga du menar.
Kan ju passa på att sticka in här med att jag inte klankar ner på Frida, utan min kritik riktas mot hennes tränare. Men det tror jag nog hon förstår.

Filmerna i fråga som jag nämnde är Eitans egna instruktionsvideor.
 
Ytterligare en töltbild

Vad som v e r k l i g e n har hjälpt mig med den här hästen (som är min medryttarhäst) är att tömköra mycket, både rakt fram och på volt/ dubbellongera. Hamnar hon i det här läget som hon är i på korten att hon spänner sig i nacken, underhalsen smyger fram och hon tappar bakdelen så är det bästa jag kan göra att låta bli ridningen ett tag och longera istället. (Dubbellongerar oftast och max ca 20min i taget) Ett par dagar, är hon väldigt spänd kan det behövas kanske en vecka eller mer med ridningen utbytt mot tömkörning& longering, och därefter blir hon lättare att arbeta i en riktigare form. Sedan tar dett ett tag innan jag ridit ner henne igen, men det blir längre mellan gångerna iallafall. För ett år sedan (då bilderna är tagna) räckte det med kanske tre-fyra dagars ridning, sedan fick jag longera ett par dagar. :o

Så småningom skall jag ta nya kort när hon är inne i en "gå bra period", så att man kan jämföra det också.

Kan lägga in en fasansfull bild också där hon går ohyggligt på framdelen med underhals, jag sitter som en hösäck, och försöker dra fram tölt i henne. :crazy: Såhär red jag för ett par år sedan.Och det värsta var att jag tyckte att jag var ganska duktig. Nu har jag mer självinsikt.

Förut..

Notera underhalsen som sagt.

Kan ju vara trevligt för andras självförtroende att se att inte alla härinne är och alltid har varit stjärnor. :)
 
Jaha ja, ursakta nu om nagot i denna text kan tolkas fel da jag inte riktigt vet vad jag svarar pa :confused:

Jag har val savitt jag vet inte overbetonat saken ifraga..
Namnde det mer slutligen som en nog sa val viktig sak. Vad jag menar ar att ingen ridning ar bra om inte hasten trivs med den, hur effektiv den ar eller hur manga tavlingar och utmarkelser man kan vinna pa den. Det var det enda jag menade *rycker pa axlarna* men om saken anda ska diskuteras sa..

Jag tycker personligen inte det ar svart att se om en hast trivs med ridningen eller inte, men det far val sta for mig. Oavsett om hasten ar hungrig eller inte (!) sa tyder en avslappnad hast med stangd mun, lunga ogon och avslappnade kakar for mig att ridningen ar okej, utan att for dens skull behova vara av masterlig kvalitet, hastens form namnde jag inte ens i samband med gladheten :)

/Frida
 
For ovrigt har jag stor respekt for ditt kunnande och dina erfarenheter efter att ha kollat in hemsidelanken :bow:
Sa tolka for all del inte mitt inlagg som matsagande.
 
Jag tycker att det är jättebra att du visar bilder, som inte är perfekta och att du vet om det själv, och vad du ska göra för att förbättra. Detta hjälper ju oss andra som är i en liknande situation/fas i ridningen. Alla vet vi ju säkert hur det ska se ut, och rent teorietiskt hur man ska gå tillväga. Att sedan lyckas i praktiken är ju en annan femma. Oftast beror det iofs på ryttaren om hästen bär sig rätt...men alla ryttare kan ju med hjälp och självinsikt i alla fall bli bättre även om man aldrig får den perfekt sitsen och "timingen". Jag blir i alla fall styrkt av att veta att det finns andra som har samma svårigheter som en själv men att det ändå går framåt, även om det är ministeg.Det som jag undrar är vad du menar att du "rider ner hästen" finns det någonting som du kan förändra i din ridning så att hästen även kan slappna av när du rider, och inte bara vid longering? Det kanske du redan gör, har du några tips i såfall?
 
Jag är inte 100 på vad exakt jag gör fel, men en stor bov är att slarva med tempoväxlingar, avsaktningar& takt. Jag måste koncentrera mig på att vara stenhård;

Aldrig tillåta travtakt (som kommer när jag slarvrider och pressar för mycket)

Inte låta henne byta mellan trav& tölt på eget bevåg (hon blir väldigt lätt travtaktig)

Samt driva i halterna också så att hon inte tappar bakdelen i avsaktningar/ halter.

Samt inte slarva med förberedelserna innan tölt (för det är i tölten hon har störst problem (med mig :o) Lösgörande& samlande, rida öppnor& skänkelvikningar mm.

Det tröttsamma är att det behövs så lite för att det skall gå bakåt. Rids hon EN gång slarvigt så rasar man tillbka tio steg! Och det tycker jag är svårare att rätta till från ryggen än från marken, bla för att jag är lite dålig på att driva (hon är lite trög, och jag får periodvis lätt ont i knäna om jag anstränger mig för mycket)

Konsekvens& koncentration är mina bästa "mantran" när jag rider. Säger jag halt så menar jag halt, säger jag trav så är det trav tills jag säger något annat. Osv.

Rider henne tyvärr inte så regelbundet nu när jag börjat plugga, men allt ovanstående sammantaget har verkligen hjälpt mig framåt med henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 740
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 093
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 882
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp