Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

I

Idrus

Hejsan!

Min travare kan galoppera, men kan ej galopp skänkeln.
Hon brukar börja (nästan jämt) galoppera i djupsnön, jag anar att hon tycker det är lättare att galoppera då, men hur ska jag göra när det blir sommar ? vilket det snart blir..

Hur ska jag lära henne galoppskänkeln ??
¨Göra den varje gång hon börjar galoppera ??

TIPS TACK :idea:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

När hästen är i god balans under öppna och sluta övningar i skritt och trav är den redo att börja med galoppfattningar. Dock ska du först se att den fattar bägge galopperna på lina (longera) men inte harva på i flera varv utan be den fatta galopp och sen bryta av direkt när den förstår och gör det du ber den om. När det sitter ökar du längden tills den bär sig i ett helt varv utan att tappa galoppen, då kan du, genom att utgå från en sluta be den galoppera uppsuttet...för att förenkla det i början kan du flytta in bakdelen något i fattningen. Det gör inget om det blir lite slängigt i början för det är en stor sak för hästen med ryttare på...Var tydlig med hjälpen utan att överdriva...
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

jag tycker att om hästen börjar galoppera utan att du bett om det ska du sakta av direkt..
sen kan du pröva att fatta galopp i djupsnön och kanske även säga "gaaalopp" eller vad du nu har för kommando.
tillsist kommer hon nog att förstå.

varmblodet som jag rider fattade efter bara två gånger att när jag sa "gaaalopp" var det galopp som gällde :)
och är man noga med hjälperna samtidigt rullar dom oftast in i rätt galopp oxå. och om det blir fel galopp sakta av och börja om.

vet inte om detta hjälper dig men :p
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Jag lärde de ridtravare som jag utbildade att fatta galopp, på samma sätt som jag av tränare fick lära mig att lära en ung arabhingst att fatta galopp.

  • Trava i lugnt tempo, gå in på en mindre volt, ca 8 m i diameter, på väg ut ur volten göra en SUPERtydlig galoppfattning och gärna säga "gaaaa-lopp". Så fort hästen tar skänkeln och fattar galopp, bryt av och ge massor av beröm. Och försök igen.
  • Trava i lugnt tempo längs ett fyrkantspår, precis på väg ut ur hörnpassering, när du har hästen ställ för inre skänkeln, gör du en en SUPERtydlig galoppfattning och säger gärna "gaaaa-lopp". Så fort hästen tar skänkeln och fattar galopp, bryt av och ge massor av beröm. Och försök igen.
  • Trava cavaletti, gärna upphöjda eller ett LITET kryss. Precis över bommen/krysset gör duen SUPERtydlig galoppfattning och gärna säga "gaaaa-lopp". Så fort hästen tar skänkeln och fattar galopp, bryt av och ge massor av beröm. Och försök igen.

Det viktigaste är att man inte hetsar hästen in i galoppen och låter den fara iväg i "travartrav". Det är ju DET man vill slippa, när man ska "tillverka" en TREVLIG ridtravare.

Lycka till!

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Håller med precis, alla som jag sagt detta till att fatta galopp ur ett hörn med en häst ilugn trav då funkar det för det flesta travhästar. Annars blir det bara flänggalopp o det är inte roligt. JAg har även utnyttjat uppförsbackar det kan ockås gå bra.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Är hästen rädd för vattenpölar?
Om du inte har tillgång till paddock eller så, så fick jag det tipset att man kan trava mot en vattenpöl, sen då den som "skuttar" på sidan av vattenpölen tar man galoppskänkel och använder röstkomando. Har inte provat men det lät som en ganska bra idé iaf.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

IngelaH skrev:
  • Trava i lugnt tempo, gå in på en mindre volt, ca 8 m i diameter, på väg ut ur volten göra en SUPERtydlig galoppfattning och gärna säga "gaaaa-lopp". Så fort hästen tar skänkeln och fattar galopp, bryt av och ge massor av beröm. Och försök igen.
  • Trava i lugnt tempo längs ett fyrkantspår, precis på väg ut ur hörnpassering, när du har hästen ställ för inre skänkeln, gör du en en SUPERtydlig galoppfattning och säger gärna "gaaaa-lopp". Så fort hästen tar skänkeln och fattar galopp, bryt av och ge massor av beröm. Och försök igen.
  • Trava cavaletti, gärna upphöjda eller ett LITET kryss. Precis över bommen/krysset gör duen SUPERtydlig galoppfattning och gärna säga "gaaaa-lopp". Så fort hästen tar skänkeln och fattar galopp, bryt av och ge massor av beröm. Och försök igen.

Nu förutsätter ju de här tipsen att hästen faktiskt FATTAR galopp när man gör den där supertydliga galoppfattningen och säjer gaaaa-lopp :angel:

Det gör inte min pålle...

Det viktigaste är att man inte hetsar hästen in i galoppen och låter den fara iväg i "travartrav". Det är ju DET man vill slippa, när man ska "tillverka" en TREVLIG ridtravare.

Jo, visst... men vad gör man när den faktiskt far iväg i travartrav?


Har försökt med longeringen också men jag kan säja hur mycket galopp jag vill och jaga på och vad jag vill. Han galopperar inte. Han väljer helst trav i hagen också.

Tips?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Ja hade ett varmblod som ja red in och utbilda själv. Hon var jätte lätt att rida in och ja kunde ta galopp skänkeln på henne redan efter 4 veckor,utan att ja ansträngt mig ! Men sista veckan övade ja på att galoppera i paddocken på volt.
Jag fattade t ex höger galopp samtidigt som jag gungade till. Saktade sedan ner efter hon galopperat 1 varav.
Tränade 3 dagar i rad och sen kunde hon det i båda varven!
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

jeslin skrev:
Nu förutsätter ju de här tipsen att hästen faktiskt FATTAR galopp när man gör den där supertydliga galoppfattningen och säjer gaaaa-lopp :angel:

Det gör inte min pålle...



Jo, visst... men vad gör man när den faktiskt far iväg i travartrav?


Har försökt med longeringen också men jag kan säja hur mycket galopp jag vill och jaga på och vad jag vill. Han galopperar inte. Han väljer helst trav i hagen också.

Tips?

Då gäller det att ha tålamod och vänta. Jobba med tempot, hästen FÅR inte springa i travartrav när du rider, oavsett vad du har tänkt dig för ridning, på bana eller i skogen. Du ska kräva "arbetstrav". När hästen kan gå korrekt i form i skrit och trav, jobbar hyfsat liksidigt, då först är det dags att jobba med galoppen. Hästen måste ha rätt muskler, för att orka bära sin ryttare och det gäller, rätt muskler för alla gångarter.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Tack så mkt för svaren, ska snart upp till stallet då jag ska träna henne ;)

PS.Nån som vet nå bra bett till starka travare ??:confused:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Jag har rider en jättestark travare som går på hackamore,fungerar ganska bra.:banana:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Har också en travare som jag rider på ponnyhack. Funkar väldigt bra.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

IngelaH skrev:
Då gäller det att ha tålamod och vänta. Jobba med tempot, hästen FÅR inte springa i travartrav när du rider, oavsett vad du har tänkt dig för ridning, på bana eller i skogen. Du ska kräva "arbetstrav". När hästen kan gå korrekt i form i skrit och trav, jobbar hyfsat liksidigt, då först är det dags att jobba med galoppen. Hästen måste ha rätt muskler, för att orka bära sin ryttare och det gäller, rätt muskler för alla gångarter.

Mvh

IngelaH

Jo, jag väntar. Har inte ens försökt fatta galopp på ridbanan än och jag började utbilda honom för ett år sen (har dock stått över vintern). Han går i fin arbetstrav och i form i både skritt och trav. Lite stelare i ena varvet dock nu efter vilan.
Har dock försökt då och då i skogen att få till en galopp och då travar han in i galoppen som blir snabb och rätt okontrollerad (samt fyrtaktig). Just nu är hästen omusklad efter vintern men i somras var han mycket välmusklad och bar sig fint i både skritt och trav. Vi gör öppnor och slutor och han jobbar fint under sig. Men galoppen känns som ett hopplöst kapitel. För att inte få travartraven (som aldrig är något problem om man inte försöker galoppera) måste han ju veta vad jag menar först och främst - att galoppskänkeln betyder galopp alltså - och jag kan inte riktigt se hur jag ska lära honom det då jag inte ens kan få honom i galopp då jag jobbar honom lös i paddocken (eller i lina)...

Ska kanske tillägga att hästen är mycket nervig och het.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

men om vi säger att han får trava in i galoppen och du samtidigt säger "gaaalopp", gör galoppskänkel (tydliga hjälper) och försöker gunga in honom i galoppen sedan låter du honom bara galoppera på.
sen sakta av och gör samma sak igen.
han lär ju inte ha muskler för att kunna galoppera lugnt och sakta så det är väl därför det kan vara okontrollerat till en början.

detta är ju inte det bästa när man ska lära en häst galoppera men funkar inte dom andra tipsen du fått kan du ju prova.
vissa travare är ju väldigt travsäkra och vet att dom inte får galoppera så det är ju svårare att lära dom.

du kanske även måste fortsätta jobba i skritt och trav nu i början oxå tills han musklat på sig igen...och sen ta galoppen.
sedan bör du kanske ta hjälp av någon om det inte löser sig
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Jo, det är så planen ser ut. Fortsätter fram till sommaren utan att ens försöka galoppera tänkte jag och när sommaren kommer (vi har bättre ridvägar vid sommarbetet också samt en stor äng) så tänkte jag försöka igen med galopp ute och då säja galopp samt ge tydlig galoppskänkel och om allt går som planerat bör jag kunna prova på ridbana till hösten tänkte jag.

Tänkte mest att då den här frågan kommer upp med jämna mellanrum så får ofta ryttaren som råd att just ge tydlig galoppskänkel och sen råd på hur man ska förbättra galoppen när den kommer men vad många missar är att hästen ännu inte vet vad galoppskänkeln betyder. Kan man få sin häst att galoppera på lina eller lös tror jag det bästa att lära den röstkommando först men för vissa, som min toking då, fungerar det inte lös eller på lina och då får man hitta andra vägar.
En häst förstår inte per automatik galoppskänkeln så den kan vara hur tydlig som helst - först måste man få den att förstå vad just den hjälpen betyder.

Ville mest bara belysa detta.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Jag tycker att IngelaH gör en jättebra beskrivning i punktform om hur du kan träna din häst att förstå galopp skänkeln.:) :)
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Min häst ville inte galoppera tidigare. Gick utmärkt i galoppjobb när han var travhäst, men det var ju lite annorlunda. Som jag har försökt att få honom att nu fatta en galopp i vettigt tempo.
Av en konstig anledning galopperade jag runt i ett rum under en ridlektion (jo, avsutten) och vi upptäckte att jag galoppade baklänges. Hur ska jag kunna begära att hästen ska galoppera framlänges när jag sitter uppepå och galopperar baklänges? Ändrade på mitt rörelsemönster (tog viljestyrka! Hjälp va svårt att ändra på gamla vanor....) och helt plötsligt galoppar hästen!
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

linnizen skrev:
men om vi säger att han får trava in i galoppen och du samtidigt säger "gaaalopp", gör galoppskänkel (tydliga hjälper) och försöker gunga in honom i galoppen sedan låter du honom bara galoppera på.
sen sakta av och gör samma sak igen.
han lär ju inte ha muskler för att kunna galoppera lugnt och sakta så det är väl därför det kan vara okontrollerat till en början.

detta är ju inte det bästa när man ska lära en häst galoppera men funkar inte dom andra tipsen du fått kan du ju prova.
vissa travare är ju väldigt travsäkra och vet att dom inte får galoppera så det är ju svårare att lära dom.

du kanske även måste fortsätta jobba i skritt och trav nu i början oxå tills han musklat på sig igen...och sen ta galoppen.
sedan bör du kanske ta hjälp av någon om det inte löser sig



Okej, men vem har sagt att det är en Han ?? ;)
Hehe, det är ett sto :angel:
Hehe, men tack för svaret
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

jag gjorde så att jag släppte min pålle på ridbanan ok lekte med henne och hon tar båda galopperna. men visst dom var i hög hastighet men hon lugna ner sig och nu kan jag galoppera lugnt på henne i båda varv!

nu kan jag inte rida henne på ett tag för jag ramla av i måndags och skada foten (vi hoppade på banan) men som tur var så är det bara en stukning.

men snart är jag på gång igen och ska träna henne:love: :love: :love:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

jaha men jag svarade till jeslin..
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 565
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 099
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 827
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 048
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp