Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

jag svarade till trådskaparen..

när du sitter på henne kan du ju alltid testa fatta galopp för skänkel och om hon försöker ta galopp så beröm!


lycka till!!
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Det är en bra idé att lägga galoppskänkel när du känner att hon börjar galoppera. Longera henne, du ser när hon är på väg att gå över i galopp (man lär sig se ganska fort) och ge henne då ett kommando. Jag har användt både gaaa-lopp och pussljud, upplevde pussljudet som positivare faktiskt. Och jubla av beröm när det blir några stegs galopp. Snart kommer hon att galoppera varje gång du ber henne för hon får ju BERÖM och känner sig duktig! Då är det läge att sitta upp och rida på exakt samma volt som man longerar på och bara ge röstkommando.- Börjar man härje med stora skänklar, flyttar runt sig och inte sitter still stressar man fota hästen och hjälper den UR balans. Bara röstkommando och MASSA beröm! Och sedan ger man skänkel i kommando med röst en period. Och då ger man en ganska liten skänkel, det bnrukar räcka. Jag trampar ner ytterhäl något längre bak bara. Sedan tar man bort rösten succesivt. Ger skänkel om man märker att hästen inte kopplar så ger man rösten direkt, den kommer fatta snart, travare brukar vara smarta!

Eller så gör man det så enkelt som jag gjorde på min. Byggde upp ett litet kryss. Lät brorsan rida före på annan häst och hängde på. han Galopperade och hoppade och galoppade iväg. Jag travade, skuttade över, landade i galopp, berömde. Svängde höger vid kortsidan (hindret stod i mitten) la bak ytterskänkeln sa galopp och galopperade. Aldrig haft några problem med den hästen :D
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

linnizen skrev:
jaha men jag svarade till jeslin..

Jaha, men då får väl hon göra en egen grej som hon kan få svar på. Nu är det jag som behöver hjälp.

Tack alla andra för svaren :rofl:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Idrus skrev:
Jaha, men då får väl hon göra en egen grej som hon kan få svar på. Nu är det jag som behöver hjälp.

Tack alla andra för svaren :rofl:

Om trehundra fyrtioåtta personer undrar hur de ska betsla eller lära sin ridtravare att galoppera eller förstå galoppskänkel. Då är det bättre att ALLA trehundra fyrtioåtta personerna skapar varsin tråd, menar du alltså?

Är det inte bättre att ha EN tråd som handlar om att lära en ridtravare galopp, än att ha trehundra fyrtioåtta trådar att bläddra i?

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Moderator, som brukar sammanfoga trådar som handlar om samma sak, för att bukefalosanvändare ska slippa anstränga sig och använda sökknappen. Något de sällan orkar. Med tanke på att det redan finns hundratals trådar om hur man lär sin ridtravare att galoppera. :angel:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Men då får ju jag aldrig mitt svar. :confused:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

joorå :)
det borde ju vara många av tipsen som du kan ha nytta av eller?
IngelaH har t.e.x skrivit ett riktigt bra svar!

hur går det för dig nu då?
provat nåt som gett resultat eller står ni och stampar på samma ställe?
*nyfiken* :)
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Om du går in på www.ridtravare.com och tryck sedan på länken artiklar och gå sedan in på omskolningstips så kan du säkert läsa något intressant, där går de igenom tips för att lära din travare galoppskänklen
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

om hon är lugn och trygg med dig och tar förhållningar bra kanske du kan använda mitt "avundsjuke tips".

hade draghjälp och travade på fint på rakväg med bra underlag i skogen. Stanna i samma tempo medans den andre fattar galopp och rider lite i förväg. När du känner att din häst är väldigt sugen på att hänga med ger du eftergift på tygeln (måste kunna hålla balansen!!), lägger till skänkel och spöhjälp på ytter bak. Fattar hästen fel galopp bryt av och börja om. När hästen fattar rätt saktar den andre av, du "rider i kapp" under massor av beröm. Belöningen är att komma till komåpisen samt ditt beröm.

Obs. kräver att hästen är mkt lydig på förhållningar och har en stabil och stark form.

funkade alldeles på min nordis som bara ville trava.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Visa skrev:
Är hästen rädd för vattenpölar?
Om du inte har tillgång till paddock eller så, så fick jag det tipset att man kan trava mot en vattenpöl, sen då den som "skuttar" på sidan av vattenpölen tar man galoppskänkel och använder röstkomando. Har inte provat men det lät som en ganska bra idé iaf.

Påminner om tips som jag fått.. att ställa upp låga hinder med något galoppsprång emellan.. Det har jag ännu inte provat med men får till bra fattningar med hjälp av vatten :D Calle tycker inte om vatten, så vattensjuka gärden är både lagom tunga och blöta för att ge sansad galopp. Tror att mycket hänger på att galoppen blir en "flyktväg" för att slippa bli blöt om fötterna istället för ett glatt tjohoande på fast skogsväg.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Corminta skrev:
om hon är lugn och trygg med dig och tar förhållningar bra kanske du kan använda mitt "avundsjuke tips".

hade draghjälp och travade på fint på rakväg med bra underlag i skogen. Stanna i samma tempo medans den andre fattar galopp och rider lite i förväg. När du känner att din häst är väldigt sugen på att hänga med ger du eftergift på tygeln (måste kunna hålla balansen!!), lägger till skänkel och spöhjälp på ytter bak. Fattar hästen fel galopp bryt av och börja om. När hästen fattar rätt saktar den andre av, du "rider i kapp" under massor av beröm. Belöningen är att komma till komåpisen samt ditt beröm.

Obs. kräver att hästen är mkt lydig på förhållningar och har en stabil och stark form.

funkade alldeles på min nordis som bara ville trava.

Hejsan, okej. Men först å främst innan jag lär henne höger å vänster galopp å så vill jag att hon ska kunna galopp skänkeln först :angel:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

jeslin skrev:
Nu förutsätter ju de här tipsen att hästen faktiskt FATTAR galopp när man gör den där supertydliga galoppfattningen och säjer gaaaa-lopp :angel:

Det gör inte min pålle...



Jo, visst... men vad gör man när den faktiskt far iväg i travartrav?


Har försökt med longeringen också men jag kan säja hur mycket galopp jag vill och jaga på och vad jag vill. Han galopperar inte. Han väljer helst trav i hagen också.

Tips?


mitt tips....
den ska vara klockren i "arbetstrav"
bockar den inte kan ni ju alltid ligga bakom någon, du håller in och gör galopp fattning när du släpper efter.

Själv har jag travare men hon har inte vart några problem att lära fattningarna
(jag kanske ska nämna att jag arbetstrava henne i 5½ månad innan hon själv föll i galopp och att jag inte börja träna galopp förns då)

med tanke på att hon blir så jävla förbannad om man skänklar lite på henne så hon hoppar till och då är de bara att släppa på =D sen är ju djupsnö bra i början...men korta stunder då....

LYCKA till
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

KopparbergsEmme skrev:
mitt tips....
den ska vara klockren i "arbetstrav"
bockar den inte kan ni ju alltid ligga bakom någon, du håller in och gör galopp fattning när du släpper efter.

Själv har jag travare men hon har inte vart några problem att lära fattningarna
(jag kanske ska nämna att jag arbetstrava henne i 5½ månad innan hon själv föll i galopp och att jag inte börja träna galopp förns då)

med tanke på att hon blir så jävla förbannad om man skänklar lite på henne så hon hoppar till och då är de bara att släppa på =D sen är ju djupsnö bra i början...men korta stunder då....

LYCKA till

Vad menar du med uttrycket "klockren i arbetstrav"?
Jag har ridit honom i över ett år nu... ingen galopp än. Har försökt några få gånger i skogen förra sommaren och då blev det "travartrav" och då och då fyrtaktsgalopp som efter en stund övergår i trav med bakbenen.
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

ja som min travare går ju så litet som ponny trav om jag ber henne, hon måste ju orka bära sig ordentligt... då kommer galoppen mer automatiskt när de har starka muskler som orkar hålla ihop deras långa kropp...
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Så det du menar är bärigheten? Jodå, som jag tror jag skrev innan så bär han sig fint. Det går bra att samla honom rätt mycket, han trampar under sig, jobbar med ryggen, vi gör öppnor och slutor. Styrkan borde han alltså ha vid det här laget.

Men faktiskt så gjorde vi ett framsteg häromdagen när jag jobbade honom lös i paddocken. Han började nämligen galoppera i högergalopp och det har aldrig hänt förut inför mina ögon. Han brukar alltid galoppera någon slags fyrtaktsgalopp när han väl faller i galopp någon gång. Kanske släpper det snart :)
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Okej. Hon har blivit riktigt duktig, asså min Speedan ;)
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

jeslin skrev:
Så det du menar är bärigheten? Jodå, som jag tror jag skrev innan så bär han sig fint. Det går bra att samla honom rätt mycket, han trampar under sig, jobbar med ryggen, vi gör öppnor och slutor. Styrkan borde han alltså ha vid det här laget.

Men faktiskt så gjorde vi ett framsteg häromdagen när jag jobbade honom lös i paddocken. Han började nämligen galoppera i högergalopp och det har aldrig hänt förut inför mina ögon. Han brukar alltid galoppera någon slags fyrtaktsgalopp när han väl faller i galopp någon gång. Kanske släpper det snart :)



Va kul! =D låt de ta lite tid så tror jag att de komemr gå bra =)
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Hehe! hejsan alla igen :P Nu har jag ett till problem.. Vänster galopp hon kan höger galopp tack vare bl.a IngelaH´s svar :D TACK !!

Men nuhar hon svårt för höger, ytterligare tips ? :D:devil:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Till idrus:
Hej. jag har ett varmblod som jag har haft i 6 år. Hon har haft fina muskler (halt för tillfället) och bärigheten har vart kanon. När jag skulle lära henne att gallopera så fick hon faktist rusa in i gallopen för att förstå lite vad man ska göra. det tog inte lång tid innan hon förstod och jag gav henne bara en tydlig skänkel och så blev det höger gallop:idea: men vänster hade hon jättesvårt för att ta....:confused: efter 4 år så hade hon fortfarande inte lärt sig vänstergallopen (tog den alltid vid jobb av lina) och jag tog hjälp av en tränare, som även är en napprapat, masör mm, han bad mig att rida i en 8 och så fort ja var på väg till det varv jag skulle fatta gallopen så skulle ja fatta gallop, det funkade kanon bra! (konstig förklaring...:smirk: det visade sig att hon hade en nerv ikläm så det gjorde så ont på henne att hon inte "vågade" ta den gallopen. :cry: stackarn...kolla det! oftast har tavare svårt för att fatta nån gallop oftast vänster. Hon kan idag fortfarande inte vänstergallop skänkel men det går bättre och bättre...kanske för att det har gjort ont på henne i flera år...hoppas det löser sig...
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

Nu blev det lite rörigt... Är det vänster eller höger galopp du har problem med?

Hehe! hejsan alla igen :P Nu har jag ett till problem.. Vänster galopp hon kan höger galopp tack vare bl.a IngelaH´s svar TACK !!

Men nuhar hon svårt för höger, ytterligare tips ?

Men jag hänvisar återigen till mitt svar, det är bara att upprepa, upprepa och upprepa och vara konsekvent. Hellre bara två steg i rätt galopp och sen direkt avbrott och massor av beröm. Och när hästen fattat rätt galopp två eller tre gånger pår raken. Då slutar man med att träna på galoppen för DEN dagen och gör något jättelätt som hästen tycker är jätteroligt. :bump:
 
Sv: Hur ska jag lära min TRAVARE galoppskänkeln?

okej, jo, jag tränade det häromdagen. Det gick jätte jätte bra. Hon fattade alla gånger. Jag red då i en stor volt. Jag lutade även mer åt vänster.

MVH Ida
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 562
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 094
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 793
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 048
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp