Hur ska man ha råd?

Absolut, men då pratar vi igen 20 års tid innan det blir en gård. Och då är det snart dags att flytta ifrån gården... Så hur det än blir så är det typ omöjligt. Förstår inte riktigt hur du får ihop det med sista meningen. Din lön ökar ju inte i takt med inflationen.

Nej, men värdet på lånet krymper.

"Om man som exempel tar en person som har en svensk snittlön på cirka 35 000 kronor per månad där löneökningen följer Riksbankens mål på 2 procent. Om inflationen stiger till den numera inte osannolika siffran 6 procent, då krymper exemplets lön med nästan 16 000 kronor per år i värde.

Om samma person har ett lån på en miljon kronor, då krymper inflationen lånets verkliga värde med nästan 57 000 kronor. En gratis avbetalning – en inflationsamortering.

Men riktigt så bra är det inte – naturligtvis. Räntan på lånet höjs ju för att få ner inflationen. Och för varje procentenhet som räntan stiger blir det en minuspost på nära 7000 kronor per år, efter skatteavdrag. Också denna kostnad kan täckas av det krympande lånet om man har råd att hålla ut."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-blir-vinnare-nar-inflationen-vaxer
 
Nej, men värdet på lånet krymper.

"Om man som exempel tar en person som har en svensk snittlön på cirka 35 000 kronor per månad där löneökningen följer Riksbankens mål på 2 procent. Om inflationen stiger till den numera inte osannolika siffran 6 procent, då krymper exemplets lön med nästan 16 000 kronor per år i värde.

Om samma person har ett lån på en miljon kronor, då krymper inflationen lånets verkliga värde med nästan 57 000 kronor. En gratis avbetalning – en inflationsamortering.

Men riktigt så bra är det inte – naturligtvis. Räntan på lånet höjs ju för att få ner inflationen. Och för varje procentenhet som räntan stiger blir det en minuspost på nära 7000 kronor per år, efter skatteavdrag. Också denna kostnad kan täckas av det krympande lånet om man har råd att hålla ut."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-blir-vinnare-nar-inflationen-vaxer
Fast det hjälper ju absolut ingenting när din lön inte ökar och dina levnadsomkostnader ökar massor. Förstår siffertänket, men i verkliga världen spelar det ju liksom ingen roll överhuvudtaget.
 
Det är snarare normalpris om inte åt det billigare hållet.
Jag tyckte jag hade skapligt billig lösdrift för 800 spänn men å andra sidan sköttes ju inte lösdriften för bra (därför jag flyttade) men allt ingick, behövde ju inget göra själv egentligen men detta var ju 2016-2017 före alla prisstegringar.
 
Fast det hjälper ju absolut ingenting när din lön inte ökar och dina levnadsomkostnader ökar massor. Förstår siffertänket, men i verkliga världen spelar det ju liksom ingen roll överhuvudtaget.

Beror på hur stort lånet är i relation till lönen och omkostnaderna. Många av de här smågårdarna (och många lägenheter) ligger ju på runt 400k till 1 miljon. Det är inte så besvärligt lån ens med jobbig ränta, om man har lönejobb.

Betydligt värre för de som nybyggt villa senaste åren (eller köpt stor gård) och sitter med 6-10 millar i lån, ajaj.

När man bor i hus eller gård så måste man ha långtidstänk för att klara av att rodda runt det. Och ja, de här åren som kommer vara nu med hög ränta kommer vara jobbiga - men belöningen kommer sen.

Du kan jämföra med de som lyckades rida ut 90-talskrisen med huvudet över vattenytan och behålla sina villor och smågårdar.

(Jag lever i verkligheten - jag och sambon ror runt vår lilla gård på 1 inkomst och lånet är på 2 millar. It's real alright. Mycket linssoppa blir det 😅.)
 
Jag tyckte jag hade skapligt billig lösdrift för 800 spänn men å andra sidan sköttes ju inte lösdriften för bra (därför jag flyttade) men allt ingick, behövde ju inget göra själv egentligen men detta var ju 2016-2017 före alla prisstegringar.
Ja, då måste den som drev den lösdriften ha haft er där gratis. Du får inte ens tag på foder till en ponny för 800 per månad.
 
Ja, då måste den som drev den lösdriften ha haft er där gratis. Du får inte ens tag på foder till en ponny för 800 per månad.
De tog (tar) ju foder och halm på gården och före plast och drivmedelskostnader slog i taket. Vad de tar idag vrt jag dock inte. Jag har såklart dyrare nu (fortfarande billig boxplats), hö och strö köper vi ju in 😊.
 
De tog (tar) ju foder och halm på gården och före plast och drivmedelskostnader slog i taket. Vad de tar idag vrt jag dock inte. Jag har såklart dyrare nu (fortfarande billig boxplats), hö och strö köper vi ju in 😊.
Oavsett om det är från gården så blir det kostnader. Vet du hur mycket diesel en traktor drar?
Att skörda halm/plasta/pressa balar är flera timmars körtid med traktor. Sen ska man gödsla varje år och så in ny vall mellan varven. Kostar VÄLDIGT mycket att ta eget foder, även om det såklart blir billigare än att köpa in.
 
De tog (tar) ju foder och halm på gården och före plast och drivmedelskostnader slog i taket. Vad de tar idag vrt jag dock inte. Jag har såklart dyrare nu (fortfarande billig boxplats), hö och strö köper vi ju in 😊.

Det var väl typ 2016 som LRF räknade på vad en boxplats på anläggning egentligen skulle kosta, om stallägarna tog betalt på riktigt. 10 000kr.

Din stallägare sponsrade ditt hästägande när dom gav dig en så låg hyra 2016, hur primitiv lösdrift det än må ha varit.
 
Oavsett om det är från gården så blir det kostnader. Vet du hur mycket diesel en traktor drar?
Att skörda halm/plasta/pressa balar är flera timmars körtid med traktor. Sen ska man gödsla varje år och så in ny vall mellan varven. Kostar VÄLDIGT mycket att ta eget foder, även om det såklart blir billigare än att köpa in.
Givetvis, är själv uppväxt på gård dock med inte lika stora och törstiga maskiner som de själva håller sig med så jag vet vilken tid det kan ta i anspråk och som sagt, dieseln är verkligen inte gratis.
 
Efter att ha läst den här tråden måste jag nog höja hyran på min lösdrift. Är medveten om att jag har det till mer eller mindre självkostnadspris för att få hjälp. Men sen min inhyrda bytte jobb och skaffade två hästar blir det inte så mycket hjälp, men jag är ju glad för att få sällskap ut. Nu har jag inte höjt hyran på flera år, inte sen katastrofsommaren 2018 tror jag. Är nog dags ändå... Det är i alla fall intressant att läsa hur olika hästägare har det och löser krisen. Hoppas att ts hittar en bra lösning för sig!

Jag föredrar kallhyra och köpa in resten själv. Tydligt och bra för alla. Betalar 1000 kr för liten lösdrift utan varken ridbana eller ridhus, varmvatten, toa eller stor sadelkammare (den håller precis nollan när det är som värst, Skåne dock så sällan massa långdragen vinter), sköter allt själv tillsammans med den andra hästägaren. Tycker det är helt rimligt!
 
Alltså problemet som jag ser det i alla sådana här trådar är att hästägare oftast inte vill veta vad det egentligen kostar att ha häst. Så kommer man över stallplatser med paketpris till lågt pris slipper man ännu mer inse vad det kostar. Hur många stallägare tillhör inte den kategorin? Som inte vill se vad det kostar utan lägger sig på marknadspris. Och så fortsätter det. På ett vis sympatiskt för fler "har råd" att ha häst, men samtidigt ohållbart. Även om det aldrig verkar ta slut.
 
Kan någon förklara för mig hur de kom fram till 10k per månad för stallhyra i den där studien? Vad räknade dem in? Räknades var i Sverige hästen stod eller var 10k det minsta summan av hyran? 🤓
 
Kan någon förklara för mig hur de kom fram till 10k per månad för stallhyra i den där studien? Vad räknade dem in? Räknades var i Sverige hästen stod eller var 10k det minsta summan av hyran? 🤓

Dom räknade in allt underhåll, bränsle, maskinkostnader och alla arbetstimmar.

Och det är många arbetstimmar på en gård, även om man som stallägare inte lägger en enda en på själva hästarna.

Bara en sån sak som att hålla en parkeringsyta i rimligt skick, inte för lerig och inte igensnöad, är pengar och tid.

Jag har försökt hitta den men hittade bara bloggar OM den, ska ge det ett nytt försök.

2015 var det. https://www.tidningenridsport.se/att-driva-stall-en-otacksam-uppgift/
 
Dom räknade in allt underhåll, bränsle, maskinkostnader och alla arbetstimmar.

Och det är många arbetstimmar på en gård, även om man som stallägare inte lägger en enda en på själva hästarna.

Bara en sån sak som att hålla en parkeringsyta i rimligt skick, inte för lerig och inte igensnöad, är pengar och tid.

Jag har försökt hitta den men hittade bara bloggar OM den, ska ge det ett nytt försök.

2015 var det. https://www.tidningenridsport.se/att-driva-stall-en-otacksam-uppgift/
Som nybliven gårdsägare och med resan i bagaget att ha varit uppstallad med viss och totalt utan service, so var jag minst sagt förberedd.

Nu har vi inga inackorderingar så det är bara utgifter, och noll inkomster.

Dyrt som bara den, tidskrävande och fysiskt arbetsamt. Utöver det heltidsjobb och pendlingstid till jobbet.

Men det är inte synd om oss, och tiden till och från stallet (som jag hade innan), är ju borta.

Så, hur man än vänder och vrider på det hela, så är det ett dyrt val i livet, att ha egen gård.

Så, att ta ordentligt betalt av inackorderade är såklart viktigt, men det allra viktigaste är nog trivseln och att man tack vare sin inackordering kan få avlastning ibland.

Skulle det enbart gå ihop sig, så hade man behövt en rejäl anläggning och mycket mer inkomster.
 
Som nybliven gårdsägare och med resan i bagaget att ha varit uppstallad med viss och totalt utan service, so var jag minst sagt förberedd.

Nu har vi inga inackorderingar så det är bara utgifter, och noll inkomster.

Dyrt som bara den, tidskrävande och fysiskt arbetsamt. Utöver det heltidsjobb och pendlingstid till jobbet.

Men det är inte synd om oss, och tiden till och från stallet (som jag hade innan), är ju borta.

Så, hur man än vänder och vrider på det hela, så är det ett dyrt val i livet, att ha egen gård.

Så, att ta ordentligt betalt av inackorderade är såklart viktigt, men det allra viktigaste är nog trivseln och att man tack vare sin inackordering kan få avlastning ibland.

Skulle det enbart gå ihop sig, så hade man behövt en rejäl anläggning och mycket mer inkomster.

Ja precis, största vinsten med att ha inhyrda är att ha "avbytare". Så det blir lättare att kunna åka iväg och sånt.
 
Det är dyrt att ha häst. Jag är själv högavlönad och få andra utgifter. Ändå kände jag tydligt att det inte är värt det.

Islandshästen på lösdrift kostade mellan 10 000-15 000 kr i månaden. Detta i Skåne och enkelt stall utan faciliteter.

Veterinärkostnaden är hög, hovslagare (3000 kr/gång), mat, utrustning, bränsle, stallhyra … ja, listan kan göras lång.

Med tanke på kommande prishöjningar tror jag fler kommer att tvingas sälja, eller avliva sina hästar.

Jag saknar inte stressen över ekonomin och sjuk/skadad häst det minsta. Däremot saknar jag själva ridningen och gemenskapen med hästen (inte hästmänniskor och allt arbete runtomkring).

Jag planerar att köpa hund istället och rida på ridskola/turridning när jag får lust till det.
 
Dom räknade in allt underhåll, bränsle, maskinkostnader och alla arbetstimmar.

Och det är många arbetstimmar på en gård, även om man som stallägare inte lägger en enda en på själva hästarna.

Bara en sån sak som att hålla en parkeringsyta i rimligt skick, inte för lerig och inte igensnöad, är pengar och tid.

Jag har försökt hitta den men hittade bara bloggar OM den, ska ge det ett nytt försök.

2015 var det. https://www.tidningenridsport.se/att-driva-stall-en-otacksam-uppgift/
det beror väl helt på vad man gör? I stallen jag har stått de senaste gångerna kan jag garantera att ägarna lägger inte ens en arbetsvecka om året i underhåll. Knappt en halv vecka heller om jag tänker efter....
 
det beror väl helt på vad man gör? I stallen jag har stått de senaste gångerna kan jag garantera att ägarna lägger inte ens en arbetsvecka om året i underhåll. Knappt en halv vecka heller om jag tänker efter....
I hear you. Tänker på detta ofta i såna här trådar. Vilka stallägare folk verkar som skottar, halksäkrar, ser till att parkeringen är bra, fixar staket osv osv. Det engagemanget från stallägarens sida har inte alla.

För egen del hyr jag ett litet stall med två boxar där jag sköter allt själv, ink underhåll i stall och med staket. Betalar ca 6.000 ink strö, övrigt foder och hö. Tycker det är helt ok. Definitivt enda sättet för mig att ha råd att ha två hästar och jag vill dessutom ha den kontrollen det innebär att göra allt själv.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 394
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 226
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 897
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 815
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp