Hur svårt är det att säga "tack"?

Bukefalos 30 år!

Där håller jag med dig. Jag kan räkna på en hand hur många gånger mina syskonbarn (5 stycken i olika åldrar) yttrat ett tack för nån present och jag är ändå inte särskilt brydd. Jag ger ju presenter för att jag tycker det är roligt att ge, inte för att jag förväntar mig nåt i gengäld.

Det finns verkligen en miljard anledningar till att folk inte kommer sig för och det är relativt sällan det handlar om att dom är otacksamma eller ouppfostrade.
...fast är det roligt att ge om mottagaren inte tycker det är roligt att få?

...fast jag VET ju att den kommit fram.
Är det verkligen för mycket önskat av en 19-åring att den tackar för en present?
Det känns som detta äter på dig?
Är "uppfostran" och konventioner viktigt.

Jag har sänt saker och inte fått tack. Eller fått tack vid senasre tillfäller. Har helt säkert glömt skicka tack själv också¨. Eftersom det i min värld inte är nån stor sak.

Däremot är det viktigt för mig att tacka ordentligt för gjorda tjänster eller extra omsorg vid nåt arbete.
Blev uppdragen ur diket av en granne. Sn öoväder och jag såg inte vägen. La ett kuvert med en femhundring i hans bil n är jag såg att den stod ute på en granngård.
Tackade rejält när en annan granne fixade infarten igår. osv.

Men saker? Jag tackar, om jag glommer det.

Jag är väl lite mitt emellan. Hade absolut blivit lite ledsen om jag inte ens kunnat få ett tack via sms för något jag skickar (jag själv skickar vanligtvis tack till folk som skickar typ julkort till mig även om jag aldrig skickar något tillbaka) men jag är också en sån som hundra procent hade kunnat glömma bort att tacka. Så du kan nog gott kosta på dig ett "hoppas det kom fram ordentligt/helt/i tid..." lite beroende på vad det var och ska användas till eller "hoppas du gillar det" om du är nyfiken på om det träffade rätt eller ej. Det är absolut inte att tigga ett tack!

Det är väl trist om detta blir något som skaver i er relation, när det kanske finns nån förklaring och hon kanske är tacksam. Hon kanske bara glömt? Slarvigt men mänskligt.
Det ska givetvis inte bli nåt som skaver i vår relation.
Ville lufta det för, ja det stör mig att hon inte bemödat sig med att skriva ett simpelt tack.

...fast är det roligt att ge om mottagaren inte tycker det är roligt att få?

Ja, jag ger som sagt inte med några speciella förväntningar utan tycker det är roligt att klura på vad som kan passa mottagaren och få slå in på nåt roligt sätt. Jag har faktiskt aldrig varit med om att nån inte tyckt om det dom fått, trots avsaknaden av ordet "tack". Säger inte detta för att skryta utan för att visa att dom flesta uppskattar gesten, oavsett vad dom får.

I det här fallet vet du inte ens om mottagaren tycker presenten var dålig, du bara antar det för att du inte har fått ett tack inom en för dig rimlig tid. Hon kan lika gärna vara upptagen och ha glömt att skicka nåt, så jag håller med vad nån annan skrev om att du ska skriva en rad och säga att du är nyfiken på vad hon tyckte. Jag kan inte tänka mig att det tas som att du tigger efter tack.

Om du inte vill eller kan göra nåt sånt så är det nog klokt att låta bli att ge presenter i fortsättningen. Det verkar ju vara mer huvudbry än roligt för dig. :(

Ja, jag ger som sagt inte med några speciella förväntningar utan tycker det är roligt att klura på vad som kan passa mottagaren och få slå in på nåt roligt sätt. Jag har faktiskt aldrig varit med om att nån inte tyckt om det dom fått, trots avsaknaden av ordet "tack". Säger inte detta för att skryta utan för att visa att dom flesta uppskattar gesten, oavsett vad dom får.

I det här fallet vet du inte ens om mottagaren tycker presenten var dålig, du bara antar det för att du inte har fått ett tack inom en för dig rimlig tid. Hon kan lika gärna vara upptagen och ha glömt att skicka nåt, så jag håller med vad nån annan skrev om att du ska skriva en rad och säga att du är nyfiken på vad hon tyckte. Jag kan inte tänka mig att det tas som att du tigger efter tack.

Om du inte vill eller kan göra nåt sånt så är det nog klokt att låta bli att ge presenter i fortsättningen. Det verkar ju vara mer huvudbry än roligt för dig. :(
Hur vet du att mottagarna till dina presenter gillat dem?

Jag tror min systerdotter gillar presenten jag skickade - det är inte det.

Jag tycker förslaget om att helt enkelt höra om presenten kommit fram verkar som en problemfri medelväg. Öppna upp för "tacket" liksom, så slipper du tänka mer på det sen.
Jag tycker ju att en vuxen människa bör göra det automagiskt, men om det av någon anledning missats får hon i alla fall en andra chans och om hon inte säger någonting om saken ens då kan du störa dig på det i godan ro liksom. :D

Jag förstår inte heller. Det blev liksom jag som blev boven plötsligt...
Varför skulle någon tycka det? Det är ju som andra säger jättetrist om detta börjar skava mellan er fastän hon inte alls menade att vara otacksam och att ett enkelt meddelande kan påminna henne om att tacka+ kan få henne att komma ihåg det i framtiden. Nu lever hon sitt liv utan att inse att detta har skavt på dig och det vill hon rimligtvis inte alls.

Men är inte det viktiga att hon blev glad? Det är väl inte för att få ett tack du ger presenter?
Hon kanske kommer tacka nästa gång ni ses eller hörs?
Hur vet jag att hon blev glad? Jag köpte presenten för att jag trodde hon skulle bli det, men om hon inte ens vill skriva ett enkelt "tack" så kanske hon inte bryr sig ändå. Varför ska jag då sätta energi och pengar och "iver" på att skicka en present och det möts av...Ingenting.

Hur vet du att mottagarna till dina presenter gillat dem?

Jag tror min systerdotter gillar presenten jag skickade - det är inte det.

Därför att vi hörs fler gånger än när det är högtider eller annat som gör det lätt att glömma ett tack för att det är mycket annat som händer. Förr eller senare får man reda på vad dom tycker, jag har ingen deadline kring sånt.

Längre än så tror jag inte vi kommer, för du med flera har helt klart ett fokus på sociala ritualer som jag helt saknar. Du har möjligheten att lösa ditt problem genom att höra av dig först, så varför inte göra det istället för att vända och vrida på det så att du mår dåligt?

Jag förstår inte heller. Det blev liksom jag som blev boven plötsligt...

Men det har ju ingen sagt. Ingen i situationen är "boven", är väl hela poängen? Saker kan komma ivägen, man kan glömma att man inte tackat eller tänkt att man gör det nästa gång man ses!

I min värld ger jag något för att jag vill ge, inte för att få tack. Så uteblir tack eller någon sorts tacksamhet på annat sätt är det inte hela världen, eller halva heller.

Stör det dig är det väl enklast att ta upp det med personen så att det slipper gnaga vidare på dig.

Jag hade känt precis som du @tott . Jag kanske är känslig, det vet jag inte, men jag hade absolut blivit riktigt ledsen. Jag hade nog skickat ett ”Kom grejen fram?”-meddelande, även om jag visste att det faktiskt kommit fram… Om inte annat för att kunna släppa det hela själv. Tycker verkligen det är dålig stil att inte skicka åtminstone ett snabbt ”Tack! Vad kul med en överraskning!” eller liknande. (Det gör man väl dessutom vare sig man uppskattar gåvan eller inte?) Nä. Riktigt trist att inte ens få ett tack, speciellt om det är en sån där spontan grej som man verkligen trodde personen skulle uppskatta…

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka