Hur svårt är det att säga "tack"?

Bukefalos 30 år!

Oj! Är det inte fler som sagt tack? Det låter faktiskt lite ouppfostrat…..

Jag tycker själv det är roligare att köpa genomtänkte presenter till ett gäng barn/ungdomar som tackar mycket och ofta ❤️ Än de som inte gör det.

Såklart anstränger jag mig vid allas presenter, men det är mycket enklare till de som alltid visar att de uppskattar grejen
Det är samma två främst :)

Annars brukar jag inte ge presenter till ungdomar om det inte är ngt speciellt och då brukar de ju säga tack när man räcker fram gåvan. I dessa fall har jag skickat tex.

Jag blir så trött på folk som inte är artiga, det finns inget jag har svårare för på den fronten än folk som inte säger hej eller tack.
Ja både delar har blivit vanligare.
Att inte hälsa på sina grannar eller folk på jobbet och inte säga tack är så förbaskad oförskämt.
Fast hälsa på grannar är väl ändå överkurs? Jag gillar när vi aktivt ignorerar varandra.
Arbetsplatsen kan vara en annan sak, men det beror också på storleken och dynamiken där.

Jag upplever annars att ungdomarna runt mig på det stora är både tacksamma, snälla och artiga. Kanske med nyllet i telefonen lite väl ofta (gäller äldre personer också.) men de svarar på tilltal och tackar för sig.

Ja, har någon sagt annat? Likväl kan det missas och jag kommer inte att döma ut någon som missat ett hej eller ett tack enstaka gånger för jag har garanterat gjort exakt samma sak. Sånt som jag ibland kommer på och mår dåligt över om någon tagit illa vid sig av... Vilket de nog oftast inte har då de delar samma synsätt att alla kan missa.

Mina grannar får göra vad de känner för när det gäller att hälsa eller inte såvida de inte är aktivt otrevliga.
Återigen jag tycker det är otrevligt att inte hälsa på grannar och kollegor även om alla gör som dom vill så påverkar ett hej otroligt mycket till hela grannsämjan eller stämningen på jobbet.

Fast hälsa på grannar är väl ändå överkurs? Jag gillar när vi aktivt ignorerar varandra.
Arbetsplatsen kan vara en annan sak, men det beror också på storleken och dynamiken där.

Jag upplever annars att ungdomarna runt mig på det stora är både tacksamma, snälla och artiga. Kanske med nyllet i telefonen lite väl ofta (gäller äldre personer också.) men de svarar på tilltal och tackar för sig.
Överkurs? Är det överkurs att kosta på ett hej till människor man bor granne med?

Överkurs? Är det överkurs att kosta på ett hej till människor man bor granne med?
Jag föredrar som sagt att vi gemensamt ignorerar varandra - sedan beror det ju Helt och hållet på hur ens boendesituation ser ut. Det kan vara allt ifrån att man inte har några egentlige grannar alls till att man delar skyskrapa med hundra plus människor.

Jag har personligen ingen aning om vilka de flesta av mina grannar är, men det finns ett par stycken jag hejar på om jag ser dem på vår gata. Jag skulle aldrig se det som oartigt om de var upptagna med sitt och inte såg mig, eller tvärtom. Hälsar på folk som inte tittar på mig gör jag sällan. :)

+1 på det. Jag håller mig för mig själv både hemma i grannskapet och i dom flesta andra sammanhang, för sociala situationer är skitjobbiga och det kan tyvärr ingen mängd exponering bota. Jag får alltså prioritera bort sånt fluff som att heja på alla jag möter i byn, eller alla medarbetare när jag kommer till jobbet. Har noll att göra med att jag skulle vara dryg med flit men visst, det kan säkert tolkas så av dom som missat att inte alla är stöpta i samma mall.

Jag tycker att det är trist att se hur hårt en del håller på sina oskrivna regler och tycks anse att dom som inte gör exakt likadant per definition är odrägliga? Tråkigt att leva i en så svartvit värld.

Jag blir så trött på folk som inte är artiga, det finns inget jag har svårare för på den fronten än folk som inte säger hej eller tack.
Ja både delar har blivit vanligare.
Att inte hälsa på sina grannar eller folk på jobbet och inte säga tack är så förbaskad oförskämt.

Jag hälsar inte på grannar och bara på de kollegor på min avdelning + de jag känner.
Tack säger jag om jag får något ansikte mot ansikte men jag skulle absolut kunna missa att skicka ett tack-meddelande.

Båda hör till allmänt hyfs - saker som fattas många nuförtiden.

Människor som jag har så bittra känslor kring skulle jag inte omge mig med om jag inte måste.

Folk som jag faktiskt aktivt väljer att köpa presenter till brukar jag utgå ifrån har en anledning till att de inte beter sig som jag vill. Som att de tex fungerar på ett annat sätt än jag gör, eller att de har andra uppfattningar om vad som är hyfsat och inte. Gissningsvis finns det en rad saker som jag tycker är helt normala som andra tycker är totalt ohyfsade. :idea:

Men eftersom det stör dig så mycket är det väl rimligt för den egna sinnesfriden att låta bli att köpa fler överraskningspresenter. Den enda människa man kan ändra på är sig själv.

Jag hälsar inte på grannar och bara på de kollegor på min avdelning + de jag känner.
Tack säger jag om jag får något ansikte mot ansikte men jag skulle absolut kunna missa att skicka ett tack-meddelande.
Otroligt otrevligt att inte säga hej till sina grannar!

+1 på det. Jag håller mig för mig själv både hemma i grannskapet och i dom flesta andra sammanhang, för sociala situationer är skitjobbiga och det kan tyvärr ingen mängd exponering bota. Jag får alltså prioritera bort sånt fluff som att heja på alla jag möter i byn, eller alla medarbetare när jag kommer till jobbet. Har noll att göra med att jag skulle vara dryg med flit men visst, det kan säkert tolkas så av dom som missat att inte alla är stöpta i samma mall.

Jag tycker att det är trist att se hur hårt en del håller på sina oskrivna regler och tycks anse att dom som inte gör exakt likadant per definition är odrägliga? Tråkigt att leva i en så svartvit värld.
Odrägliga nej men oerhört otrevligt att inte säga hej till sina grannar men många svenskar är ju skyggare än vildsvin så inte förvånad.

Samma sak när jag bodde hemma och närmsta grannen var tvärsöver gatan. Inte sjutton ropade man hej om man såg att de var ute i trädgården. Det, om något, skulle kännas lite oartigt... eller i alla fall påträngande.
Nej men om ni gick förbi varandra på gatan samtidigt sa ni hej antar jag.

Jag föredrar som sagt att vi gemensamt ignorerar varandra - sedan beror det ju Helt och hållet på hur ens boendesituation ser ut. Det kan vara allt ifrån att man inte har några egentlige grannar alls till att man delar skyskrapa med hundra plus människor.

Jag har personligen ingen aning om vilka de flesta av mina grannar är, men det finns ett par stycken jag hejar på om jag ser dem på vår gata. Jag skulle aldrig se det som oartigt om de var upptagna med sitt och inte såg mig, eller tvärtom. Hälsar på folk som inte tittar på mig gör jag sällan. :)
Grannar man känner igen hälsar man på om man har något som helst folkvett.

Nej men om ni gick förbi varandra på gatan samtidigt sa ni hej antar jag.
Mja, inte ute på samhället sådär, och ute på vishan är det inte så ofta man passerar varandra på gatan. Som sagt är det ju Otroligt olika beroende på hur man bor.
Vi var liksom inte sällskapliga och hade ingenting med varandra att göra förutom vid vissa markrelaterade ärenden. Eventuellt satt jag barnvakt någon gång vid kris.

Mja, inte ute på samhället sådär, och ute på vishan är det inte så ofta man passerar varandra på gatan. Som sagt är det ju Otroligt olika beroende på hur man bor.
Vi var liksom inte sällskapliga och hade ingenting med varandra att göra förutom vid vissa markrelaterade ärenden. Eventuellt satt jag barnvakt någon gång vid kris.
så du satt alltså barnvakt hos någon du samtidigt aktivt inte hälsade på.
Aja inte så intressant att diskutera vidare men jag tycker det är mycket otrevligt att inte hälsa.
Förekommer hos en del ungdomar i stallet med.
Dom säger varken hej eller hejdå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka