Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni?

Sv: Hur tänker ni?

Men ingen här vet ju hur TS uttrycker sig. Det är ju lustigt att bara för det politiska ämnet är veganism och djurrätt så handlar det tydligen om fanatism och att utmåla andra som onda.

Inte blir folk lika provocerade av t ex miljöpolitisk "propaganda" fast det kan finnas samma individ-/livsstilsfokus där.

Här i tråden var många snabba med att förklara för TS varför hon inte ska posta djurrättspolitiska saker på facebook, fast det inte är det frågeställningen handlar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

Men ingen här vet ju hur TS uttrycker sig. Det är ju lustigt att bara för det politiska ämnet är veganism och djurrätt så handlar det tydligen om fanatism och att utmåla andra som onda.

Inte blir folk lika provocerade av t ex miljöpolitisk "propaganda" fast det kan finnas samma individ-/livsstilsfokus där.

Det signaleras i alla fall lite avståndstagande mot andra värderingar i:
"För att folk blir obekväma? Att de inte vill inse vad de faktiskt stoppar i sina kroppar och vägen det har kommit dit?"

Att inte välja att vara vegan handlar i de allra flesta fall inte om ointresse för mat och okunskap. Det är ganska provocerande att påstå det.

Jag påstod ju just att det inte spelar någon roll vad det handlar om, propagerar man ofta för något enskilt, är det lätt att man blir uppfattad som ganska jobbig. Oavsett ämne. Så veganism och djurrätt är definitivt inte något undantag. Eller annorlunda än exempelvis miljöpolitik.
 
Sv: Hur tänker ni?

F ö tycker jag inte att man ska behöva vara restriktiv med vad man delar och postar på facebook. Herrejösses, det är ens privata profil där man delar vad fan en vill (ja ja, bortsett från att facebook är ett företag som har egna regler etc). Det är ju inte ens riktat till en specifik person utan är snarare att betrakta som en anslagstavla. Gillar man inte det som kommer upp i ens feed kan man enkelt blocka det.

Tack.
:bow:
 
Sv: Hur tänker ni?

Det känns som att jag måste förtydliga att;

-Jag tycker inte att alla ska sluta att äta kött, jag vill bara att djuren behandlas med mer värdighet på vägen till tallriken.

-En köttätare är inte mindre värd än vad jag är. Och har inte sagt det på Facebook heller till någon.

-EN av anledningarna till att jag skulle vilja att folk började äta mer veganskt är att jag bryr mig även om människor, och tror att skippa en hel del kött skulle få många med fysiska problem att må bättre.
 
Sv: Hur tänker ni?

Självklart. Är vegan själv och vet andra veganer som använder läder osv.
Jag resonerar så att jag använder upp mina lädersaker och bara köper nya saker utan läder (om det är möjligt)
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag kom att tänka på denna tråden häromdan. På mitt jobb finns en kvinna som brinner mkt för att alla borde vara vegatarianer eller helst veganer, av miljöskäl. Tex vill hon införa att restaurangen på jobbet bara ska servera vegetariskt. Hon kan prata om detta i timmar och hoppa på folk på ett otrevlig sätt.
Samtidigt så kan samma person själv köra mkt bil. Vid ett tillfälle blev jag lite trött på predikandet om att alla borde vara veganer av miljöskäl. Så jag frågade lugnt hur hon själv såg på bilkörning. Jag ställde en fråga på ett trevligt sätt men hon blev väldigt sur och kommenterade att "hon minsann fick köra hur mkt bil hon ville och det skulle alla skita i".
Vid såna tillfällen förstår jag att folk tröttnar på personen.
 
Sv: Hur tänker ni?

Klart att du kan kalla dig för vegan om du har behov av att kalla dig för något. Men om man är vegan av principskäl (vilket inte verkar vara ditt fall) så kan det väl uppstå en del pedagogiska problem om man samtidigt håller sig med häst och använder läderprylar.
 
Sv: Hur tänker ni?

du kan ju säga att du äter veganskt och i största möjliga mån försöker leva enligt en vegansk "ideologi" (eller vad nu rätt ord är).

Jag har själv personligen svårt att rättfärdiga att använda plast / kemikalier istället. Ska man ha en kött/djurindustri så bör hela djuret användas. Jag gillar naturliga produkter, problematiken är ju etiken och hur industrin ser ut i dagsläget.

har märkt att många är av åsikten att gör man en livsstilsförändring, måste samma tanke följas i alla andra aspekter av ens liv. Men så är det ju inte. en gör vad en kan och vad som funkar rent praktiskt i ens liv. Ska man hålla på och tänka "allt eller inget" blir man ju matt av bara tanken på vad man måste ta sig an.

Folk fokuserar för mycket på benämningar och etiketter ;)

Edit: såg precis Hermelins inlägg, det tyckte jag var bra. pedagogiska problem!
 
Sv: Hur tänker ni?

Vadå pedagogiska problem? Inför andra?

Och principskäl, det beror väl helt på vad ens principer är. Många veganer är inte alls emot att hålla tamdjur. Och jag har aldrig tidigare hört talas om att någon skulle anse att man som vegan inte ens får ta i saker som är tillverkade av djur. Det verkar lite rubbat rent ut sagt.
 
Sv: Hur tänker ni?

Men... ska man inte kunna posta politiska saker på facebook? O_o

Jo.
Men jag står fast vid att jag inte tycker om när människor ska pracka på andra sina åsikter i paketet "du som väljer annorlunda är en dålig människa".
Hur TS uttryckt sig vet jag inte, men de jag ser som skickar ut budskapet kring veganism, är sådana som talar om hur dåliga de är som väljer något annat.
Inte dumma (fast kanske lite det också).
Dåliga.
Man spelar på att lägga värderingar i termerna "jag är bättre som har kommit till insikt" och "du är sämre som gör som du gör".

Och det tycker jag illa om.
 
Sv: Hur tänker ni?

Nu vet jag inte exakt hur du menar att "de som skickar ut budskapet kring veganism" uttrycker sig men det blir svårt att prata om veganism utan att prata om vad som är dåligt. Det handlar ju om att animaliska livsmedel är dåligt. Dåligt för djuren som drabbas, dåligt för miljön. I termer av val, djurrätt och miljö så är blandkost ett dåligt val jämfört med veganism.

Enda sättet att prata om veganism utan att prata om det dåliga med blandkost hade väl varit att lyfta fram veganism som en diet som får kroppen att må bra eller liknande. Men då har man ju helt avpolitiserat frågan!
 
Sv: Hur tänker ni?

Ja, exakt så! Det beror helt på vad ens principer är.

Och om man är vegan för att man är emot att vi håller oss med tamdjur så blir det ju en pedagogisk utmaning att förklara (för sig själv) att man har häst.

Om man är vegan för att man är emot att vi dödar djur alls antar jag att det skulle vara knepigt att köpa en lädersadel som ju rimligen något djur har fått sätta livet till för att tillverka.
 
Sv: Hur tänker ni?

Det kanske känns något lättare om man köper sitt läder via nakedskins.se där man kan individsöka tillbaka till kossan det kom ifrån! ;)
 
Sv: Hur tänker ni?

Ja, exakt så! Det beror helt på vad ens principer är.

Och om man är vegan för att man är emot att vi håller oss med tamdjur så blir det ju en pedagogisk utmaning att förklara (för sig själv) att man har häst.

Om man är vegan för att man är emot att vi dödar djur alls antar jag att det skulle vara knepigt att köpa en lädersadel som ju rimligen något djur har fått sätta livet till för att tillverka.

Det finns syntet sadlar och träns att köpa senaste 20+åren. Man behöver inte läder till skor etc heller.
 
Sv: Hur tänker ni?

Fast vad Hermelin säger är att det vore knepigt att köpa en lädersadel. Att det även finns syntet hör ju inte riktigt dit.

Hermelin - ja, tydligen! Kossan i exemplet heter t o m Rosa :D
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 807
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 186
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 597
Senast: honung
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 284
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp