Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni?

Sv: Hur tänker ni?

Du får väl kalla dig precis vad du vill och äta vad du vill :D

Däremot har jag, precis som flera andra som svarat, svårt för människor som propagerar för något men som själv inte lever som den lär. Så ja, det skulle sticka i mina ögon om du ena dagen skanderade "Meat is murder" och nästa dag red omkring i din lädersadel och dina läderridstövlar.
 
Sv: Hur tänker ni?

För att folk blir obekväma? Att de inte vill inse vad de faktiskt stoppar i sina kroppar och vägen det har kommit dit? Jag förstår att man vill blunda, men alla lägger ut saker som andra kan tycka är jobbigt.

Nej, men förmodligen på grund av just den här inställningen som ofta medföljer: Att det antyds att veganism är det enda etiskt och moraliskt korrekta, och att man själv gör fel och bara försöker bortse från sitt dåliga samvete och/eller vägrar se sanningen när man markerar att det är nog.

Jag vet hur industrin ser ut runt köttet jag köper, och jag har gjort ett aktivt val att den är okej enligt min moral och etik, och därför har jag inget intresse av att andra titt som tätt ska försöka få det till något annat.

Med det här sagt har jag naturligtvis ingen koll på hur just du formulerar dig och vad du postar på din FB, men det är mönstret jag sett hos de av mina f.d. veganvänner som var väldigt ivriga att aktivt, subtilt och direkt som indirekt idiotförklara alla som inte delade deras livsstil eller etiska värderingar, och som tillika blev väldigt impopulära hos väldigt många.
 
Sv: Hur tänker ni?

Tycker det beror mycket på HUR du lägger fram det. Självklart får du kalla dig vegan. Men uppenbarligen är det provocerande att visa sig på ett sätt när man som även tidigare exempel kör på läder och fodrar sina djur med kött. Och ja köttätare ska äta kött. Vi klarar oss utan. Faktiskt. Men för den sakens skull att köra med propaganda har snarare en mer stötande effekt.

De som vill äta kött kan istället välja eko, närproducerat. De finns de djur som har ett bra liv även som köttproducenter. I annat fall hade de högst troligen inte levt alls. Jag ser heller inget fel i att dricka mjölk där jag vet hur korna har det. Tex går på lösdrift och har det anpassat efter ens kos behov. Det vill säga inte stå uppbundna 24/7

Jag tycker folk ska bli mer medvetna om VAD de stoppar i sig men skulle inte tvinga/se ner på ickeveganer. Och som sagt förstårerligt att folk som är "helveganer", och "skryter" om det och har läderproducket. Det är dubbelmoral. Jag förstår att man har en hel del lädergrejer när man har hästar och inget som man höjer ögonbrynen för. Men just veganer. Ni är inte heller perfekta ;). Men att se till djurens välmående är oerhört viktig. Veg eller ej :).
 
Sv: Hur tänker ni?

Äh, du gör det du kan, vill och orkar men pracka inte på andra det. Det kan upplevas så om man delar för vilt, folk känner sig ibland kritiserade pga det.
Jag är vego sen mer än halva mitt liv. Pratar sällan om det om det inte är motiverat, pratar ännu mer sällan om varför. Det är mitt val och lika lite som jag vill bli påprackad kött vill andra få vego påprackad.

Words :bow:

Vad man tror på och vad man äter är helt och hållet ens eget val. Och folk blir provocerade om man lägger ut en massa om varför man ska tro just som dom tror.

Jag skulle köra på stilen "om någon frågar så svarar man, annars är man tyst"

Nu äter jag kött och vill fortsätta med det. Så lika lite som jag ser ner på någon som är vegetarian eller vegan, vill jag att de ser ner på mej. Med andra ord ingen är bättre än någon annan. :)
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag har för ett tag sedan gått från vegetarian till vegan. Jag mår otroligt bra fysiskt av det och känner mig som en bättre människa i själen. Jag brinner för detta och engagerar mig mycket i Djurens rätt och andra organisationer.
Lägger också ut en hel del bilder, texter och information (vilket verkar störa en del människor) på sociala medel.
Nu till saken. En person frågade ut mig angående min användning av läderprylar. Jag jobbar med hästar och kommer inte undan att hästarna jag tränar har sadlar och träns i läder. Plus mina ridstövlar. Såklart. De kan jag självfallet byta ut, men inte utrustningen eftersom det inte är mina hästar.

Jag är förstås en hycklare, har dubbelmoral och borde inte kalla mig vegan och absolut inte propagera för en vegansk livsstil.
Jag förstår henne på ett sätt, men samtidigt gör jag ju allt annat jag kan :(

Hur tänker ni?
Får jag kalla mig vegan?


Att ha hästar som hobby och samtidigt ta avstånd från köttproduktion är så vitt
jag kan se omöjligt.
Dels som du så riktigt påpekar, en stor del av utrustningen är skinnbaserad.
Sedan tillkommer foder. Grovfoder skulle bli orimligt dyrt om inte mjölk o köttproduktionen bar lejonparten av dessa kostnader.
Till slut så blir ju hanteringen av de inte längre önskvärda hästarna betydligt dyrare om man inte tar hand om restprodukterna så.....:sneaky:
 
Sv: Hur tänker ni?

Så varför skulle det jag lägger ut vara så mycket värre? För att folk blir obekväma? Att de inte vill inse vad de faktiskt stoppar i sina kroppar och vägen det har kommit dit? Jag förstår att man vill blunda, men alla lägger ut saker som andra kan tycka är jobbigt.
Jag som då vet varifrån köttet kommer och dessutom till viss del föder upp mitt eget kött i form av höns får jag anse att det är jävligt irriterande med denna typ av moralisk propaganda? Ja jag slaktar själv och ja det är mina egna djur som jag känner sen kycklingar och som jag ofta tycker om. Nej jag tycker inte om att slakta men det finns inget alternativ om jag ska kunna hålla en flock höns och de djur jag håller ska må bra.
 
Sv: Hur tänker ni?

De som vill äta kött kan istället välja eko, närproducerat. De finns de djur som har ett bra liv även som köttproducenter. I annat fall hade de högst troligen inte levt alls. Jag ser heller inget fel i att dricka mjölk där jag vet hur korna har det. Tex går på lösdrift och har det anpassat efter ens kos behov. Det vill säga inte stå uppbundna 24/7

Det är precis detta jag har "propagerat" för, jag har aldrig bett någon att bli vegan. Men att de gärna får tänka till en extra gång om var köttet de äter kommer ifrån.
Jag menar inte att vi helt ska sluta att slakta djur, men vi kan väl i alla fall låta dem lida så lite som möjligt?
 
Sv: Hur tänker ni?

Det är precis detta jag har "propagerat" för, jag har aldrig bett någon att bli vegan. Men att de gärna får tänka till en extra gång om var köttet de äter kommer ifrån.
Jag menar inte att vi helt ska sluta att slakta djur, men vi kan väl i alla fall låta dem lida så lite som möjligt?

Frågan är nog hur du tar upp det. Jag pratar ibland med mina vänner om bla det här med kött och många har redan samvete för att de vet att det kanske inte alltid går så bra till i köttfabrikerna och att det inte är så miljövänligt men att de älskar kött och/eller tycker det är smidigt. I de sammanhangen brukar jag uppmuntra till att köpa så snällt kött som möjligt - men då är det i samtal med ett mått av förtroende i.
Jag brukar påpeka att jag inte sopsorterar alls när folk får samvete för att de äter kött, för att det går över den gräns jag orkar hålla i min vardag.
Jag upplever nog att det är ett ganska intimt ämne, iaf om man ska få till bra samtal om det.
 
Sv: Hur tänker ni?

Du får inte kalla dig vegan anser jag.
vegan ska inte göra nått som skadar djur. Du får alltså inte gå i skogen utan att veta till100% att du inte trampat ihjäl en myra.
Du får aldrig döda en mygga som vill suga på dig.

ALLA djur har lika rätt till ett liv. inte bara ko och gris och höns.

Man får inte torka sig efter toabesök med papper för det är massor av skalbaggar som har utrotats bara för vi ska kunna torka oss i baken, eller kunna skriva på lite papper.

Du får inte heller rida på en häst för de anses vara djurplågeri, det är ju sjukligt dubbelmora
Vi ska döda djur så du får dina snygga läderstövlar men vi får inte döda de för att också äta??:cautious:
Så vi ska döda dra av huden så du får dina snygga läderstövlar och snygga läderträns och sadlar och elda upp köttet.?

För mig går detta inte ihop.

Är det inte ist bättre att lägga mer fokus på HUR djuren har de medans de lever?
Att få fram lag att alla djur MÅSTE få gå ut i stor hage? att grisar föds inne och efter någon vecka ska suggan ut i en hage med träd och äng minst 1 hektar till max 10 suggor med kultingar?
Att grisarna växer upp i naturen får sol på nyllet får ett toppenliv tillgång till värme i en lada om de vill gå in under vintertid.
En lada som är fylld med härlig halm och där grisarna kan böka.
Sommartid finns det alltid jyttja som de kan rulla sig i som skydd mot solen.

Detta kött kan jag äta med gott samvete i alla fall, att vi slutar köpa utlänskt kött där vi inte vet hur djuren haft de.



Ist för att de har de som idag lever instängda i små bås och aldrig får se solen oh har liggsår för de ligger på trädplankor.
Usch

Att våga vägra äta kött som inte är ekologiskt köpa kött direkt från gårdarna, finns de gårdar som har som jag beskrev ovan, stora hagar lever ute på lösdrift året om med tillgång till ligghall med värme Grisar som kor.
Köttet kostar liiiite mer hela 88 kr kilot.
Men hallå de är det väl värt? ist för att åka till Willys och köpa kött för 39 kr kg från irrland där man inte vet om djuret haft de bra ens.


Och så kan man försöka tänka på att inte äta kött varje dag utan att man kanske bara äter kött till helger som finmat.
Det finns ju andra proteinkällor är just kött.
Jag som är kroppsbyggare behöver mkt protein och de lättaste är ju helt klart nötkött som innerhållår mkt lite kolhydrater och lite fett men mkt protein.
Men försöker tänka på att äta kesella, proteindrinkar, ägg, sojamat lite också för att få ner köttmängden.

Och bara köpa närproducerat kött som är ekologiskt.:)
Välja kläder i konstläder fuskpälsar osv, att man tänker på att köpa ekologiskt toapapper som är av återvunnit papper.

Att man inte köper de finaste trädet tillbänkskiva när man renoverar som finns i regnskogen för många djurarter håller på och dö ut för de tar bort skog där nere bara för vi västlänningar vill ha lyxiga träsorter=(

Tänk klimatsmart helt enkelt så räddar man bara där många djurarter i det vilda.

Har man valt att inte äta kött för man anser att djuren inte har de bra så för att slippa konstiga frågor så äsg at du är allergisk mot all form av kött ägg och mjölk=)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

Att de inte vill inse vad de faktiskt stoppar i sina kroppar och vägen det har kommit dit? Jag förstår att man vill blunda, men alla lägger ut saker som andra kan tycka är jobbigt.

Men att de gärna får tänka till en extra gång om var köttet de äter kommer ifrån.

Jag tror att det där den där attityden som ställer till det för dig. Du anser dig ha förstått något som vi icke-veganer är för korkade för att haja. Det är nog därför du får motreaktioner om att du inte "lever som du lär".
 
Sv: Hur tänker ni?

Du får inte kalla dig vegan anser jag.
vegan ska inte göra nått som skadar djur. Du får alltså inte gå i skogen utan att veta till100% att du inte trampat ihjäl en myra.
Du får aldrig döda en mygga som vill suga på dig.
Du har fel.


NE.se:
"vegan
vega´n, person som äter enbart vegankost."

och:
"vegankost

vega´nkost, kost som består av enbart vegetabiliska livsmedel, det vill säga inte innehåller fisk, kött, ägg eller mjölkprodukter."
 
Sv: Hur tänker ni?

Nej :D Hon gjorde det mycket tydligt att hon skulle hellre dö än att släppa sitt kött :p

Väldigt typiskt. :D Många har en bild av att veganer är dömande men de som har starkast åsikter om vad veganer inte bör göra är oftast själva blandkostare. De står bredvid(!) och tycker att vi ska göra si eller så för att de ska godkänna logiken i vår etik och livsstil. Det handlar om att framställa veganismen som omöjlig och löjlig. Den attityden kommer fram här i tråden också som du ser...

F ö tycker jag inte att man ska behöva vara restriktiv med vad man delar och postar på facebook. Herrejösses, det är ens privata profil där man delar vad fan en vill (ja ja, bortsett från att facebook är ett företag som har egna regler etc). Det är ju inte ens riktat till en specifik person utan är snarare att betrakta som en anslagstavla. Gillar man inte det som kommer upp i ens feed kan man enkelt blocka det.
 
Sv: Hur tänker ni?

Att ha hästar som hobby och samtidigt ta avstånd från köttproduktion är så vitt
jag kan se omöjligt.
Dels som du så riktigt påpekar, en stor del av utrustningen är skinnbaserad.
Sedan tillkommer foder. Grovfoder skulle bli orimligt dyrt om inte mjölk o köttproduktionen bar lejonparten av dessa kostnader.
Till slut så blir ju hanteringen av de inte längre önskvärda hästarna betydligt dyrare om man inte tar hand om restprodukterna så.....:sneaky:

Fast det där var ju extremt indirekt och din alldeles egna slutsats om hur något fungerar just idag i just den omgivning vi är i just nu. Det kan säkert vara intressanta frågeställningar. Jag antar att du dessutom inte kallar dig vegan och då är det knappast du som har tolkningsföreträdet.

Jag tänker som så, att du som icke-vegan, gör säkert 987 andra saker som är betydligt mer direkt icke-veganskt (exempelvis som att äta entrecote). Då blir det lite konstigt att dra fram en detalj på plats 988 på listan och påstå att någon annan minsann inte kan kalla sig vegan. Trots att de uppfyller de 987 första sakerna med bravur.

Den som denna vegan borde försvara sig "mot" är väl andra veganer, som också uppfyller de 987 första kriterierna men också tycker det är solklart att man ska uppfylla plats 988-990.

Om det är så att man ska vara helt (absolutemente 100%) så finns det ju ingen i hela denna värld som ska få kalla sig vegan. Och då blir hela diskussionen också ointressant.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag tycker - som så många andra - att du självklart kan kalla dig vegan.

Dock tycker jag - också som många andra - ganska illa om att man propagerar på sociala media.

Min upplevelse, som inte är vegetarian/vegan eller något annat "förträffligt" är dessvärre att många som lägger ut den typen av propaganda mycket tydligt talar om att de som gör annorlunda är sämre människor för att man gör andra val.
Det tycker jag är otrevligt gjort.

Jag respekterar dina val - när det gäller vilken mat du äter, vilka varor du köper och liknande.
Jag önskar att du kunde respektera mina val som är annorlunda, utan att säga att jag är en sämre människa än du.
 
Sv: Hur tänker ni?

Tack alla för era svar! :)

Jag känner mig lite starkare nu i mina åsikter i alla fall. Jag måste poängtera att jag inte delar och lägger ut "vegan-propaganda" allt för ofta, men det händer. När det är något jag vill att folk ska VETA. Människor lägger ut allt möjligt från sina liv och saker de tycker och står för, oavsett vad det är. (Jag vill bara kräkas på alla baby-bilder och om vad lillan gjort idag, men jag håller käft för alla har rätt att lägga ut vad de vill).
Så varför skulle det jag lägger ut vara så mycket värre? För att folk blir obekväma? Att de inte vill inse vad de faktiskt stoppar i sina kroppar och vägen det har kommit dit? Jag förstår att man vill blunda, men alla lägger ut saker som andra kan tycka är jobbigt.
Men jag försöker aldrig TVINGA någon till något. De får läsa om de vill och göra val utifrån det.

Inte måste man placera sig i fack egentligen, men jag vill gärna kalla mig vegan. Trots att jag rider i en lädersadel O_o

Ditt är värre för att du lägger en värdering i det du lägger ut: värderingen att de som gör annorlunda, är sämre människor som är etiskt lågtstående.
De som lägger ut sina tjatiga baby-bilder (jodå, jag tycker också att de är rätt ointressanta) försöker inte ändra på dig.
Du (eller åtminstone dina likar) försöker ändra andra människors beteende genom att antyda att de är dålig som gör som de gör.
 
Sv: Hur tänker ni?

Men... ska man inte kunna posta politiska saker på facebook? O_o

Det ska man väl kunna (även om jag just aldrig använt facebook och inte är insatt i deras reglemente). Fast man får också vara beredd att ta att människor tycker att det är jobbigt och knäppt, precis som med baby-bilderna. Alla tycker inte att fanatiska människor som sprider propaganda och vill diskutera samma ämnen varje gång, med undertonen att alla som tänker annorlunda är nog lite efterblivna eller onda, är speciellt roliga att umgås med. Oavsett om det är socialdemokrater, veganer eller nazister.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 781
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 184
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 595
Senast: honung
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 280
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp