Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni?

Dalakhay

Trådstartare
Jag har för ett tag sedan gått från vegetarian till vegan. Jag mår otroligt bra fysiskt av det och känner mig som en bättre människa i själen. Jag brinner för detta och engagerar mig mycket i Djurens rätt och andra organisationer.
Lägger också ut en hel del bilder, texter och information (vilket verkar störa en del människor) på sociala medel.
Nu till saken. En person frågade ut mig angående min användning av läderprylar. Jag jobbar med hästar och kommer inte undan att hästarna jag tränar har sadlar och träns i läder. Plus mina ridstövlar. Såklart. De kan jag självfallet byta ut, men inte utrustningen eftersom det inte är mina hästar.

Jag är förstås en hycklare, har dubbelmoral och borde inte kalla mig vegan och absolut inte propagera för en vegansk livsstil.
Jag förstår henne på ett sätt, men samtidigt gör jag ju allt annat jag kan :(

Hur tänker ni?
Får jag kalla mig vegan?
 
Sv: Hur tänker ni?

Äh, du gör det du kan, vill och orkar men pracka inte på andra det. Det kan upplevas så om man delar för vilt, folk känner sig ibland kritiserade pga det.
Jag är vego sen mer än halva mitt liv. Pratar sällan om det om det inte är motiverat, pratar ännu mer sällan om varför. Det är mitt val och lika lite som jag vill bli påprackad kött vill andra få vego påprackad.
 
Sv: Hur tänker ni?

Klart du får kalla dig vetgan
Jag förstår om folk tröttnar och blir provocerade. Jag har en vän på fb som mer eller mindre dagligen delar saker jag håller med om. Trots det funderar jag på att ta bort personen ifråga då det är så störande när folk envisas med att föra moralkampanjer där. Samma sak gäller givetvis även politiska och religiösa kampanjer. Den typ av bilder och texter som publiceras inom djurrättsområdet är ofta långt under all kritik med oklara källor, tyckande och i sammanhanget rent falska bilder. Kommer dessutom informationen från Djurensrätt så skulle jag inte lita på den alls då de är experter på att vrida information till något den i början inte var för att kunna anävnda den i sina kampanjer.
 
Sv: Hur tänker ni?

Men gud vad töntigt.
Du är ingen hycklare - du är vegan och du påverkar det du kan.

Andras val, produkter eller beslut kan du inte göra något åt.


(Däremot tycker jag att det är jobbigt med personer som sprider länkar och propaganda på facebook oavsett sort, såna personer hamnar direkt på döljlistan.)
 
Sv: Hur tänker ni?

Klart att du kan kalla dig vegan.

Om du vänder på det lite - är det bättre att kasta/göra sig av med all läderutrustning till förmån för nytillverkad i ett syntetmaterial?
 
Sv: Hur tänker ni?

:rofl: Som att man inte ens får ta i döda djur får att få kalla sig vegan. Löjligt! Säger sig självt att du inte kan ha egen utrustning till alla hästar som du arbetar med. Och dina stövlar, det finns ingen vinning i att du gör dig av med dem.

Låt mig gissa att den där personen inte själv är vegan. :meh:
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag kan tycka att det är upp till var och en att besluta vart man drar sin gräns, det är verkligen inget som någon annan har med att göra.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag förstår om folk tröttnar och blir provocerade. Jag har en vän på fb som mer eller mindre dagligen delar saker jag håller med om. Trots det funderar jag på att ta bort personen ifråga då det är så störande när folk envisas med att föra moralkampanjer där. Samma sak gäller givetvis även politiska och religiösa kampanjer. Den typ av bilder och texter som publiceras inom djurrättsområdet är ofta långt under all kritik med oklara källor, tyckande och i sammanhanget rent falska bilder. Kommer dessutom informationen från Djurensrätt så skulle jag inte lita på den alls då de är experter på att vrida information till något den i början inte var för att kunna anävnda den i sina kampanjer.
håller med dig! Just såna där moralpredikningar och kampanjer tenderar att bli ganska tröttsamma. Och Djurens rätt må ha ett gott syfte, men de är knappast pålitliga i sina påståenden.

Sen får man väl kalla sig vegan om man anser sig vara det och tycker det är viktigt att placera in sig själv i ett fack. Man kan också låta bli stämpeln och följa sin inre röst, vad gäller mat och andra produkter som kan komma från djur, utan att nödvändigtvis kalla sig för vegan - och på så sätt slippa hamna i diskussioner med folk som anser sig veta bäst vad veganer ska göra eller inte göra...
 
Sv: Hur tänker ni?

Äh, det gör ju varken från eller till om du använder läder på jobbet. Den där personen fattar uppenbarligen inte vad veganism handlar om eller alternativt är hen en extremist, inget att bry sig om med andra ord.

Jag tillagar kött på mitt jobb, ja till och med rör vid det om jag måste men är fortfarande fräck nog att kalla mig vegetarian :eek:
 
Sv: Hur tänker ni?

För mig är en vegan som äter helvegetarisk kost. Sen vad man har för övriga värderingar, synsätt och livsstil anser jag inte gör en mer eller mindre vegan.

Däremot kan jag förstå att det sticker i ögonen på folk att du propagerar mot sådant du inte behöver och kan rå för, men rättfärdigar dina egna behov med att du behöver eller inte kan rå för. Men så gör dom flesta, även jag och säkert också din vän (?). Klart man kan avsky och avstå från sådant man inte behöver, det kräver ingen större insats från en själv liksom.
 
Sv: Hur tänker ni?

Kalla dig vad du vill och strunta i hur folk reagerar.
Men som ngt redan nämnt..det är klart att det är tröttsamt med människor som ska hålla på och predika och tvinga på andra sina uppfattningar. Om det är så man gör så kan jag tänka mig att folk tröttnar och då börjar prata om dubbelmoral etc. Jag hade en gång en vän som dagligen skulle påpeka för folk om att de åt kött och predika samtidigt som hen använda mkt läderprodukter. Då vet jag att folk tröttnade och tyckte det var dubbelmoral men det var nog mest som en reaktion på personens nedlåtande beteende och inte pga personen använde läder. Med andra ord handlar det om att ha respekt för andra och inte tycka att man är bättre än andra för att man inte äter kött.
 
Sv: Hur tänker ni?

Å andra sidan så finns det ju problem med folk som kallar sig vegetarianer men äter t ex fisk och skaldjur. Det kan ge allvarliga konsekvenser om man som en bekant till mig är vegetarian och skaldjursallergiker. Hen fick en gång en allergichock av en vegetarisk rätt...

Det svåra med dessa begrepp är att de inte bara betecknar en kosthållning eller beskriver innehållet i en maträtt, utan också förknippas med identitet (livsstil). Där kan man såklart ha olika uppfattning om vad identiteten innebär och alla gränsdragningar och definitioner förutom självdefinition blir ganska ohållbart.

Men det är klart, glidningar i begreppsbetydelse har redan skett (sker) i det här ämnet och det har väl gått bra. Det är bara i oturliga fall som med min bekant som det kan uppstå allvarliga konsekvenser.
 
Sv: Hur tänker ni?

Sen får man väl kalla sig vegan om man anser sig vara det och tycker det är viktigt att placera in sig själv i ett fack.

Eller tycker att det finns en politisk poäng med att definiera sig och sina likar som tillhörande en grupp. Tillsammans är vi starkare du vet.
 
Sv: Hur tänker ni?

Som vegetarian sedan 14 år tillbaka så har jag ofta ifrågasatts just pga detta med användning av läder och skinn. Jag tyckte att det var jobbigt när jag var nybliven vegetarian men sedan har jag insett att livet måste vara praktiskt gångbart också.
Vissa kallar det hyckleri och dubbelmoral, jag kallar det att det är "mindre dåligt än alternativet" - dvs att både sponsra köttindustrin samt använda produkter från djur. Jag äter åtminstone inte upp dem, eller stöder köttfarmerna.

Man kan alltid dra saker till sin spets, men jag tycker att om alla/några drar ett litet strå blir det iaf bättre än om ingen drar nåt strå alls. Till stacken.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag har personligen svårt för någon form av predikande medan man samtidigt går emot sina egna principer.

Hade tidigare häst i samma stall som en vegan som dagligen delade djurrättsrelaterade länkar, och även personligen påpekade hur fel det var att rida hästar med utrustning, bruka läder, och avla, nyttja eller slakta djur, men samtidigt gjorde egna lajvkläder i läder eftersom materialalternativen var dyra, red hästen med klassisk engelsk (läder)utrustning, och gav sina hundar färskt kött köpt av en slaktare. Jag hade av fler skäl svårt för och blev provocerad av propagandaspridningen och de moraliska uppläxningarna i sig, men när personen ifråga inte följde dem själv blev det än värre.

Men - endast hur jag känt i samma situation. För mig är också en vegan någon som inte "utnyttjar" djur varken direkt eller indirekt till någon grad, vilket för mig även innebär att helt avstå från skinn- och läderprodukter. Men fråga tio personer till, och du lär få tio andra definitioner och åsikter.
 
Sv: Hur tänker ni?

Alla människor som sett "sanningen" och därefter ska pracka på den på andra människor är jobbiga. Därmed inte sagt att det är fel, när exempelvis en diskussion föranleder det att diskutera det och motiven bakom. Engagerade människor har ofta en del att tillföra från "sin" sida i sådana diskussioner. Men om nästan alla diskussioner innehåller samma ämne blir man som deltagare ganska ointressant och risken är att man blir undviken.

Oavsett om det gäller en träningsmetod, valarnas välbefinnande i Arktis, ett kostval, Jehovas vittnen eller att jorden faktiskt är platt.

För din egen del får du definiera ditt liv hur du vill; det kan dock bli lite skumt om just det du behöver och vill göra, ska betraktas som OK - medan alla andras kompromisser på området ska betraktas som felaktiga.

De flesta av oss har dubbelmoral i olika omfattning, därför att det är ibland en enorm kostnad att leva "rättroget". Det kan man bara själv definiera om det är rätt eller fel.
 
Sv: Hur tänker ni?

Men det måste väl inte vara ''allt eller inget''? Då faller ju konceptet med sig självt, för ingen kan göra ALLT. Man gör vad man har möjlighet och det räcker.
Det är ungefär som att säga att man måste leva i en koja i skogen byggd av fallna kottar och barr, äta nötter och bär och gå runt i kläder av löv för att vara miljövänlig.
Så länge man reflekterar över sina val och gör uppoffringar som är realistiska och som man är bekväm med räcker det.
Att äta veganskt är i min mening tillräckligt för att kalla sig vegan, men av någon anledning är veganism otroligt provocerande för folk.
Kanske för att det kräver ansträngning och disciplin som många känner att de saknar.
Jag är själv varken vegan eller vegetarian (saknar engagemanget för att gör den livsstilsförändringen), men jag imponeras av människor som är det.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag är själv varken vegan eller vegetarian (saknar engagemanget för att gör den livsstilsförändringen), men jag imponeras av människor som är det.

Jag blir väldigt o-imponerad av dem som vill pracka på andra sin sanning som den enda "rätta". Det är mest tröttsamt.

Men jag kan också bli imponerad av dem som utifrån några grundläggande antagna axiom, tar konsekventa beslut i sitt liv, och uppdaterar löpande sina ställningstaganden med ny kunskap. Fast riktigt mänskligt är det inte ;)
 
Sv: Hur tänker ni?

Tack alla för era svar! :)

Jag känner mig lite starkare nu i mina åsikter i alla fall. Jag måste poängtera att jag inte delar och lägger ut "vegan-propaganda" allt för ofta, men det händer. När det är något jag vill att folk ska VETA. Människor lägger ut allt möjligt från sina liv och saker de tycker och står för, oavsett vad det är. (Jag vill bara kräkas på alla baby-bilder och om vad lillan gjort idag, men jag håller käft för alla har rätt att lägga ut vad de vill).
Så varför skulle det jag lägger ut vara så mycket värre? För att folk blir obekväma? Att de inte vill inse vad de faktiskt stoppar i sina kroppar och vägen det har kommit dit? Jag förstår att man vill blunda, men alla lägger ut saker som andra kan tycka är jobbigt.
Men jag försöker aldrig TVINGA någon till något. De får läsa om de vill och göra val utifrån det.

Inte måste man placera sig i fack egentligen, men jag vill gärna kalla mig vegan. Trots att jag rider i en lädersadel O_o
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 781
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 184
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 595
Senast: honung
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 280
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp