Bukefalos 28 år!

Hur tycker du om följande bemötande?

Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Med tanke på hur många idioter det finns som glatt släpper fram sin hund till kreti och pleti så tycker jag det är jättebra om man säger till. Vem vet, småhundsägaren kanske var en sådan?

Tycker jag läser ofta här på hund att man säger till folk att koppla, korta in osv.

Den taktiken fungerar perfekt mot framrusande miniatyrdammråttor i flexi:
Titta Fäis, här kommer din frukost!
:angel:
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Nu var ju inte småhunds"ägaren" en sådan där som släpper fram till kreti och pleti, tvärtom.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Nu var ju inte småhunds"ägaren" en sådan där som släpper fram till kreti och pleti, tvärtom.
Nu har jag ju ingen aning om hur situationen såg ut, jag var inte där, men det kan vara svårt att veta innan. Det är knappast ovanligt med folk som precis när man passerar med hunden släpper på kopplet så hunden kan/får springa fram.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

lil-sis; jag vill gärna förtydliga att jag inte riktade mitt inlägg specifikt till TS, utan generellt till de antal småhundsägare som jag själv råkat ut för (men som inte haft koll på sina småvovvar).

Sorry om det uppfattades som direkt riktat till TS.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

TS var inte heller där...

Det var däremot min hund och hans dagmatte.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Ska jag förtydliga ytterligare då... det var inte riktat till NGN inblandad i denna tråd.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Fast det svaret var ju till Viva :)

För övrigt är jag rätt less på folk som ser det som en rättighet att gå fram till okända hundar (med eller utan hund) bara för att "mina" är små och jättesöta så BEHÖVER de nödvändigtvis inte vara snälla...och det är ju, som många skrivit i tråden, ett tämligen vanligt fenomen...

En gång var det en gubbe som släppte fram sin ena hund till "min" andra, han frågade först - men trots att jag sa "nej" så släppte han fram den med ett "hon kan ju hälsa på en i taget :) Det går ju bra det här..."
Den gången ja, men jag sa att han bör kanske respektera att ett nej är ett nej så jag hoppas han inte gör om det...
Vi gick därifrån omgående, fanns ingen anledning för oss att stanna kvar för att han tyckte det var passande :grin:
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Ska jag förtydliga ytterligare då... det var inte riktat till NGN inblandad i denna tråd.

Det var inte till dig, till Viva. Jag klickar alltid på det inlägget jag tänker mig att svara på. Undantaget när jag multiquotar men då framgår det ju iaf vem jag svarar ;)
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

KL
Jag har varit med om x antal tillfällen då folk släppt fram både små och stora hundar, trots att jag mkt tydligt har tagit in mina till sidan, satt dem och krävt att de häller ögonkontakt med mig, allt för att de ska ignorera den andra hunden. Ofta ställer jag mig mellan mina hundar och den andra, med ryggen mot den mötande. INGEN kan undgå att se att jag inte vill att hundarna ska hälsa och att jag jobbar med mina egna. ÄNDÅ kommer det titt som tätt fram främmande hundar och tränger sig på med en fåraktigt leende ägare i andra ändan kopplet. Antar att det beror på att jag har små och gulliga hundar som ser harmlösa ut. Förutom att det kan bli farligt - okända hundar som ska "hälsa" kopplade är ett katastrofrecept - så sabbar det vår egen träning och bidrar till att jag aldrig riktigt kommer till den nivå som jag vill med hundmöten. Min ena, som är osäker inför stora hundar, får se att matte inte klara av att skydda henne och tar därför ansvaret för att skrämma bort den andra hunden. Det är inte helt lätt att mota bort en främmande stor hund när man själv står med två små som börjar stimma när den andra kommer fram.

Hade jag då en stor och kanske mindre snäll hund hade jag säkert kunnat tänka mig att säga till för att undvika sådana situationer. Om man inte känner den som kommer menar jag. Man vet ju aldrig vilken kategori hundägare man har att göra med.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

KL
Jag har varit med om x antal tillfällen då folk släppt fram både små och stora hundar, trots att jag mkt tydligt har tagit in mina till sidan, satt dem och krävt att de häller ögonkontakt med mig, allt för att de ska ignorera den andra hunden. Ofta ställer jag mig mellan mina hundar och den andra, med ryggen mot den mötande. INGEN kan undgå att se att jag inte vill att hundarna ska hälsa och att jag jobbar med mina egna. ÄNDÅ kommer det titt som tätt fram främmande hundar och tränger sig på med en fåraktigt leende ägare i andra ändan kopplet. Antar att det beror på att jag har små och gulliga hundar som ser harmlösa ut. Förutom att det kan bli farligt - okända hundar som ska "hälsa" kopplade är ett katastrofrecept - så sabbar det vår egen träning och bidrar till att jag aldrig riktigt kommer till den nivå som jag vill med hundmöten. Min ena, som är osäker inför stora hundar, får se att matte inte klara av att skydda henne och tar därför ansvaret för att skrämma bort den andra hunden. Det är inte helt lätt att mota bort en främmande stor hund när man själv står med två små som börjar stimma när den andra kommer fram.

Hade jag då en stor och kanske mindre snäll hund hade jag säkert kunnat tänka mig att säga till för att undvika sådana situationer. Om man inte känner den som kommer menar jag. Man vet ju aldrig vilken kategori hundägare man har att göra med.

Jag håller verkligen med dig.

Det hjälper inte ens att ha stora hundar som ser "farliga" ut, en del stollar bara släpper fram sina hundar ändå. T o m om man har klivit av t ex en gångväg ut på gräset o platsat hundarna kan de bara släppa ut på flexit o vips har man ett oönskat hundmöte.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Jag har samma erfarenhet, men jag ser sjukt sur ut och säger "NEJ de ska inte hälsa. ta din hund!!" och det verkar gå in för det mesta. Men jag har ju 38 kg Rottis... (och mallar är ju bara söta ;))
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

TS var inte heller där...

Det var däremot min hund och hans dagmatte.
Precis, så både TS och alla i tråden gör väl en generell bedömning av hur de skulle reagerar utifrån hur situationen beskrivits? Förstår nog inte vad det är att bli upprörd över, ingen har ju uttalat sig om er.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Jag håller verkligen med dig.

Det hjälper inte ens att ha stora hundar som ser "farliga" ut, en del stollar bara släpper fram sina hundar ändå. T o m om man har klivit av t ex en gångväg ut på gräset o platsat hundarna kan de bara släppa ut på flexit o vips har man ett oönskat hundmöte.

Exakt så. Jag går ofta till sidan för att underlätta mötet, eftersom jag vet att mina hundar gärna hetsar upp sig om den andra hunden kommer mycket nära. Jag ser till att skaffa mig det avstånd jag vet att vi behöver. Men lik förbannat låter folk sina hundar komma fram. I bland ser jag att är helt medvetet. T.o.m. näe jag i förväg ber att personen ska korta kopplet så att hunden inte ska fram och sniffa på mina respekteras det alltid.

@Ravishing: tänk då hur det är när man har två väldigt gulliga och allt annat än respektingivande mopsar :grin: Jag är rädd om mina hundar och vill inte att de ska hälsa på okända. Dessutom vill jag att de ska veta att inte ens en hypersocial liten mops behöver vara kompis med alla.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Vi skall ta litet juridik kring det hela.

Det är alltid den vars hund skadar en annan hund som har allt ansvar.
Oavsett vilken hund om någon som är kopplad.
Det strikta ansvaret gör att man blir skadeståndsskyldig samt även kan bli straffad enligt Lagen om tillsyn av hundar och katter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Så även om tio små tanter släpper fram sina små ettriga lösa hundar till din kopplade hund så är det ditt fel om din hund biter ihjäl dessa små hundar.

Hur kan du hantera det utan att använda munkorg?

Det är väl mitt fel om min hund på 45 kg lägger en tass på dessa små och knäcker ryggen på den, så förutom munkorg rekommenderas även ihop tejpade ben?
Vilket då gäller alla större hundar... Hur skulle det funka med lagen?

Och till vilken tröst är det för dessa 10 små tanter att jag skulle bli skyldig att betala när deras hundar dött för de inte hade kontroll på dem?

Min hund biter ingen alls och jag tänker inte heller sätta på munkorg eller tejpa några ben, skulle tio små ettriga små hundar komma fram skulle jag väl fota iväg dem och fortfarande ha kontroll på min.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

Jo, TS har ju felaktigt beskrivit småhundsägarens agrande och förvridit en diskussion från annat forum.
 
Sv: Hur tycker du om följande bemötande?

.... skulle tio små ettriga små hundar komma fram skulle jag väl fota iväg dem och fortfarande ha kontroll på min.

Det verkar som en bra taktik för att inte bli skadeståndsskyldig.
Att få bort dem från den stora hunden.

Det viktiga är ju det egna ansvaret så att man inte åker dit på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 178
Senast: kryddelydd
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 896
Senast: Monstermom
·
Hästmänniskan Jag har besökt och haft hästar uppstallade i en hel del stall. I vart och ett av dessa har vi haft vad jag kallar en "stalltomte". En...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
15 594
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp