Hur vågar en köpa häst?

Bukefalos 30 år!

Jag står snorbilligt men räknar ändå 10000/månad för jag tränar ofta 2 ggr/vecka och tävlar en del.
Skulle jag börja räkna in dieselkostnaden så drar det iväg ännu mer.
Förresten, jag skulle inte ha en stark dieselbil och trailer om jag inte hade häst så ja, visst är det stora kostnader.

Men visst går det att ha häst på andra sätt om inte träning och tävling är prioriterat och då går det att komma ner i pris. 🙂
Jag tycker att det är rimligt att räkna med dieselkostnaden faktiskt. Och potentiellt kostnaden för själva bilen om man inte hade behövt någon annars. Släpet däremot, om man inte har någon avbetalning så... Det är så billigt så det behöver inte räknas med :angel:

Jag tycker att det är rimligt att räkna med dieselkostnaden faktiskt. Och potentiellt kostnaden för själva bilen om man inte hade behövt någon annars. Släpet däremot, om man inte har någon avbetalning så... Det är så billigt så det behöver inte räknas med :angel:
Javisst är det rimligt! Egentligen. 😁
Men då skulle det bli ännu mer ekonomiskt oförsvarbart så jag avstår. 😎

Det kostar 10000 kronor minst.

Även om man skulle stå billigt på kollektiv där alla hjälps åt, blir det dyrt. Tid är pengar och flängande fram och tillbaka i bil kostar slitage och bränsle.

Jag konstaterade för några år sedan att fullservice är jämförbar med stall där inget ingår.

Man betalar alltid. På något sätt.

Även om man skulle stå billigt på kollektiv där alla hjälps åt, blir det dyrt. Tid är pengar och flängande fram och tillbaka i bil kostar slitage och bränsle.

Jag konstaterade för några år sedan att fullservice är jämförbar med stall där inget ingår.

Grejen är väl att jag har haft billig stallplats förut 🙈 för två år sedan betalade jag 1700 för alla pass i stallet (hade ett var 6:e vecka), då hade vi även ridhus på gården. Ansåg att jag stallägaren tog alldeles för lite med tanke på vad som ingick. Sen kostade hösilaget 2.5 kr/kg. Inser att det nog är orimligt att hitta så billig plats igen. 2023 snittade jag 6100 kronor per månad för en häst.

Beror väldigt mycket på var du bor och förutsättningar att ta pass. Bor i storstad och min häst kostar ca 12 -15 k i månaden. I det räknat bensinkostnaden. Då står jag inte i ett lyxstall men har inga pass. Bara skoningen kostar 2300 var 6v men då är det en fantastisk hovslagare. En "vanlig" hovslagare tar ofta kring 1800-2000 här.

Jag hade väntat i alla fall till hösten och sett vad som händer med oljepriserna och sundet. Vi har inte riktigt sett effekterna ännu, men öppnas den inte snart så kommer det påverka allt från höpriser till hovslagarpriser. Bor du i storstad hade jag börjat med att lägga undan 10k i månaden och kolla hur det ser ut i oktober. Mer buffert och mer att köpa för. Blir det ransonering av bensin/diesel kan det vara så att det finns fina hästar att köpa för bra pris.

Funderar ibland att flytta så jag skulle ha råd att ha två hästar...

Jag står billigt, är inte kollektivt.
Om jag skulle flänga fram och tillbaka är det på cykel eller på mina egna små ben, dvs bara positivt för mig 😁

Jag tittar på att ha hästen på lösdrift som min kompis äger. 2000:-/mån ligger hyran på inklusive foder.
Det finns bara gräspaddock men otroliga ridvägar, gigantiska hagar (en hage med sand underlag i en kan rida i)
Inga pass såklart :)

Såklart tillkommer försäkring (det är en billagre ras att försäkra än halvblod) Hovvård, tillskott och veterinärvård.
Min häst kommer gå oskodd och jag kommer köpa boots att rida med vid behov.

Det är en bit bort så får räkna på högre kostnader för drivmedel men bilen är snart avbetald i lån så den är inte så dyr. (kostat 2500:-/mån i bara lån)

Så jag tror inte hästen kommer kosta 10.000:-/mån (jag har dock 10.000:- över varje månad)

Jag tittar på att ha hästen på lösdrift som min kompis äger. 2000:-/mån ligger hyran på inklusive foder.
Det finns bara gräspaddock men otroliga ridvägar, gigantiska hagar (en hage med sand underlag i en kan rida i)

Såklart tillkommer försäkring (det är en billagre ras att försäkra än halvblod) Hovvård, tillskott och veterinärvård.

Det är en bit bort så får räkna på högre kostnader för drivmedel men bilen är snart avbetald i lån så den är inte så dyr. (kostat 2500:-/mån i bara lån)

Så jag tror inte hästen kommer kosta 10.000:-/mån (jag har dock 10.000:- över varje månad)
Det låter sjukt billigt. När jag har haft häst har jag knappt kommit under 2000 kr om jag bara räknat med foder. Kanske om man fick tag på riktigt riktigt bra grovfoder.

Det låter sjukt billigt. När jag har haft häst har jag knappt kommit under 2000 kr om jag bara räknat med foder. Kanske om man fick tag på riktigt riktigt bra grovfoder.

Jag vet en lösdrift närmare stan där jag stått som kostar 1750kr/mån och där ingår foder.
Där vill jag inte stå igen dock pga leran som blir vår/höst men kompisen har två hästar där.

Hittade en annons för boxplats, som kostade under 1500 där alla pass och grovfoder ingår. Förstår inte hur det kan funka ekonomiskt för stallägaren

Och jag har nog aldrig lagt 2000:-/månad för mina tre på bara foder, inte sen vi flyttade hem och jag började räkna iaf.

Så kostnaderna kan variera enormt verkligen.

Och jag har nog aldrig lagt 2000:-/månad för mina tre på bara foder, inte sen vi flyttade hem och jag började räkna iaf.

Ja verkligen. Jag trodde grovfoder var dyrare i din region? Jag räknar med att få betala minst 3,5 kr/kg.

Ja, mitt halvblod äter grovfoder för runt 700:- månad, sen halm för några hundra till.

Det är något liknande upplägg jag funderar på. Just för att kunna ha häst. Men tänker att jag får ta höjd för att hästen behöver skos, även om jag skulle vilja prova att ha hästen oskodd.

Beror väldigt mycket på var du bor och förutsättningar att ta pass. Bor i storstad och min häst kostar ca 12 -15 k i månaden. I det räknat bensinkostnaden. Då står jag inte i ett lyxstall men har inga pass. Bara skoningen kostar 2300 var 6v men då är det en fantastisk hovslagare. En "vanlig" hovslagare tar ofta kring 1800-2000 här.

Jag hade väntat i alla fall till hösten och sett vad som händer med oljepriserna och sundet. Vi har inte riktigt sett effekterna ännu, men öppnas den inte snart så kommer det påverka allt från höpriser till hovslagarpriser. Bor du i storstad hade jag börjat med att lägga undan 10k i månaden och kolla hur det ser ut i oktober. Mer buffert och mer att köpa för. Blir det ransonering av bensin/diesel kan det vara så att det finns fina hästar att köpa för bra pris.

Funderar ibland att flytta så jag skulle ha råd att ha två hästar...
15 tkr är halva min lön 🙈

Ska inte köpa häst idag, men drömmer och försöker planera hur jag ska kunna göra det inom en snar framtid.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka