Det kostar 10000 kronor minst.
Även om man skulle stå billigt på kollektiv där alla hjälps åt, blir det dyrt. Tid är pengar och flängande fram och tillbaka i bil kostar slitage och bränsle.
Jag konstaterade för några år sedan att fullservice är jämförbar med stall där inget ingår.
Man betalar alltid. På något sätt.
Nja säger jag till det. Visst "betalar" man med sin tid när man mockar, fodrar, bär vattenhinkar, lagar staket och allt som behövs runtomkring en eller flera hästar. Men den tiden är - åtminstone för mig och säkert många andra - inte rakt av omräkningsbar till pengar. Jag jobbar redan för att få lön 40 timmar per vecka, så det är liksom inte aktuellt att jag skulle ha ytterligare ett jobb utöver det om jag inte hade hästarna.
Och någonstans gör jag ju också allt det där för att jag vill - jag vill ha livsstilen det innebär att ha häst och det är inte självklart att tiden jag lägger på arbetsuppgifter runtomkring är en kostnad för mig. Jag ser soluppgången varje dag när jag släpper ut hästarna, jag får vara nära dem varje dag oavsett om jag rider den dagen eller inte. Jag kan till och med tycka att det är lite meditativt att gå och mocka - alternativt kombinerar jag det med att lyssna på en intressant podd eller bra musik. Även den tiden är liksom min fritid - trots att jag "arbetar"!
Under den perioden jag inte hade egen gård, utan stod inhyrd (på samma ställe i runt 20 år!) så "betalade" vi också delvis med arbete - vi hade mockning, fodring osv på schema och dessutom gemensamma arbetsdagar för fix med staket, hagar, ridbana osv. Och återigen - det var ju inte bara en kostnad för mig att lägga den där tiden. Det var ju saker jag gjorde tillsammans med vänner och en del av livet med häst.
Jag skulle nog inte trivas med att ha häst inhyrd med fullservice och bara komma och rida - jag vill aktivt ha allt runtomkring också och anser att även sysslorna runtomkring hästarna faktiskt har ett värde och ger mig någonting.