Hur vågar en köpa häst?

Bukefalos 30 år!

Det kostar 10000 kronor minst.

Även om man skulle stå billigt på kollektiv där alla hjälps åt, blir det dyrt. Tid är pengar och flängande fram och tillbaka i bil kostar slitage och bränsle.

Jag konstaterade för några år sedan att fullservice är jämförbar med stall där inget ingår.

Man betalar alltid. På något sätt.

Nja säger jag till det. Visst "betalar" man med sin tid när man mockar, fodrar, bär vattenhinkar, lagar staket och allt som behövs runtomkring en eller flera hästar. Men den tiden är - åtminstone för mig och säkert många andra - inte rakt av omräkningsbar till pengar. Jag jobbar redan för att få lön 40 timmar per vecka, så det är liksom inte aktuellt att jag skulle ha ytterligare ett jobb utöver det om jag inte hade hästarna.

Och någonstans gör jag ju också allt det där för att jag vill - jag vill ha livsstilen det innebär att ha häst och det är inte självklart att tiden jag lägger på arbetsuppgifter runtomkring är en kostnad för mig. Jag ser soluppgången varje dag när jag släpper ut hästarna, jag får vara nära dem varje dag oavsett om jag rider den dagen eller inte. Jag kan till och med tycka att det är lite meditativt att gå och mocka - alternativt kombinerar jag det med att lyssna på en intressant podd eller bra musik. Även den tiden är liksom min fritid - trots att jag "arbetar"!

Under den perioden jag inte hade egen gård, utan stod inhyrd (på samma ställe i runt 20 år!) så "betalade" vi också delvis med arbete - vi hade mockning, fodring osv på schema och dessutom gemensamma arbetsdagar för fix med staket, hagar, ridbana osv. Och återigen - det var ju inte bara en kostnad för mig att lägga den där tiden. Det var ju saker jag gjorde tillsammans med vänner och en del av livet med häst.

Jag skulle nog inte trivas med att ha häst inhyrd med fullservice och bara komma och rida - jag vill aktivt ha allt runtomkring också och anser att även sysslorna runtomkring hästarna faktiskt har ett värde och ger mig någonting.

Nja säger jag till det. Visst "betalar" man med sin tid när man mockar, fodrar, bär vattenhinkar, lagar staket och allt som behövs runtomkring en eller flera hästar. Men den tiden är - åtminstone för mig och säkert många andra - inte rakt av omräkningsbar till pengar. Jag jobbar redan för att få lön 40 timmar per vecka, så det är liksom inte aktuellt att jag skulle ha ytterligare ett jobb utöver det om jag inte hade hästarna.

Och någonstans gör jag ju också allt det där för att jag vill - jag vill ha livsstilen det innebär att ha häst och det är inte självklart att tiden jag lägger på arbetsuppgifter runtomkring är en kostnad för mig. Jag ser soluppgången varje dag när jag släpper ut hästarna, jag får vara nära dem varje dag oavsett om jag rider den dagen eller inte. Jag kan till och med tycka att det är lite meditativt att gå och mocka - alternativt kombinerar jag det med att lyssna på en intressant podd eller bra musik. Även den tiden är liksom min fritid - trots att jag "arbetar"!

Under den perioden jag inte hade egen gård, utan stod inhyrd (på samma ställe i runt 20 år!) så "betalade" vi också delvis med arbete - vi hade mockning, fodring osv på schema och dessutom gemensamma arbetsdagar för fix med staket, hagar, ridbana osv. Och återigen - det var ju inte bara en kostnad för mig att lägga den där tiden. Det var ju saker jag gjorde tillsammans med vänner och en del av livet med häst.

Jag skulle nog inte trivas med att ha häst inhyrd med fullservice och bara komma och rida - jag vill aktivt ha allt runtomkring också och anser att även sysslorna runtomkring hästarna faktiskt har ett värde och ger mig någonting.

Men precis.
Jag jobbar också heltid och skulle inte dra in något på den tiden jag lägger i stallet.
Ser det snarare som att jag får betalt den tiden jag lägger på stallarbete i form av rörelse och ökad livskvalité.

15 tkr är halva min lön 🙈

Ska inte köpa häst idag, men drömmer och försöker planera hur jag ska kunna göra det inom en snar framtid.

Samma för mig, hade jag lagt fe summorna hade det varit lyxvilla för länge sen 🤣
Kan både spara lite och göra annat kul med kompisar.

Hittade en annons för boxplats, som kostade under 1500 där alla pass och grovfoder ingår. Förstår inte hur det kan funka ekonomiskt för stallägaren

Jag räknade faktiskt på det där eftersom jag eventuellt ska ta emot en inackordering till hösten. Vi har haft fem islandshästar hemma under vinterhalvåret (september - mars), ett dräktigt sto, en halvpensionär och tre hästar i aktiv ridträning. Räknar jag ihop kostnaden för allt foder (både grovfoder och kraftfoder) samt strö och slår ut det jämnt på hästarna blir det ca 1500:- per häst och månad. Av det är runt 500:- kraftfoder/mineraler/tillskott.

Så jag skulle i teorin kunna erbjuda en boxplats inklusive grovfoder för 1500:- och ändå gå med ett litet ekonomiskt plus, men då har jag ju inte tagit något betalt för mitt eget arbete eller för kostnader på gården som slitage, staketfix, kapitalkostnader etc. Så min hyresgäst kommer att få betala lite mer :)

Jag räknade faktiskt på det där eftersom jag eventuellt ska ta emot en inackordering till hösten. Vi har haft fem islandshästar hemma under vinterhalvåret (september - mars), ett dräktigt sto, en halvpensionär och tre hästar i aktiv ridträning. Räknar jag ihop kostnaden för allt foder (både grovfoder och kraftfoder) samt strö och slår ut det jämnt på hästarna blir det ca 1500:- per häst och månad. Av det är runt 500:- kraftfoder/mineraler/tillskott.

Så jag skulle i teorin kunna erbjuda en boxplats inklusive grovfoder för 1500:- och ändå gå med ett litet ekonomiskt plus, men då har jag ju inte tagit något betalt för mitt eget arbete eller för kostnader på gården som slitage, staketfix, kapitalkostnader etc. Så min hyresgäst kommer att få betala lite mer :)
Nu ingick 10 kg grovfoder, tänker att dina äter något mindre?

Vill ju ha en stallägaren som har råd att underhålla stallet också, så det är säkert för hästarna

Nu ingick 10 kg grovfoder, tänker att dina äter något mindre?

Vill ju ha en stallägaren som har råd att underhålla stallet också, så det är säkert för hästarna
Ja, de äter betydligt mindre över lite tid. När det är -15 ute och snö så att de inte kommer åt något gräs så äter de 8-9 kg hösilage (av det torrare slaget) per häst och dag, men så ser det ju inte ut för mig mer än knappt en månad per år (och ibland inte ens det, bor i södra Sverige så ändå oftast barmark). För det allra mesta äter de en kombination av gräs och hösilage och snittet per häst och dag över hela vinterhalvåret ligger nog på 5-6 kg.

Och ja, det kostar en del att underhålla en gård och det behöver ju räknas in i en stallhyra.

Jag har häst i Stockholm. Uppstallad i ett bra och trevligt stall som inte är flashigt, med ridbana och trevlig terräng.
Om jag räknar bort kostnaden för bil så går hon på knappt 10 000 i månaden. Och hon är värd varenda krona 💜

Exakt. En behöver ju bo, kunna äta och själv kunna gå till tandläkaren ibland.
Det är sjukt mycket pengar.

Gjorde en snabb uträkning och med stallhyra, försäkring, skoning, tandläkare 1 ggr per år (2000) vaccinering 1 ggr per år (1000) kraftfoder/tillskott (300 per månad) och utrustning, så hamnar jag på knappt över 12 000.

Utrustning ca 5000 år, alltid är det något täcke/benskydd/grimma som går sönder, flugsprej, något mindre villhöver etc.Börjar man räkna in årlig sadelkoll av sadelprovare, ev. byte av sadel, omstoppning så blir det nog mer. Beror så klart på hur mycket grejer man har sen innan och hur mycket ens häst sliter på grejerna.

Vaccinering kanske lite högt räknat men lägger man till träckprov ev avmaskning så hamnar man nog hyfsar rätt.

Med bensinkostnad inräknat snittar jag säkert på 13500-14000 per månad.

Då har jag inte räknat med frekventa veterinärbesök 😬 och typ massör/fysio ibland. Tränar inget pga halt häst..

Senast ändrad:
Jag valde att köpa hus där vi kunde ordna för att ha häst. Så nu har vi hästarna hemma och "gratis" uppstallning.
Kom på nu att efter våra tretton år här har nog faktiskt den "gratis" stallplatsen äntligen kvittat sig mot byggnationskostnaderna.

Har en häst och en ponny, utslaget per månad kostar de ca 4-5000 kr.
Träningar, anläggningsskötsel/slitage, utrustning lånekostnader eller fastighetsvärdehöjande är ej inräknat.

Jag stod i ett stall där de kostade 2300 kr/månaden och då ingick 12 kg hö, stallägaren tog alla pass, packade alla höpåsar och tog alla ut/insläpp 7 dagar i veckan.
Man fick köpa spån/halm och kraftfoder själv.
Va små hagar men fanns fantastiskt miljö att rida i som skog, hav, sjöar och gräsfält. Var även en ridanläggning på andra sidan gatan med terrängbana, 2 ridhus och 3 stycken ridbanor.

Tror min häst med stallhyra, kraftfoder, försäkring, spån och hovlagare kostade runt 5000 i månaden.

Min står på lösdrift med kallhyra på 1250 kr. Stall finns också om man vill ha hästen på box. Spolspilta med varmt och kallt vatten, toalett, dusch, kök, omklädningsrum. Hösilage och halm köps av stallägaren, och lösdriftshästarna delar lika på mängden (oavsett storlek på häst, det går ju inte att veta hur mycket varje häst äter), så på senaste fakturan var det 883 kr för hösilage (3.95 kr/kg) och 345 kr för halm (3.30 kr/kg) = 2478 kr. Det blir billigare snart när de går över på gräs delar av dagen och sedan på bete (då blir det bara 1250 kr/mån). Man har en kvällsfodring och intag av boxhästarna var 8e dag och en morgonfodring och utsläpp typ varannan månad, samt en städvecka ibland (vet inte hur ofta, men känns som väldigt sällan). Han får bara lite mineraler och proteinpellets utöver grovfodret (och morötter!).

Det finns en inhägnad ridbana, en fullstor dressyrbana, en ovalbana, en rundkorall och en passbana på gården. Dessutom möjlighet att rida/köra på plan gräsyta och rid/körvägar, samt skog (men det är lite långt till skogen). Tränare på gården och regelbundet besök av equiterapeut och veterinär som man kan boka in sig på.

Nackdelen för mig är att det är 2.5 mil dit och jag kör bil dit (räknar inte in den kostnaden!). Det går att åka buss också om det är nödvändigt (men bussarna går inte så ofta här hemma och det är stressigt att behöva passa busstider när man är i stallet).

Hovis kostar ca 2000 kr ca var 8e vecka, men jag provar just nu barfota och om det funkar blir det ju lite billigare med bara verkning (men kostnaden för bootsen väger ju upp, de är verkligen inte gratis!)
Försäkring runt 500 kr/mån och en förhoppning att han håller sig frisk och skadefri. Har inga tävlingsambitioner, så inga kostnader för det.

Så jag kommer långt med 4000 kr/månad (och 1500-2000 kr i resekostnad, men det förtränger jag), men det tillkommer ju också årlig vaccination och tandkoll och lite equiterapi då och då.

Om jag hade kollat häst nu och tänkt enbart ekonomiskt, så hade jag

* Inte valt en ras av sporthästtyp (dyrare att försäkra)
* Haft en häst som kan gå på lösdrift och fri tillgång. Billigare uppstallning och sällan pass
* Riktigt bra hovar
* Inte bott i storstad och inte där det är isigt på vintern (barfota, lösdrift, boots och brodd, svårt att få ihop).

Då hade jag nog kommit ner till hälften av kostnaderna, beroende på pendlingsavstånd till stall.

Kollar jag tråden så tänker jag att på många platser så sponsrar verkligen stallägarna/lösdriftsägarna folks hästägande. Hade inte tackat nej till att ha en stallhyra 2000-3000 inklusive foder, samtigt som jag undrar hur det går ihop. Jag betalade kring 1800 för stallplats på en ridskola för 25 år sedan i en mellanstor stad...

@grodan21
Vad är dina förutsättningar?

Kollar jag tråden så tänker jag att på många platser så sponsrar verkligen stallägarna/lösdriftsägarna folks hästägande. Hade inte tackat nej till att ha en stallhyra 2000-3000 inklusive foder, samtigt som jag undrar hur det går ihop. Jag betalade kring 1800 för stallplats på en ridskola för 25 år sedan i en mellanstor stad...
Att räkna stallhyra som privatperson är skitsvårt :nailbiting:

Jag tänker att det går ihop för stallägarna för att många inte driver sina stall som vinstdrivande företag - det räcker i princip att det går plus/minus noll med kanske ett litet överskott UTAN att man tar betalt för sitt eget arbete (alternativt att man låter inackorderingarna ta största delen av arbetet).

Jag kommer själv att ta emot en inackordering i höst - hon kommer att få betala 2500:-/mån för box, egen hage (hingst) samt grovfoder och strö. Och enligt mina uträkningar är mina direkta kostnader för att ta in en häst till ca 1000:-/månad, så resterande 1500:- är bidrag till mina kapitalkostnader för gården och för allmänt underhåll, ridbanefix etc. Inackorderingen kommer också att få sköta vissa sysslor i stallet vilket blir en utmärkt avlastning för mig. Jag har ju inte räknat in mitt eget arbete i kostnaderna, men tänker också att det kvittas mot det arbete hon själv gör. Och jag känner inte på något vis att jag sponsrar hennes stallplats utan ser det som på många sätt en fördel för mig att hon flyttar in här med sin häst.

Ja det är dyrt men det är en orimligt, det beror helt på hur du står uppstallad och hur mycket du vill träna och tävla.

Min häst kostar ca 4000 per månad i fasta kostnader.
Stallhyra, foder, försäkring och hovslagare.
Har hög veterinärvård men inget livvärde, skos runt om av godkänd och utbildad hovslagare.
Varför inte livvärde? (jo vet dte sänker försäkring). Har du tagit bort eller var det så när du köpte henne? :)

Hade livvärde på henne under första året.
Men det blir så sinnessjukt dyrt att ha ett halvblod fullt försäkrad.
Hon är ju 17 år nu också.
Okej. Min hade till inköpsvärde de första åren, höjde för ett par-tre år sedan och nu i år, 14 precis fyllda, blev poff försäkringen 1 200 spänn dyrare/år. Och då är ju min av härdigare/tåligare ras och säkert billigare än din ras. Men ja bolagen hänger ju med de vansinniga djursjukvådspriser vi ser, förjävligt som det blivit.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka