Hur vågar en köpa häst?

Bukefalos 30 år!

Okej. Min hade till inköpsvärde de första åren, höjde för ett par-tre år sedan och nu i år, 14 precis fyllda, blev poff försäkringen 1 200 spänn dyrare/år. Och då är ju min av härdigare/tåligare ras och säkert billigare än din ras. Men ja bolagen hänger ju med de vansinniga djursjukvådspriser vi ser, förjävligt som det blivit.

Ska jag ha henne försäkrad för det jag skulle kunna sälja för idag hade det blivit nästan 2000 per månad, galet 😅
Då har jag snart tjänat in vad jag köpte henne för.
Bra veterinärvård känns mycket viktigare.

Ska jag ha henne försäkrad för det jag skulle kunna sälja för idag hade det blivit nästan 2000 per månad, galet 😅
Samma här. Har lågt livvärde (som täcker avlivning och självrisker, och några tusen över) och hög självrisk för att få ner premien. Högsta veterinärvården, det dra iväg snabbt.
Tvååringen är lite högre försäkrad men la en del i A2 mest för känslan att faktiskt försäkra 🤣 men sänker den nog nästa år när man sett att hon inte verkar så väldigt skadebenägen. Hon kostade ju i inköp, det gjorde inte 4 åringen.

Ja jösses. Jo håller med! Min har en hyfsad liv men framförallt den dyraste av veterinärvård i mitt bolag, klart viktigast! (Har hög vetvård på katterna med, inget livvärde på dem)

Jag kan förstå till viss del de som hyr ut till 1 ägare för extra hjälp. Förutsatt att man faktiskt får den.

Kostnaden för el, vatten och hag/ridbaneslitage för en häst extra, om man redan har 1-2 måste vara marginell. Däremot grovfoder hade jag inte vågat ha som inbakat i stallhyran. Vad händer om priset höjs rejält?
Kort uppsägningstid i så fall.

Men att anläggningar med ridhusunderhåll, el, vatten, anställda (eller jobbar själv), grovfoder, hagunderhåll, traktor, diesel, etc tar ut 2-3000 är för mig ett mysterium. Moms ska också på.

Sen styr marknaden så klart priset också.

Jag måste nog flytta till Skåne

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka