Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Det är jättesmidigt!
Vi har cirkle k, finns flera som inte kostar något.
Ingen avgift för korten, ingen fakturaavgift och ingen ränta om fakturan betalas direkt. Håller koll på alla inköp i appen. Får bara massa bonus som vi tankar för när vi åker gemensamt 😁

Det är också en trygghet om något djur blir akut sjukt och behöver åka till veterinären och det inte går att direktreglera eller om internetbanken skulle krångla så det inte går att föra över pengar.
Tänker precis som du. Har ok/q8.
 
Jag skulle inte vilja vara utan ett kreditkort eftersom det förutom vid resor där det kan behövas om man tex ska hyra bil osv så finns det som backup om det är så att djuren skadar sig eller något akut går sönder. Med tanke på den obefintliga räntan som finns på sparkonton så känns det idiotiskt att sitta med en större summa på ett sådant konto som ”backup” för akuta händelser och säljer man aktier eller fonder så tar det ju alltid ett par dagar att få ut. Duger utmärkt för att betala en kreditkortsräkning men inte lika bra för om man akut skulle behöva pengar.

Sen sett till dagliga inköp osv använder jag mest kontokort men det är mest för att jag har alla mina medlemskap kopplade till det och inte orkat byta. Kan vara så att det finns bonussystem som skulle vara värda det så kanske ser över det när kortet går ut.
 
Jag har ett kreditkort och ett bankkort. Bankkortet är min privatekonomi och kreditkortet används i reserv, om bankkortet skulle komma bort eller om jag är ute och reser i jobbet(vi står för alla utlägg själva förutom själva resan så kan bli en del om en är tex i London, och sen får vi tillbaka efteråt).
 
Jag har två kreditkort, där ena kreditkortet (gräns på10 000) används till nästan alla månadens inköp (mat och busskort är de stora posterna). Nollar det dvs betalar in hela använda summan vid varje löning.

Det andra kreditkortet är med lite större kredit men ses som nöd-kort typ vid sjukdom, trasig kyl etc. Brukar dock använda det till ett mindre inköp en gång om året/halvåret för att kolla att det är aktivt och att jag kommer ihåg koden...även här betalas hela det inköpet vid nästa lön.

Jag har alltid sett kreditkortet som att jag lånar av mig själv och då av pengar som finns fast på ett annat konto. Använder alltså inte kreditkortet för att pengarna inte finns utan för att jag orkar inte flytta pengar från konton hela tiden, får bra bonus och uppskattar att jag har en maxsumma för mat och övriga inköp/månad. Ser ju direkt hur mycket jag gör av med i månaden utöver mina fasta räkningar.
 
Har kreditkort, skaffade det for manga ar sedan for att bygga kreditstatus / "credit score". Betalar av hela kortet varje manad, sa har inga avgifter osv. Har samlat pa mig en del poang (AmEx) men inte anvant dessa an, maste klura ut hur de ska anvandas bast
 
Ett av våra kort blev scimmat när vi var i USA. På ett par timmar hann de klona kortet typ 8 gånger och nyttja 50 000kr. Spärrade det när vi taxade ut med planet på vägen hem. Väl hemma gjorde jag en polisanmälan, ringde kortföretaget och förklarade läget som genast pausade den scimmade delen av fakturan. 3 månader senare när polisanmälan var nedlagd strök kortföretaget posten. Väääääldigt skönt att det inte var mina egna 50 000kr som jag låg ute med och troligen inte fått tillbaka. Där är kreditkortet väldigt nice.

Mvh Miks
 
Jag har tva kredit kort som anvands till det mesta. Ett ar Amazon Prime, dar far man 5% tillbaka pa allt fran bensinmacker och alla mediciner. Det andra ar ocksa 5% tillbaka pa, men pa all mat. Affarer och restauranger. Sedan har vi betalkort fran banken och jag har ytterligare ett kreditkort som inte anvands.
 
Jag var så illa tvungen att skaffa en för att bli godkänd för lån när jag ville köpa bostad, eftersom de här i UK används för att bygga upp sin "credit score" vilket bankerna tittar mycket på när de bestämmer sig för om de vill låta dig låna pengar eller ej. Jag antar att det är ett bevis på att man kan se efter sina pengar och "sköta sig" när det gäller återbetalningar m.m.

Jag var jätteirriterad när jag tvingades skaffa ett eftersom det bara kändes som onödigt strul, men det har faktiskt varit med användbart än jag väntade mig! Jag använder det fortfarande inte särskilt ofta, men det är väldigt bra att ha vid t.ex. stora utgifter där jag kommer att få igen hela eller delar av kostnaden (t.ex. jobbrelaterade inköp) eller om det är något lite större som nuvarande månads budget inte riktigt tillåter men kommande månad klarar utan vidare - då kan jag unna mig att köpa det ett par veckor tidigt och betala med kreditkortet. Jag använder även kreditkortet när jag köper flygbiljetter ibland, särskilt nuförtiden, eftersom det är lättare att få tillbaka pengarna i ett sådant scenario än om jag betalat med mitt vanliga bankkort.

Däremot tycker jag fortfarande att det känns lite läskigt att spendera pengar som jag inte "har" och jag kan bli lite obekväm med det ibland, men det löser jag genom att ha stenkoll och skriva upp varenda kreditkortsköp i budgeten så jag vet hur mycket som kommer att faktureras kommande månad.
 
Jag och sambon har varsitt kort kopplat till en gemensam faktura, sjukt smidigt! Där gör vi alla gemensamma inköp, mat, saker till hemmet osv. Väldigt praktiskt att inte behöva göra över pengar hit och dit, komma ihåg vem som handlade senast osv. Bara splittar fakturan rakt av, inga avgifter.

För egna inköp har jag vanligt bankkort.
Får man fråga vilket kreditkort det är? Eller kan de va så att banken har något speciellt för det. Låter rätt praktiskt när man är sambos tycker jag. Då blir det inget tjafs vem som ska betala vad av t ex. maten. 😇
 
Får man fråga vilket kreditkort det är? Eller kan de va så att banken har något speciellt för det. Låter rätt praktiskt när man är sambos tycker jag. Då blir det inget tjafs vem som ska betala vad av t ex. maten. 😇
De flesta kreditkort har så, att man har möjlighet att skaffa ett extrakort.
Båda två som vi har, OKQ8 Visa och SAS Amex, har vi varsitt kort av kopplade
till samma konto. Vi får en faktura i månaden och där är det även uppdelat vem
som köpt vad ifall man vill de det. Så smidigt att ha så för alla gemensamma utgifter som mat, bensin osv.
Båda kort är avgiftsfria och ränta tillkommer endast om du inte betalar din faktura i tid.

Båda ha räven varsin app där man löpande kan se sina kostnader och även slutfakturan. Så att man kan ha koll på alla inköp 😊
 
Jag har ett kreditkort via jobbet (för att förenkla vid resor etc eftersom det kan ta ett tag att få ersättning för utgifter) som vi även får använda privat. Jag tror att jag har använt det två gånger de här senaste fem åren, jag använder normalt sett kort (eller faktura vid internetköp, så att jag vet att varan kommer)
 
De flesta kreditkort har så, att man har möjlighet att skaffa ett extrakort.
Båda två som vi har, OKQ8 Visa och SAS Amex, har vi varsitt kort av kopplade
till samma konto. Vi får en faktura i månaden och där är det även uppdelat vem
som köpt vad ifall man vill de det. Så smidigt att ha så för alla gemensamma utgifter som mat, bensin osv.
Båda kort är avgiftsfria och ränta tillkommer endast om du inte betalar din faktura i tid.

Båda ha räven varsin app där man löpande kan se sina kostnader och även slutfakturan. Så att man kan ha koll på alla inköp 😊
Låter ju jättebra me avgiftsfria och ingen ränta om man betalar i tid. 👍🏻

Vet att Volvo kortet jag har är likadant, vet dock inget om ränta om man inte betalar i tid. Aldrig behövt sätta mig in i det då fakturan kommer direkt i internetbanken. 🙈
 
Jag har det av två anledningar. Den största är pga att kreditkort ger ett bättre skydd än kontokort. Chansen är större att utan stora processer få tillbaka pengarna om någon stjäl eller kapar kortet och handlar på det. Och om man handlar med kreditkortet från ett företag som går i konkurs så betalar kreditkortsföretaget ut pengarna man betalat, och sedan driver kreditkortsföretaget en process gentemot konkursboet. Om man handlar med sitt bankkort, debit, så får man själv driva processen med fordran till konkursboet. Dessutom finns reseförsäkring på kortet, så jag använder alltid kreditkortet när jag bokar resor (plus detta med konkursrisk mm, då använder jag alltid kreditkortet när det blir större belopp).

Jag har ett kreditkort med lagom hög kredit, ett värde som understiger vad jag har sparat på banken. Dessutom håller jag stenkoll på vad jag köper med kreditkortet, så det är aldrig några problem att betala när fakturan kommer månadsvis. Emellanåt sätter jag även in pengar i förväg på kortet, så jag har en buffert där. Så för min del handlar inte kreditkort om att kunna handla på kredit, utan om att det är ett mycket tryggare sätt att göra transaktioner jämfört med mitt debit-bankkort.
 
Jag har det av två anledningar. Den största är pga att kreditkort ger ett bättre skydd än kontokort. Chansen är större att utan stora processer få tillbaka pengarna om någon stjäl eller kapar kortet och handlar på det. Och om man handlar med kreditkortet från ett företag som går i konkurs så betalar kreditkortsföretaget ut pengarna man betalat, och sedan driver kreditkortsföretaget en process gentemot konkursboet. Om man handlar med sitt bankkort, debit, så får man själv driva processen med fordran till konkursboet. Dessutom finns reseförsäkring på kortet, så jag använder alltid kreditkortet när jag bokar resor (plus detta med konkursrisk mm, då använder jag alltid kreditkortet när det blir större belopp).

Jag har ett kreditkort med lagom hög kredit, ett värde som understiger vad jag har sparat på banken. Dessutom håller jag stenkoll på vad jag köper med kreditkortet, så det är aldrig några problem att betala när fakturan kommer månadsvis. Emellanåt sätter jag även in pengar i förväg på kortet, så jag har en buffert där. Så för min del handlar inte kreditkort om att kunna handla på kredit, utan om att det är ett mycket tryggare sätt att göra transaktioner jämfört med mitt debit-bankkort.
Jag har reseförsäkring på mina bankkort.

Har du någon källa på att kreditkortet ger bättre skydd? Den lilla bit jag känner till om resor stämmer ju inte helt och är det så att jag är sämre skyddad med bankkort än med kreditkort behöver jag ju fixa ett kreditkort istället, jag behöver ju inte utnyttja krediten.
 
Jag har reseförsäkring på mina bankkort.

Har du någon källa på att kreditkortet ger bättre skydd? Den lilla bit jag känner till om resor stämmer ju inte helt och är det så att jag är sämre skyddad med bankkort än med kreditkort behöver jag ju fixa ett kreditkort istället, jag behöver ju inte utnyttja krediten.
Läs på om mastercard tillexempel.
 
Jag har bara vanliga bankkort, VISA och Mastercard. Har aldrig haft problem vid resor etc. men däremot har det krävts kreditkort på vissa ställen om man vill hyra bil utan full försäkring (som täcker allt inklusive repor). Först tänkte jag skaffa kreditkort av den anledningen men sen bestämde jag mig bara för att hyra med full försäkring varje gång istället, mycket mer avslappnande att hyra på det sättet ändå :D Kommer att överväga att skaffa kreditkort nu när jag flyttar till Sverige igen om jag hittar något som ger bra förmåner/poäng för köp, resor etc. Reseförsäkring har jag via mitt vanliga bankkonto.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Läs på om mastercard tillexempel.
Kan du länka till informationen jag söker, exempelvis att det är lättare att få tillbaks pengar om någon stjäl eller kapar kortet, eller att kortföretaget driver processer om ett företag går i konkurs men inte om man har ett betalkort, jag kan inte hitta det?
 
Jag och min man har varsitt kreditkort från Coop, kopplade till samma konto, och betalning görs automatiskt med e-faktura kopplad till ett bankkonto som vi båda sätter in pengar på varje månad. Tanken med kortet är att betala mat och mindre utlägg till hemmet men ibland blir det också en tankning, klädinköp till barnen, en hotellnatt som jobbet ersätter i efterskott osv. Det är smidigt att alltid kunna ta ett utlägg på några tusen direkt utan att behöva flytta pengar i bankappen via osäker uppkoppling.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 099
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 211
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp