Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Jag har reseförsäkring på mina bankkort.

Har du någon källa på att kreditkortet ger bättre skydd? Den lilla bit jag känner till om resor stämmer ju inte helt och är det så att jag är sämre skyddad med bankkort än med kreditkort behöver jag ju fixa ett kreditkort istället, jag behöver ju inte utnyttja krediten.

"En annan skillnad mellan debetkort och kreditkort är att kreditkortet har villkor som måste behandlas enligt konsumentkreditlagen. Detta innebär exempelvis att kreditgivaren har en skyldighet mot kunden om något problem inträffar."
https://finanslabbet.se/skillnaden-pa-debetkort-och-kreditkort/


"Har du betalat flygbiljetten med ett kreditkort eller via faktura kan du kontakta kreditgivaren för att få tillbaka pengarna genom en kortreklamation. När du handlar på kredit skyddas du av konsumentkreditlagen, vilket innebär att du kan ställa samma krav på kreditgivaren som du kan göra på företaget du har handlat av.

Ta kontakt med kreditgivaren (banken) och förklara att du vill använda din invändningsrätt i konsumentkreditlagen för att få tillbaka pengarna. Det går inte att använda invändningsrätten om du har betalat med ett vanligt kort där pengarna dras direkt från kontot."

"Finns det inte möjlighet för dig att få tillbaka pengar via bank eller försäkring kan du anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare.

Var tydlig med vilka krav du har på flygbolaget. Ta kopior av alla kvitton på kostnader och utlägg som du har haft till följd av det som inträffat och bifoga dem tillsammans med ditt krav.

När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små."

https://www.hallakonsument.se/frago...ar-jag-ratt-till-om-flygbolaget-gar-i-konkurs


"Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.

Om du har betalat med ett kreditkort​

Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Ett kreditkort är ett kort där du i slutet av månaden får en räkning på alla köp du har gjort med kortet.

Vid kreditbetalningar skyddas du av konsumentkreditlagen. Lagen säger att du har rätt att ställa samma krav på banken som på företaget du har handlat av. Om du har rätt till återbetalning av ett företag kan du alltså välja att vända dig till banken för en återbetalning. Du kan dock inte kräva att få en återbetalning både från företaget och från banken.

Om du har betalat med ett kort där pengarna dras direkt​

Ett debetkort är ett kort där pengarna dras direkt från kortet när du köper något. När du betalar med ett debetkort har du ingen rätt enligt lag att vända dig till banken för att kräva återbetalning. Men många banker erbjuder möjligheten att göra en kortreklamation även när du har betalat med ett debetkort.

Det är bankens villkor som avgör vilka rättigheter du har. Det är inte ovanligt att det till exempel finns tidsgränser som begränsar bankens möjligheter att hjälpa dig."

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kortreklamation/
 

Det står ju inget specifikt om just kreditkort? Mitt bankkort är ett mastercard.
Där står specifikt om köpförsäkring i och för sig, men jag var mest intresserad av.

Jag frågade utifrån dessa påståenden:

Jag har det av två anledningar. Den största är pga att kreditkort ger ett bättre skydd än kontokort. Chansen är större att utan stora processer få tillbaka pengarna om någon stjäl eller kapar kortet och handlar på det. Och om man handlar med kreditkortet från ett företag som går i konkurs så betalar kreditkortsföretaget ut pengarna man betalat, och sedan driver kreditkortsföretaget en process gentemot konkursboet. Om man handlar med sitt bankkort, debit, så får man själv driva processen med fordran till konkursboet. Dessutom finns reseförsäkring på kortet, så jag använder alltid kreditkort

Och ja jag hittar en massa allmänna villkor, det varierat lite från kort till kort, men någon info att man går skadeslös vid en konkurs har jag inte hittat något om och inte heller att skyddet är bättre mot att folk stjäl pengar m h a kortet genom diverse bedrägerier så där söker jag fortfarande svar.

Jag hittade lite om konkurser, https://www.insplanet.com/forsakring/rese/artiklar/flygbolag-i-konkurs/ men kontentan där är att det alltid är bra med kreditkort, med betalkort beror det på villkoren, det finns företag som ger det skyddet på betalkort också.

Reseförsäkring verkar det vara vanligt att man får oavsett korttyp.

Så utifrån vad jag fått fram är det en halv bock på konkurserna, resten verkar lika.
 
Angående reseförsäkring har jag en via min hemförsäkring/villaförsäkring (kommer inte ihåg vilken) som verkar rätt omfattande, jag tänker att den också ska räcka långt? Känns onödigt att skaffa ett kreditkort om jag redan är skyddad.
 
@Lobelia

Swedbank har lite olika villkor på reseförsäkringen beroende på om man har betalt med bankkort eller kreditkort (och dessutom olika beroende på vilket kreditkort man har)

Jämförelse finns här:
https://www.swedbank.se/privat/kort/forsakringar-pa-ditt-kort/jamfor-kortforsakringar.html

(Läses dock bäst på dator eller med telefonen liggande)
Och villkoren varierar mellan olika kortföretag också, då får man utvärdera vilken försäkring man vill ha/behöver och välja kort utifrån det och inte utifrån övertygelsen att betalkort inte har reseförsäkring.
 
Där står specifikt om köpförsäkring i och för sig, men jag var mest intresserad av.

Jag frågade utifrån dessa påståenden:



Och ja jag hittar en massa allmänna villkor, det varierat lite från kort till kort, men någon info att man går skadeslös vid en konkurs har jag inte hittat något om och inte heller att skyddet är bättre mot att folk stjäl pengar m h a kortet genom diverse bedrägerier så där söker jag fortfarande svar.

Jag hittade lite om konkurser, https://www.insplanet.com/forsakring/rese/artiklar/flygbolag-i-konkurs/ men kontentan där är att det alltid är bra med kreditkort, med betalkort beror det på villkoren, det finns företag som ger det skyddet på betalkort också.

Reseförsäkring verkar det vara vanligt att man får oavsett korttyp.

Så utifrån vad jag fått fram är det en halv bock på konkurserna, resten verkar lika.
Konsumentkreditlagen gäller enbart kreditkort, inte bankkort debet.

I mitt inlägg precis ovanför ditt svar har jag lagt in information och källor. Där tycker jag att det tydligt framgår.

Det har även historiskt varit en hel del artiklar om personer som blivit lurade och betalat med bankkort, och banken uppgivit att de skulle haft bättre skydd om det betalat med bankens kreditkort. Tyvärr hittar jag ingen sådan artikel just nu.

Det allra viktigaste tycker jag är gällande konkurs, som anges i mitt inlägg ovan. Jag har själv varit utsatt för detta, då jag köpt två upplevelsepaket för flera tusen kronor, och företaget gick i konkurs innan dessa hann utnyttjas. Då rapporterade/anmälde jag till mitt kreditkortsföretag och efter ett par månader fick jag pengarna på kontot. Supersmidigt. Jag slapp vänta på att hela processen med konkursboet skulle lösa sig, och jag fick tillbaka alla pengarna på öret. Om jag betalat med bankkort debet hade jag inte haft det skyddet (här blir jag gärna överbevisad om någon har ett debetkort med de villkoren). Detta då konsumentkreditlagen gör att jag kan ställa samma krav på kreditkortsföretaget som jag kan på det företag jag handlade varan hos, och konsumentkreditlagen gäller bara kreditkort och inte bankkort debet. Och många gånger är det mycket lättare att ha dialogen med sitt kreditkortsföretag än med ett konkursbo eller ett oseriöst företag som aldrig skickar varorna man beställt och betalat för.
 
Konsumentkreditlagen gäller enbart kreditkort, inte bankkort debet.

I mitt inlägg precis ovanför ditt svar har jag lagt in information och källor. Där tycker jag att det tydligt framgår.

Det har även historiskt varit en hel del artiklar om personer som blivit lurade och betalat med bankkort, och banken uppgivit att de skulle haft bättre skydd om det betalat med bankens kreditkort. Tyvärr hittar jag ingen sådan artikel just nu.

Det allra viktigaste tycker jag är gällande konkurs, som anges i mitt inlägg ovan. Jag har själv varit utsatt för detta, då jag köpt två upplevelsepaket för flera tusen kronor, och företaget gick i konkurs innan dessa hann utnyttjas. Då rapporterade/anmälde jag till mitt kreditkortsföretag och efter ett par månader fick jag pengarna på kontot. Supersmidigt. Jag slapp vänta på att hela processen med konkursboet skulle lösa sig, och jag fick tillbaka alla pengarna på öret. Om jag betalat med bankkort debet hade jag inte haft det skyddet (här blir jag gärna överbevisad om någon har ett debetkort med de villkoren). Detta då konsumentkreditlagen gör att jag kan ställa samma krav på kreditkortsföretaget som jag kan på det företag jag handlade varan hos, och konsumentkreditlagen gäller bara kreditkort och inte bankkort debet. Och många gånger är det mycket lättare att ha dialogen med sitt kreditkortsföretag än med ett konkursbo eller ett oseriöst företag som aldrig skickar varorna man beställt och betalat för.
Jag konstaterade samma sak och hänvisade till villkoren som tydligen varierar - har inte kollat upp själv utan gick på vad som stod i artikeln. Jag utgår från att banken åtar sig det den avtalar om men det är ett pluspoäng att det är lagstadgat.


Tack för att du tog dig tid, det var en ögonöppnare :)
 
Konsumentkreditlagen gäller enbart kreditkort, inte bankkort debet.

I mitt inlägg precis ovanför ditt svar har jag lagt in information och källor. Där tycker jag att det tydligt framgår.

Det har även historiskt varit en hel del artiklar om personer som blivit lurade och betalat med bankkort, och banken uppgivit att de skulle haft bättre skydd om det betalat med bankens kreditkort. Tyvärr hittar jag ingen sådan artikel just nu.

Det allra viktigaste tycker jag är gällande konkurs, som anges i mitt inlägg ovan. Jag har själv varit utsatt för detta, då jag köpt två upplevelsepaket för flera tusen kronor, och företaget gick i konkurs innan dessa hann utnyttjas. Då rapporterade/anmälde jag till mitt kreditkortsföretag och efter ett par månader fick jag pengarna på kontot. Supersmidigt. Jag slapp vänta på att hela processen med konkursboet skulle lösa sig, och jag fick tillbaka alla pengarna på öret. Om jag betalat med bankkort debet hade jag inte haft det skyddet (här blir jag gärna överbevisad om någon har ett debetkort med de villkoren). Detta då konsumentkreditlagen gör att jag kan ställa samma krav på kreditkortsföretaget som jag kan på det företag jag handlade varan hos, och konsumentkreditlagen gäller bara kreditkort och inte bankkort debet. Och många gånger är det mycket lättare att ha dialogen med sitt kreditkortsföretag än med ett konkursbo eller ett oseriöst företag som aldrig skickar varorna man beställt och betalat för.
Du har övertygat mig, så nu är ett kreditkort på väg. Kunde inte få mindre kredit än 10000 kr dock hade helst inte velat ha någon alls. Jag hoppas jag aldrig blir tacksam för krediten ;)
 
Du har övertygat mig, så nu är ett kreditkort på väg. Kunde inte få mindre kredit än 10000 kr dock hade helst inte velat ha någon alls. Jag hoppas jag aldrig blir tacksam för krediten ;)
Sätt in pengar i förväg på kortet, och använd det bara när du "behöver" så är det ingen fara.

Jag kände länge som dig, men skaffade sedan ett kreditkort just pga de mer "praktiska" sakerna.

Ytterligare ett är om man behöver akut sjukvård utomlands så är det alltid bra att slänga fram ett kreditkort som kan börja ticka hos vårdgivaren, tills alla papper är i ordning hos SOS international och försäkringsbolaget. Som en extra säkerhetsåtgärd utöver försäkringspapperen.
 
Sätt in pengar i förväg på kortet, och använd det bara när du "behöver" så är det ingen fara.

Jag kände länge som dig, men skaffade sedan ett kreditkort just pga de mer "praktiska" sakerna.

Ytterligare ett är om man behöver akut sjukvård utomlands så är det alltid bra att slänga fram ett kreditkort som kan börja ticka hos vårdgivaren, tills alla papper är i ordning hos SOS international och försäkringsbolaget. Som en extra säkerhetsåtgärd utöver försäkringspapperen.
Jag har en buffert för oförutsedda utgifter (10.000) så den fungerar ju på samma vis, (så länge folk accepterar kortet), men 10.000 är ju en droppe i havet om det är frågan om avancerad vård. Krediten är ju på samma i och för sig. Det tar ett tag att få loss pengar. Jag får se hur mycket jag använder det men har en resa som snart ska betalas.
 
Sätt in pengar i förväg på kortet, och använd det bara när du "behöver" så är det ingen fara.

Jag kände länge som dig, men skaffade sedan ett kreditkort just pga de mer "praktiska" sakerna.

Ytterligare ett är om man behöver akut sjukvård utomlands så är det alltid bra att slänga fram ett kreditkort som kan börja ticka hos vårdgivaren, tills alla papper är i ordning hos SOS international och försäkringsbolaget. Som en extra säkerhetsåtgärd utöver försäkringspapperen.

Jag får inte sätta in i förväg på mitt kort från Santander. Det får inte ligga pluspengar på det, då betalas dessa tillbaka direkt. Enligt den banken. Så verkar inte gå på alla.
 
Ni som inte har kreditkort - har ni inte ens det via er bank, alltså att det ingår i ert konto/kortpaket från banken? Jag har konto hos både SEB och Danske Bank och från bägge bankerna har jag både fått ett Debit kort och ett Credit kort. Det senare är ju ett kreditkort.
 
Ett av våra kort blev scimmat när vi var i USA. På ett par timmar hann de klona kortet typ 8 gånger och nyttja 50 000kr. Spärrade det när vi taxade ut med planet på vägen hem. Väl hemma gjorde jag en polisanmälan, ringde kortföretaget och förklarade läget som genast pausade den scimmade delen av fakturan. 3 månader senare när polisanmälan var nedlagd strök kortföretaget posten. Väääääldigt skönt att det inte var mina egna 50 000kr som jag låg ute med och troligen inte fått tillbaka. Där är kreditkortet väldigt nice.

Mvh Miks
Var med om samma sak men mitt kort blev scimmat här hemma i Sverige och det var 3 dragningar om totalt 75000 kr. På "comic bookstore" :cautious:. Gjorde samma process som du, spärrade kortet, anmälde till banken (var kreditkortet hos min ena bank), anmälde till polisen och skickade in polisanmälan till banken. Jag har för mig att banken strök dessa tre poster direkt de fick in polisanmälan. Väldigt skönt att det inte var "mina egna"pengar som sagt.
 
Senast ändrad:
Ni som inte har kreditkort - har ni inte ens det via er bank, alltså att det ingår i ert konto/kortpaket från banken? Jag har konto hos både SEB och Danske Bank och från bägge bankerna har jag både fått ett Debit kort och ett Credit kort. Det senare är ju ett kreditkort.
Nej, jag har aldrig "fått" ett kreditkort. Det jag hade fick jag själv ansöka om. Handelsbanken.
 
Nej, jag har aldrig "fått" ett kreditkort. Det jag hade fick jag själv ansöka om. Handelsbanken.
Ok, intressant. Jag har inte själv aktivt sökt kreditkort hos banken men det har ingått i min, vad kallar man det, "kontopaket" hos bankerna. På SEB har jag "standarpaketet" så vitt jag vet och det kreditkort jag har ingår där utan kostnad, medan på Danske Bank har jag någon premium variant och i den ingår också ett kreditkort utan kostnad.
 
Ok, intressant. Jag har inte själv aktivt sökt kreditkort hos banken men det har ingått i min, vad kallar man det, "kontopaket" hos bankerna. På SEB har jag "standarpaketet" så vitt jag vet och det kreditkort jag har ingår där utan kostnad, medan på Danske Bank har jag någon premium variant och i den ingår också ett kreditkort utan kostnad.
Men det beror ju på vilket paket man väljer? Så fortfarande har du ju gjort ett aktivt val.
Jag har också konto i Danske Bank och valde bort paketet med kreditkort då jag redan har två andra kreditkort som är gratis.
 
Ni som inte har kreditkort - har ni inte ens det via er bank, alltså att det ingår i ert konto/kortpaket från banken? Jag har konto hos både SEB och Danske Bank och från bägge bankerna har jag både fått ett Debit kort och ett Credit kort. Det senare är ju ett kreditkort.
Man behöver ansöka om kreditkort så man är kreditvärdig så nej det är inte automatik. Att ha ett konto på banken med ett kort för att ta ut pengar är inget som kräver kreditprövning däremot.
 
Ni som inte har kreditkort - har ni inte ens det via er bank, alltså att det ingår i ert konto/kortpaket från banken? Jag har konto hos både SEB och Danske Bank och från bägge bankerna har jag både fått ett Debit kort och ett Credit kort. Det senare är ju ett kreditkort.

Jag har SEB och har haft det i en massa år. Jag har ett MasterCard (tidigare Visa, men banken bytte så då fick ju även jag ett nytt), ett debit-kort. Jag har ingen kredit på mitt konto och inget kreditkort. Det är inget jag tillfrågats om, och inget jag efterfrågat/ansökt om heller.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 993
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 695
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp