Bukefalos 28 år!

Hur/var ger ni köttben på vintern?

leia

Trådstartare
Hej!
Jag undrar lite hur ni andra gör när ni ger köttiga ben till hunden på vinterhalvåret. Ger ni dem inomhus? På en speciell filt? Eller utomhus? Eller hur gör ni?
Vår snart ett-åring har bara ätit ben utomhus under sommarhalvåret och förra vintern när hon var liten åt hon bara kycklinghalsar som jag höll i. Så jag funderar på hur jag ska göra nu... Jag har gett kycklinghalsar ett tag igen, men jag har känslan av att hon saknar att tugga ordentligt.

Kan hon ligga ute med täcke på sig och äta? (Kalvbröstben som hon oftast får tar ca 20-30 min att äta upp.) Eller ska jag träna på att ligga på en filt inne och äta? (Tyvärr har jag slarvat med den träningen hittills :o och misstänker att hon helst skulle hoppa upp i soffan ed - det är kanske nåt jag borde öva på i vilket fall...) Att låta henne äta var hon vill inne känns inte aktuellt av hygieniska skäl.
 
Öh? Filt? Inte en chans att våra fem skulle ligga på någon filt. De cirkulerar och byter ben med varandra och släpar omkring och gömmer bland soffkuddar. Jag tvättar golvet efteråt. Oftast så orkar jag inte ge ben för att det är ett sånt jäkla projekt.
 
Öh? Filt? Inte en chans att våra fem skulle ligga på någon filt. De cirkulerar och byter ben med varandra och släpar omkring och gömmer bland soffkuddar. Jag tvättar golvet efteråt. Oftast så orkar jag inte ge ben för att det är ett sånt jäkla projekt.
Haha, nä med fem hundar förstår jag att det blir ett omöjligt projekt med filt! Tänkte att det borde vara möjligt med vår ensamhund... Men utomhus är ju enklare. Eftersom jag barfar är det nödvändigt att ge ben i någon form, men som sagt kan jag ge kycklinghalsar i värsta fall. Vill helst undvika soffkuddegömmorna :p Hittills äter hon upp direkt (får bara ’mjuka’ ben).
 
Oavsett årstid så äter mina inomhus. Köttiga ben äter ena hunden på ett lakanen golvet och andra hunden i en biabädd. Här är det inte tillåtet att gå runt med maten (då skulle min äldsta stjäla allt) och har jag misstänkt att de tänker försöka så har jag vid något tillfälle gjort en kompostgallerhage.
 
Mina har alltid alternativet att äta sina ben inomhus på en jättefilt på golvet eller i soffan där allt ändå är täckt med plädar. Hamnar de utanför flyttar jag snällt tillbaka dem till det täckta området. :)
 
De äter på varsin fäll. Går de ifrån den flyttar jag tillbaka benet eller säger till dem att gå tillbaka till fällen. De lärde sig snabbt och nu lämnar de extremt sällan sina fällar innan de är klara.
 
Hej!
Jag undrar lite hur ni andra gör när ni ger köttiga ben till hunden på vinterhalvåret. Ger ni dem inomhus? På en speciell filt? Eller utomhus? Eller hur gör ni?
Vår snart ett-åring har bara ätit ben utomhus under sommarhalvåret och förra vintern när hon var liten åt hon bara kycklinghalsar som jag höll i. Så jag funderar på hur jag ska göra nu... Jag har gett kycklinghalsar ett tag igen, men jag har känslan av att hon saknar att tugga ordentligt.

Kan hon ligga ute med täcke på sig och äta? (Kalvbröstben som hon oftast får tar ca 20-30 min att äta upp.) Eller ska jag träna på att ligga på en filt inne och äta? (Tyvärr har jag slarvat med den träningen hittills :o och misstänker att hon helst skulle hoppa upp i soffan ed - det är kanske nåt jag borde öva på i vilket fall...) Att låta henne äta var hon vill inne känns inte aktuellt av hygieniska skäl.
Utomhus året runt.
 
Här får hunden äta ben i biabädden som är lätt att rengöra sen. Om hon vill gå iväg med det så lyfter jag tillbaka det till bädden eller (om jag hinner) säger till när hon börjar lyfta ut det.
 
Min äter där han känner för men alltid inne, eftersom vi bor i lägenhet.
Ofta har de passerat något varv i soffan eller min säng innan han äter dem. Orkar inte bry mig utan tvättar istället.
 
Tack för alla svar! Tror jag provar med filt ed inne (kanske smart med nåt man kan tvätta i 60 grader?) och ser hur det går. Känns lite jobbigare att hålla koll ute nu när det är mörkt och kallt och man inte är ute i trädgården på kvällarna på samma sätt själv.
 
Mina får endast utomhus. Oftast väljer de att lägga sig på gräsmattan oavsett väder men ibland söker de skydd på altanen.
 
Mina får på en filt/en matta som läggs fram vid benätning.
Hundarna lär sig - valpar snabbast faktiskt. Varje gång någon drar iväg ett ben/går utanför mattan så visar jag att den ska vara kvar där - man käkar inte utanför, för då får man inget. Fungerar på de flesta här.....även om gammeltanten gärna mycket hellre skulle vilja ligga på ryamattan och käka :D
Men med lite uppsikt och tålamod så fungerar det bra :)
 
Mina får på varsin handduk, skulle de nån gång gå i från den säger jag till dem att gå dit igen bara. Hade de fått gå runt med dem, hade ena hunden tagit bådas.
 
Vänder mig om och tittar på valpen som tuggar på sin slemmiga nötnackkota i hundsoffan. Det enda dom inte får tugga på inne är hovbitar.
 
I buren. (Har en stooooor bur, öppen såklart, alltid uppställd i vardagsrummet.) Jag tycker benen är vidriga - Monster var snäll nog att helt dela den åsikten - så att han håller sig där är ett absolut krav. Han har en hög filtar och täcken därinne att söla på som är lätta att slänga in i tvättmaskinen.

Inlärt genom att han får ben där, och alla försök att bära iväg skatten möttes med att jag demonstrativt och envist bar tillbaka det. Viktigt att vara tydlig med att han får gärna lämna den om han vill, det är bara benet som är "fånge" i buren.

Faktum är att han är där nere nu och käkar ben, jag hör gnagandet ända hit upp till sovrummet på övervåningen. Han kommer upp då och då och kollar att han inte tappat bort mig, men efter en kort stunds brottning - jag vill INTE bli pussad på :wtf: - knatar han ner igen och gnager vidare. (Hurra, hoppas några tänder ramlar ut...)
En filt eller liknande skulle såklart funka det med, men då måste jag se eländet också.:angel:
Plus att det blir lite burträningsbonus.:up:
 
Ben får i detta hemmet endast ätas i bädden om det äts inomhus.
Mest p.g.a. bädden är hunden fristad från dottern som annars gärna lägger sig i bädden samtidigt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 799
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 349
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 210
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp