Bukefalos 28 år!

Hur vet man att man passar ihop med en häst ..obs långt..?

Hur krånglar han vid lastning? Är han rädd el vill han bara inte?

När det gäller sådana som inte vill så kan det funka att ta på en rejäl grimma (som inte går sönder) och ett lika rejäl grimskaft och sedan när hästen har huvudet inne i transporten dra grimskaftet ett varv runt bommen och sträcka det. Sedan när hästen bestämmer sig för att gå lite framåt får den slack i grimskaftet. Sedan sträcker man det igen och så håller man på tills den står i släpet. Och så blundar man om den börjar studsa. :D

Är hästen däremot rädd el en lite försiktigare individ så ska man inte prova den metoden. Då får man jobba med sträckt och slack i grimskaftet med handkraft sas.

Var inte för många när du ska lasta, två räcker. Annars kan hästen bli stressad/distraherad av det.
 
Jag vet inte vilka hästtyper jag passar med, jag sa alltid förut att jag hatade stirriga, heta hästar, dom går inte att rida..men sen så fick jag min och hon är både stirrig och het och jag älskar henne över allt annat :D
tänk vad man kan ändra åsikt.
 
Min förra häst var "fel". Jättetrevlig och lätt att ha och göra med men passade inte mig ändå, så jag sålde honom.

Och köpte en tvååring direkt från uppfödarna (lite lagom hanterad, de har många hästar) och henne har jag kunnat forma på ett annat sätt men jag hade nog inte valt henne om jag hade träffat på henne som vuxen och formad efter någon annan.

Känns det fel så tycker jag man ska sälja, det blir ändå oftast inget bra till slut.

Vissa hästar passar man med, andra inte.

Patsy har varit till salu på riktigt två gånger sedan jag köpte henne men jag har ångrat mig bägge gångerna. Så hon är kvar och jag har snart haft henne i två år :love:
 
Sv: Hur vet man att man passar ihop med en häst ..obs långt..?

Jag känner igen mig i din situation, jag har varit i samma situation som du en underbar vacker häst, allt har fungerat från backen, men det var olyckliga omständigheter som inträffade under ridningen i början som gjorde att jag aldrig fick riktig tillit till henne när jag red. Har nu lämnat henne på foder till en annan & hon är jätte fin de passar perfekt ihop. Hästen var aldrig elak - men jag blev orolig som självklart smittades till hästen.
Jag tror inte att man bara passar med en viss sorts hästar, men man passar inte med alla hästar, man känner när man passar bra, precis som du känner med människor att du passar ihop med vissa.
Först & främst tycker jag att du ska känna efter ordentligt & ge det en chans till, som sagt det tar upp till ett år innan man är samridna. Tror du på det själv & lägger ner mkt tid & tar hjälp av tränare kommer det säkert att ordna sig.
Men känns det inte bra så är det kanske bättre att sälja hästen, den kan ju fungera mkt bättre med någon annan, även om man från början kanske tänkte att man skulle ha hästen livet ut. Behåller man hästen utan att trivas med den gör man både sig själv & hästen en gentjänst, ingen av parterna blir ju lyckliga av det, man hindrar både sig själv & hästen att utvecklas & ridning & häst hållning ska vara ett nöje. En "besvärlig" häst som man matchar perfekt med har man nog större nöje med i sådana fall, och lägger ner mer tid & kärlek på.
 
Sv: Hur vet man att man passar ihop med en häst ..obs långt..?

En bra ryttare måste kunna rida nästan alla slags hästar/ponnyer och det är väldigt nyttigt att göra också, när jag åker för att provrida olika ponnyer, känner jag direkt när jag sätter mej på ryggen om det finns något i hästen som jag "känner" för och gillar, nästan som när man raggar på killar! :angel: det ska säga klick. Sedan är jag en sådan ryttare som vill ha hästar med charm och utstråling med ett gott utseende. Åker inte och kollar på en häst om jag ser på bilden att den inte faller mig i smaken, så på så sättt är jag verkligen kräsen, men jag tror det här med ryttare och häst är olika för alla, jag kan nog våga säga att jag har haft dom flesta slaggs ponnyerna allt från det bongstyriga gotlandsrusset till den super heta araben. jag som ryttare anpasssar mig och man lär sig att rida den ponnyn man äger för tillfället, men offtast krävs det mkt tålamod och bra tränings hjälp från en erfaren tränare. Nu 13 år senare har jag 3 st d-ponnyer, som jag trivs jätte bra med och funkar till 99% med, men som sagt snart börjar det om igen, nu när det är dags för stor häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 503
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 481
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp