Hur vill ni ha ert strö?

Problematisk

Trådstartare
Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat.
Det finns väl ungefär lika många sätt att mocka på som det finns hästägare, och självklart gör alla på det enda rätta sättet ;)
Något jag har märkt som skiljer sig rätt mycket, framförallt mellan olika stall och lite beroende på strö, är hur boxen ser ut när man mockat klart.
Det verkar finnas fyra olika alternativ. Eller det finns säkert fler, men det är de här fyra jag oftast ser.
1. Jämnt strö över hela boxen
2. "Tomma" kanter mot väggarna, dvs man lyfter in ströet därifrån till mitten av boxen
3. "Höga" kanter mot väggarna, dvs att man lägger upp strö mot kanten (men fortfarande med ordentligt med strö i mitten)
4. Sopad "framkant", dvs längs en vägg (oftast mot gången) där dörr, vattenhink och krubba är och där hö serveras, sopar man in ströet ca en halvmeter

Så nu är jag nyfiken :) Vilket av alternativen gör ni, och varför? Eller vill ni att det ska se ut på något annar sätt?
 
En kombination! Med nuvarande häst (sto) har jag ett tunt lager strö i bakkanten på boxen och tjockare i resten. Orsaken är att hon alltid kissar och bajsar där bak så då är det bara att skopa ut längs hela bakkanten.
 
Jag mockar olika beroende på häst och strö.
Vissa är sånna vispar att de kräver att man har en enda hög i mitten för att det ska vara ngt kvar där på morgonen,
Vissa sölar så mycket med maten och vattnet att jag har tomt mot den väggen,
Och vissa är så renliga av sig att de bara skiter i en enda hög, så då har jag mycket mindre strö där än där hästen sover.

Men strävar efter att ha strö jämt i hela boxen med lite extra i mitten.
 
Jag har två hästar och mockar lite olika och har dessutom olika strö.
1. Står på halm, kissar inte inne. Skiter vanligen på hög. Hörnet bakom där högen brukar ligga är tomt på strö. Tyvärr drar hon bak strö till sin skitplats så det blir hästgödsellasange där.
2. Torvbädd med halm på toppen. Skiter lite överallt, kissar på vissa fläckar. Har strö i hela boxen utom under höhäcken där han skrapar bort det.
 
Där jag jobbade i England hade hästarna tjock spånbädd med rejäl vall på tre sidor och sopat i framkant. Urmysigt, snyggt och prydligt.

Min häst gillar dock att skita i en hög mot väggen och då passar vallar dåligt så han har haft tjockare på mitten och tunt mot skitväggen. Sopat i framkant så han slipper nosa i strö efter sin mat.
 
Min förra häst bajsade alltid på samma ställe, så där lämnade jag tomt. I resten av boxen var det jämnt med spån.

När hästen senare gick på lösdrift men jag hade egen box så hade jag enbart lite spån i mitten om han kissade. Han stod dock enbart i boxen när jag var i stallet så aldrig mer än ett par h
 
Just nu så är det ett jämnt lager över hela boxen då dom har permanent bädd.
Vår/sommar så har dom "vanlig" bädd. Då har valackarna sopat 20-30 cm längst bak och längst fram och stoet har bara sopat 20-30 längst fram (eftersom hon kissar bakåt)
 
Hästen kissar och bajsar i ena hörnet men krafsar över och bygger ett bajs-torn (lager på lager) så det hade inte funkat att ha mindre spån där. Rullar sig gärna i boxen med så då flyger det spån både högt och lågt.
Men när jag lämnar stallet är det åtminstone jämnt strö över hela boxen men insopat en kvadrat (typ) precis i dörröppningen.
 
Ganska olika beroende på häst, de har en tom kant eller hörn där det är toalett, gamlingen hade vall mot bakre väggen för han lade sig mot den med frambenen och fick skav. Nu har jag bara två hästar som står på box, de har ganska likt. Slätt med spån och en tom toalett :)
 
Avundsjuk jag blir på er som kan ha en toalett!
Min stora gör visserligen ifrån sig i ett och samma hörn, men hon drar också dit en massa strö. Och ponnyn både kissar och bajsar lite överallt i boxen :meh:
 
Till min häst ett tjockt lager med halm, något mer i mitten, sopad framkant där vattenkaret står och innanför boxdörren, men strö under golvkrabban så den "kommer upp" lite. Skitgris och elvisp, på morgonen ser det ut som om det inte mockats på länge. Till ponnyn ett jämnt lager av vad som helst (spån, halm etc) och lite mindre i bakkant eftersom hon alltid bajsar där. Sopat innanför boxdörren. När man tar ut henne på morgonen ser det i princip nymockat ut.
 
Efter att ha slitit som en varg i tre år med att få ihop ett fungerande system med torv p.g.a. skitig häst som äter torv så är ingen lyckligare än jag efter flytten till nya stallet.

Nu står vi på spånpellets och eftersom boxen är större har hon sedan dag 1 bara bajsat längst högra väggen. Där sopar jag därför rent ca 50cm, och lägger resten av undelaget platt och jämnt i resten av boxen, - även under krubban och i framkanten av boxen.

Jag är egentligen uppfostrad med att bygga vallar längst väggarna p.g.a skaderisken med att rulla fast men det går åt så mycket spån då, så vi får försöka klara oss utan skador ändå. :nailbiting:
 
Förr hade min häst en jättebox, och då hade jag ibland sopat golv i framkant, vid dörr, krubba och vattenhinkar. Om jag har box utan tröskel brukar jag ha sopat vid dörren för att han inte ska dra ut så mycket bädd i gången. Nu har jag en mindre box med tröskel, så jag har jämn bädd.
 
Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat.
Det finns väl ungefär lika många sätt att mocka på som det finns hästägare, och självklart gör alla på det enda rätta sättet ;)
Något jag har märkt som skiljer sig rätt mycket, framförallt mellan olika stall och lite beroende på strö, är hur boxen ser ut när man mockat klart.
Det verkar finnas fyra olika alternativ. Eller det finns säkert fler, men det är de här fyra jag oftast ser.
1. Jämnt strö över hela boxen
2. "Tomma" kanter mot väggarna, dvs man lyfter in ströet därifrån till mitten av boxen
3. "Höga" kanter mot väggarna, dvs att man lägger upp strö mot kanten (men fortfarande med ordentligt med strö i mitten)
4. Sopad "framkant", dvs längs en vägg (oftast mot gången) där dörr, vattenhink och krubba är och där hö serveras, sopar man in ströet ca en halvmeter

Så nu är jag nyfiken :) Vilket av alternativen gör ni, och varför? Eller vill ni att det ska se ut på något annar sätt?
Superviktigt ju. Vadå onödigt, tssss, fattar inte det? Kutterspån för jag har ett mörkt stall och vill " lysa upp" lite. Jaja jag får väl försöka. Jämnt strö. Absolut inte badkarskanter nono. Gärna tomt vid mat och vatten.
 
Varierar från häst till häst, senaste hade jag sopat i framkant under vattenhink/krubba och dörr. Ibland gjorde jag även en tom Kant baktill då han varierade från att bajsa i bakkant till högar lite mitt i.
Förra hästen gjorde jag vallar åt då han rullade fast en gång när han stod på spån.
Föredrar halm med spån under men har haft glupska hästar som äter upp all halm.

När jag jobbat som groom/stallchef har det varierat från häst till häst men gemensamt brukar vara att man håller en 0,5m Kant i framväggen och ev även där hästen bajsar om den skiter på samma ställe :)
 
Jag vill ha jämt över hela boxen, stör mig otroligt på om andra har mockat åt mig och sopat längs kanterna, eller sopat gången och tagit en bit in i min box! :rage: (Händer rätt ofta i stallet jag hyr in min unghäst...)

Mina hästar bajsar oftast bak, men om det inte är strö där så hamnar bajsen under ströet när hästarna rör sig i boxen = mycket jobbigare att mocka. Samma i framkant, och innanför dörren fattar jag absolut inte varför man inte vill ha strö?? Det är ju där hästen står det mesta av tiden den spenderar i boxen, ska den stå med frambenen på betongen i flera timmar då? Det är iaf inte bra nu på vintern med broddar.... :mad:

I boxarna som lösdriftshästarna hemma använder har jag gummimattor och endast ett tunt lager strö, där är det inte så noggrant. :p
 
Jag har hyfsat jämnt i hela boxen, lite mer i mitten bara då hästen puttar ut strö mot väggarna. Jag sopar en liten rektangel innanför dörren för annars knuffar han ut strö under dörren ut på gången :angel: Har spån.

På jobbet är det ett jämnt lager spån i hela boxen till alla hästar, förutom en elvisp som får mer i mitten :p
 
Superviktigt ju. Vadå onödigt, tssss, fattar inte det? Kutterspån för jag har ett mörkt stall och vill " lysa upp" lite. Jaja jag får väl försöka. Jämnt strö. Absolut inte badkarskanter nono. Gärna tomt vid mat och vatten.
Badkarskant, vall alltså? Varför inte? Bara nyfiken fråga.
 
Tjockare i mitten eftersom han sprätter ut det mot sidorna, rensopat i framkant. Vill ha utan strö där för att jag tycker det känns trevligare att lägga höet där och för att få mindre spill ut på stallgången då boxväggen inte är helt tät.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 477
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 518
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 715
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp