Hus eller lägenhet?

Jag är likadan, mer sysselsatt på landet :)

För mig är det också nyttigt att ha en mer avsevärd del grejer som bara måste göras för att komma vidare till nästa dag där huvudsakliga delen måste göras utomhus. För mycket bekvämlighet blir obekvämt.

Man jag har ingen föreställning om att människor bor i stan för att de ogillar det och klättrar på sina väggar i avsaknad av saker att hitta på att göra. Vi är liksom väldigt olika utan rätt eller fel, och jag gissar att korrelationen gällande total andel utomhusvistelse inte är stark. Det handlar mer om intressen och personligheter.
 
För mig är det också nyttigt att ha en mer avsevärd del grejer som bara måste göras för att komma vidare till nästa dag där huvudsakliga delen måste göras utomhus. För mycket bekvämlighet blir obekvämt.

Man jag har ingen föreställning om att människor bor i stan för att de ogillar det och klättrar på sina väggar i avsaknad av saker att hitta på att göra. Vi är liksom väldigt olika utan rätt eller fel, och jag gissar att korrelationen gällande total andel utomhusvistelse inte är stark. Det handlar mer om intressen och personligheter.
Såklart, svarade bara att jag likt Wille tycker att det "inget" finns att göra i stan- såklart det gör men lixom de som bor i stan många gånger tycker att de är dött på landet, helt enkelt utefter vad man vill göra men som sagt, jag känner igen mig i willes känsla/sätt att se på det 😄
 
Jag slipper i alla fall att ha tråkigt när det blir varmare ute. Då finns det saker att göra ute.
Fast det flera försöker förklara är att de ”sitter inte inne och har tråkigt” bara för att de inte har en trädgård. Det är helt ok att just DU gillar trädgård men alla gör inte det. Andra är glada att slippa slita med sånt.
Själv tar jag hellre en bok och sätter mig på en klippa eller gör nått med hundarna ute.

Man gillar olika 🤷‍♀️
 
Jag saknar att bo i hus. Kunna gå ut i trädgården, låta dörren stå öppen slippa ha grannar precis inpå. Även om jag åker iväg och gör saker så är jag ändå mer inlåst i en lägenhet. Bara att veta att grannarna är hemma gör mej stressad. Finns inget som är så skönt som på jul och semester när grannarna åker hem till Polen i några veckor. Då kan jag stressa ner lite.
 
Såklart, svarade bara att jag likt Wille tycker att det "inget" finns att göra i stan- såklart det gör men lixom de som bor i stan många gånger tycker att de är dött på landet, helt enkelt utefter vad man vill göra men som sagt, jag känner igen mig i willes känsla/sätt att se på det 😄
Kultur, natur, odlande och föreningsliv. Allt det som jag har i min stuga.

3-4 minuter med bil till ett litet kulturhus där ägaren ordnar konserter med kända namn. Georg Riedel med dotter, Monika Dominique, folkmusik där folk åker från Japan för att höra konserten och flyga hem igen. Mycket muskliv på lokal nivå. Konst med hög klass varje sommar.

Sammantaget tror jag att jag har fler och mer kulturupplevelser här än när jag bodde mitt i Uppsala. Det är så mycket mindre krångligt här.
 
Jag flyttade från hyreslägenhet till ett litet hus jag hyr och hoppas kunna köpa eget hus. Jag vill bo på landet utan grannar och eftersom mina arbetstider inte följer "lägenhetsnormen", blir det mer frihet för mig.
Jag tycker det är döden tråkigt att inte kunna göra så mycket hemma, jag vill kunna göra det jag vill göra någorlunda utan att andra ska ha åsikter osv. Att köpa lägenhet är möjligtvis något för att kunna slippa ta bilen till jobbet, men det är också det enda. Vill jag sätta upp nät till mina katter, vill jag få göra det utan att grannar ska ha åsikter om att det blir fult. Vill jag strunta i att klippa gräset en sommar, så gör jag det. Jag vill heller inte ha utsikt rakt in i grannarnas bostäder utan se träd och fält.
Visst kan jag sakna enkelheten i att bo i lägenhet, hade närmare affärer och annat. Men det uppväger inte lugnet på landet.
Det får också bli en pensionsinvestering där jag har möjlighet att styra utgifterna mer än vid lägenhetsboende.
 
Alltså det här med grannar - jag har aldrig varit med om folk som är så nyfikna, haft så mycket åsikter och lagt sig så mycket i varandras liv som när jag bott på landet. :p
Sedan vill jag hemskt gärna ha ett litet lanthus med lagom mycket mark i slutänden, men annars är det faktiskt just privatlivet jag tycker är guld med lägenhet. Alla är främlingar och det är jätteskönt!
 
Jag planerar att flytta ännu längre bort från övrig mänsklighet under året. Till mitt föräldrahem. Där kan man få uppleva den totala tystnaden! Så skönt. Det ligger en koloni bredvid, men den väsnas inte så väldigt mycket ens när det är någon där. I övrigt ser man inte några grannar. Vägen tar slut vid vårt hus så ingen som inte har ett ärende eller kör fel kommer dit. Tio minuters promenad till bad vid nästan egen brygga.

Jag tänker mig att det är rätt skönt att människor är olika. Hade alla velat bo här hade ju hela poängen försvunnit. Dessutom är det ju rätt stora skillnader på olika platser på landsbygden, precis som på olika platser i stad/tätort. Och alla lägenheter har ju inte samma förutsättningar heller. Just nu bor jag fem kilometer från föräldrahemmet. Alldeles för nära en rätt trafikerad väg. Ett ständigt oljud. Dock inte direkt några grannar där heller. Skönt 😆
 
Jag har velat olika saker i olika perioder i livet. Som ung ville jag bo i lägenhet Stockholm för att kunna gå på alla inneställen, så då gjorde jag det.

Sedan ville jag prova på att bo utomlands, så då gjorde jag det i två olika länder.

Sedan ville jag studera på universitet och leva studentliv i en de två anrika studentstäderna, så då gjorde jag det.

Sedan högskolestudier i Stockholm igen, för att kunna gå på teater, utställningar, konserter, museum och restauranger.

Sedan längtade jag till landet och köpte en liten gård med skog där jag bor nu.

När jag blir pensionär vill jag nog bo i en stor stad igen men ha en sommarstuga hyfsat nära. Vi får väl se om det blir så.
 
jag har aldrig varit med om folk som är så nyfikna, haft så mycket åsikter och lagt sig så mycket i varandras liv som när jag bott på landet.
Eller hur! Vi bodde på landet en kort period och satan vad nyfikna grannarna var!
Nu bor vi i hus mitt inne i ett litet samhälle (800 invånare) och har knappt sett röken av grannarna. Visserligen har vi stor tomt, 3100 kvm, men ändå.

Kom och tänka på när vi började kolla på eget bo. Vi tittade på en bostadsrätt där reglerna var helt absurda. Man fick inte tvätta efter 16 och fick inte boka tid mer än vart fjortonde dag. Man förväntades ha snöjour en vecka i taget under vintern och jag minns inte allt vad det var. Skitsvårt att kombinera med jobb och familj var det i alla fall. Helt galet.
 
Eller hur! Vi bodde på landet en kort period och satan vad nyfikna grannarna var!
Nu bor vi i hus mitt inne i ett litet samhälle (800 invånare) och har knappt sett röken av grannarna. Visserligen har vi stor tomt, 3100 kvm, men ändå.

Kom och tänka på när vi började kolla på eget bo. Vi tittade på en bostadsrätt där reglerna var helt absurda. Man fick inte tvätta efter 16 och fick inte boka tid mer än vart fjortonde dag. Man förväntades ha snöjour en vecka i taget under vintern och jag minns inte allt vad det var. Skitsvårt att kombinera med jobb och familj var det i alla fall. Helt galet.
Mina grannar är inte speciellt nyfikna trots att jag bor på landet och närmaste by är ett tiotal hus. Trevliga och hejar absolut men oftast inte mer. En granne hjälps vi åt lite med att hålla ett öga på varandras hus åt varandra när vi åker bort.

För övrigt så kan jag säga att man inte nödvändigt måste skotta snö när man bor i hus heller. Jag har hittills skyflat bort lite snö framför bilens parkering en gång i vinter och då har det varit mer snö här än på väldigt många år. Visst finns det mer snö att skotta om jag skulle vilja men väljer man rätt hus på rätt ställe så behöver man inte. Skulle jag vilja ha hela uppfarten ordentligt skottad så gör bonden som plogar vägen utanför det gärna åt mig mot några kronor.
 
Eller hur! Vi bodde på landet en kort period och satan vad nyfikna grannarna var!

och @Sel Jag känner inte så många som bor på landet men de jag känner menar att det är viktigt att ha ett nätverk, och det får man genom att vara kontaktsökande antar jag. T ex en person har ett dieselverk (?) i garaget som kan komma till pass (kommer inte ihåg exakt hur eller ens vad man har det till :D ) man kan hjälpa sjuka grannar att handla, nån har en traktor och skottar ens uppfart, om nån vattenledning går sönder ringer man nån som kan VA osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det mesta av det du listar är inget som jag skulle gilla.

Jag vill ha mening i mitt liv och det får jag genom att odla mat. Jag vill renovera som jag vill, skapa som jag vill, ha utrymme för byggprojekt m.m. Jag vill få utlopp för min kreativitet. Ha bin, ha vackra blommor, ha solceller m.m.

Jag vet precis varför du vill bo i hus, det har du berättat om i ett stort antal inlägg i denna och andra trådar.

Det jag skrev om mina funderingar om att bo i hus handlade inte om dig över huvud taget. Jag beskrev bara mina egna personliga funderingar kring att bo i hus. Jag skulle kanske skrivit *KL* efter min fråga om sysslor så det hade framgått bättre.
 
Kultur, natur, odlande och föreningsliv. Allt det som jag har i min stuga.

3-4 minuter med bil till ett litet kulturhus där ägaren ordnar konserter med kända namn. Georg Riedel med dotter, Monika Dominique, folkmusik där folk åker från Japan för att höra konserten och flyga hem igen. Mycket muskliv på lokal nivå. Konst med hög klass varje sommar.

Sammantaget tror jag att jag har fler och mer kulturupplevelser här än när jag bodde mitt i Uppsala. Det är så mycket mindre krångligt här.

Det dar ar lite konstigt, men nar jag bott i lagenhet i stan, aven om det bara var over sommaren, sa kom jag mig inte ivag till museums och utstallningar. Nar jag bott i villa omrade eller pa landet har det varit mer sjalvklart att ta mig till "kultur upplevelser". Dessutom upptacker man dem ofta for att man kor forbi och ser skyltar pa landet.

och @Sel Jag känner inte så många som bor på landet men de jag känner menar att det är viktigt att ha ett nätverk, och det får man genom att vara kontaktsökande antar jag. T ex en person har ett dieselverk (?) i garaget som kan komma till pass (kommer inte ihåg exakt hur eller ens vad man har det till :D ) man kan hjälpa sjuka grannar att handla, nån har en traktor och skottar ens uppfart, om nån vattenledning går sönder ringer man nån som kan VA osv.

Just natverket hade jag verkligen pa landet utan att uppleva att grannar var patrangade och nyfikna.
Nar det var en isstorm och vi forlorade all el i hela kommunen kom grannen over och undrade om han kunde hjalpa till. Da jag hade Husbuss med stor generator flyttade jag och hundarna ut dit sa jag hade inga problem efter att grannen kom med mer bransle till generatorn.

Jag uppskattade verkligen omtanken om varandra pa landet, det var sjalvklart att kolla sa allt var okay. En hast som oppnat haggrinden sa alla sprang losa pa var mark och grannen ringde och undrade om jag var hemma och visste ... eller om jag kanske skadat mig.
 
Jag har fantastiskt mycket att göra ute även nu. Listan innehåller hundratals möjligheter och det är bara ett fåtal som hindras av lite kyla.
Kul för dig. Här är det för kallt och blött och för mycket snö för att jag ska kunna snickra, rensa ogräs eller så något på friland. Har dock grävt ner lite sådder under snön.

Alltså det här med grannar - jag har aldrig varit med om folk som är så nyfikna, haft så mycket åsikter och lagt sig så mycket i varandras liv som när jag bott på landet. :p
Sedan vill jag hemskt gärna ha ett litet lanthus med lagom mycket mark i slutänden, men annars är det faktiskt just privatlivet jag tycker är guld med lägenhet. Alla är främlingar och det är jätteskönt!
Jag delar inte din upplevelse. Och har aldrig gjort oavsett var jag bott och jag har bott i rätt många hus vid det här laget.

Absolut, men de flesta har dock inte ved och snö inomhus...

Och nej, man måste inte vara inomhus alltid bara för att man bor i lgh.
Du sa att man gör samma sak i en lägenhet som när man bor i hus. Och det enda jag gör är just att hantera snö och ved så jag drog då slutsatsen att folk i lägenhet också gör det. Ja, jag vet att det inte stämmer men du sa ju att de gör samma sak som jag. Inomhus gör jag inget. Jag sitter mest och väntar på att det ska bli vår så man kan gå ut igen. Så vad andra gör inomhus begriper jag inte.
 
Du sa att man gör samma sak i en lägenhet som när man bor i hus. Och det enda jag gör är just att hantera snö och ved så jag drog då slutsatsen att folk i lägenhet också gör det. Ja, jag vet att det inte stämmer men du sa ju att de gör samma sak som jag. Inomhus gör jag inget. Jag sitter mest och väntar på att det ska bli vår så man kan gå ut igen. Så vad andra gör inomhus begriper jag inte.
Ja inomhus gör man samma sak i lägenhet som hus. Man syftade inte på utomhus.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 474
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
743
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 964
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp