Hus eller lägenhet?

Intressant tråd, men tycker vissa har väldigt överdriven bild av lägenhetslivet eller så har de bott i väldigt omoderna lägenheter.

Bor i en nyproducerad lägenhet högst upp i huset på nästan 120 kvm och en stor balkong på nästan 20 kvm. Utsikt mot skogen på ena sidan trots att läget är väldigt central. Tbana runt hörnet och kort promenad till restauranger, affärer, osv. Jag har varit bilberoende förr och aldrig mer. Skulle dessutom bli extremt uttråkad att bo "off".

Och de som påstår att man inte kan duscha när man vill eller tvätta/torktumla. Vet inte hur ni bott, men det är inga som helst problem för mig i vår lägenhet. Hör dessutom i princip aldrig grannarna. Sover gott.

Det är dessutom en myt att man slipper grannar bara för att man bor i hus. För det första är det inte optimalt för alla att bo på markplan. Det var en stor chock och omställning för mig när jag bodde i hus då jag inte kunde sova med fönster öppet för att bilar åkte förbi (fick hjärtattack av sopbilarna) eller ungar som hoppar studsmatta och skriker, eller grannar som spelar musik på altanen osv. Gillar inte heller känslan av att grannar har koll på en i villa. I lägenhet är man, som andra påpekat, helt anonym. Det är skönt!

Jag gillar tryggheten av att bo i lägenheten. Stänger dörren och ingen kommer åt en. Finns bara en väg in och då måste de först ta sig in i porten som är låst, sen genom en pansardörr till lägenheten i princip. Oron för inbrott i hus är inte trevlig tycker jag, särskilt som otryggheten ökar.

Många har nog en romantisk bild av hur det är att bo i hus, men det är inte alltid riktigt så.
Men man måste stå ut med så mycket folk. Det tycker jag är det värsta med att bo i stan/lägenhet. Extremt mycket folk överallt och så många som är otrevliga/obehagliga. :nailbiting:
 
Men man måste stå ut med så mycket folk. Det tycker jag är det värsta med att bo i stan/lägenhet. Extremt mycket folk överallt och så många som är otrevliga/obehagliga. :nailbiting:
Ja precis! Jag var in till byn idag för jag behövde uträtta ärenden. Jag blev helt slut. Så mycket folk och bilar och stök.
 
Flyttade från stan till hus för jag inbillade mig att jag ville bo på landet igen (är uppväxt på landet). Upptäckte ganska snabbt att jag hatade varje sekund, nyfiket folk, trädgård, alltid ngt skit som skulle göras. Totala tristessen. HU! Nä det blev två år sen drog jag tillbaka till stan och lägenhet. Men är väl som allt annat, vi är olika och don efter person!
 
Flyttade från stan till hus för jag inbillade mig att jag ville bo på landet igen (är uppväxt på landet). Upptäckte ganska snabbt att jag hatade varje sekund, nyfiket folk, trädgård, alltid ngt skit som skulle göras. Totala tristessen. HU! Nä det blev två år sen drog jag tillbaka till stan och lägenhet. Men är väl som allt annat, vi är olika och don efter person!
Precis, alla är olika! Min sambo är stadsmänniska och känner sig ensam på landet, jag längtar mest bort från stan för att slippa folk, annars gillar jag stan, nära till allt osv. men tyvärr blir jag sjukt trött på folk.
 
Intressant tråd, men tycker vissa har väldigt överdriven bild av lägenhetslivet eller så har de bott i väldigt omoderna lägenheter.

Bor i en nyproducerad lägenhet högst upp i huset på nästan 120 kvm och en stor balkong på nästan 20 kvm. Utsikt mot skogen på ena sidan trots att läget är väldigt central. Tbana runt hörnet och kort promenad till restauranger, affärer, osv. Jag har varit bilberoende förr och aldrig mer. Skulle dessutom bli extremt uttråkad att bo "off".

Och de som påstår att man inte kan duscha när man vill eller tvätta/torktumla. Vet inte hur ni bott, men det är inga som helst problem för mig i vår lägenhet. Hör dessutom i princip aldrig grannarna. Sover gott.

Det är dessutom en myt att man slipper grannar bara för att man bor i hus. För det första är det inte optimalt för alla att bo på markplan. Det var en stor chock och omställning för mig när jag bodde i hus då jag inte kunde sova med fönster öppet för att bilar åkte förbi (fick hjärtattack av sopbilarna) eller ungar som hoppar studsmatta och skriker, eller grannar som spelar musik på altanen osv. Gillar inte heller känslan av att grannar har koll på en i villa. I lägenhet är man, som andra påpekat, helt anonym. Det är skönt!

Jag gillar tryggheten av att bo i lägenheten. Stänger dörren och ingen kommer åt en. Finns bara en väg in och då måste de först ta sig in i porten som är låst, sen genom en pansardörr till lägenheten i princip. Oron för inbrott i hus är inte trevlig tycker jag, särskilt som otryggheten ökar.

Många har nog en romantisk bild av hur det är att bo i hus, men det är inte alltid riktigt så.
Jag bor i lägenhet i Stockholms innerstad och har ett fritidshus, som egentligen är en villa i ett lantligt bostadsområde på en liten ort, där resten är permanentboende. Det var lite av en chock i början hur otroligt bullrigt det är i huset. Grannarna kör maskiner morgon middag kväll, barnen skriker, och man håller dessutom örnkoll på varandra.

Man är mycket mer ifred i stan, och jag upplever att folk tar mycket mer hänsyn till varandra. Det är ingen som pumpar epa-musik klockan två på morgonen på gatan, eller drar igång röjsågen klockan 07. Eller håller koll på vem man umgås med.
 
Jag tycker att det är jättebra att alla inte vill bo som jag, centralt i Stockholm med en massa folk och storstadsliv runt omkring. Då blir det mindre konkurrens till de bostäder som intresserar mig.

Vi är ju alla olika, och det viktigaste är att vi får möjlighet att bo så som vi helst vill.
 
Typ hämtar ved, skottar snö och eldar?

Vintrarna är tråkiga även i hus. Är det bara tillräckligt varmt så är jag ute och gör saker. Men i lägenhet måste man ju vara inne jämt.
Åh ja, här blir folk väldigt tacksamma om någon går ut och skottar snö för det är långt ifrån som det går snabbt för dom som skottar att komma hit.

Kan ju bara prata för hur det är att bo i lägenhet här, det är nära till koloniträdgårdar att ha om man vill, det är supernära till naturreservat med fantastisk natur och bad och är det minusgrader så fryser sjön så man kan åka skridskor osv.

Finns väl egentligen ingenting man inte kan göra här faktiskt..
 
Typ hämtar ved, skottar snö och eldar?

Vintrarna är tråkiga även i hus. Är det bara tillräckligt varmt så är jag ute och gör saker. Men i lägenhet måste man ju vara inne jämt.

Men är det verkligen roliga saker? För mig känns det mer som sysslor som måste göras.

Jag tror att jag vill bo i hus någon gång men är lite osäker på hur det kommer bli och om jag kommer ha tid till saker som jag tycker är roliga, som träna, träffa vänner på stan, ligga på soffan och läsa, se serier, laga intressant mat, baka, gå på teater. Är rädd att trädgård och underhåll kommer stressa mig mer än vad det ger att bo i hus.
 
Jag bor i nått mittemellanting.
Har bott i gamalt hus på landet-aldrig mer. Tyckte avstånd var jobbigt, hatade mörkret om kvällarna och allt jobb. Pengarna rann pga renoveringar mm.
Har bott i lägenheten i stan-Aldrig mer. För tätt inpå med folk, ljud, lukter.

Så nu bor jag i ganska ny villa i ett lugnt bostadsområde nära stan. Det går snabbt att ta sig till stan med pendel, skogen ligger på gångavstånd och här finns alla nödvändiga affärer nära. Inget mörker, kvällspromenaderna sker på små upplysta gator, man morsar på nån mötande och upplysta fönster och trädgårdar känns välkomnande.
Trädgård har vi ingen, bara stora altaner och berg. Minimalt med jobb men mycket plats att vara ute på. Optimalt för mig.

Har bott i små flerfamiljshus med tex 4 lägenheter på mindre orter och det har också varit trevligt.
 
Det måste man inte alls. Jag är ute typ 4-5 timmar om dagen året om.
Men vad gör du då?

Jag kan inte komma på något att göra ute på vintern.

Jag går lite promenader, skottar snö när det snöat, hämtar ved. Sen finns inget mer att göra.

Åh ja, här blir folk väldigt tacksamma om någon går ut och skottar snö för det är långt ifrån som det går snabbt för dom som skottar att komma hit.

Kan ju bara prata för hur det är att bo i lägenhet här, det är nära till koloniträdgårdar att ha om man vill, det är supernära till naturreservat med fantastisk natur och bad och är det minusgrader så fryser sjön så man kan åka skridskor osv.

Finns väl egentligen ingenting man inte kan göra här faktiskt..
Man kan inte odla en skogsträdgård där, med valnötter, ekar, hasselbuskar m.m. Det är vanskligt att investera i växter på annans mark. Man kan bli av med dem snabbare än man hinner blinka. Och en kolonilott är sjukt liten, så jag skulle inte få plats.
 
Typ hämtar ved, skottar snö och eldar?

Vintrarna är tråkiga även i hus. Är det bara tillräckligt varmt så är jag ute och gör saker. Men i lägenhet måste man ju vara inne jämt.
Jag är inte ute mer för att jag bor i hus.
Även i lägenhet åkte jag till stall, promenerade med hund, satt på balkong/altan och läste mm.
Skillnad är att man slipper allt tungt och jobbigt som snöskottning, gräsklippning, måla mm
 
Men vad gör du då?

Jag kan inte komma på något att göra ute på vintern.

Jag går lite promenader, skottar snö när det snöat, hämtar ved. Sen finns inget mer att göra.


Man kan inte odla en skogsträdgård där, med valnötter, ekar, hasselbuskar m.m. Det är vanskligt att investera i växter på annans mark. Man kan bli av med dem snabbare än man hinner blinka. Och en kolonilott är sjukt liten, så jag skulle inte få plats.
Jag går promenader, åker skidor, leker med mina hundar, åker pulka, åker spark, tar mig till naturreservat, fikar, grillar korv, is-badar, vandrar, besöker fina ställen, umgås med vänner osv osv. finns massor att hitta på ute.
 
Men är det verkligen roliga saker? För mig känns det mer som sysslor som måste göras.

Jag tror att jag vill bo i hus någon gång men är lite osäker på hur det kommer bli och om jag kommer ha tid till saker som jag tycker är roliga, som träna, träffa vänner på stan, ligga på soffan och läsa, se serier, laga intressant mat, baka, gå på teater. Är rädd att trädgård och underhåll kommer stressa mig mer än vad det ger att bo i hus.
Det mesta av det du listar är inget som jag skulle gilla.

Jag vill ha mening i mitt liv och det får jag genom att odla mat. Jag vill renovera som jag vill, skapa som jag vill, ha utrymme för byggprojekt m.m. Jag vill få utlopp för min kreativitet. Ha bin, ha vackra blommor, ha solceller m.m.
 
Jag går promenader, åker skidor, leker med mina hundar, åker pulka, åker spark, tar mig till naturreservat, fikar, grillar korv, is-badar, vandrar, besöker fina ställen, umgås med vänner osv osv. finns massor att hitta på ute.
Det var väldigt lite av det där som fångade mitt intresse. Jag besöker gärna naturreservat men inte på vintern. Då är det för kallt, blött och inget som är fint att titta på. Och jag tycker inte om att pulsa i snö eller halka omkring på isgator.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 474
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
743
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 964
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp