Midsommarblomster
Trådstartare
Tack för alla kloka råd och perspektiv! Jag låg här nere på soffan och skulle just svara er när jag hörde att barnen höll låda på övervåningen vid läggning, så jag smög upp och kröp ner bredvid sonen. Han blir alltid så glad när man kryper ner hos honom, ”Du gosa med mig?”. Sen låg han och tryckte sina fötter mot mina ben, pillade i mitt hår, la pannan mot min kind och höll båda händerna. Vi träffade en barnpsykolog när han var 11 månader som ville att vi skulle lägga honom i egen säng och inte lyfta upp honom om han skrek, utan bara stanna i rummet tills han somnade. Jag kan förstå hennes resonemang i att det är vi föräldrar som lär honom vad som är tryggt och inte, och vi kan lära honom att det är tryggt att vara själv i sängen. Men då har man ju inte heller tagit hänsyn till barns olika behov. Vår son är precis som sin pappa, sensoriskt lagd. Det märks så tydligt på sonen att allt saktar ner när man håller om honom och han pressar sig mot all beröring han får som en igel. Jag tror att vi kanske ska tänka på det ännu mer än vad vi redan gör, och jag samsover gärna. Jag blir lite matt när jag tänker på den där barnpsykologen. Varför skulle han inte få den närhet han vill ha, och behöver för att komma ner i varv?