Bukefalos 28 år!

malumbub

Trådstartare
Så, då vill jag höra hur ni förbereder er för en ritt!
T ex, vad gör ni veckan innan - nåt speciellt?
Vad händer dygnet innan start?!?

*nyfiken* :D
Berätta gärna, och ge tips om ni har sånt!!! :bow: :banana:
 
Tar det lugnt med hästen veckan före. Bara promenadridning. Massor av hö/ensilage - för att fylla tarmarna ordentligt så att de blir en bra vätskereservoar. Ute om sommar hela dygnet hela veckan. Inne sista natten och så iväg - om tävlingen är nära nog.
Hälsning Maja
 
Jag brukar se till att få hästen nyskodd ca 5 dagar innan ritten.
Jag brukar ca 3 dagar innan ritten känna på hästen ordentligt. Med det menar jag en del riktigt snabb trav, (för att känna om han är oren i gången), samt även en lungöppnare, dvs en galopp i riktigt friskt tempo, kanske 400 meter.
De sista två ritterna jag red i somras lät jag även min veterinär böja benen lite lätt nån dag innan.
Sen ser jag till att han är nybadad innan vi åker, för att det inte ska ligga nåt grus eller jord och skava.
Angående foder så har jag inte gjort nåt speciellt, han står på sin vanliga foderstat hela tiden.
 
Jag packar alltid kvällen innan, men redan tidigare på veckan skriver jag packningslista. Går sedan igenom allt så att jag vet vart jag har det o att det är helt o rent.
Brukar ju bli endel gerjjor att hålla reda på. ;)
Vad gäller hästen så senast en vecka innan brukar jag rida ca 1.5 mil i ett ca 14 km/h tempo. För att känna av hästen. Sedan blir det mest lugna ritter veckan innan. Brukar få 2 vilodgr innan start, men jag rider alltid dagen innan.
Kvällen innan brukar jag duscha henne och putsa i allmänhet. ;) Sedan packar jag och rengör läder.
Ändrar ingenting i foderstaten, ev kan jag fodra med extra salt några dgr innan start.
 
Veckan innan tar jag det väldigt lugnt. Rider en snabbare ritt max en veckan innan, sedan mest skogspromenader. Lägger också in ett dressyrpass under den veckan. Hon har nog bestämt vilat några dar också. Dagen innan tävlingen badar jag henne och longerar, så att jag sett henne röra sig ordentligt.
Hon får samma mat, hon har fri tillgång på hö.

Jag själv oroar mig, målar mardrömsscenarion och går nog de flesta på nerverna. Packar, tvättar och skriver långa listor, sedan glömmer jag en massa saker ändå.
 
Jag äger inga nerver och har en hemskt positiv inställning att allt går vägen bara man kommer ihåg att ta med sig hjärnan och hästen... :crazy: :o

Skömt åsido men jag förbereder hästarna olika, de behöver olika uppladdning inför tävling men ingen går särskilt hårt dagarna innan ändå. En måste jag åka med flera dar innan om hon ska sova borta, hon sover inte alls första natten och då är hon svintrött om tävlingen är dagen efter. Henne kör jag oftast hem samma dag som tävlingen om det inte är genom hela sverige...home sweet home... Det andra stoet är det tvärtom med, hon sover som en stock men däremot efter tävlingen vill hon gärna slumra kvar en natt.

Mig själv är det ingen ordning alls på för det mesta, jag är lat och packar sent kvällen innan eller samma morgon och då är det alltid nåt som glöms hemma :crazy: Tänker mer på hästen än på mig sälv så oftast är det mina bekvämligheter som inte fått följa med i glömskan...

Nervös har jag aldrig varit och tar tävlingen som den kommer, känns allt ok så rider vi fortare - tvärtom rider vi lugnare. Jag är heller aldrig nervös att oförberett åka ut eftersom jag känner mina hästar så väl och tar ut dem ur tävlingen långt innan skadan ens uppkommit.

so...be cooooool är nog mitt tips :D :cool: :bump:
 
Man måste absolut ta med sig det som man inte KAN låna av andra.
Häst, sadel, vaccinationsintyg och andra ryttar och hästpapper. Den övriga utrustningen går nog att låna ihop om man råkar glömma nåt.
Det bästa är att skriva ordentliga packlistor, och inte bocka av förens man vet att grejorna är i bilen. Bockar man av när man stoppar grejerna i väskan är det lätt hänt att hela väskan glöms...
 
du har så rätt :)

faktum är att jag har råkat glömma mina papper EN gång men det ordnade sig iallafall då jag skickade kopior på vacc intyget i efterskott och så kände man de flesta så de godtog det ;)

en annan gång glömde jag sadelgjorden men fick låna en heheh
 
Jag gör väl som de flest andra, dvs låter hästen ta det lugnt veckan innan. Det gör att ansträningar, mindre skador i muskler, mm hinner läka ut och kroppen har återhämtat sig efter senaste träningen och är fräsch. Jag brukar skritta ut dagen innan och packa och putsa lite på Spirre. Dock badar jag honom inte innan tex Grytritten som går på vintern - jag vill att han ska ha lite extra fett i pälsen då.

Jag har ännu inte åkt på någon tävling som ligger långt bort så vi har åkt samma morgon som tävlingen och då har han fått extra mycket hö på natten och får lite mindre kraftfoder på morgonen så att inte så mycket energi ska gå åt till att förbränna det. Jag pulsar och tempar på morgonen och travar upp honom för att se att allt är okej för dagen.

Att man glömmer packning är väl normalt men jag brukar också, förutom packlistor, märka allting så att hinknissarna vet var allt finns.
 
Just det glömde tillägga att mina hästar går på lösdrift och har alltid fri tillgång på hö så det är detsamma innan en tävling. De får kraftfodret som vanligt som inte är särskilt mkt, ett kg om dagen ungefär.

Camilla
 
6-8 dgr före: rider ett lite tuffare pass och känner efter hur hästen känns.
5-6 dgr före: Skor, rider lite kortare sträckor 5-6km med lugn trav.
4 dgr före: Kort skritt pass i skog, men lägger in en kort sträcka snabb galopp (lungöppnare).
2-3 dgr före: Promenerar med hästen ca en timme.
1-2 dgr före: Låter ngn springa upp med hästen, kollar rörelser, tempar och pulsar. Packar släpet.
1 dag före oftast avfärd till tävling, annars packningen denna dag.
 
Hejsan!
Ville bara fråga en sak, har inte du en valack, ett sto och en hingst? Känner din medryttare, blev lite förvirrad när du skrev om två ston här nere, för jag har varit med och ridit Noora och de andra hästarna var ju inte ston :)
 
Nämen va kul att du är här hihi jo jag har en valack en hingst och två ston!!!! Det ena stoet är i värnamo just nu (nooras mamma) hon ska ha föl i juli. Men hemma för närvarande har jag just det du sa - en valack, en hingst och ett sto :)

Mitt andra sto kommer hem i årsskiftet...saknar henne redan... :cry:

Kommer du med C och H fler ggr?

:bump:
 
Hehe, jaha! Jo jag frågade C idag om det också :)
Förstår att du saknar henne!

Jag kommer nog med flera gånger, japp :). :bump:
 
Jag vet en som lånat sadel med, så det går nog att glömma allt utom just hästen.
Hälsning Maja
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 948
Senast: Araminta
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 489
Senast: Dentaku
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 694
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp