Infravärme i stallet

E

emilia00

Har ett kallstall som nu när det är minusgrader ute även håller minusgrader inomhus (delvis pga gläntande fönster för frisk luft-tillströmning).
Har en äldre häst i stallet som är frusen av sig så när man har honom på gången och skall fixa i ordning honom så tar det inte lång stund innan han skakar när man har tagit av täcket. Funderar nu på om man skulle kunna sätta upp infravärme över skötplatsen på gången? Dels är det ju naturligtvis lite varmt och mysigt för en själv men även för hästarna att få lite värme innan man rider och praktiskt i samband med att man klipper mm.
Det jag däremot funderar på är ju det här med damm och brandrisk...
Sjävklart skall bara infravärmen vara igång när man själv är där och där mellan så kopplar man ifrån strömmen men säg att det samlas damm på "trådarna" och man sedan slår igång den, finns det risk för någonsorts damm explosion så att det kan fatta eld eller dyl?
 
Sv: Infravärme i stallet

Varför har du fönstret öppet ? Kan du inte fixa bättre ventilation istället ? Ang infravärme, det måste ju vara sådant som är godkänt att användas i sådana utrymmen.
 
Sv: Infravärme i stallet

Varför har du fönstret öppet ? Kan du inte fixa bättre ventilation istället ? Ang infravärme, det måste ju vara sådant som är godkänt att användas i sådana utrymmen.

Nja, öppna fönster vill jag nog inte påstå att jag har, jag har vädringsfönster högst upp på väggarna mot taket som står på glänt för att ha snurr på luften i stallet, det blir alldeles utmärkt ventilation på det sättet och det är ofta så i gamla byggnader med självdrag.
Men det var ju inte frågan utan om man behöver oroa sig för brandrisk, finns det överhuvudtaget några infravärmare som är godkända för att användas i stall? Skall man möjligen satsa på typ grislampor istället (som ändå är betydligt billigare än solarium).
 
Sv: Infravärme i stallet

Jag har också funderat på infra,mest för att jag fryser fingrarna av mig när man klipper.
Dom är ju gjorda för att vara i uterum så det borde vara ok i stallet.
 
Sv: Infravärme i stallet

Du måste ha grejer som är godkända för stallmiljö, även om du bara använder de när du är där. Det innebär lägst IP54 samt, om den sitter monterad på brännbart material, D-märkt armatur.

Grislampor räcker om de är IP44, vilket innebär att de inte är lika dammskyddade. Så väljer man en grislampa måste man kolla att den verkligen är minst IP54.

Men nog måste det gå att hitta något som kan funka! Jag googlade tex fram detta, här finns lampor med både med IP54 och IP65: LÄNK (men jag hittar ingen D-märkning så den ska inte monteras direkt på brännbar vägg eller tak eftersom lampan/armaturen kan bli väldigt varm)
 
Sv: Infravärme i stallet

Nu skummade jag bara traden, men maste fraga varfor har hasten tacke pa sig? fick den inte lata haret vaxa ut i forra sommaren/hosten?
Min arab kom med 12 tacken, blev tillsagd att han fryser och jag tror det jag.
Kommentaren var, "ja han har fleecetacke, sen bomullstacke och sen tjockt winter tacke pa sig nar temperaturen gar ner mot -20. INNE I STALLET. Visst var det ett kallstall men i alla fall.
Sa forsta vintern had han tacke pa sig och det var ett for ute och om det var regn, regntacke pa toppen av det. Sen in och fleecetacken och andra tacken. Var kom och en dag fleece och tunt tacke andra dagar tjockt tacke..
I May det aret sa jag NOG. Han fick ga utan (utom om det var osregn forstas) och mkt snart ja inom tva veckor borjade han bli luddig. Sen gick han utan tacke hela sommaren och hela vintern. Vaxte ut sig en god pals och ar varm.
Mitt stall ar ett kallstall, -4C idag inomhus, och ingen av dem var kall darinne. Jag har en dorr som inte gar att stanga ordentligt sa det ar en good glipa in den. Det ar min ventilation. Under dagen som hastar ar ute lamnar jag dorren lite mer oppen och sen nar jag gor ren stallen, korsdrag. Vilket ar ungefar 15 minuter eller sa. Nar hastar kommer in pa kvallen ar luften klar och fin.
Jag skulle nog stanga fonstren jag, och beroende pa hur manga hastar det ar i stallet, inte bry mig om det har med ventilering alltfor mkt.. De ar ju inte dar inne sa lange.

Din gamla hast kommer att fortsatta frysa .. och det enda som hjalper en kall hast, ge mer ho. sa hon kan sta dar och tugga och bli varm. Brandrisken ar stor med infraheat och skall inte anvandas om inte nodvandigt...och inte kommer det att hjalpa hasten heller..


kat
 
Sv: Infravärme i stallet

Det är jättebra att din arab är luddig med mycket päls men....

1. tråden handlade om att sätta upp värme över skötarplatsen för att dels göra det lite varmare och skönare för människan när man sköter hästen.

2. Ge hästarna lite värme över kroppen vid skötsel.

3. Men framför allt så handlade tråden om brandrisken och vad man bör tänka på angående detta.

F.ö så är det en klippt tävlingsponny så att sluta ha täcken på honom för att han skall härdas är inte riktigt praktiskt genomförbart.

Tack alla ni som har svarat på det som var frågan och länkarna, jag skall läsa på lite på dessa och se vad jag kommer fram till.
Är det någon som har någon annan bra idé eller fiffig lösning?
 
Sv: Infravärme i stallet

När mina tävlingsponnyer stod i kallare stall så drog jag aldrig av täcket helt. Utan borstade först framdelen och sen bakdelen. Och de fick stå med täcket på tills benskydd, brodd, lindor var på. Sen fick de på sadel och ridtäcke direkt. Visst det är lite pyssligt=) Men det funkade!

Även mina var helrakade.
 
Sv: Infravärme i stallet

När mina tävlingsponnyer stod i kallare stall så drog jag aldrig av täcket helt. Utan borstade först framdelen och sen bakdelen. Och de fick stå med täcket på tills benskydd, brodd, lindor var på. Sen fick de på sadel och ridtäcke direkt. Visst det är lite pyssligt=) Men det funkade!

Även mina var helrakade.

Nu vet jag inte om jag är ovanligt luddig när jag frågar något eller vad jag gör för fel men jag har ställt en ganska enkel fråga i första inlägget angående brandrisk och infravärmare eller om det finns alternativ på värmekälla över skötarplatsen, jag har fått ett svar på min fråga från Anna som dessutom ansträngde sig och länkade :bow:
(det var ett till från en som också hade funderingar på att gör likadant).

Övriga svar handlar om allt från att jag skulle ha dålig ventilation i stallet till, att jag skall sluta täcka hästen till att hästen skall ha täcken på sig när han står på gången? :confused:
Jag förstår att du MaRomer vill ge ett tips som är helt okej och ganska självklart men det är ju inget svar på frågan om infravärme och brandrisk?
Jag har kanske inte förstått hur man skall ställa frågor på det här forumet?
 
Sv: Infravärme i stallet

Det är jättebra att din arab är luddig med mycket päls men....

1. tråden handlade om att sätta upp värme över skötarplatsen för att dels göra det lite varmare och skönare för människan när man sköter hästen.

2. Ge hästarna lite värme över kroppen vid skötsel.

3. Men framför allt så handlade tråden om brandrisken och vad man bör tänka på angående detta.

F.ö så är det en klippt tävlingsponny så att sluta ha täcken på honom för att han skall härdas är inte riktigt praktiskt genomförbart.

Tack alla ni som har svarat på det som var frågan och länkarna, jag skall läsa på lite på dessa och se vad jag kommer fram till.
Är det någon som har någon annan bra idé eller fiffig lösning?

svarade på denna fråga, som jag ansåg kunde handla om vad som helst=) du skrev ju faktiskt "annan bra lidé". Det tolkade jag som ett annat förslag till infravärme=)
 
Sv: Infravärme i stallet

svarade på denna fråga, som jag ansåg kunde handla om vad som helst=) du skrev ju faktiskt "annan bra lidé". Det tolkade jag som ett annat förslag till infravärme=)

Ja, det har du rätt i att man kunde tolka det som:o
Sorry att jag högg, blev lite trött på svaret innan...
 
Sv: Infravärme i stallet

Såhär gjorde jag när min häst stod i utebox; tog in honom i vårt uppvärmda
garage o gjorde iordning honom. Sen så flyttade vi till gård o då installerade
vi en varmluftsfläkt vid stallgången. Fläkten var godkänd för stall o kostade
ca 7000 kr :crazy: men det var det värt, hovslagaren var också väldigt nöjd!
Annars så får man ha en tjock filt på pållen och vika undan den där man skall
borsta........
 
Sv: Infravärme i stallet

Jag skulle också vilja ha svar på samma fråga som du, alltså hur man kan få skötplatsen varm på ett säkert sätt!

Jag har kallstall till hästarna, men har gjort iordning en del i gamls akostallet där jag har skötplats. Tyvärr är det utrymmet för dyrt att värma upp helt då det är 110 kvadrat, så jag har kollat på olika lösningar för att värma upp just skötplatsen.

Om man sätter infravärme, kan man göra det även om det bara är 2.30-2.40 i taket? Kan tillägga att ingen av mina hästar är över 161 cm...

Hur mkt infravärme behövs? Till en skötplats som är ca 3.5 * 4 meter?
Om man väljer grislampor hur många behövs då?

Till TS. Jag är inte så orolig för brandrisken, för antagligen stänger man väl av värmesystemet när man inte använder det och därav blir det väl ingen direkt risk.
Frågan är bara om det finns några andra bra lösningar på det här.

Ursäkta om jag stal tråden lite, men vill också veta. I mitt fall är det dock jag som fryser och inte hästarna:angel:
 
Sv: Infravärme i stallet

Grislampor med rejält galler borde fungera. Det är med allra största säkerhet ingen brandrisk med grislampor. Stall som stall, varesig det finns hästar eller grisar därinne. Jag skulle nog välja att skärma av skötplatsen lite också så att inte värmen smiter iväg. Köldridå borde fungera utmärkt.
 
Sv: Infravärme i stallet

Köldridå blir nog lite besvärligt att sätta upp eftersom det är en hel del balkar som går från golv till tak runt skötplatsen. I framtiden kanske jag sätter hela väggar istället.
Tack för tipset, ska kolla vidare på grislampor.
 
Sv: Infravärme i stallet

Jag har infravärme i taket över stallgången. I stället för "av och på knapp" har vi en timer som går max 30 minuter. Då är det ingen risk om man glömmer den på.
Vad vet är för slag vet jag inte, min sambo fixade den och han är kunnig inom el.

Dock blir den inte så ofta använd då jag även har en värmefläkt som används mer. Det är rätt skönt med varmluft som blåser.....
 

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
M
Hästvård Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit. Min pålle är under igångsättning och tyvärr så...
2
Svar
27
· Visningar
4 655
Senast: -moa-
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 259
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 843
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp