Bukefalos 28 år!

Inga svenska sällskapsraser

escodobe

Trådstartare
En tanke slog mig just, vi har inga inhemska "sällskapsraser" alla våra raser är i grunden jakthundar. Många andra länder har haft "sällskapsraser" eller "larm"raser.
Hur kommer det sig?
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

kanske så enkelt att vi inte "behövde" sällskapsraser? spekulerar lite bara ;)
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Alla inhemska raser är inte i grunden jakthundar. Västgötaspetsen är vallhund.
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

svensk lapphund borde väl räknas som en sällskapsras, om än en hyfsat aktiv sådan.
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

i grunden ja, men de jag träffat har varit ganska lugna och trevliga sällskapshundar. helt ovanliga är de inte här nere. finnarna verkar det vara lite mer sprutt i?
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Västgötaspetsen är vallhund.
Jag stöter ständigt på folk som tror/har uppfattat att västgöten är en jakthund. De blir ofta väldigt förvånade när man berättar att de är vallhundar och därtill vallar nötboskap.

Jag undrar vad det beror på. ;)
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Jag undrar vad det beror på. ;)


Ja det är nog för att det finns så många jaktspetsar. Men västgötaspetsen har väl i grunden väldigt låg jaktlust. Min är i alla fall komplett ointresserad av att ränna efter kaniner och sånt, han ser dem inte ens. Men när man stöter på ett gäng kor ute på Revinge hed, ja då tänds ett litet ljus i ögonen på honom och han erbjuder sig ivrigt att valla ihop en liten flock till mig, ifall jag nu skulle önska det.

Enda gången han stuckit på vilt är när han och briarden stötte upp ett rådjur. Och då kom han tillbaka när jag kallade, och sa snopet till mig att "det var ju ingen ko, matte!".
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

svensk lapphund borde väl räknas som en sällskapsras, om än en hyfsat aktiv sådan.

Lapphundarna är ju från början vall/jakt/allroundhund så jag skulle nog inte direkt räkna den som en sällskapshund, även om den till stor del är det idag.
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Vad är det för skillnad på svensk och finsk lapphund? Jag gillar ju spetsar men tycker ibland att västgötaspetsen är lite liten, så kanske lapphunden vore något.
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

De finska är (i mitt tycke) inte lika skälliga som de svenska.
De är lättsamma och lättlärda, som vallhundar tenderar att vara och vill gärna vara med och till lags :love:

De är sociala, glada och friska hundar, med bra mentalitet och psyke.

Ska du ha lapphund, så rekomenderar jag helt klart den finska varianten :angel:
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Det låter ju helt klart intressant, och jag har varit inne på finsk lapphund tidigare. Nu bor jag ju i andra änden av landet från din sida sett, men har du möjligen tips på någon bra uppfödare här nere (kanske bäst att ta via PM)? Det är inte riktigt aktuellt än, men den här gången vill jag vara så väl förberedd i mitt hundköp som möjligt.
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Vill du ha lite mer att jobba med och inte lika mycket päls, så finns ju även

Min_1.jpg


Mycket trevlig ras, lyhörd, lättlärd, framåt och livlig (på ett positivt sätt då ;) ) bra psyken och stabil mentalitet. Tyvärr rätt skälliga under valp och unghundstiden :angel:

ska kolla vad som finns i dina trakter, så pm'ar jag sedan :)
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Skälliga hundar är jag van vid... även om jag ska erkänna att jag gärna ser lite mindre skäll, så är det egentligen inget som stör mig. Mer grannarna, kanske.

Hur mycket vall är det i lapsk vallhund? Jag vallar ju inte med min västgöte, det vi gör är lite allmän lydnadsträning (men tävlings"karriären" är slut, ingen av oss tyckte det var direkt meningen med livet), jag spårar och kör uppletande och sånt. Mycket ute i skog och natur, och mycket trädgårdsarbete. Jag planterar och huliganen planterar upp, så att säga.

Så jag vill inte ha en hund som kräver vallning för att må bra, jag vill ha en aktiv, social, glad och alert hund, en som vet vad den vill, en robust, rolig rackare som får mig att skratta.

Tack för din hjälp!
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Vare sig lapsk vallhund eller finsk lapphund behöver valla för att må bra.

De har inte samma mentalitet som border collie...;)
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

det finns inte så mycket här nere. jag har letat runt en del (lapsk vallhund alltså) och det verkar som om man får åka rätt långt norrut för att hitta något vettigt.

men om jag inte minns helt fel fanns det en kille med en duktig tik i gbg-området. när jag kollade var hon ganska ung, men det kanske har hänt grejer sedan dess?
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Vi var och promenerade i Pålsjö skog en gång. Valpis var inte gammal alls. Där fanns ett hägn med kor och han spetsade genast öronen och ville så gärna in i det där hägnet! Kaniner/harar har inte han heller sprungit efter, även om han ser dem och blir nyfiken. Fåglar, däremot, är intressanta.

Förresten, lite OT, men min make (uppväxt med västgötar och västgöteälskare av stora mått) har tjatat på mig att han vill träffa din hund.
 
Sv: Inga svenska sällskapsraser

Då får vi försöka få till det någon gång! Men Huliganen är ingen direkt charmknutte mot män som han inte känner. För att inte tala om andra hanhundar. Han vill så att säga vara ensam tupp i hönsgården...;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 209
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 492
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 845
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 608
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp