Bukefalos 28 år!

Inridning av äldre hästar.

Inte_Ung

Trådstartare
P.g.a. sjukdom i familjen och andra olyckor så har mina hästar inte blivit inridna.
De är nu några år mera än de borde vara.

Så nu undrar jag om det är något särskilt man behöver tänka på med äldre oinridna hästar?
För nu så har jag både tiden och möjligheten att se till att få det gjort.
 
Sv: Inridning av äldre hästar.

Skynda långsamt, de behöver inga viloperioder för tillväxt, men det kan ändå vara bra att ge dem 1-2 veckor ledigt med jämna mellanrum. För att de ska få tid att stärka upp ligament och senor, som tar längre tid att bygga än muskler och därför är lätt att man sliter lite hårt i början.

Hur gamla är de? Jag har en 2004 som är mycket sporadiskt riden och en 2006 som bara är insutten, pga studier och graviditet. Inbillar mig att det ska bli ridhästar av dem också så småningom.
 
Sv: Inridning av äldre hästar.

Jag har ridit in flera stycken äldre, mellan 5 och 11 år och mer eller mindre hanterade.
I stort sett har det varit samma som att rida in unghästar, skillnaden är att de äldre behöver lite mer tid att smälta varje nytt moment innan man går vidare till nästa. Antar att det är lite som oss människor...det tar längre tid för en 40-åring på Komvux att lära in samma saker som en 13åring i sjuan :p

Ett par av dom var väldigt lite hanterade öht, så där "smög" jag in ridningen bland alla andra övningar man ändå gjorde för att bli kompis med hästen. På så sätt blev inte just ridningen så dramatisk, utan bara en del av allt nytt den där tvåbeningen kom och föreslog.

Har faktiskt inte sett några nackdelar med mina sent inridna hästar, varken fysiskt eller psykiskt.
Möjligen då att det tog lite längre tid - men å andra sidan behöver man ju inte vänta in tillväxtperioder.
 
Sv: Inridning av äldre hästar.

De som inte är ridna alls är 8 år och så en som är nio och litet påbörjad.
De är oerhört mycket hanterade och lätta att både lasta och verka.
Jag binder upp dem mot en vägg och verkar själv och ensam, de står som ljus.
Så de är totalt tama - bara inte ridna.
 
Sv: Inridning av äldre hästar.

Mina är mig mycket tillgivna och skulle nog göra allt för mig om jag bad dem.
Då så känns det inte som någon större katastrof faktiskt.
Det är Islandshästar och de brukar leva tills de är 30 om inget går fel.
Så det är många år kvar på dem.

Nu så känns det mycket bättre.
Tid att låta dem smälta har jag gott om.
 
Sv: Inridning av äldre hästar.

Tycker du ska tänka som om de vore yngre. Eller snarare inte lägga mer press på dem bara för att de är äldre. Utan mer ta pö om pö. Kan nog gå rätt smidigt då de känner dig och kanske även sett lite annat. Gått som handhästar eller följt med på promenader? Låt de välja den gångarten de väljer. Bara de tänker frammåt efter att de är vana vid att ha nån på ryggen. Nu kanske de redan är vana vid bett och inte har några vargtänder osv. Om inte så utöver kolla detta så kan du ju börja bettlöst och vid sidan om vänja vid bett. En del är så himla snabba å går bara från klarhet till klarhet medan andra behöver mer tid på sig.
 
Sv: Inridning av äldre hästar.

Träna dem som om de vore "unga", och glöm inte vilopauser, även lite längre "unghästvile-pauser" någon gång ibland.
Det där kan du :)

Äldre hästar kan ha lite svårare att smälta att "nu är det jobb, Regelbundet", när den där första jobbperioden är igenom. (lite som när man skolar in barnen på dagis första veckorna brukar gå bra sen kommer det en period där de kommer på att "Va, ska det vara såhär jämnt")
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 303
Senast: Fiorano
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 029
Senast: Mia_R
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 059
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp