IPCC:s senaste rapport

Kinas 1 barn familj misslyckades totalt. Indiens incitament för att få människor att sterilisera/utföra en vasektomi blev också ett fiasko. I de flesta av världens rikaste länder (inklusive Sverige) kommer det att behövas en befolkningsökning för att inte hela pensionssystemet ska braka ihop. Vi lever för länge och kostar för mycket som pensionärer.

Hur ska världen minska sin befolkning?
Det där har blivit någon slags sanning. Finns det någonstans en typ av beräkning så man förstå hur tankar gå kring just det där med att vi behöver meeer människor i rika länder för vårt pensionssystem eller klara alla gamla människor. pensionssystemet har redan brakat ihop. Så det behöver vi inte tänka på så mycket längre.

Sist jag kollade så var det inga problem med pensionsutbetalningar eller pensionstillgångar. Det lever i allra högsta grad. Eftersom det finns länder där pensionssystemet brakat ihop på riktigt blir det väldigt konstigt att använda det epitetet om vårt systems status.

Det där har blivit någon slags sanning. Finns det någonstans en typ av beräkning så man förstå hur tankar gå kring just det där med att vi behöver meeer människor i rika länder för vårt pensionssystem eller klara alla gamla människor. pensionssystemet har redan brakat ihop. Så det behöver vi inte tänka på så mycket längre.
https://ec.europa.eu/eurostat/stati..._working_age_for_every_person_aged_65_or_over

https://www.svensktnaringsliv.se/sa...jarder-pa-arbetskraftsinvandring_1136182.html

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/olika-grupper/aldre/

Europas befolkning blir äldre och äldre och är inte längre arbetsföra under fler år, ergo behövs det fler i arbetsför ålder för att betala in till pensionssystemet så att de i sin tur kan ta ut sin pension när det är dags att pensionera sig. Ju färre som betalar in, desto mer ohållbar blir situationen för dagens arbetsföra när de i sin tur ska börja ta ut sin pension.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att pensionssystemet redan brakat? Såvitt jag vet så får pensionärer i Sverige fortfarande pension? Och de får dessutom högkvalitativ vård (ja det får de jämfört med andra länder) och lever längre samtidigt som de tar ut sin pension och belastar pensionssystemet längre.

Vi behöver fler arbetande människor i förhållande till mängden pensionärer (som ju ökar i takt med höjd medelålder). Fler människor är inte enda möjliga lösningen - färre kan dock orsaka problem. Höjd pensionsålder är också en lösning, problemet är ju att folk inte nödvändigtvis är piggare och friskare bara för att de blir äldre. Ett annat sätt vore väl att få ut unga i arbete tidigare, men då blir det ju på bekostnad av utbildning vilket inte heller är optimalt.

Grejen är väl att förr började många jobba före 20, jobbade till 65 och dog vid 70. Idag börjar många inte jobba förrän närmre 25, jobbar till 65 och lever till 80-90, snart ännu längre. Det är alltså kortare tid folk jobbar och bidrar med skattepengar, och längre tid de lever på skattepengar.

Pandemier, torka, bränder och översvämningar. Jag skulle nog påstå att vi är på god väg att lösa just det problemet. Många kommer duka under i flyktingströmmarna som blir efter krig och naturkatastrofer.

KL

Det intressanta är att asylsökande/flyktingar har minskat betydligt, enligt MIG så var det ca 8,600 under 2021, så några strömmar är det än så länge inte, möjligen en rännil. Däremot ökar arbetskraftinvandringen. Jag är mycket tudelad till den. Jag har stor förståelse för att kompetens inom bristyrken, civilingenjörer och liknande behövs, däremot är jag extremt tveksam till att arbetskraftsinvandring tillåts för okvalificerade yrken som städare och liknande.

Alla är överens om att arbete är a och o för integration. Men när utländsk arbetskraft 'tar' jobben från lågutbildade första och andra generationens nysvenskar anser jag att de ska ha företräde. Samtidigt som det är relativt välkänt att det pågår en hel del fuffens i just arbetskraftsinvandring (och ja helt anekdotiskt) jag vet minst två fall där det varit rent bedrägeri för att få hit släktingar med fuskarbete som i sin tur drivit det vidare och fått hit fler med fuskarbetserbjudande.

Slut på KL

KL

Det intressanta är att asylsökande/flyktingar har minskat betydligt, enligt MIG så var det ca 8,600 under 2021, så några strömmar är det än så länge inte, möjligen en rännil. Däremot ökar arbetskraftinvandringen. Jag är mycket tudelad till den. Jag har stor förståelse för att kompetens inom bristyrken, civilingenjörer och liknande behövs, däremot är jag extremt tveksam till att arbetskraftsinvandring tillåts för okvalificerade yrken som städare och liknande.

Alla är överens om att arbete är a och o för integration. Men när utländsk arbetskraft 'tar' jobben från lågutbildade första och andra generationens nysvenskar anser jag att de ska ha företräde. Samtidigt som det är relativt välkänt att det pågår en hel del fuffens i just arbetskraftsinvandring (och ja helt anekdotiskt) jag vet minst två fall där det varit rent bedrägeri för att få hit släktingar med fuskarbete som i sin tur drivit det vidare och fått hit fler med fuskarbetserbjudande.

Slut på KL
Med flyktingströmmar menar jag globalt, inte just flyktingar som kommer till Sverige.

"Bo högt och ha mycket ved", är vår filosofi här hemma medan vi observerar den annalkande katastrofen. "Torrt krut och en stark gudstro" säger vi också ibland, med en mer sarkastisk underton. Vi tror på förberedelse och resiliens, så vi försöker bredda våra kunskaper och möjligheter på flera områden samtidigt här hemma på gården. Jag är nog alltför krass som människa för att se någon ljusning i nuläget - det räckte med att läsa kommentarerna till en artikel från Aftonbladet på Facebook om IPCCs rapport för att bli varse om var människors (skeva) prioriteringar ligger, för att inte tala om deras kunskapsnivå och faktaförnekande. Alltför många kommer helt enkelt inte att ändra sig förrän elden slickar dem i arslet.

Min sambo är hantverkare och nästan varje dag skakar han uppgivet på huvudet över folks konsumtionsmönster och slöseri med el. Ständiga nybyggnationer, onödiga renoveringar, saker som byts ut trots att de fortfarande funkar och saker som sätts in utan att de fyller någon annan funktion än att bräcka grannen bredvid. Vi är 35-40 och i våra kretsar ser det likadant ut bland umgänge, bekanta och släkt. Att de yngre är mer miljömedvetna betyder inte att de handlar mer miljömedvetet - det köps från HM och Wish samtidigt som de drabbas av klimatångest.

Vi försöker ställa om till självhushållning i viss mån, men med heltidsjobb/heltidsstudier är det en livsstil som kan vara svår att hinna med. Det är beklämmande emellanåt, att behöva vara så insyltad i det kapitalistiska samhället man samtidigt vill ifrån.

Edit: och vi ska absolut inte ha barn. Att kalla det en lösning blir absurt i mina ögon.

Det betvivlar jag inte. Det jag menar är att om man vill värna om djur och natur, så som det ser ut idag, så är mänsklig apokalyps en dålig idé. Vi tar med oss det i fallet, och de djur som vi älskar så högt idag kommer inte att finnas. Att det finns en ny jord, med nya arter, om många tusen år betvivlar jag inte. Men den natur och de djur som vi känner för idag kommer bli lidande på fruktansvärda sätt om mänskligheten går mot sin undergång.

Det är naturens gång. Arter utvecklas, arter dör ut. Mycket möjligt att det inte kommer finnas isbjörnar, pandor och mountain chicken frogs om hundra år. Att de försvinner som dodo, mammutar och sabeltandade tigrar redan gjort, de två senare utan någon inblandning av homo sapiens.

Vi behöver fler arbetande människor i förhållande till mängden pensionärer (som ju ökar i takt med höjd medelålder). Fler människor är inte enda möjliga lösningen - färre kan dock orsaka problem. Höjd pensionsålder är också en lösning, problemet är ju att folk inte nödvändigtvis är piggare och friskare bara för att de blir äldre. Ett annat sätt vore väl att få ut unga i arbete tidigare, men då blir det ju på bekostnad av utbildning vilket inte heller är optimalt.

Grejen är väl att förr började många jobba före 20, jobbade till 65 och dog vid 70. Idag börjar många inte jobba förrän närmre 25, jobbar till 65 och lever till 80-90, snart ännu längre. Det är alltså kortare tid folk jobbar och bidrar med skattepengar, och längre tid de lever på skattepengar.
Varför?

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/vi-maste-jobba-mindre-for-miljons-skull-1.561986

Det är naturens gång. Arter utvecklas, arter dör ut. Mycket möjligt att det inte kommer finnas isbjörnar, pandor och mountain chicken frogs om hundra år. Att de försvinner som dodo, mammutar och sabeltandade tigrar redan gjort, de två senare utan någon inblandning av homo sapiens.

Det är inte "naturens gång" att arter försvinner på grund av klimatförändringar som orsakats av en enda art. Hur är det "naturligt"? Det är väl precis vad det inte är?

Det är inte "naturens gång" att arter försvinner på grund av klimatförändringar som orsakats av en enda art. Hur är det "naturligt"? Det är väl precis vad det inte är?

Jorden har alltid gått igenom klimatförändringar det är helt naturligt och att vissa arter då dör ut (extrema fallet dinosaurier) mindre extrema mammutar och sabeltandade tigrar. Frågan är hur mycket de kommande naturliga förändringarna kommer att bli mer extrema snabbare pga människans beteende och hur vi slitit på jordens tillgångar.

https://www.theguardian.com/science...of-the-north-sea-gives-up-its-ancient-secrets

Det här är en mycket intressant artikel tycker jag som handlar just om hur klimatet förändrats 'naturligt' och, man kan fundera på om något liknande kommer hända i framtiden med eller utan människors inblandning men om det kommer snabbare och blir mer våldsamt.

Det beror på. Men jag tror inte vi kan bromsa oss ur denna uppförsbacke, för jag tror inte tillräckligt många är villiga att sänka sin levnadsstandard på det viset. Jag tror snarare på annat sätt att uppnå (nästan) samma levnadsstandard.

Varför jag frågade var för att det lät som att du menar att det är de med makt och mycket pengar som måste lösa detta. Och då är min fråga till dig, vad behöver vi som har svensson-mycket makt och pengar göra för att lösa problemet?

För att politiker ska kunna besluta krävs att folket accepterar besluten, och för att företagarna ska kunna producera krävs att konsumenterna köper. Ansvaret kan därför inte bara ligga hos politiker och företagsägarna, menar jag.

Jorden har alltid gått igenom klimatförändringar det är helt naturligt och att vissa arter då dör ut (extrema fallet dinosaurier) mindre extrema mammutar och sabeltandade tigrar. Frågan är hur mycket de kommande naturliga förändringarna kommer att bli mer extrema snabbare pga människans beteende och hur vi slitit på jordens tillgångar.

https://www.theguardian.com/science...of-the-north-sea-gives-up-its-ancient-secrets

Det här är en mycket intressant artikel tycker jag som handlar just om hur klimatet förändrats 'naturligt' och, man kan fundera på om något liknande kommer hända i framtiden med eller utan människors inblandning men om det kommer snabbare och blir mer våldsamt.

Ja, jag vet att "naturliga" klimatförändringar har skett förut. Det är ju dock inte sådana förändringar som tråden handlar om, utan de som är orsakade av människan?

Igen; klimatförändringar orsakade av en enda art ser jag inte som "naturligt" och jag finner det otroligt vilseledande och negligerande att använda "naturligt" i samband med de förändringar som sker/kommer att ske i den klimatkris som vi själva orsakat.

För att vara brutalt ärlig. De sista tio åren kostar individer mest. Under corona prioriterades äldre och de som skötte om äldre. Sänker vi livsåldern kommer mycket av problemen av idag naturligt lätta. Även pensionssystemet kommer att få mer luft. Det är en intressant teoretisk diskussion tills du sitter där med farmor/farfar/morfar/mormor och kräver att alla vårdresurser som finns ska sättas in.
Det ska inte vara upp till anhöriga om vilka vårdresurser som ska sättas in.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 029
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Tillbakakommen från kliniken med egentligen mer frågetecken än uträtade sådana... Bakgrund: hittade hästen ordentligt halt i hagen en...
Svar
12
· Visningar
10 170
Senast: lundsbo
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka