https://ec.europa.eu/eurostat/stati..._working_age_for_every_person_aged_65_or_over
https://www.svensktnaringsliv.se/sa...jarder-pa-arbetskraftsinvandring_1136182.html
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/olika-grupper/aldre/
Europas befolkning blir äldre och äldre och är inte längre arbetsföra under fler år, ergo behövs det fler i arbetsför ålder för att betala in till pensionssystemet så att de i sin tur kan ta ut sin pension när det är dags att pensionera sig. Ju färre som betalar in, desto mer ohållbar blir situationen för dagens arbetsföra när de i sin tur ska börja ta ut sin pension.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att pensionssystemet redan brakat? Såvitt jag vet så får pensionärer i Sverige fortfarande pension? Och de får dessutom högkvalitativ vård (ja det får de jämfört med andra länder) och lever längre samtidigt som de tar ut sin pension och belastar pensionssystemet längre.
Pensionssystemet är egentligen värd en egen tråd för det är en viktig pusselbit i samhällsbygget och jag tror många har rätt dålig koll hur det fungerar, inklusive jag själv.
Som jag uppfattat det så ska det där med att pensionssystemet är trasigt tolkas mer som att det inte kommer att hålla över tid, än att dagens 65+-are inte får några utbetalningar. Och att man inte gör något åt det, eftersom systemet är så komplicerat så det är alltför svårt att få acceptans för de åtgärder man skulle behöva göra eftersom folk ännu inte upplever systemet som trasigt.
Tidigare sparade man väl ihop till sin egen pension under de år man jobbat, dvs förenklat gick varje intjänad pensionskrona in på ens eget pensionskonto och ens intjänade pengar betalades sedan ut när man gick i pension. Det systemet konstruerades på den tiden vi började jobba i unga år och inte levde så länge efter pensionsdagen och det inte fanns så mycket dyr vård att ge. Jag vet inte huruvida man faktiskt sparade pengarna åt var och en, men jag har fått uppfattningen att man tidigare var garanterad ett visst belopp direkt beroende på ens egen inbetalning. På gott och ont, för summan kan väl inte heller växa då även om ekonomin i samhället i övrigt drar iväg?
I dagens system består ju av flera delar och detta kan jag (tyvärr) för lite om men jag kastar ur mig lite så kanske någon med bättre koll kan rätta...
Dels har man väl grunddelen som delas ut från den allmänna kakan, varav en liten del är den som investeras i fonder (t ex med hjälp av Allra vars ägare tyckte det var en bra idé att ta pengarna själva

) och dels har många ytterligare en tjänstepensionsdel som är olika hur den är konstruerad beroende på var man jobbar. Samt ev eget sparande.
Om jag förstått det rätt så är grunddelen nu som en stor kaka som alla nu arbetande betalar in till, och grundpension till alla nuvarande pensionärer betalas ut. Dvs denna del kommer att bero på konjunkturen och hur många som arbetar vs hur många pensionärer som finns. Här någonstans finns det som brukar benämnas som en "broms" tror jag, för att dessa ska vara i balans. Premiepensionen och tjänstepensionens storlek tror jag är kopplat till insättning under mitt eget arbetsliv, och den ekonomiska utvecklingen eftersom dessa pengar nu ligger investerade.
Jag vill betona att jag inte vet om detta är en korrekt uppfattning (har haft annat att ägna mig åt än att plugga pensionssystem...

) men i vilket fall så har jag förstått det som att dagens pensionssystem är mycket mer kopplat till hur det går för landet i stort, balansen på arbetsmarknaden etc, än det tidigare. Förr bestämdes din pension av hur många år du jobbat och vilken lön du haft, dvs hur mycket du betalat in. Och pensionen sänktes inte, för det var ju "dina" pengar. Idag är det många fler faktorer som påverkar, och pensionen från staten kan faktiskt minska om kakan minskar. Å andra sidan har man infört det nya systemet för att det gamla systemet inte heller hade hållit, och för att det med detta system ska bli en större kaka som vi delar på.