Precis så det handlar egentligen om ändrad bilistattityd. Med nog vana klarar bilisterna att cyklisterna cyklar hur som helst och det är också visat att trafiksystem som bygger på ögonkontakt, hänsyn och att sakta in är väldigt trygga. Det är därför de tar bort rödljus vid många komplicerade korsningar.Det är nog för att många numera aldrig själv cyklar. I Lund är det eller åtminstone har varit tvärtom, cyklisterna kör nästan hur som helst och bilisterna får anpassa sig, men sällan klagomål ändå. Skillnaden där är att i princip alla studenter cyklar och de är en stor del av de som bor i Lund.
Jmf hetsiga snabba korsningar med trafikljus där högersväng grönt bilist går på samtidigt som cykelbanan (och gångbanan) visar grönt ljus rakt fram, men där cyklisternas ljus sitter 6 meter längre fram än bilisternas, så cyklisten kan inte se att högersvängande bilister precis fick grönt tex. Samtidigt som högersvängande bilisten inte tittar och ser att cyklisten har grönt och inte "vet" att den bör se upp för cyklisten. (Så cyklisten "dyker bara upp" "ur ingenstans" och "bryter mot regler")
Finns ett par gångfartsområden i min stad jag tycker är fantastiska. Alla får nyttja ytan, bara man är långsam nog. I gångfart.
Senast ändrad: