Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det är precis detta jag menar men att hur jag än försöker förklara så blir det som detta. Läs på om grandios självbild. Någon med grandios självbild skulle aldrig någonsin säga att de har känt sig korkade hela sin uppväxt.
Folk förstår inte, kan inte sätta sig in i det som sägs.
Jag håller inte med om allt som du skriver men en sak som jag kan säga att det verkar som att det är extremt provo cerande för vissa om nån säger att den har hög iq och att den har nån svårig het eller så pågrund av det. Då bara SKA det fråga sättas och sägas mot och miss förstås och tryckas ner o avsett hur man försöker.
 
Jag vet inte så mycket om dig men några jag vet med autism med olika svårigheter (vissa tycker det är mer eller mindre okej med folk eller ljud tex) jobbar med att köra truck på lager (ingen mänsklig interaktion och kan ha hörlurar), jobb med bokföring och deklaration (uppskattar ordning och reda, tydliga regler) och en som programmerar hemifrån (ingen kundkontakt alls utan enbart kontakt med en teamchef, lärt sig koda i princip själv).
Okej. Och det är själv klart jätte bra för dom att dom har jobb som funkar för dom!
Men förmig så är det inte bara autism som är en svårig het. Utan det är annat också och allt som ställer till för nåtannat.
 
Jag håller inte med om allt som du skriver men en sak som jag kan säga att det verkar som att det är extremt provo cerande för vissa om nån säger att den har hög iq och att den har nån svårig het eller så pågrund av det. Då bara SKA det fråga sättas och sägas mot och miss förstås och tryckas ner o avsett hur man försöker.
Så är det. Man lär sig att dölja sin intelligens inför den stora massan av människor. Idag får man mycket stöd om man har en låg kognitiv förmåga men när man har en hög kognitiv förmåga har man aldrig någonsin något stöd förutom i andra människor med samma höga förmåga. Man lär sig att bara lita på sig själv.
 
Folk förstår inte, kan inte sätta sig in i det som sägs

Nej men att ha ett extremt behov av att förstå och att det blir otroligt jobbigt när man känner att man inte förstår andra människor.
Detta har jag fortfarande svårt att se korrelerar med högt IQ. Men jag ligger i 98:e percentilen så med din logik kanske jag är för långt ifrån dig för att förstå?
 
Jag skrev det nyss men jag klipper in det igen som svar här:
Jag skulle kanske inte fatta lika mycket som jag inte får ut
Jag kanske skulle ha fått hjälp i skolan MYCKET tidigare
Jag skulle inte be höva känna mig som en fejk helatiden och att andra blir chockade om dom märker att jag är smart
Det kanske inte skulle vara lika själv klart att man MÅSTE vilja plugga jätte mycket och bli nåt jätte speciellt
Jsg skulle kanske inte vara likamycket över stimulerad OCH under stimulerad sam tidigt som jag är nu
Jag skulle kanske inte känns mig lika miss lyckas för att jag enligt endel mått HAR för delar eller bra saker eller whatever bara att JAG kan inte använda det
Det verkar inte lika själv klart att på peka fel och dåliga saker på personer med medel iq eller låg iq som dom som har hög iq och det känns också jobbigt för MIG att andra ser neggativt på mig även pågrund av det
Blandannat för att ta några saker som kommer upp

Men du...
Nu får du ge dig. 130 på ett online-test och du beter dig som en missförstått genialiskt unikum. Jag fick över 130 på det testet du länkade till, med en halv flaska vin under rocken och en man som avbröt min koncentration i tid och otid dessutom. De där testen är ett skämt och roligt tidsfördriv, inget annat.
 
Okej. Och det är själv klart jätte bra för dom att dom har jobb som funkar för dom!
Men förmig så är det inte bara autism som är en svårig het. Utan det är annat också och allt som ställer till för nåtannat.
Jag vet inte om det är deras enda svårighet och jag vet inte exakt vad du har för svårigheter. Men som sagt, det är verkligen inte enbart ”normalfungerande” människor som har jobb.
 
Så är det. Man lär sig att dölja sin intelligens inför den stora massan av människor. Idag får man mycket stöd om man har en låg kognitiv förmåga men när man har en hög kognitiv förmåga har man aldrig någonsin något stöd förutom i andra människor med samma höga förmåga. Man lär sig att bara lita på sig själv.
Ja och som att jag säger att mina svårig heter är mera och att jag har fått mindre hjälp pågrund av att jag har hög iq men det är helt o tänk bart att det ihuvud taget kan vara så verkar det som 🤷🏻‍♀️
 
Detta har jag fortfarande svårt att se korrelerar med högt IQ. Men jag ligger i 98:e percentilen så med din logik kanske jag är för långt ifrån dig för att förstå?
Jag antar att det givetvis inte gäller alla men det är otroligt vanligt. Pratade ni inte om det när du gjorde din utredning? Du kanske inte alls har haft det problemet.
 
Jag tror tyvärr det är svårare att hitta ett jobb om man har begränsningar som gör att man inte kan jobba med "vad som helst" - men svårt behöver inte betyda omöjligt! Jag upplever att det framför allt i grundskolan men även gymnasiet var lite av en mall som alla ungar skulle tryckas in i - och då blir det väldigt svårt och jobbigt för de som inte passar i mallen. Jag upplever att man som vuxen har mycket större möjligheter att jobba med just det en själv är bra på, och undvika sånt man inte gillar. Det finns jobb där man jobbar med kroppen och inte behöver tänka s
Ja men domflesta jobben måste man ju iallafall ha gått ut gymnasiet för. Och jsg kan inte jobba med kroppen.
 
Och det är precis detta jag menar men att hur jag än försöker förklara så blir det som detta. Läs på om grandios självbild. Någon med grandios självbild skulle aldrig någonsin säga att de har känt sig korkade hela sin uppväxt.
Folk förstår inte, kan inte sätta sig in i det som sägs.

Så kuggfrågan blir då, om jag inte förstår dig (eller rättare sagt tycker ditt resonemang är helt uppåt väggarna), tyder det på en hög eller låg IQ? 🤷🏻‍♀️
 
Men du...
Nu får du ge dig. 130 på ett online-test och du beter dig som en missförstått genialiskt unikum. Jag fick över 130 på det testet du länkade till, med en halv flaska vin under rocken och en man som avbröt min koncentration i tid och otid dessutom. De där testen är ett skämt och roligt tidsfördriv, inget annat.
Men du nu får nog du ge dig själv. Om du har läst vad jag har skrivit och om du har så hög iq så borde du väl inte ha några svårig heter att fatta att jag inte skriver nåt bara pågrund av det testet.
 
Jag antar att det givetvis inte gäller alla men det är otroligt vanligt. Pratade ni inte om det när du gjorde din utredning? Du kanske inte alls har haft det problemet.
Min utredning är inte färdig och jag känner inte att jag vill diskutera den mer innan den faktiskt är klar. Men nej, jag har inte hört något om att hög IQ och svårigheter att förstå andra skulle höra ihop. Gjorde en snabb googling och kunde inte hitta någon forskning som visar på det heller. Du får gärna posta en länk, vad en psykolog sagt till någon känns inte riktigt som tillräcklig källa.
 
Ja men domflesta jobben måste man ju iallafall ha gått ut gymnasiet för. Och jsg kan inte jobba med kroppen.
Hann råka posta innan jag skrivit klart. :)
Ja, kan man inte jobba med kroppen är man ju begränsad till de jobb där man jobbar med huvudet. Och då är det en fördel att vara intelligent! Det finns ju också många olika sätt att jobba med huvudet - en del kräver logiskt tänkande, en del kräver kommunikationsförmåga, en del kräver multitasking och en del kräver att man nördar ner sikt riktigt djupt i något speciellt. En del innebär en massa kundkontakt, en del innebär kontakt med kollegor som ofta hamnat på samma jobb eftersom de fungerar på samma sätt och därmed är enklare att begripa sig på, en del innebär mest ensamarbete.

Håller med om att de jobben ofta kräver någon form av vidareutbildning - men du är ju bara 17 och har dessutom ägnat några år åt att vara sjuk och hantera en massa elände, så att du inte har vidareutbildning NU säger inte så mycket om framtiden. När jag läste min masterexamen hade vi många i klassen som var 30-50 år och aldrig pluggat på universitet tidigare - så i längden spelar det ingen jättestor roll om du är klar med gymnasiet vid 18 eller 30.
 
Min bror är otroligt intelligent.
Var han skulle landa om han gjorde ett IQtest har jag ingen aning om (han kanske har gjort ett, vi har aldrig pratat om det), men det går inte sticka under stol med att människan är något av ett underbarn - och en av hans verkligen starka sidor är att han dessutom kan kommunicera med allt och alla. Han vill veta, vill lära sig och vill prata och utvecklas. Efter många olika karriärer har han nu landat i att vara lärare och jag tycker att det är ett rätt härligt sätt att förvalta sin intelligens på. :)
Som en passus.

Edit: och som en motpol till att hög intelligens skulle göra det svårt att umgås med och kommunicera med människor som kan/vet/förstår mindre.
 
Senast ändrad:
Min utredning är inte färdig och jag känner inte att jag vill diskutera den mer innan den faktiskt är klar. Men nej, jag har inte hört något om att hög IQ och svårigheter att förstå andra skulle höra ihop. Gjorde en snabb googling och kunde inte hitta någon forskning som visar på det heller. Du får gärna posta en länk, vad en psykolog sagt till någon känns inte riktigt som tillräcklig källa.
"Under hela livet lever de särskilt begåvade med en känsla av isolering på grund av sin större intellektuella kapacitet, större medvetenhet om varför saker och ting händer och större förmåga till logiska slutsatser som inte alltid överensstämmer med hur andra människor ser verkligheten. Deras förmåga att förutsäga vissa händelser möts ofta av allmän misstro från andra. De inser ofta att en plan kommer misslyckas eftersom man inte tagit hänsyn till vissa aspekter[...](Roepers, 1991/1995, s.1)
Detta skapar en identfieringsproblematik för dessa individer, hur skall de kunna identifiera sig med gruppen och samhället i stort om deras världsbild är så monumentalt olika. När man är 2% av befolkning och man upplever både själv, och upplevs av andra att man är inte en av gruppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 084
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 568
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 599
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 348
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp