Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om det är frågan om helt ren tölt, kan det vara passtakt du känner?
Ja jag frågade tränaren för jag hade hämmat detta då jag trodde jag kanske inte var i ren tölt längre men det visade sig bara var när han kör igång med sina höga benlyft, och det vill jag ju inte hämma! (Vi tränar för gaedingakeppni så vill ha all utstrålning och show!) 😊 Bara att jag måste hänga med också 🙈
 
Jag skulle inte beskriva det som mer studsigt utan mer... Juckigt 😂 mer rörelse i dina egna höfter men absolut inte upp-ner-studsigt (mkt tydligt förklarat va?). Om det är upp-ner-studsigt skulle jag liksom @Hedinn gissa på passtakt. Men är du säker på bra takt så är mitt tips att släppa stigbyglarna, då tvingas du vara lite mer följsam i sitsen. :)
Tack för tipset det hade jag inte tänkt på! Ska prova med släppta stigbyglar, just när han lägger i den växeln tappar jag ibland stigbyglarna också och då ”juckar” jag med lättare 🤣
 
Jag är osäker på hur jag ska träna traven på min unghäst som smider, har skydd på men han lyckas slå i ändå. Han har stark trav med stora rörelser. Vet att det att han slår i beror på obalans men hur ska jag bäst stärka balansen? Just nu undviker jag trav… Tacksam för tips O_o
 
Jag har haft boots, (inte viktboots alltså) på hästar som smider, tycker det har funkat tills de är mer balanserade :) Sen kanske du kan träna traven lös, alltså typ vid longering/löslongering för att stärka.

Sen borde ju hästen bli mer välbalanserad av att den blir starkare generellt så det kan nog lösa sig ändå, även om du inte tränar så mycket trav.
 
Jag är osäker på hur jag ska träna traven på min unghäst som smider, har skydd på men han lyckas slå i ändå. Han har stark trav med stora rörelser. Vet att det att han slår i beror på obalans men hur ska jag bäst stärka balansen? Just nu undviker jag trav… Tacksam för tips O_o
Jag har lite samma tänk som @Gimlan. Arbeta traven avsuttet och stärka den där, jobba på styrka och balans i alla gångarter och skyddsboots på.
 
Min häst slår i skorna i traven också, stort övertramp och har inte hittat sin balans ännu, men ingen av mina tränare har sagt att vi ska undvika att träna traven uppsuttet? Jag har både islandstränare och unghästtränare (även om min häst är 7 år) och vi arbetar i alla gångarter utom passen ännu. Jag använder oviktade skyddsboots.
 
Min häst slår i skorna i traven också, stort övertramp och har inte hittat sin balans ännu, men ingen av mina tränare har sagt att vi ska undvika att träna traven uppsuttet? Jag har både islandstränare och unghästtränare (även om min häst är 7 år) och vi arbetar i alla gångarter utom passen ännu. Jag använder oviktade skyddsboots.
Ingen säger att man måste undvika att träna trav uppsuttet, men man kan jobba med traven avsutten som en del av träningen. Sen beror det ju på hur obalanserad hästen är, om man är rädd att hästen ska slå på sig eller trampa av en sko trots boots så kan avsuttet vara en väg framåt.
 
Ingen säger att man måste undvika att träna trav uppsuttet, men man kan jobba med traven avsutten som en del av träningen. Sen beror det ju på hur obalanserad hästen är, om man är rädd att hästen ska slå på sig eller trampa av en sko trots boots så kan avsuttet vara en väg framåt.
Ah ok jag förstår, blev orolig att jag tränat fel, jag använder även senskydd fram beroende på vad vi ska träna. Min häst lägger sig i pass ibland när man ska fatta galopp speciellt från trav och jag vet att innan jag köpte honom så slog han i ena underbenet så det blödde när de skulle träna passen så min tränare har sagt att det kan vara bra att skydda så han inte blir rädd för passen om det skulle hända igen.
 
Ah ok jag förstår, blev orolig att jag tränat fel, jag använder även senskydd fram beroende på vad vi ska träna. Min häst lägger sig i pass ibland när man ska fatta galopp speciellt från trav och jag vet att innan jag köpte honom så slog han i ena underbenet så det blödde när de skulle träna passen så min tränare har sagt att det kan vara bra att skydda så han inte blir rädd för passen om det skulle hända igen.
Jag anade att det handlade om att du funderade i de banorna. Låter klokt med senskydd om han kan slå på sig på det sättet. Sen är det ju så att folk gör olika och du har säkert valt tränare klokt så du kan säkert lita på dem och deras omdöme. Islandshästar är ju dessutom ganska olika så olika hästar kan behöva väldigt olika träning, inte minst i utbildnings- eller uppbyggnadsfas.
 
Jag har haft boots, (inte viktboots alltså) på hästar som smider, tycker det har funkat tills de är mer balanserade :) Sen kanske du kan träna traven lös, alltså typ vid longering/löslongering för att stärka.

Sen borde ju hästen bli mer välbalanserad av att den blir starkare generellt så det kan nog lösa sig ändå, även om du inte tränar så mycket trav.
Tack för svar och tack även @crazyrabbitlady! Jag har neoprenboots utan vikter fram men han klonkar i ändå. Ska prova att träna traven avsuttet!
 
Jag hade inte ridit ökad trav förrän traven är stabil.
Cavaletti samt öka och minska skritt till hästen kan det i en öppen men i bärande form.
Sen trav öka och minska fart till hästen gör det bekvämt i öppen i bärande form och får ordning på benen.
På rakt spår så hästen inte kommer undan med att kompensera med att skjuta ut en bog.
Samma i resterande gångarter.
Ingen ide att låta hästen skjuta sig fram i slängtrav och slå sig på benen i stället för att bära sig.
 
Jag hade inte ridit ökad trav förrän traven är stabil.
Cavaletti samt öka och minska skritt till hästen kan det i en öppen men i bärande form.
Sen trav öka och minska fart till hästen gör det bekvämt i öppen i bärande form och får ordning på benen.
På rakt spår så hästen inte kommer undan med att kompensera med att skjuta ut en bog.
Samma i resterande gångarter.
Ingen ide att låta hästen skjuta sig fram i slängtrav och slå sig på benen i stället för att bära sig.
En bra poäng. Det är lite samma i alla gångarter, börja med att jobba där det är enklast och stärka där och sen utöka zonen av hastigheter som funkar. Typ.
 
När det gäller tränare inom Islandshästar så är det få som tränar styrka och bärighet. Oftast fullt ös eller nöta på volt utan att se om hästen bär sig eller om ryttare/ häst jobbar rätt. Finns några riktigt bra tränare som bygger upp hästen efter dennes förmåga och utbildningskurva. Men det tar längre tid och blir givetvis mindre "framgångar" på kort sikt. Finns många som är väldigt bra på att få hästen att lyfta på benen i fullt ös. Samt de som inte är bra på något av detta men tar bra betalt. Tränare kan vem helst kalla sig.
 
När det gäller tränare inom Islandshästar så är det få som tränar styrka och bärighet. Oftast fullt ös eller nöta på volt utan att se om hästen bär sig eller om ryttare/ häst jobbar rätt. Finns några riktigt bra tränare som bygger upp hästen efter dennes förmåga och utbildningskurva. Men det tar längre tid och blir givetvis mindre "framgångar" på kort sikt. Finns många som är väldigt bra på att få hästen att lyfta på benen i fullt ös. Samt de som inte är bra på något av detta men tar bra betalt.
Jag tycker nog att det finns alltfler tränare som tänker styrka och bärighet, men visst finns det fortsatt de som mest jobbar mot höga knälyft och fart.
 
När det gäller tränare inom Islandshästar så är det få som tränar styrka och bärighet. Oftast fullt ös eller nöta på volt utan att se om hästen bär sig eller om ryttare/ häst jobbar rätt. Finns några riktigt bra tränare som bygger upp hästen efter dennes förmåga och utbildningskurva. Men det tar längre tid och blir givetvis mindre "framgångar" på kort sikt. Finns många som är väldigt bra på att få hästen att lyfta på benen i fullt ös. Samt de som inte är bra på något av detta men tar bra betalt. Tränare kan vem helst kalla sig.
Nu har jag kanske lyckats hitta ett ovanligt bra exemplar (av tränare), men han brukar säga att man bör rida minst 70% av tiden i det han kallar "jobbform", vilket oftast då är tölt eller trav i ganska långsamt tempo med lång överlinje och god bärighet, upp till 20% av tiden i tävlingsform, alltså det mer flashiga med mer "tryck" (utan att tappa överlinjen) och så resterande 10% lite mer experimentellt där man utmanar sig själv och hästen och hittar på nya saker. Den här tränaren är utbildad på Hólar, så är tränare på riktigt, och han jobbar ju då efter metoderna han ursprungligen lärt sig där. Jag vill tro att det är så "riktiga" tränare jobbar, och jag tycker ju att man som ryttare har skyldigheten mot sig själv och hästen att ta reda på vad det är för tränare man har - det kostar ju oavsett en hel del pengar! Och det är ju inte givet att någon som själv har haft framgångar som ryttare, men inte har tränarutbildning, är bra som tränare.
 
Jag hade inte ridit ökad trav förrän traven är stabil.
Cavaletti samt öka och minska skritt till hästen kan det i en öppen men i bärande form.
Sen trav öka och minska fart till hästen gör det bekvämt i öppen i bärande form och får ordning på benen.
På rakt spår så hästen inte kommer undan med att kompensera med att skjuta ut en bog.
Samma i resterande gångarter.
Ingen ide att låta hästen skjuta sig fram i slängtrav och slå sig på benen i stället för att bära sig.
Skjuta sig fram istället för att bära sig, precis så har jag upplevt det utan att kunna formulera det så bra! Tack för tips på övningar :) Min häst tappar gärna ryggen och vevar på med stora frambensrörelser så vi behöver verkligen traggla på med det här med aktiv överlinje och självbärighet överlag.
 
Jag tycker alltid det är bra att titta på tränares egna hästar hur de arbetar och hur tränaren rider, samt vad för utbildning de har, tex är min huvudtränare utbildad islandshäst på Wången ridlärare level 2 och har bra pris också 300:-/30 min lektion (+ en gratislektion vid köp av 10).
 
Jag tycker alltid det är bra att titta på tränares egna hästar hur de arbetar och hur tränaren rider, samt vad för utbildning de har, tex är min huvudtränare utbildad islandshäst på Wången ridlärare level 2 och har bra pris också 300:-/30 min lektion (+ en gratislektion vid köp av 10).
Jäklar vad billigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 133
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 303
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 290
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp