Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många kg hö ger ni per dag?
Nyligen, innan kylan slog till fick de fyra +vinterbete. Nu gissar jag att stallägaren lagt på ett kilo till. Min stora tjej får alltid extra de timmar jag är där, då får hon så mycket hon orkar under den tiden.
Hur broddar ni? Min hovslagare kommer idag men säger han bara har skor med två broddhål och att det är bra. Islandshovslagare. Blev rekommenderad fyra broddar i varje sko av stallägaren pga dåligt grepp i uppförsbackar med endast traktbrodd. Vi har oundvikliga långa och branta backar om man rider ut och även backar till och från hans hage och i hagen.
Jag föredrar helt klart fyra broddar, tycker greppet blir för dåligt med bara två, även om det ska vara snällare mot kotorna. Vi har knappt en backe där jag står, men tycker inte två brodd är bra nog.
 
Nyligen, innan kylan slog till fick de fyra +vinterbete. Nu gissar jag att stallägaren lagt på ett kilo till. Min stora tjej får alltid extra de timmar jag är där, då får hon så mycket hon orkar under den tiden.

Jag föredrar helt klart fyra broddar, tycker greppet blir för dåligt med bara två, även om det ska vara snällare mot kotorna. Vi har knappt en backe där jag står, men tycker inte två brodd är bra nog.
Känns som jag inte har något val nu för att få på snösulor och några brodd på direkten, han säger alla hans kunder har 2 brodd och det är bra, har inga broddhål alls i nuvarande skorna och det är glashalt ute + kramsnö som bygger styltor så nåt måste på idag om jag ens ska våga släppa i hagen 😟 Hade velat ha 4 … föreslog han kunde borra hål men han svarade inte på det mer än att 2 är bra. 😕
 
men jag får väl testa med 2 brodd då, bra om snällare mot kotorna och om det funkar med 2 så 🤷‍♀️ 😬
 
Hur broddar ni? Min hovslagare kommer idag men säger han bara har skor med två broddhål och att det är bra. Islandshovslagare. Blev rekommenderad fyra broddar i varje sko av stallägaren pga dåligt grepp i uppförsbackar med endast traktbrodd. Vi har oundvikliga långa och branta backar om man rider ut och även backar till och från hans hage och i hagen.
2 i varje. Har aldrig haft fler. Nu är det inte mycket backar där vi är men i förra stallet var det rejält backigt både i hagar och ridvägar. Det har funkat med 2 för oss.
 
Det blev två i varje sko (såklart, han hade ju inte de med 4 hål, han skodde dock en islandshäst och en storhäst på vårt stall samtidigt och storhästen hade han skor till med 4 broddhål). Så som han förklarade kände jag mig nöjd med 2 ändå, punkttrycket inte bra med 4, så små hovar som min har blir också dåligt med 4 brodd tydligen (glömt anledningen), hans erfarenhet endast istölt behöver 4 brodd, han har ridit på naturis på island med 2 brodd normalt men på slipad isbana behövs 4 brodd. Det gick i alla fall bra att träna efteråt (han är också tränare men vi har inte träning för honom förens om lite över en vecka, men han sa det såg bra ut! 😀 och det kändes jättebra idag!) och inget halkande på väg till hagen eller i hagen så vitt jag såg, sen anpassar jag min ridning på vintern också, är det hårdfruset så rider jag försiktigt även med brodd. Jag tror och hoppas det ska bli bra så här!
 
Fick akuttid hos hovis idag tack vare en avbokning. Min häst får alltid gigantiska snöstyltor, så sulorna kom på i sista sekunden.jag har 2 Brodd. Hovslagaren berättade att förra vintern så var det många hästar som fick besöka vetrinären med kotproblem pga 4 broddar. Det hörde han idag på kliniken, det var tydligen lång tid med halt underlag förra vintern. Så 4 brodd skulle jag endast sätta dit vid extremt väglag. Så jag håller mig till paddock dom dagarna.
 
Hur många kg hö ger ni per dag?
Lilla tjocka hästen får ca 4,5 kg, stora hästen i bra hull får ca 5,5 kg. Sen har de fri tillgång på halm som de äter en hel del av.
Hur broddar ni? Min hovslagare kommer idag men säger han bara har skor med två broddhål och att det är bra. Islandshovslagare. Blev rekommenderad fyra broddar i varje sko av stallägaren pga dåligt grepp i uppförsbackar med endast traktbrodd. Vi har oundvikliga långa och branta backar om man rider ut och även backar till och från hans hage och i hagen.
Jag hade förr bara traktbrodd, men sen flyttade jag till en annan del av Sverige med mer vinter och där hade alla fyra broddar. Jag testade och har inte velat gå tillbaka till bara traktbrodd (även sen jag flyttade tillbaka söderut). Jag märker skillnad på den häst som jag tidigare bara hade traktbrodd på, han fick längre och mer avslappnade steg när han fick fyra brodd och bättre fäste.
 
Vi har också ridhus med fibersand, vet nån hur det är det med broddar på sånt underlag?
 
Idag när solen tittade fram red jag ut ”ordentligt” för att testa broddarna, började lite försiktigt, stöttade efter känsla men lät han reglera skritten själv och allt gick bra i de första stora branta backarna, så vi provade lite trav och tölt sen, och när han förstod att mer erbjöds än lugn skritt blev det åka av 🤩 Ishästen ville visa att is och snö är hans element! Han är alltid säker på foten men detta var imponerande, hur ser han hur stenarna ligger under snön?! Det blev i princip helt som vanligt med galopp i vissa uppförsbackar och tydligen funkade underlaget/broddarna utmärkt, idag i alla fall, han slant inte en gång och då är det inte långt ifrån vertikala partier (skritt på det brantaste). Stallägaren var skeptiskt innan jag red när jag berättade vi endast fått traktbroddar, våran skog är liksom ett vindlande nätverk av stigar upp och ner berg. Går inte att undvika. Men det gick så bra 😍
 
Idag när solen tittade fram red jag ut ”ordentligt” för att testa broddarna, började lite försiktigt, stöttade efter känsla men lät han reglera skritten själv och allt gick bra i de första stora branta backarna, så vi provade lite trav och tölt sen, och när han förstod att mer erbjöds än lugn skritt blev det åka av 🤩 Ishästen ville visa att is och snö är hans element! Han är alltid säker på foten men detta var imponerande, hur ser han hur stenarna ligger under snön?! Det blev i princip helt som vanligt med galopp i vissa uppförsbackar och tydligen funkade underlaget/broddarna utmärkt, idag i alla fall, han slant inte en gång och då är det inte långt ifrån vertikala partier (skritt på det brantaste). Stallägaren var skeptiskt innan jag red när jag berättade vi endast fått traktbroddar, våran skog är liksom ett vindlande nätverk av stigar upp och ner berg. Går inte att undvika. Men det gick så bra 😍
Fint att det gick bra! Vi har också nästan bara steniga backar, många branta sådana, och har alltid klarat oss med traktbrodd utan problem 😊
 
Har redan ridit ett pass imorse på banan (som idag också har saltats) men nu ikväll ska jag prova nytt bettlöst träns på en barbackatur ut, det har ju gått så lugnt med grimma men en grimma sitter ju inte riktigt så bra för ridning tänkte jag så köpte ett Karlslund bettlöst. Jag är inte helt säker men tror det fördelar trycket lite jämnare än grimma? Det har remmar korsvis under, som löper genom ringar i nosgrimman. Får se om han gillar det 😊
 
Hur gör ni med att brodda av och på? Jag hade ärligt talat tänkt låta de sitta till nästa skoning om det förblir fruset, men har stallkamrat som broddar av och på varje dag tydligen, brodd i hage, inte brodd i stallet, brodd uteritt, inte brodd paddock och ridhus.
 
Hur gör ni med att brodda av och på? Jag hade ärligt talat tänkt låta de sitta till nästa skoning om det förblir fruset, men har stallkamrat som broddar av och på varje dag tydligen, brodd i hage, inte brodd i stallet, brodd uteritt, inte brodd paddock och ridhus.
Broddarna sitter på när jag väl satt dit dem, om det inte blir barmark. Brukar hålla koll så de inte blir för slitna (då går de inte att få bort) och byter då ut den eller de broddarna som slitits ut.
 
Hur gör ni med att brodda av och på? Jag hade ärligt talat tänkt låta de sitta till nästa skoning om det förblir fruset, men har stallkamrat som broddar av och på varje dag tydligen, brodd i hage, inte brodd i stallet, brodd uteritt, inte brodd paddock och ridhus.
Nu lät jag min ha traktbroddar kvar fram, tar av dem bak. Än så länge är det inte så halt i hagen (bara någon cm snö) men det har varit fruset i marken länge så jag är rädd att det kan bli halt på vissa ställen ändå framöver. Sen rider jag ut så mycket nu att jag verkligen inte orkar brodda av och på runt om varje dag.

Ni som låter broddarna sitta kvar, hur gör ni med hagkompisar? Nu får min stå själv pga hagkompisens ägare ville inte ha dem ihop pga skaderisken av broddarna. Just nu kan jag ju låta honom gå utan brodd, men blir det mer snö måste han ha brodd för att fästa snösulorna. Går era själva om de har brodd på i hagen?
 
Nu lät jag min ha traktbroddar kvar fram, tar av dem bak. Än så länge är det inte så halt i hagen (bara någon cm snö) men det har varit fruset i marken länge så jag är rädd att det kan bli halt på vissa ställen ändå framöver. Sen rider jag ut så mycket nu att jag verkligen inte orkar brodda av och på runt om varje dag.

Ni som låter broddarna sitta kvar, hur gör ni med hagkompisar? Nu får min stå själv pga hagkompisens ägare ville inte ha dem ihop pga skaderisken av broddarna. Just nu kan jag ju låta honom gå utan brodd, men blir det mer snö måste han ha brodd för att fästa snösulorna. Går era själva om de har brodd på i hagen?
Vi har en lugn flock och alla har brodd fram i hagen just nu. Alla ägare ser större risker med fläkskador än broddskador.
 
Jag har förresten tekniskt sett haft en skada av brodd. Häst som trampat sig med brodd. Det var inte ett roligt sår och det tog tid innan det läkte men har man en häst som är sån så är det ju enkelt att använda skyddsboots.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 360
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 351
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp