Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag har också sett ridkjolarna i ull! Vill gärna testa en, men är osäker på fladdret där också. De jag tittat på är designade i Norge så vinterväder klarar de ju av, men vinden i Skåne är inte att leka med :arghh:
Jag har häst nära vatten på västkust. Det blåser alltid. Så jag känner med dig.

Jag har sett någon på instagram som gör måttbeställda. Minns inte vem nu bara. Då kan man ju göra hur många anpassningar som helst om man vill. Men det lär ju kosta därefter med.
 
Måste brodda mina ikväll. Gick inte att rida på grusvägen igår utan jag och dottern fick ta åkrarna 😅 Yngsta hästen är nu igång efter vilan. Jag tog en tur i lördags och igår fick dottern rida så tog jag min äldsta och minishettisen som handhäst.
 
Har insett att S är en långsam-ätare och att hans hagkompis absolut inte är en långsam-ätare 🙄 när alla andra äter frukosthö i hagen går S och pillar på annat, typ tuggar sönder kastanjer eller pillar i sig det lilla lilla gräs som finns kvar. Sen finns det ju inget hö kvar och på eftermiddagen blir han då riktigt kall om det regnar eller är fuktigt.

Själva hömängden kan jag reglera inne, men jag vill ju inte att han ska frysa om ryggen. Har börjat fundera på att köpa ett täcke trots allt. Har ni regntäcke på era? Vilket märke och modell brukar passa? Har kikat på horseware autumn series, någon som testat?
 
Har insett att S är en långsam-ätare och att hans hagkompis absolut inte är en långsam-ätare 🙄 när alla andra äter frukosthö i hagen går S och pillar på annat, typ tuggar sönder kastanjer eller pillar i sig det lilla lilla gräs som finns kvar. Sen finns det ju inget hö kvar och på eftermiddagen blir han då riktigt kall om det regnar eller är fuktigt.

Själva hömängden kan jag reglera inne, men jag vill ju inte att han ska frysa om ryggen. Har börjat fundera på att köpa ett täcke trots allt. Har ni regntäcke på era? Vilket märke och modell brukar passa? Har kikat på horseware autumn series, någon som testat?
Har två halvklippta damer, de täckas aldrig (men jag äger täcken om behovet skulle uppstå). :)

Fryser din? Antar att han är oklippt över ryggen och då ska det mycket till att de blir kalla (finns givetvis frusna undantag). Det är mycket sällan de blir blöta in på huden, oftast är de bara blöta på ”ytan” och varma och torra på huden.
 
Har två halvklippta damer, de täckas aldrig (men jag äger täcken om behovet skulle uppstå). :)

Fryser din? Antar att han är oklippt över ryggen och då ska det mycket till att de blir kalla (finns givetvis frusna undantag). Det är mycket sällan de blir blöta in på huden, oftast är de bara blöta på ”ytan” och varma och torra på huden.
Igår regnade det hela dagen och var nog bara någon plusgrad ute och rätt mycket blåst. När han kom in stod han och skakade och var märkbart spänd i ryggen. Fick lägga på en ullfilt. Så jag tror att när det är ihållande regn och fukt i kombination med att han gör annat än att få i sig energi som gör att han fryser. Hade gärna sett att han fick i sig mer hö för att hålla värmen uppe under såna väderförhållanden, men det går sådär.

Blir det bara kallare och snö istället för regn tror jag pälsen kommer göra jobbet bra! Men här i södra Skåne är det inte riktig vinter särskilt länge 😬
 
Igår regnade det hela dagen och var nog bara någon plusgrad ute och rätt mycket blåst. När han kom in stod han och skakade och var märkbart spänd i ryggen. Fick lägga på en ullfilt. Så jag tror att när det är ihållande regn och fukt i kombination med att han gör annat än att få i sig energi som gör att han fryser. Hade gärna sett att han fick i sig mer hö för att hålla värmen uppe under såna väderförhållanden, men det går sådär.

Blir det bara kallare och snö istället för regn tror jag pälsen kommer göra jobbet bra! Men här i södra Skåne är det inte riktig vinter särskilt länge 😬
Behöver hästen täcke så ska de ju givetvis ha det :) Bucas och Amigo har varit mina favoriter beroende på vilken häst jag haft.
 
100 gr täcke tycker jag är lagom till spårklippta hästar i dåligt väder så här års. Finns ingen anledning till att hästen ska stå och frysa i hagen när det regnar och blåser. Fryser dom så är det inte säkert att dom slutar frysa bara för att det finns hö. Dom är ju fortfarande blöta. Min förra häst frös så att han inte kunde äta när han stod utanför ligghallen/ boxen i ösregnet. Han var ensam i hagen så det var inte problemet.
 
100 gr täcke tycker jag är lagom till spårklippta hästar i dåligt väder så här års. Finns ingen anledning till att hästen ska stå och frysa i hagen när det regnar och blåser. Fryser dom så är det inte säkert att dom slutar frysa bara för att det finns hö. Dom är ju fortfarande blöta. Min förra häst frös så att han inte kunde äta när han stod utanför ligghallen/ boxen i ösregnet. Han var ensam i hagen så det var inte problemet.
Ja det är klart. Man vill ju att de inte ska börja frysa från första början.

Jag köper nog ett regntäcke med en tunn liner till. Får mäta lite imorgon, förhoppningsvis blir det snabb leverans sen!
 
Jag har inte sett min häst frysa ännu men jag har svettäcken med och utan hals för efter träning när han är blöt av svett, då svampar jag och så får han torka med täcke en stund. Det har varit torrt ute sen vi fick minusgrader så där har han inte behövt täcke ännu men jag har regntäcken med och utan hals och ett regntäcke med förlängd hals med fleece på insidan om det skulle behövas. Håller han sig bara torr tror jag inte något regelrätt vintertäcke kommer att behövas med den klippningen han har.

Jag har läst att inget extra foder behövs om det är inom -15 grader, men extra foder á 300 gram per varje grad under -15 bör ges, men det är nog inget jag kommer behöva tänka på då det vore ovanligt att det är så kallt här. (Inte riktat till dig fazeem, förstår att det är den vanliga frukosten han inte får i sig). Kan han äta sin frukost inne eller står han på lösdrift?
 
Jag har inte sett min häst frysa ännu men jag har svettäcken med och utan hals för efter träning när han är blöt av svett, då svampar jag och så får han torka med täcke en stund. Det har varit torrt ute sen vi fick minusgrader så där har han inte behövt täcke ännu men jag har regntäcken med och utan hals och ett regntäcke med förlängd hals med fleece på insidan om det skulle behövas. Håller han sig bara torr tror jag inte något regelrätt vintertäcke kommer att behövas med den klippningen han har.

Jag har läst att inget extra foder behövs om det är inom -15 grader, men extra foder á 300 gram per varje grad under -15 bör ges, men det är nog inget jag kommer behöva tänka på då det vore ovanligt att det är så kallt här. (Inte riktat till dig fazeem, förstår att det är den vanliga frukosten han inte får i sig). Kan han äta sin frukost inne eller står han på lösdrift?
Jag släpper ut mina svettiga faktiskt och då blir den ena väldigt svettigt :) Aldrig sett någon av dem frysa.
 
Jag släpper ut mina svettiga faktiskt och då blir den ena väldigt svettigt :) Aldrig sett någon av dem frysa.
Det var skönt att höra för jag har hittills tagit av svettäcket innan jag åker på kvällen även om han inte är torr än för jag tänkte han blir för varm på natten i stallet i täcke!
 
Så länge det inte regnar så är det inga problem att släppa ut en svettig häst, beror väl lite på hur svettig.
Men att rida en regnblöt häst svettig sen släppa ut den i hagen i ösregnet och åka från stallet.
Då kan man omöjligt svara på om hästen fryser efter ett tag. Det var häst i förra stallet som utsattes för just detta frekvent på lösdrift. Han frös så han skakade. Påtalade man det fick man en utskällning eftersom det var en islandshäst. Personen i fråga red hästen i alla väder red den svettig och åkte hem direkt. Vid dåligt väder blev den dessutom dålig i magen. Kolik och ett par dagar på Slöinge en gång. Man får utgå efter häst och förutsättningar.
 
Jag har inte sett min häst frysa ännu men jag har svettäcken med och utan hals för efter träning när han är blöt av svett, då svampar jag och så får han torka med täcke en stund. Det har varit torrt ute sen vi fick minusgrader så där har han inte behövt täcke ännu men jag har regntäcken med och utan hals och ett regntäcke med förlängd hals med fleece på insidan om det skulle behövas. Håller han sig bara torr tror jag inte något regelrätt vintertäcke kommer att behövas med den klippningen han har.

Jag har läst att inget extra foder behövs om det är inom -15 grader, men extra foder á 300 gram per varje grad under -15 bör ges, men det är nog inget jag kommer behöva tänka på då det vore ovanligt att det är så kallt här. (Inte riktat till dig fazeem, förstår att det är den vanliga frukosten han inte får i sig). Kan han äta sin frukost inne eller står han på lösdrift?
Nej så kallt blir det aldrig här tack och lov. Men å andra sidan känns nästan 0-gradigt regn och kraftig blåst kallare än riktig vargavinter ibland 🥶
Att stå inne och äta frukost är säkert bättre för hans del, men han äter såpass långsamt att ingen som har morgonpasset i stallet kan vänta så länge på att han ska äta upp :( ibland är till och med kvällshöet kvar på morgonen för han helt enkelt hellre pillar med annat efter en stund. Men än så länge håller han hullet så vi avvaktar lite med att han ska äta allt separat. Han får ha på sig ett täcke med fyllning över ryggen när det är som mest rusk ute till att börja med!
 
Nej så kallt blir det aldrig här tack och lov. Men å andra sidan känns nästan 0-gradigt regn och kraftig blåst kallare än riktig vargavinter ibland 🥶
Att stå inne och äta frukost är säkert bättre för hans del, men han äter såpass långsamt att ingen som har morgonpasset i stallet kan vänta så länge på att han ska äta upp :( ibland är till och med kvällshöet kvar på morgonen för han helt enkelt hellre pillar med annat efter en stund. Men än så länge håller han hullet så vi avvaktar lite med att han ska äta allt separat. Han får ha på sig ett täcke med fyllning över ryggen när det är som mest rusk ute till att börja med!
Min ena tjej är en långsam-ätare som gärna lallar omkring och gör annat när det är matdags, jag fodrar på henne extra med både hö och kraft när behovet finns. Hon får antingen extra av stallägaren under dagen (släpps i egen hage) eller får av mig de timmar jag är i stallet (har en häst till så blir några timmar att äta extra på).
 
Min häst gillar See food, allt han ser ska ned i magen snabbt. Så han är fet men på väg ner.
Jättejobbigt.
Man kan ju prova att ge något som ligger nära grovfoder i sammansättning tex Betfiber Mash och lägga i äpplen och morötter och se om det är mer tilltalande än att ge extra hö. Äter dom inte mer en än viss mängd hö så är det ingen ide att ge det för att sedan slänga det som inte äts upp.
 
Nej så kallt blir det aldrig här tack och lov. Men å andra sidan känns nästan 0-gradigt regn och kraftig blåst kallare än riktig vargavinter ibland 🥶
Att stå inne och äta frukost är säkert bättre för hans del, men han äter såpass långsamt att ingen som har morgonpasset i stallet kan vänta så länge på att han ska äta upp :( ibland är till och med kvällshöet kvar på morgonen för han helt enkelt hellre pillar med annat efter en stund. Men än så länge håller han hullet så vi avvaktar lite med att han ska äta allt separat. Han får ha på sig ett täcke med fyllning över ryggen när det är som mest rusk ute till att börja med!
Min häst var svår att få i höet i början när han kom, fick aldrig i honom samma mängd som han fått på förra stället. Han åt helt enkelt inte upp, men höll hullet bra ändå. Sen gick han på bete och då kom lite överhull istället. Nu åtta månader senare äter han allt han erbjuds, tänker att han kan ha varit lite stressad i början och därför inte hade ro att äta.
 
Hur broddar ni? Min hovslagare kommer idag men säger han bara har skor med två broddhål och att det är bra. Islandshovslagare. Blev rekommenderad fyra broddar i varje sko av stallägaren pga dåligt grepp i uppförsbackar med endast traktbrodd. Vi har oundvikliga långa och branta backar om man rider ut och även backar till och från hans hage och i hagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 023
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 292
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 109
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp