Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red vi utomhus! Målet var att komma till grannstallet och rida på deras ridbana, antingen att vi gick eller red dit. Jag satt upp vid stallet och skrittade iväg. Vi får rida längs en cykelbana/motionsspår i några hundra meter för att komma till grannstallet och där kommer det alla möjliga motionärer. Snabba cyklar, barnfamiljer på cyklar, personer på rullskidor och ja... Allt som inte är bilar och större fordon :p

Efter en bit på cykelvägen kom en person på rullskidor upp bakom oss och det flög S iväg för. Förståeligt! Fick stopp fort och satt av. Sen väntade vi tills rullskidoåkaren kommit förbi och så fick han massa godis :D upp igen och så skrittade vi vidare. Vi mötte snabba cyklar och personer på rullskidor och det var inga problem då. Stannade lite här och där och gav godis. Sen precis innan vi kom till grannstallet blev det lite mycket med mötande motionärer, hundar, prassel i buskarna och allmänt tjatter att jag satt av och gick sista biten. Jag spände mig och kände att jag inte alls var till hjälp på hans rygg.

Väl framme vid grannstallet red vi ett dunderpass där han till slut kom till ro och hade ett superfint fokus :love:

20230404_180519.jpg
 
Hittade Ægir i hagen med blodigt ben i hagen igår... igen.... suck. Säkert tredje-fjärde gången i vinter som han slår upp små sår på benen (olika ställen varje gång, tror vi får skylla på skogshagen som innehåller så mkt kul men också risker då såklart), hittills har det gått bra men jag blir så himla nervös varje gång.

Jag rengör noga, känner efter värme/svullnad och använder zinksalva i såret. Problemet är att zinksalvan nästan sitter för bra, den är svår att tvätta bort för att kolla såret. Hur gör ni med sånt? Låter salvan sitta kvar eller tvättar bort allt dagligen och sätter på nytt?
 
Hittade Ægir i hagen med blodigt ben i hagen igår... igen.... suck. Säkert tredje-fjärde gången i vinter som han slår upp små sår på benen (olika ställen varje gång, tror vi får skylla på skogshagen som innehåller så mkt kul men också risker då såklart), hittills har det gått bra men jag blir så himla nervös varje gång.

Jag rengör noga, känner efter värme/svullnad och använder zinksalva i såret. Problemet är att zinksalvan nästan sitter för bra, den är svår att tvätta bort för att kolla såret. Hur gör ni med sånt? Låter salvan sitta kvar eller tvättar bort allt dagligen och sätter på nytt?
Jag har använt zinkspray och den sitter ju också som berget, men tänker att den nog är enklare att få bort än salva? Vid mugg har jag tvättat bort det dagligen.
 
Jag har använt zinkspray och den sitter ju också som berget, men tänker att den nog är enklare att få bort än salva? Vid mugg har jag tvättat bort det dagligen.
Jag får kanske köpa det, man vill ju ändå ha skyddet från zink när såret sitter som det gör. Har haft sån spray innan och den funkar ju bra, ja! Tvättar du bort med bara vatten eller har du även någon tvål eller liknande?
 
Jag får kanske köpa det, man vill ju ändå ha skyddet från zink när såret sitter som det gör. Har haft sån spray innan och den funkar ju bra, ja! Tvättar du bort med bara vatten eller har du även någon tvål eller liknande?
Jag tror jag har tvättat bort med schampo/tvål när jag använt det, har mest blivit till mugg och då blir det ändå tvätt med schampo. Eftersom det blir en tunnare hinna snarare än "salvklump" tycker jag det är lätt att få bort om man gnuggar lite. Oklart hur det går att få bort med annat än tvål, minns inte om klorhexidinlösning gick igenom.
 
Idag red vi utomhus! Målet var att komma till grannstallet och rida på deras ridbana, antingen att vi gick eller red dit. Jag satt upp vid stallet och skrittade iväg. Vi får rida längs en cykelbana/motionsspår i några hundra meter för att komma till grannstallet och där kommer det alla möjliga motionärer. Snabba cyklar, barnfamiljer på cyklar, personer på rullskidor och ja... Allt som inte är bilar och större fordon :p

Efter en bit på cykelvägen kom en person på rullskidor upp bakom oss och det flög S iväg för. Förståeligt! Fick stopp fort och satt av. Sen väntade vi tills rullskidoåkaren kommit förbi och så fick han massa godis :D upp igen och så skrittade vi vidare. Vi mötte snabba cyklar och personer på rullskidor och det var inga problem då. Stannade lite här och där och gav godis. Sen precis innan vi kom till grannstallet blev det lite mycket med mötande motionärer, hundar, prassel i buskarna och allmänt tjatter att jag satt av och gick sista biten. Jag spände mig och kände att jag inte alls var till hjälp på hans rygg.

Väl framme vid grannstallet red vi ett dunderpass där han till slut kom till ro och hade ett superfint fokus :love:

Visa bifogad fil 115998
Grymt imponerad, heja dig! Vad fint ni verkar finna er tillrätta på nya stallet 💖
 
Igår togs vargtänderna bort på min häst, allt gick så bra 😊 Det visade sig att han var ganska sårig i kinderna på bägge sidor (alltså inga öppna sår men små svarta prickar så man kunde se att tänderna orsakat obehag) och veterinären trodde det var mer troligt att det är detta jag började märka av, än att det var vargtänderna som orsakat honom obehag. Hans tänder slipades senast vid besiktningen ca 10 månader sen, så rekommendationen var att kolla hans tänder om ca 10 månader igen ifall han behöver slipas så lite oftare än en gång per år, så kanske det inte kommer vara men värt att se om ett mönster visar sig. Vi tog hursomhelst bort vargtänderna ändå, veterinären spekulerade om att de kanske ”tagits bort” förut genom att de bröts av 😟 Inte bekräftat men bara tanken är vidrig. Pratade inte mer med vet om det så efteråt blev jag full av frågor när jag nämnde det till min tränare, liksom skulle det varit på Island då eller Sverige? Gör vissa vet så med vilje eller är det tänkt att dra ut men tanden bryts och de bara lämnar det så? Varför? 🥺

Nalle mår prima och vi ska träna bettlöst i 2 veckor. Tandkött läker snabbt men det längre in tar lite längre tid, vet förklarade att visst fuskar en del med läkningstiden och sticker bett i munnen efter en vecka, precis som en del tränar samma dag som sedering, men schysstare att vänta en dag, låta hästen återfå vätskebalansen osv efter sedering, och inte ha bett på två veckor även fast det inte märks någon smärta på hästen.

Igår fick han då vila och idag tänkte jag testa att löslongera honom för första gången (också min första gång heh vi får se hur det går, ska skärma av ridbanan och har fått lite råd).

Imorgon kommer equiterapeuten så det ska bli väldigt spännande och får se vad hon säger sen om när han och hur han ska tränas efter det. Annars är planen generellt träning med bettlösa tränset (Karlslund cross-under) tills vi kan ha bett igen, både på banan och uteritter (nog lite mer uteritter denna perioden och träna på lösa tyglar tölt), samt löslongering vissa dagar.
 
Det gick ju jättebra att löslongera! Han följer min röst väldigt bra, i skritt och trav så stannar han fint på volten eller vänder huvudet mot mig när han stannar, men i galoppen stannar han och vänder rumpan in för att direkt söka efter gräs i kanten på paddocken 🤪 Morotsbitarna i fickan tog slut precis innan det skedde så då blev det inte direkt nån träning på att stanna fint. Tog bilder och filmade och direkt märkte jag att jag smackar och gör gest med långspöet och använder rösten för att stanna honom men GLÖMMER allt som oftast det faktiska kommandot som ”traaaava” eller ”gaaaalopp” 🤦‍♀️ Så bättring på mig nästa gång, körde ett kort pass mest för att prova på och är så nöjd med nalle, mindre nöjd med mig själv. Men som jag fått tips var det verkligen Mycket lättare med avskärmad ridbana samt inte ha nån longerlina att hålla reda på. När detta sitter tror jag att jag kan börja med lina igen också så att jag kan longera när andra rider också men just nu för att lyckas med galoppen så var detta super 👍

Ingen aning om hur man skulle kunna få tölt dock men det känns kanske inte så viktigt, det kan jag träna uppsuttet.
 
Idag hade vi en härlig uteritt i vårsolen med sällskap. Jag utmanade mig själv och lillhästen genom att rida en för honom ny väg, där vi behövde ta oss igenom tuffare terräng. Jag har varit lite tveksam att ta ut honom i våra skogar som ställer krav på ridbarhet och lyhördhet då det är väldigt ojämnt och tufft bitvis, och lillhästen har varit lite väl kvick till egna beslut tidigare :p Men han var så duktig, och jätteglad! Pigg och framåt men var helt med på att vi gör det tillsammans.

Jag har även anmält oss till en tävling i vår och just nu är min målsättning att faktiskt rida för poäng för första gången, och inte "bara" rida för att göra upplevelsen så positiv som möjligt för oss (och inte diska oss). Kanske till och med sätta på boots i tölten och se om han kan vifta lite på tassarna. Men vi får se, mitt mod och mina ambitioner lär hinna ändra sig ett antal gånger innan det är dags.
 
Tränade båda mina på ridbanan igår. Otroligt att Laukur är såpass fin ändå med tanke på operation och evighetsrehab och nu varit riden lugnt och mest ut i snart 1 år :love:

Och Ljómi min pärla! Vi jobbar lite extra med att få flyt i tölt på volt, speciellt vänster har varit jobbigt men nu börjar det blir skillnad 🙏 Är anmäld till kurs för Filippa Montan och så ska jag anmäla oss till en tävling.

Finns lite filmklipp på insta från igår om man vill se. Lägger in en skärmdump från ett klipp på Ljómi.

D201D3E3-9F65-483A-B157-095E3194F6B9.png
 
Vi tog oss också ut i det fina vädret. Lite fascinerad att mitt lilla pass-sto ”plötsligt” växlar mellan tölt och trav som ingenting. Vet inte om hon nu, äntligen, som nybliven 21-åring börjat släppa lite på gasen och därför hittat fler växlar. Eller om det är för att hon mest ridits av sonen sista året, som är mycket lättare, men mer obalanserad, så hon därför fått samla ihop sig mer på egen hand.
Roligt är det i alla fall.
 
Jag har haft så mycket annat att göra den senaste tiden. Har knappt hunnit svara de som svarat på min medryttarannons på ett vettigt sätt och än mindre rida. Det hade verkligen varit fint att ha en medryttare såna här perioder.

Jag har iaf hunnit komma ut på några enstaka kortare ridturer i det fantastiskt fina vårvädret som vi har haft och om en vecka eller två så kommer jag kunna komma igång ordentligt igen. Vi behöver komma i bättre form inför kursen som jag anmälde oss till som ligger i början av juni 😄
 
Vad är er erfarenhet av bomlösa sadlar i stil med modellen från töltrider, karlslund osv? Ni vet den sorten som många tillverkare gör som liknar varandra.

Jag måste ha en vettig sadel till Mist. Superkort, svängd rygg. Varken vill eller kan lägga 30.000 på en ny sadel.
Vill egentligen inte ha en latexstoppad utan en med ull.
Just nu rider jag i barbackasadel. Men rida en het häst med det är värdelöst.

Har provat en töltrider heba på henne. Inte såld, men desperat.
Den såg stor ut på henne. Jag kan nog klämma ner mig i en 16”-16.5”.
 
Jag har provat en töltrider heba på förra medryttarhästen. Jag fick skapa en liten kil som höjde midjan på sadeln då hela mitt bäcken tippade framåt annars. Jag tyckte den var bekväm, men hästen hade en alldeles för takformad rygg för att en bomlös skulle passa öht. Så vi fick ge upp. Jag hade gärna provat en på S, men då med kortare knästöd och smalare midja än Heba.
 
Vad är er erfarenhet av bomlösa sadlar i stil med modellen från töltrider, karlslund osv? Ni vet den sorten som många tillverkare gör som liknar varandra.

Jag måste ha en vettig sadel till Mist. Superkort, svängd rygg. Varken vill eller kan lägga 30.000 på en ny sadel.
Vill egentligen inte ha en latexstoppad utan en med ull.
Just nu rider jag i barbackasadel. Men rida en het häst med det är värdelöst.

Har provat en töltrider heba på henne. Inte såld, men desperat.
Den såg stor ut på henne. Jag kan nog klämma ner mig i en 16”-16.5”.

Jag har haft en sån som reservsadel (Tönn gel) och tycker de är ganska trevliga. Det tar några gånger för mig att vänja mig vid rörelserna i den men sedan sitter jag ganska bra. Hästen trivdes också med den vad jag upplevde. Bomsadel har ju många fördelar som du inte får i bomlös men står valet mellan bomlös och barbackasadel så tycker jag gott du kan titta på en bomlös. :)
 
Vad är er erfarenhet av bomlösa sadlar i stil med modellen från töltrider, karlslund osv? Ni vet den sorten som många tillverkare gör som liknar varandra.

Jag måste ha en vettig sadel till Mist. Superkort, svängd rygg. Varken vill eller kan lägga 30.000 på en ny sadel.
Vill egentligen inte ha en latexstoppad utan en med ull.
Just nu rider jag i barbackasadel. Men rida en het häst med det är värdelöst.

Har provat en töltrider heba på henne. Inte såld, men desperat.
Den såg stor ut på henne. Jag kan nog klämma ner mig i en 16”-16.5”.
Jag har haft en Taur Gaiter (antingen II eller III, minns inte vad den hette, men den med korta knästöd). Hade den på min förra häst och tyckte den passade väldigt bra på honom. Han hade dock ganska rak rygg, åt det längre hållet för att vara islandshäst. Upplevde att det var lättare att "rensa bort" passtakt med en bomlös sadel och jag gillade att kunna känna hans rörelser mer än man gör i sadlar med stel bom. Dock så fick jag själv ont i ryggen. Inte så att jag direkt kopplade det till sadeln, men började få problem med ländryggen några månader efter att jag köpt sadeln, hade den ett par år och hade ryggproblem som kom och gick hela tiden, sålde sedan sadeln och efter 2-3 månader hade jag inte ont i ryggen längre och det har inte kommit tillbaka (bara ridit i bomsadel sedan dess, både hästen och sadeln såldes 2019).
 
Jag har provat en töltrider heba på förra medryttarhästen. Jag fick skapa en liten kil som höjde midjan på sadeln då hela mitt bäcken tippade framåt annars. Jag tyckte den var bekväm, men hästen hade en alldeles för takformad rygg för att en bomlös skulle passa öht. Så vi fick ge upp. Jag hade gärna provat en på S, men då med kortare knästöd och smalare midja än Heba.
Hennes rygg är muskelfattig baktill. Rätt takformad där.
Svår att få ordning på hennes rygg. Ridit i barbackasadeln långa perioder, men ingen tydlig förbättring. Klättrat till månen och tillbaka. Ger inget heller.
Tror galoppträning kan vara något. Galoppen är rätt svag. Men hon är ju så het nu efter en längre vila så den kan typ bara rida bortåt.
Hon skjuter iväg som en oljad blixt hemåt och i paddocken efter ett par fattningar.

När jag provade heban så var den som sagt stor på henne. För rak också. Men hur mycket anpassar de och följer ryggen?
För annars har jag ju samma problem med den som med min bomsadel. Dvs att den trycker fram och bak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 151
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 309
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp