Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
20230401_180505.jpg

Äntligen hagkompisar :love: S och min förra medryttarhäst (musblacken) fann varandra direkt precis som jag trodde. Nu är mitt samvete betydligt lugnare :heart
 
Jadu.. jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det mer än att han drar iväg :o han spänner upp sig när till exempel en bil kommer, steppar och sen verkligen drar han iväg i galopp. Och det går så fruktansvärt fort! Jag kan svänga men oftast är det ju ett dike mellan vägen och åkern och där är jag rädd att han går omkull om jag styr ut. Jag får stopp på honom om det exempelvis kommer en trädgård med staket som jag kan ta "spjärn" mot, liksom bryta rörelsen genom att styra mot det. Efter att jag brutit själva "sticket" (men han fortfarande galopperar) kan jag göra ett one rein stop. Innan dess går det liksom för fort för att jag ens ska våga svänga så skarpt.
Plockade bara dit sista inlägg, men ville kommentera hela din situation.

Först och främst, du är INTE ensam, du behöver inte skämmas för att du är rädd och det är du och ingen annan som avgör hur länge du ska kämpa!

Jag är rädd, och specifikt för att hästen ska dra. Skitläskigt! Jag har världens bästa och mest sympatiska tränare, som själv säger att hen själv inte är modig, men att hen löser det genom att tänka istället. Dvs ungefär inte utsätta sig för saker som inte funkar, analysera situationer och fatta kloka beslut och lyssna på sig själv. Jag är så glad för att ha en så ärlig tränare som inte får mig att skämmas för att jag är rädd. Man kan vara duktig ryttare och hästmänniska även om man är rädd!

Jag slår också ett slag för att hoppa av så fort det inte känns bra. Promenera en stund så får din kropp lugna ner sig lite och sen kan man om det känns bra hoppa upp igen, eller så går man hela vägen hem den gången. I ditt fall, om det är just på hemvägen som risken ökar, så hade jag bestämt på förhand var på hemvägen jag ska hoppa av och gå istället. Det gjorde jag med min häst när jag var som räddast, och då hade jag redan hoppat av och gått ett par gånger under själva ridturen också. Hästen vet inte varför du hoppar av, och kommer inte lära sig hyss av det.

Jag vet precis vad du menar med att one rein stop inte funkar om de hunnit få upp farten, det insåg jag med min första häst som också hade en tendens att dra, och han var nog lite som din, han gjorde det för att han kom på att han kunde. Men one rein stop är superbra på den typen av häst tycker jag, om man lyckas få till det innan de drar (och man har tränat innan i typ paddocken så hästen vet vad som krävs för att komma framåt igen). Våga testa när du känner att han laddar, jag tänker att man kan se det som en korrigering av beteendet "stänga av och sluta lyssna på ryttaren", och inte bara som ett nödstopp.

På min nuvarande "skenhäst" så är det absolut drivning och arbete som är lösningen, och att rida lite högerställd när han börjar koppla bort mig. Man får prova sig lite fram, och olika tips kan vara olika användbara vid olika tidpunkter. Jag klarade inte av att rida bort min nuvarande hästs spänningar när jag var som räddast, kroppen signalerade för mycket spänningar, då var det bara hoppa av och andas som gällde.

Ett annat tips som hjälpte oss var att ge en bit morot vid varje halt. Ja, det får bieffekten att hästen kan börja tvärstanna så fort du andas för att han tänker halt, men det kan man träna bort sen. Det minskar risken att bli hängande i tygeln och ger hästen positiva associationer till att lyssna på förhållningar.

Det här blev ju jättelångt, men jag känner verkligen med dig, och jag tror att du löser det här. Du verkar analytisk och mån om hästen, och har redan vidtagit åtgärder. Hoppas ditt nya stall har bra människor som kan tänka sig att skritta ut med dig (om det känns bättre). Och känner du en dag att du inte vill mer, då är det också helt okej och betyder inte att du misslyckats eller att det på annat sätt påverkar ditt värde som hästmänniska. Det är svårt med hästar. Lycka till!
 
Plockade bara dit sista inlägg, men ville kommentera hela din situation.

Först och främst, du är INTE ensam, du behöver inte skämmas för att du är rädd och det är du och ingen annan som avgör hur länge du ska kämpa!

Jag är rädd, och specifikt för att hästen ska dra. Skitläskigt! Jag har världens bästa och mest sympatiska tränare, som själv säger att hen själv inte är modig, men att hen löser det genom att tänka istället. Dvs ungefär inte utsätta sig för saker som inte funkar, analysera situationer och fatta kloka beslut och lyssna på sig själv. Jag är så glad för att ha en så ärlig tränare som inte får mig att skämmas för att jag är rädd. Man kan vara duktig ryttare och hästmänniska även om man är rädd!

Jag slår också ett slag för att hoppa av så fort det inte känns bra. Promenera en stund så får din kropp lugna ner sig lite och sen kan man om det känns bra hoppa upp igen, eller så går man hela vägen hem den gången. I ditt fall, om det är just på hemvägen som risken ökar, så hade jag bestämt på förhand var på hemvägen jag ska hoppa av och gå istället. Det gjorde jag med min häst när jag var som räddast, och då hade jag redan hoppat av och gått ett par gånger under själva ridturen också. Hästen vet inte varför du hoppar av, och kommer inte lära sig hyss av det.

Jag vet precis vad du menar med att one rein stop inte funkar om de hunnit få upp farten, det insåg jag med min första häst som också hade en tendens att dra, och han var nog lite som din, han gjorde det för att han kom på att han kunde. Men one rein stop är superbra på den typen av häst tycker jag, om man lyckas få till det innan de drar (och man har tränat innan i typ paddocken så hästen vet vad som krävs för att komma framåt igen). Våga testa när du känner att han laddar, jag tänker att man kan se det som en korrigering av beteendet "stänga av och sluta lyssna på ryttaren", och inte bara som ett nödstopp.

På min nuvarande "skenhäst" så är det absolut drivning och arbete som är lösningen, och att rida lite högerställd när han börjar koppla bort mig. Man får prova sig lite fram, och olika tips kan vara olika användbara vid olika tidpunkter. Jag klarade inte av att rida bort min nuvarande hästs spänningar när jag var som räddast, kroppen signalerade för mycket spänningar, då var det bara hoppa av och andas som gällde.

Ett annat tips som hjälpte oss var att ge en bit morot vid varje halt. Ja, det får bieffekten att hästen kan börja tvärstanna så fort du andas för att han tänker halt, men det kan man träna bort sen. Det minskar risken att bli hängande i tygeln och ger hästen positiva associationer till att lyssna på förhållningar.

Det här blev ju jättelångt, men jag känner verkligen med dig, och jag tror att du löser det här. Du verkar analytisk och mån om hästen, och har redan vidtagit åtgärder. Hoppas ditt nya stall har bra människor som kan tänka sig att skritta ut med dig (om det känns bättre). Och känner du en dag att du inte vill mer, då är det också helt okej och betyder inte att du misslyckats eller att det på annat sätt påverkar ditt värde som hästmänniska. Det är svårt med hästar. Lycka till!
Ja, och apropå att ge morötter så tänkte jag tidigare idag på din situation @Fazeem att om det verkar vara bilar som är utlösande så skulle det kanske kunna hjälpa att hoppa av och ge godis då en bil passerar. Om möjligt, stå vid sadeln så hästen får böja halsen för att nå godiset (kan ju hända att du får börja närmre huvudet och successivt flytta bak). När hästen vant sig vid det kan det ju vara möjligt att det funkar uppsuttet, du sträcker ned godis och hästen böjer halsen för att ta det). Funkar det får ju det resultatet att hästen böjer halsen bak för att få godis när ni möter bilar istället för att dra iväg. Müsli eller liknande foder brukar vara praktiskt som ”ridgodis” då det inte kräver så mycket tuggande och därmed enklare att äta med bett i munnen. :)
 
Det har varit lite småhackigt här den sista tiden, jag har haft svårt att motivera mig att göra saker, jag har haft förhinder så jag inte kunnat rida lektioner och så vidare.

Till det positiva finns att jag för inte så länge sen la upp en annons där jag sökte medryttare och jag fick flera svar som kändes bra. Har inte haft någon provridning än men det känns som på att jag ska kunna hitta någon trevlig och vettig människa som dessutom får något som mer liknar tölt än grisepass när hen försöker. Förhoppningsvis.

Nu är det påsk snart och våren verkar komma på riktigt denna veckan häromkring och därmed sätter antagligen gräset igång ordentligt med :nailbiting:
 
Plockade bara dit sista inlägg, men ville kommentera hela din situation.

Först och främst, du är INTE ensam, du behöver inte skämmas för att du är rädd och det är du och ingen annan som avgör hur länge du ska kämpa!

Jag är rädd, och specifikt för att hästen ska dra. Skitläskigt! Jag har världens bästa och mest sympatiska tränare, som själv säger att hen själv inte är modig, men att hen löser det genom att tänka istället. Dvs ungefär inte utsätta sig för saker som inte funkar, analysera situationer och fatta kloka beslut och lyssna på sig själv. Jag är så glad för att ha en så ärlig tränare som inte får mig att skämmas för att jag är rädd. Man kan vara duktig ryttare och hästmänniska även om man är rädd!

Jag slår också ett slag för att hoppa av så fort det inte känns bra. Promenera en stund så får din kropp lugna ner sig lite och sen kan man om det känns bra hoppa upp igen, eller så går man hela vägen hem den gången. I ditt fall, om det är just på hemvägen som risken ökar, så hade jag bestämt på förhand var på hemvägen jag ska hoppa av och gå istället. Det gjorde jag med min häst när jag var som räddast, och då hade jag redan hoppat av och gått ett par gånger under själva ridturen också. Hästen vet inte varför du hoppar av, och kommer inte lära sig hyss av det.

Jag vet precis vad du menar med att one rein stop inte funkar om de hunnit få upp farten, det insåg jag med min första häst som också hade en tendens att dra, och han var nog lite som din, han gjorde det för att han kom på att han kunde. Men one rein stop är superbra på den typen av häst tycker jag, om man lyckas få till det innan de drar (och man har tränat innan i typ paddocken så hästen vet vad som krävs för att komma framåt igen). Våga testa när du känner att han laddar, jag tänker att man kan se det som en korrigering av beteendet "stänga av och sluta lyssna på ryttaren", och inte bara som ett nödstopp.

På min nuvarande "skenhäst" så är det absolut drivning och arbete som är lösningen, och att rida lite högerställd när han börjar koppla bort mig. Man får prova sig lite fram, och olika tips kan vara olika användbara vid olika tidpunkter. Jag klarade inte av att rida bort min nuvarande hästs spänningar när jag var som räddast, kroppen signalerade för mycket spänningar, då var det bara hoppa av och andas som gällde.

Ett annat tips som hjälpte oss var att ge en bit morot vid varje halt. Ja, det får bieffekten att hästen kan börja tvärstanna så fort du andas för att han tänker halt, men det kan man träna bort sen. Det minskar risken att bli hängande i tygeln och ger hästen positiva associationer till att lyssna på förhållningar.

Det här blev ju jättelångt, men jag känner verkligen med dig, och jag tror att du löser det här. Du verkar analytisk och mån om hästen, och har redan vidtagit åtgärder. Hoppas ditt nya stall har bra människor som kan tänka sig att skritta ut med dig (om det känns bättre). Och känner du en dag att du inte vill mer, då är det också helt okej och betyder inte att du misslyckats eller att det på annat sätt påverkar ditt värde som hästmänniska. Det är svårt med hästar. Lycka till!
Det här vill jag nästan skriva ut och sätta upp i sadelkammaren vid sadeln :heart Jag ska verkligen tänka på det du skrivit när jag är i stallet. Vi ska öva in flera kommandon för att stanna och återfå fokus. Jag har ju fördelen att S är otroligt lättlärd, får han godis lär han sig allting superfort.

Nu i nya stallet känner jag till alla ridvägar och det finns många ridvägar inne i samhället som ligger intill. Där känner jag mig trygg, även om det kommer cyklister på supersnabba cyklar och personer som åker rullskidor. Det finns saker att ta stopp mot och som S kan fokusera på, som inte är "oh här är det fritt blås hem! Nu sticker vi!". Såklart finns det grusvägar med öppna fält på båda sidor också, men där kanske jag inte rider nu i första taget. Vi tar oss dit när jag är tryggare. Och det är okej!

Nu känner jag mer energi och motivation till att lösa det här. Tusen tack för dina fina ord och pepp! Jag vill klara detta, både för min skull och för hästens skull!
 
Ja, och apropå att ge morötter så tänkte jag tidigare idag på din situation @Fazeem att om det verkar vara bilar som är utlösande så skulle det kanske kunna hjälpa att hoppa av och ge godis då en bil passerar. Om möjligt, stå vid sadeln så hästen får böja halsen för att nå godiset (kan ju hända att du får börja närmre huvudet och successivt flytta bak). När hästen vant sig vid det kan det ju vara möjligt att det funkar uppsuttet, du sträcker ned godis och hästen böjer halsen för att ta det). Funkar det får ju det resultatet att hästen böjer halsen bak för att få godis när ni möter bilar istället för att dra iväg. Müsli eller liknande foder brukar vara praktiskt som ”ridgodis” då det inte kräver så mycket tuggande och därmed enklare att äta med bett i munnen. :)
Det ska jag prova! Införskaffade en hundgodisväska på Hööks för en tid sedan, och hästgodis i mindre bitar. Med det funkar det utmärkt att ta med godis på alla turer :) Det kommer dock resultera i att det kommer vara ett spår av små hjärtformade godisbitar som han tappar efter oss, men det får det vara värt :D
 
Var hittar man sådana där vita ridbyxor med svart skoning? Har googlad utan resultat, är det ett speciellt märke som säljer sånna?
 
Men ja de ser ju mycket snyggare ut, hur är tyget? Är det ogenomskinligt? Är det textilmocka i skoningen?
Jag har provat dom en gång för att kolla om de passade. Jag trooor det var textilmocka och jag tänkte inte på om de ev var genomskinliga (så antagligen inte så förfärligt). Jag kan försöka komma ihåg att kolla igen ikväll.
 
Jag läste någonstans att man får tävla i islandströja, det kanske berodde på nivå, min kanske dumma/ignoranta fråga är om det ses skilland på islandströja och tex färöarna-tröja? Tror mönstrena är lite annorlunda så det kanske är mer än lite fel för de som lätt ser skillnaden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 156
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 312
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 346
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp