Islandsponny? Nä, tror inte det

@_Aldís_ Rasen heter ju islandshäst, men en klar majoritet av dem är ponnyer storleksmässigt. Samma sak är det ju med fjordingarna, men jag tror det är något vanligare med fjordhästar i häststorlek.

Samma sak gäller ju även tvärt om, connemaraponnyer tillexempel är inte allt för sällan stora hästar (individerna alltså) men rasen är fortfarande en ponnyras.

Så alltså är det korrekt att kalla en islandshäst både ponny och häst, givetvis förutsatt att inte just den hästen tillhör det lilla lilla antalet islandshästar som är över 148, men rasen heter förstås aldrig islandsponny.
 
Fast den heter islandshäst å inte islandsponny...

Ja, precis.
För på island så finns det ju bara en sorts häst. Då är det ju ganska rimligt att hästarna där i många hundra år kallats just "häst". Och då är det naturligt att de fortsätter heta häst och inte ponny, även i resten av världen. För det är ju rasens namn.
 
@_Aldís_ Rasen heter ju islandshäst, men en klar majoritet av dem är ponnyer storleksmässigt. Samma sak är det ju med fjordingarna, men jag tror det är något vanligare med fjordhästar i häststorlek.

Samma sak gäller ju även tvärt om, connemaraponnyer tillexempel är inte allt för sällan stora hästar (individerna alltså) men rasen är fortfarande en ponnyras.

Så alltså är det korrekt att kalla en islandshäst både ponny och häst, givetvis förutsatt att inte just den hästen tillhör det lilla lilla antalet islandshästar som är över 148, men rasen heter förstås aldrig islandsponny.

Jag skulle nog utveckla det lite ytterligare, en ras som inte i sin rasstandard har en övre gräns för hur stor den får vara kallas mycket riktigt häst. Att sedan rasen har individer men ponny mått innebär en viss kategorisering vilket är helt korrekt.

En ras som i sin rasstandard anger 148 cm som mankhöjd är alltså en ponny, medan invider i samma ras över 148 cm kategoriseras som liten häst som då inte följer rasstandard.
 
Ja, precis.
För på island så finns det ju bara en sorts häst. Då är det ju ganska rimligt att hästarna där i många hundra år kallats just "häst". Och då är det naturligt att de fortsätter heta häst och inte ponny, även i resten av världen. För det är ju rasens namn.
Fast dom hade kunnat kalla dom ponny från början då?
 
Fast dom hade kunnat kalla dom ponny från början då?

Jo, fast det var väl inte så många som tänkte på det där med häst och ponny när man började använda hästarna på island för sisådär 1000 år sedan. Utan då var en häst en häst.
Det där med olika ponnykategorier och hästar kom ju långt senare, och då hade island redan sina hästar.
 
Jo, fast det var väl inte så många som tänkte på det där med häst och ponny när man började använda hästarna på island för sisådär 1000 år sedan. Utan då var en häst en häst.
Det där med olika ponnykategorier och hästar kom ju långt senare, och då hade island redan sina hästar.
Shetlandsponny då?
Har ingen koll hur gammal rasen är...
 
Shetlandsponny då?
Har ingen koll hur gammal rasen är...

Jag tror att shetlandsponnyaveln började struktureras upp under sent 1800-tal, så jämfört med islandshästarna är det en ganska ny ras. Små ponnyer fanns förstås långt innan, men jag vet faktiskt inte vad de kallades då.

Edit: Enligt Sveriges Shetlandssällskap blev det under vikingatiden känt att det fanns miniatyrhästar på Shetlandsöarna, och man började kalla de Shelties, så jag antar att de ursprungligen kallades miniatyrhästar då.

Men det här blev ju galet OT :)
 
Senast ändrad:
Vilken ras som helst? Nej alla raser har inte fem gång arter. ;)
Definitivt inte alla islänningar heller, många har inte fler än tre, men det jag syftade på var inte gångarterna utan rasens mångsidighet och att den inte passar alla nybörjare. Vilken ras passar nybörjare? Det handlar om individen, inte rasen.

Kan ju nämna american saddlebred, TWH och paso fino om man vill ha fler gångarter än de vanliga skritt, trav och galopp, passgång finns ju hos många raser även om det inte är något man brukar eftersträva. :p
 
Varför kan vi inte visa varandra lite mer respekt inom hästvärlden. Vi inom islandshästvärlden kallar våra hästar för hästar. Det inte är ovanligt att ponny räknas som barnhäst generellt vilket accentueras ofta med turridningshästarnas lynne. Då är det inte fel som i rubricerad film ta fram det som inte lika ofta förknippas med Islandshästen om man inte är initierad i sporten.
Så var snälla att respektera att vi har hästar och om de som vet att vi inte vill kalla dem för ponnies respekterar det.

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Jag är inte islandshästfrälst, men har ridit och kommit i kontakt med dem när jag stått uppstallad på ställen som är främst islandshäststall.

Det är en skarp häst, islänningen. De jag har träffat på har varit reserverade, något avvaktande och rätt skarpa att sitta på. Att det sedan finns två ytterligare gångarter och ett hundratal däremellan försvårar för min enkla röv som analyserar tre gångarter till vardags.

För mig är raggsockan ingen lättriden häst rakt av, även om det finns individer som kanske lämpar sig bra för nybörjaren. Det är en sporthäst med ett hyggligt komplicerat lynne (om man vill komma nära den, vilket nästan krävs för de där riktigt bra prestationerna). Precis som andra hästraser (blodingen, ostbågen etc) har islänningen sitt "signum", tyvärr har det ofta misstolkats som turridningshäst med stämpel mitt bak.

Det tycker jag inte är sanningen.
 
Hmm förstår inte riktigt ditt svar? Undrade om det var viktigt för er som skriver i denna tråden. Hade varit intressant att läsa ett väl motiverat svar på varför det är så viktigt. Jag förstår inte denna hetsen omkring detta ämne.


Hittade detta utdrag från boken "Alla världens hästar" från 1970-talet. Är detta en annan ras det skrivs om här?
20141206_095835.jpg
 
Jag är inte islandshästfrälst, men har ridit och kommit i kontakt med dem när jag stått uppstallad på ställen som är främst islandshäststall.

Det är en skarp häst, islänningen. De jag har träffat på har varit reserverade, något avvaktande och rätt skarpa att sitta på. Att det sedan finns två ytterligare gångarter och ett hundratal däremellan försvårar för min enkla röv som analyserar tre gångarter till vardags.

För mig är raggsockan ingen lättriden häst rakt av, även om det finns individer som kanske lämpar sig bra för nybörjaren. Det är en sporthäst med ett hyggligt komplicerat lynne (om man vill komma nära den, vilket nästan krävs för de där riktigt bra prestationerna). Precis som andra hästraser (blodingen, ostbågen etc) har islänningen sitt "signum", tyvärr har det ofta misstolkats som turridningshäst med stämpel mitt bak.

Det tycker jag inte är sanningen.

Tycker du sätter huvudet på spiken med ditt inlägg. Kul att läsa om någon som sett den riktiga islandshästen "utifrån" så att säga.
Oftast så har islandshästen en stor integritet, dom håller på sitt utrymme och man måste faktiskt visa sig lite värdig. Men när man väl fått sin plats och accepterandet så är det en häst som går genom eld för sin människa.

Ang det jag fetmarkerat, så även om det finns islandshästar som lynnesmässigt passar för nybörjaren (t.ex. ridskola, turridning, barnhäst m.m.) så är det oftast enbart lynnet som är bra på dessa. Iom det stora gångartsregistret och alla taktproblem som finns samt den goda ridningen som krävs - så försvinner oftast gångarter, takt, lydnad m.m. på dessa "nybörjarhästar".
Dom är snälla, ja, men dom är inte lättridna.

För att få din islandshäst att prestera på topp måste man känna varandra utan och innan, en vänskap och ett ledarskap byggt på respekt, en hel del kärlek och ledarskap. Det är inte sällan som jag ser islandshästar som tagit över sin ägares ledarskap..

Underbart inlägg att läsa. Tack!
 
Inte en annan ras men något föråldrade kunskaper. Som du själv nämner är boken från 70-talet. Islandshästarnas ursprung är ett intressant ämne som det spekulerats mycket i, klart är i alla fall att det är 1000 år sedan hästarna fördes till Island och att de sedan dess inte blandats med andra hästar. På frågan varför det är viktigt för oss att differentiera bilden av hur islandshästar är generellt tror jag det är samma för alla som håller på med en ras eller gren som ofta generaliseras. Tex tycker jag att det är ganska ofta som fullblodsägare dementerar att deras hästar är hispiga.
 
Hmm förstår inte riktigt ditt svar? Undrade om det var viktigt för er som skriver i denna tråden. Hade varit intressant att läsa ett väl motiverat svar på varför det är så viktigt. Jag förstår inte denna hetsen omkring detta ämne.


Hittade detta utdrag från boken "Alla världens hästar" från 1970-talet. Är detta en annan ras det skrivs om här?
20141206_095835.jpg

Jag har ett gammalt sportlexikon som berättar om vilka egenskaper negern har.
Det är väl inget fel? Det är väl fortfarande samma människor (negrer) vi pratar om?


Eller va?! Allt som trycks i en bok kanske inte är korrekt? :o Hemska tider!
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 021
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 630
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 459
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp